Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Nej...men barnet gjorde antagligen inget motstånd heller = gav upp/backade.

Backande från vem i det här läget?
Barnet är knappt gåbart.

Om barnet knappt är gåbart, vad var det för hot mot hunden? Så den passade på när föräldrarna var borta några sekunder för att ta ut sin svartsjukehämnd?

Svartsjuka är ett mänskligt ord. Att du använder det i samband med hund är ju inte mitt fel? Jag har då aldrig använt ordet svartsjuk i djuriska sammanhang. För att det finns inte där. Thats it. Däremot konkurrans om mat, revir osv.

Konstigt att flera av mina vänner skaffat barn och hade hund innan, ingen av jyckarna har blivit "svartsjuka". Trots att dessa får mindre uppmärksamhet. Inte heller har dessa bitit sina nya flockmedlemmar, måste vara tur det med :eek:

Konkurrens om uppmärksamhet är precis vad svartsjuka är för människor och det är samma för djur.

Jag vidhåller att det är väldigt oansvarigt att ha hundar obevakade tillsammans med småbarn. Det är bara tur - just tur - som gör att inget händer.

Och jag menar att det fortfarande inte ska göra någon skillnad.
Man ska inte lita på djur.

Nej man ska inte lita på djur, dom tänker inte som oss människor. Men man ska heller inte lita på människor som tänker men ändå gör orätta handlingar.

Om barnet knappt är gåbart, vad var det för hot mot hunden? Så den passade på när föräldrarna var borta några sekunder för att ta ut sin svartsjukehämnd?

Om du sett det jag sett, när det gäller djurs svartsjukebeteende, så skulle du inte tveka.

Men jag lägger ner nu. Vi kommer ingenstans.
Jag är lika säker på att det är förfärligt gjort som när vi startade och ni är av motsatt åsikt.
Vi lär fortsätta vara det.

Och jag menar att det fortfarande inte ska göra någon skillnad.
Man ska inte lita på djur.

Klart man ska göra skillnad. Hunden har en gång visat ett väldigt farligt beteende genom att ha haft möjlighet att gå åt annat håll. Men valde att bita.
Hundar som aldrig ens visat en tendens är ju en viss skillnad.

En erfaren hundmänniska kan avgöra om hunden är något man vågar ha runt sitt barn.
Det är skillnad på hund och hund.
Men inget är 100% säkert. Men som jag skrivit tidigare. Vissa kan man lita på till 25% och vissa till 99%.

Och det behövs ingen statistik på.

Konkurrens om uppmärksamhet är precis vad svartsjuka är för människor och det är samma för djur.

Jag vidhåller att det är väldigt oansvarigt att ha hundar obevakade tillsammans med småbarn. Det är bara tur - just tur - som gör att inget händer.

Konkurrens om uppmärksamhet har jag heller inte hört inom hunderiet. Däremot ÄGANDE av ens matte/husse. Men återigen, en hund som är låg i rang har ingen som helst rättighet att äga sin alfaledare. Någonstanns.

Jag håller dock med om att föräldrarna var oansvariga. Speciellt när hunden redan innan morrat åt barnet. Jag tycker förvisso att morr eller skall är bra. Att man lättare kan läsa när ens hund tycker det är otäckt. Inte som i det här fallet; pang bom i ansiktet på en knapp gåbar unge.

Men om det nu är så synd om hunden för att den ska dö, varför tar du inte hem den?

Japp. Och eftersom barnen ville fortsätta kunna vara utomhus fick tuppen bli nackad.
Djur som inte går att ha ihop med mina barn har ingen plats på min gård.

Jag tyckte inte heller om att bli anfallen varje gång jag skulle hämta ägg.

Vi hade en tupp som bet våran som i rumpan. Han har märke kvar än. Då var han ändå 3 år. Den nackade vi med. Ren tur att tuppen inte anföll huvudet,

Bara för att den bet ett barn den här gången så kan den likaväl välja en vuxen nästa gång.
Har de en gång börjat så spelar det ingen roll om det är barn eller inte.

Bort med hunden.....

Det vet man ju aldrig till 100%. Men nu när jag tänker efter så är det ju oftas så som du skriver.

Absolut ingen konstig slutsats.
Du pratar om instinkter, det jag skrev är väl hur naturligt som helst inom djurvärlden.

Svartsjuka är ett djuriskt beteende. Det finns medfött hos människan och det finns hos andra arter med.
Jag har sett det hur många gånger som helst.
Visst kan man kalla det konkurrens om man vill, men då bör man göra det även hos människor, eftersom det fungerar på samma sätt.

Ja, och en hund som är svartsjuk och försöker göra något åt konkurrensen i familjen, är inte mentalt sund därför att den bryter mot ett tabu - att skada en flockmedlem!

Om du är svartsjuk, så går du knappast ut och sticker en kniv i den du är svartsjuk på - om du är en frisk och normal människa.
De flesta av oss har nämligen något som kallas för "hämningar". En "hämning" hindrar oss levande varelser från att begå misstag gentemot andra medlemmar av samma och andra arter.
Utan hämningar kan inte ett samhälle existera - vare sig ett hund-, människo- eller elefantsamhälle. *eller what so ever!*

Detta med rangordning, underkastelse, hur hundar behandlar sina flockmedlemmar och så vidare - det finns precis hur mycket forskning som helst om det.
Det finns forskare som Konrad Lorentz som tillbringat månader och år med att följa djurs beteende, och antecknat vad de gör, hur de gör, vem som kommunicerar med vem i flocken, hur det går till - och så vidare. Han fick för övrigt Nobelpriset i medicin för detta arbete 1973, tillsammans med Karl von Frisch och Niko Tinbergen.

Men du menar alltså att all denna forskning är värd totalt noll och intet – eller?!

=================================

Förresten - en helt annan sak: om vi människor inte ska styra över liv och död - varför avlivade du din häst? Hade det inte varit bättre att låta den självdö, den dag det var dags? DU tog dig ju faktiskt friheten att förkorta den hästens liv, fast den kanske inte alls ville det själv.
Det skulle vara intressant att veta hur du ser på det i förhållande till det du skrivit i den här tråden om att vi människor ska låta naturen ha sin gång, inte styra den, och så vidare.
Varför är det okej att du avlivar ett djur av en osak - men inte att någon annan avlivar ett djur av en annan orsak?
Och varför sätter du gränsen just där?

Du vet ju inte om dina släktingrs hund var sjuk, och exempelvis hade en hjärntumör - vilket är väldigt vanligt när en hund sakta blir mer och mer aggressiv för att till sist gå över gränsen och bitas. Tumörens tillväxt kanske bara råkade samanfalla med att barnet föddes - ren slump alltså.
Om hunden haft en obotlig hjärntumör, och riskerat att bli meoch mer aggressiv, borde dina släktingar omplacerat hunen ändå - alternativt behållit den hemma och låtit den självdö?

Senast ändrad:

Om du sett det jag sett, när det gäller djurs svartsjukebeteende, så skulle du inte tveka.

Men jag lägger ner nu. Vi kommer ingenstans.
Jag är lika säker på att det är förfärligt gjort som när vi startade och ni är av motsatt åsikt.
Vi lär fortsätta vara det.

Kan du ge mig några exempel på svartsjukedraman kring djur?

Lägga ner? Detta är väl ett diskussionsforum? Jag är väldigt nyfiken på hur du kan veta så mycket kring hundar, och hur du resonerar?

Ska man ha kvar alla opålitliga hundar bara för att dom ska få leva? Vem ska få ta ansvar för en sådan hund? Hur kan man veta att hunden aldrig kommer stöta på ett barn igen? Eller att hunden aldrig mer blir "svartsjuk"?

Får väl säga att en hund som äger sin matte/husse och biter andra behöver nödvändigtvis inte vara dum i huvudet. Utan då är ju hela rangen fel, hunden överst människorna sist. Det jag mest reagerar över är att hunden suger en liten människa som inte gjort något hotfullt överhuvudtaget. Där är den sjuka.

En hund som är frisk men som bestämmer över andra kan ligga i matte/husses knä och morra åt människor. Styr upp hunden och det kan fungera toppen. Styr man inte upp kan den lika gärna bita någon, däremot går en normal hund inte fram till ett barn liggandes för att bita denna i ansiktet.

För att ett liv har ett värde.

Vad har en galen hund med munkorg för glädje i livet? Eller en hund i hundgård? Eller en hund som inte får träffa människor för att risken finns att den kan bitas.?

Hade jag haft en häst som attakerade människor rent bara sådär hade jag nog funderat över vad dom felades med den hästen om inget otäckt hänt den under livet....och är det lynnesfel hade nog den hästen inte blivit gammal....

Men visst....är det nån som vill ta sej an en hund som bitit hade jag gett den en chans till....men jag hade nog aldrig litat på en hund som bitit en bebis....

//Domino_s

*KL*

Jag får tillägga att jag själv har en reserverad hund som nog gärna tar till tänderna. Detta innebär att jag som ägare har ännu mer ansvar sedan innan. Måste alltid läsa av situationer före, hela tiden vara snäppet före min hund. Nu går han förvisso inte och hugger småbarn som kryper på golvet. Hans dumheter kommer när han blir trängd.

Men jag förstår att vissa hundar kan bita, men ytterst få gånger är det "rättfärdigat" att bita en annan människa. Speciellt i lägen då hunden inte har någon som helst anledning att plocka fram några instinker. Den här hunden har uppenbarligen en skruv lös som suger tag i en knapp gåbar unge. Jag tror inte man bara kan skicka vidare en sådan hund till en annan människa.

Utan att ha läst igenom hela tråden måste jag ju berätta om min jycke.

Hon har varit barnvakt till små barn. Dom kan dra henne i skägget och nästan tortera henne och hon passar snällt och värnar om dom små bäbisarna.
Barn i 3-7 års-åldern är hon lite mer skeptiskt till. Hon anser antagligen att hon står över dom i rangordningen och ställer dom tillrätta genom att morra och nafsa mot dom (inte bita)

Min hund är liten! Hade hon varit större och kunde skada barn hade jag inte låtit henne umgås med barn i den åldern som hon anser att hon kan styra över.

Som hundägare har man ett gigantiskt ansvar. Och även jag som har en "golvmopp" måste inse att jag ansvarar för den hund jag har.
image.php

*mördarhunden* ;)

För att de är djur, till att börja med.
Rovdjur dessutom.
De kastar sig efter saker som rör sig och de agerar på instinkt och inte på förstånd.

Nog märks det i detta inlägg att dina kunskaper om hund inte direkt ligger i topp :crazy: :cool:

Det är inte ok eller genetiskt korrekt beteende för någon ras att hämningslöst kasta sig över människor i regelrätta attacker.

Varifrån har du fått den befängda idén?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka