S

Spider84

Jag har velat fram och tillbaka om att skaffa hund. Jag har ännu inte råd, men hoppas att jag under nästa år kommer att ha det.
Jag har funderat fram och tillbaka på en hel del olika raser, men har avfärdat dem en efter en p.g.a. olika orsaker.
En ras jag alltid haft i tankarna är dobermann, men jag har mest tänkt att nja den passar nog inte...sen kommer jag att tänka på att jag inte vet tillräckligt om rasen för att veta om de passar eller inte. Är man smart så säg. *suck*

Det jag vill ha av rasen är:
Vakthund
Intelligent samarbetsvillig hund (dock är det helt ok att jag får arbeta för uppfostran)
En hund man kan ha med ut lös när man rider 4-5hästar om dagen och en hund som kan springa lös på gården utan att man måste oroa sig för att den äter upp närmsta andra hund eller katt för den delen.
Helst en "enmans" hund (mest för att jag vill ha mycket vakt och tycker att hunden inte ska lyda allt och alla)
En stor hund. Nog för att små hundar är praktiska, men jag vill ha en hund av det större formatet

Annars...bo på landet, mycket promenader ut om det inte blir ut med hästarna (annars så mycket som krävs). Lydnadsträning så man kan samarbeta över "avstånd" och rida ut med hunden lös.

Jag är hemma hela dagarna då jag är egen företagare samt arbetar i stall mot hyran.

Vad tror ni. Skulle dobermann kunna vara den rasen jag letar efter?
Hur vanligt är det med chokladbruna dobermann? Vet att jag sett en ute på stan. Skiljer det något temperament m.m. i färgerna eller är det enbart färgen som skiljer?

Någon som har bra länkar till läsning om dobermannen och/eller bilder på bruna dobermann?
Vad brukar de ligga på i pris och finns det några vettiga kennlar i Sverige?
 
Sv: Dobermann

De flesta kriterier är väl åt Dobermanns håll men en sak kan du nog med största sannolikhet glömma o det är vakthund ja den kanske bjäffar när det kommer folk men räkna inte med så mycket mer.
 
Sv: Dobermann

Dobermans brukar ha en hyfsat stor jaktlust. Det är ofta det krävs rätt mycket träning för att få dem att inte dra efter vilt, om man vänder ryggen till (tex hunden är ute själv på gården)

Dessutom så är det rätt vanligt att de har problem emd könsbunden aggressivitet. Oftast så ska det gå att styra under tex träningar å så, men att tro att det är problemfritt att släppa ihop sin dobermanhane med kreti och pleti för att "umgås" brukar sluta illa.

Var det gälelr vaktande så har PIRU en poäng - å andra sidan så lever de ofta på "ryktet". De flesta, speciellt ohundkunnniga drar sig för att utmana en doberman.

Personligen så med de kriterer du har så skulel jag sikta mer på gårdsvarshundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann

Det jag tänker på lite är vilken aktivitet du kan erbjuda en dobermann.

Samt att dom har rätt mycket jakt i sig, och går mycket på synintryck.
 
Sv: Dobermann

Tack för svaren. :bow:

Då var det i alla fall rätt tanke jag hade om dobermann från början.

Så vad hade ni rekommenderat för ras.
Jag är lite sån där "tönt" också att jag vill att hunden ska inge respekt bara genom att vara där. Så ingen ullgull för min del (för den sakens skull så föredrar jag icke långhåriga hundar, korthåriga och någonstans mellan går hur bra som helst dock)
 
Sv: Dobermann

Berner senner är kanske nåt att titta på? Leonberger (men kolla upp mentaliteten noga) Bägeg dessa har en hel del päls, men de är stora och rejäla
 
Sv: Dobermann

Berner senner vet jag iaf vilken det är.
Jag kanske har fördomar, men det är en alldeles för ullgullig hund för min smak. :o
Har iof bara träffat två ordentligt. Bägge skällde som tusan, men sen var det inget mer med det (trots att jag inte var inbjuden på något sätt av någon som hunden kände).

Leonberger känner jag igen namnet, men får ingen bild i huvudet av den.
 
Sv: Dobermann

Läs lite om dalmatiner och se vad du tycker: http://www.dalmatiner.nu/

Det är ju en ganska stor hund med vakt, dock inte enmanshund utan gillar hela familjen. Är hjärtlig mot välkomna gäster, inte mot objudna.
 
Sv: Dobermann

Dalmatiner har jag varit inne på förr. Att den gillar hela familjen är ju inte direkt det största problemet för min del.
Eller rättare sagt enmanshund är det minsta kriteriet jag har och det kan lätt slopas.

Tror aldrig jag träffat på en dalmatiner som oinbjuden. Den är ju dessutom mycket tilltalande historiskt sett också eftersom den gick som vagnshund *häst historie nörd*

Ska läsa igenom sidan...
 
Sv: Dobermann

Vi har faktiskt inte råkat ut för någon objuden med vår dalmatiner heller, men han säger ifrån respektingivande vid dörren om han hör/ser konstigheter (dock är han absolut inte skällig). Har dock hört talas om en dalmatiner där en hantverkare kom när ägarna inte var hemma, han fick komma in men inte ut:D .
 
Sv: Dobermann

Jag funderar lite på Dogue de bordeaux, men så kom jag på att deras HD-statistik kanske inte är så fin och den måset ju vara hållbar...

Bullmastiff? Kanske för sävlig, dessutom inte direkt känd för att vara en lättlärd hund, dock har jag träffat 3 som varit kul att jobba med.

Cane Corso? Också en "gårdshund", men jag kan inte säga att jag vet så mycket om dem, träffat några stycken som varit trevliga.

Grosser Sweizer Sennenhund? En korthårig Berner Sennen som vad jag har förstått är sundare och har lite mer vakt.

Holländsk Herdehund, har också en del jakt i sig, men de är definitivt fostringsbara...

Boxer?

Finns ju hur många som helst :)

//E
 
Sv: Dobermann

Dogue de bordeaux:Latare hund får man leta långt efter knappast en ras man ska ha om man ska rida 4-5hästar per dag

Bullmastiff:Knappast en hund o ha om man rider 4-5 hästar per dag, söliga o lata.

Cane Corso: dålig HD statestik.

Grosser Sweizer Sennenhund: ett gott alternativ tycker ja.

Holländsk Herdehund:et är ju lika mycket hund som både Malle o Schäfer o få kennlar som föder upp dom.

Boxer: är det gott alternativ.
 
Sv: Dobermann

Läs lite om dalmatiner och se vad du tycker: http://www.dalmatiner.nu/

Det är ju en ganska stor hund med vakt, dock inte enmanshund utan gillar hela familjen. Är hjärtlig mot välkomna gäster, inte mot objudna.

Det var ju inte vår kan jag ju säga:eek: Låångt ifrån :p

Till ts kan nog vara bra om du är en fegis, nåde den som attakerar en dalmis flockmedlem.
 
Sv: Dobermann

Okej nu börjar ni nämna namn som jag inte alls känner igen. Berätta mer om dem och gärna någon bra länk så jag kan läsa på lite innan jag svarar (gärna en bild för då kanske det ringer klockor).

Det viktigaste är alltså att hunden vaktar, pallar med att vara ute i olika tempon under flera timmar i sträck (ridturer) och kan vara lös på gården utan min uppsikt under stunder då man gör annat.
 
Sv: Dobermann

Dogue de bordeaux:Latare hund får man leta långt efter knappast en ras man ska ha om man ska rida 4-5hästar per dag

Bullmastiff:Knappast en hund o ha om man rider 4-5 hästar per dag, söliga o lata.

Cane Corso: dålig HD statestik.

Grosser Sweizer Sennenhund: ett gott alternativ tycker ja.

Holländsk Herdehund:et är ju lika mycket hund som både Malle o Schäfer o få kennlar som föder upp dom.
Boxer: är det gott alternativ.

Tack! :bow:
 
Sv: Dobermann

Okej nu börjar ni nämna namn som jag inte alls känner igen. Berätta mer om dem och gärna någon bra länk så jag kan läsa på lite innan jag svarar (gärna en bild för då kanske det ringer klockor).

Det viktigaste är alltså att hunden vaktar, pallar med att vara ute i olika tempon under flera timmar i sträck (ridturer) och kan vara lös på gården utan min uppsikt under stunder då man gör annat.

Hur ska du ha det? Du vill ha en vakthund, men samtidigt ska den vara lös på gården under tiden du gör annat? Är det ditt privata stall?
 
Sv: Dobermann

Ja givetvis mitt privata. Okej tre andra är vi här, men två utav dem bor här så de är "familj".

Det kanske är en omöjlig kombination?
 
Sv: Dobermann

Ja givetvis mitt privata. Okej tre andra är vi här, men två utav dem bor här så de är "familj".

Det kanske är en omöjlig kombination?

Det tycker inte jag det är. Känner hunden personerna ifråga är det ju inga problem. Sen så märker du ju fort om det kommer främmande människor:D
Men det är ju viktigt att den inte har så mycket jakt i sig för då är vovve kanske i grannkommunen på jakt efter det feta rådjuret som har härjat ditt äppelträd när det är dags att gå in..:p
 
Sv: Dobermann

Jo precis...har en hund med jakt i sig på gården och hon är mindre lämplig att ha lös (australiensk cattle dog).

Sen har vi en gatukorsning (border collie, collie och schäfer) som är väldigt vaktande, stor, stannar på gården och är så himla social och mysig...tyvärr då är det en korsning så att hitta en sån igen är ju lite svårt. :p
Ganska vek dock om någon ger sig fan på att "ge igen" när han vaktar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 780
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp