DO utreder diskriminering vid stall mot elev i hijab

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har dock ingen info om kvinnan i det här fallet hade en sån eller inte. Hade hon det är det solklart diskriminering! Hade hon inte det och inte ville byta till det är det inte lika solklart. Vi vet för lite om den här situationen.
Man får väl anta att hon i te är en total idiot.

Så länge inte kläderna i sig innebär en säkerhetsrisk så kan folk klä sig bäst de vill oavsett religion och kläderna ska vara lämpliga att arbeta i om det är det som gäller. Jag kan tänka mig att bett folk klädda med långa sjalar som kan fastna ta av/byta ut dem vid exempelvis ridning/körning, jag vill ju inte att folk ska hänga sig själv av misstag. Men det gäller ju oavsett vem som har plaggen. Det finns säkert lämpliga kläder för de flesta smaker. Hästarna vänjer sig och folk som viftar med stora tygstycken hör inte hemma i ett stall, men det har mycket lite med klädsel att göra.
Det finns många typer av bra hijab, precis som du misstänker. Man kan som handledare antagligen avvisa en viss hijab, men det verkar rätt osannolikt, även lös duk, med instoppade kanter lär vara säkert

Får man jobba med tunga maskiner i en traditionell lös och fladdrig hijab?

Det går väl att kolla upp, vad Arbetsmiljöverket säger om det.

Risken är alltså att man stryps om en tygände fastnar i maskinen.
Troligen får man säga att en lös, fladdrande hijab inte är lämplig, men även den går att justera och sätta under kläderna. Det finns dessutom riktigt bra sportversioner

Om man hårddrar det så tycker jag att det ska gå. T.ex. om kvinnan vill ha en hijab som ur säkerhetssynpunkt är mindre säker än en annan modell av hijab. Då tycker jag inte att det kan vara diskriminering eftersom det finns hijab som är säker och godkänd i stallet. Om nu kvinnan vägrar använda de hijab som är säkra. Precis som att en ridskola säkerligen får avvisa en person som vägrar rida med ridhjälm. Vad folk har på sig när de rider i privat regi är helt upp till dem.

Den artikeln håller jag helt med om!

Folk i offentlig tjänst ska vara neutrala. Deras filosofi, religion eller politiska åsikter ska de hålla för sug själv på arbetstid.
Ibland är säkergähetskortet bara en ursäkt. Tillräckligt säkert är väl poängen här. Sedan jämföra vad som gällt för andra. Jag har tex aldrig blivit avvisad för att ha håret utslaget.

Ja, eftersom hen antagligen inte bär hijab. Finns så mycket okunnighet. En svensk hijabbärare har väl haft gympa i skolan?

Så att man inte har hijab innebär per automatik att man är en total idiot? Alltså, folk som du gör nog inte svenskar mer vänligt inställda till hijab...

Så att man inte har hijab innebär per automatik att man är en total idiot? Alltså, folk som du gör nog inte svenskar mer vänligt inställda till hijab...
Det är inte vad jag sa, utan jag sa att om man inte vet hur man fäster en hijab säkert när man både vill bära hijab och jobba i stall efter att ha gått i svensk skola så är man en total idiot. Såklart vet hon det.

Handledaren är nog bara okunnig. Jag skulle nog kunna säga idiot iofs, men det är för att jag är notoriskt överärlig och otrevlig.

Det är solklart att hijabbärarem har mer kunskap här, och att inte inse det är ganska idiotiskt av handledaren. Men visst jag ör ingen pedagog.

Det är inte vad jag sa, utan jag sa att om man inte vet hur man fäster en hijab säkert när man både vill bära hijab och jobba i stall efter att ha gått i svensk skola så är man en total idiot. Såklart vet hon det.

Handledaren är nog bara okunnig. Jag skulle nog kunna säga idiot iofs, men det är för att jag är notoriskt överärlig och otrevlig.

Det är solklart att hijabbärarem har mer kunskap här, och att inte inse det är ganska idiotiskt av handledaren. Men visst jag ör ingen pedagog.

Nä, det är inte alls säkert att hijabbäraren har mer kunskap om helheten. Ja, hon vet förmodligen mer om hijab. Men vet hon mer om säkerhetstänkande i stallet? Det är inte alls säkert. Hon var där för att lära sig mer och handledaren uppgift var att undervisa henne. Alltså får man anta att handledaren vet mer än hon gällande stallarbete/ridning eller vad det nu var det var tänkt att hon skulle lära dig där.

Nä, det är inte alls säkert att hijabbäraren har mer kunskap om helheten. Ja, hon vet förmodligen mer om hijab. Men vet hon mer om säkerhetstänkande i stallet? Det är inte alls säkert. Hon var där för att lära sig mer och handledaren uppgift var att undervisa henne. Alltså får man anta att handledaren vet mer än hon gällande stallarbete/ridning eller vad det nu var det var tänkt att hon skulle lära dig där.
Hon har nog varit i stall tidigare och all säkerhet på gympan i skolan. Som folk sagt här, bara att gå in på toa och sätta om hijaben i värsta fall om den var satt på fest vis, vilket den med all sannolikhet inte var.

Enligt anmälan handlade det inte om några säkerhetsskäl. Handledaren ska ha fått ett utbrott och uttryckt sig nedlåtande mot hennes islamiska tro och ifrågasatt hennes val att bära hijab på arbetet. Hon har tidigare burit hijab på arbetsplatsen utan att någon reagerat.
Om det handlade om olämplig klädsel fanns inget skäl att ta upp hennes religion.

Bar hijab på lärlingsplats – handledare fick utbrott
Artikeln är låst, men blev nyfiken. Står det vilket stall det är?

Vi får hoppas att det inte är någon arbetsplats som har diskriminerande klädkoder. Men om det finns är det ju bra att det kommer fram.

I och med att företag fällts i Europadomstolen för att anställda förbjudits att bärs religiösa symboler så tror jag att du har lite för hög tilltro till att företagen inte diskriminerar med sina klädkoder. Det är ju bara ett par månader sedan DO valde att stämma ett svenskt flygbolag för att en kvinna som inte ville arbeta utan hijab inte fick fortsatt anställning.

I och med att företag fällts i Europadomstolen för att anställda förbjudits att bärs religiösa symboler så tror jag att du har lite för hög tilltro till att företagen inte diskriminerar med sina klädkoder. Det är ju bara ett par månader sedan DO valde att stämma ett svenskt flygbolag för att en kvinna som inte ville arbeta utan hijab inte fick fortsatt anställning.

Och någon har tidigare länkat i tråden att ett annat företag fått rätt när de förbjudit hijab på arbetsplatsen.

Visst, visst. Men om det nu bara var problemet, varför passade handledaren på att uttrycka sig negativt om religionen? Känns som att poängen om säkerhetsrisk kan göras utan den biten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka