- Svar: 223
- Visningar: 6 993
Det gäller en handledare som avvisat en elev som var lärling i stallet för att hon bar hijab, en slag huvudduk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där är ju då alltså en helt vanlig hijab liknande tidigare bild som du länkar till innan, fastsatt på ett annat sättHär är ett exempel på hijab inom ridsporten . Ser säker och bra ut :
https://en.vogue.me/culture/khadijah-mellah-first-british-jockey-win-race-wearing-hijab/
Och skillnaden på den där och bilden jag la in tidigare i tråden är?Här är ett exempel på hijab inom ridsporten . Ser säker och bra ut :
https://en.vogue.me/culture/khadijah-mellah-first-british-jockey-win-race-wearing-hijab/
Vad är det du inte förstår? ALLA hijabs är inte stora och lösa som på din bild. Många sitter tajt, som en buff, andra sitter ihop med kardborre eller magneter så att de kan användas av tex poliser.Det spelar ingen roll vad du valt att göra privat, det är en helt annan sak när du är på en arbetsplats där det finns stora skaderisker, och att bära rätt kläder är en viktig del av arbetsmiljöarbetet.
Kurt-Göran får inte bära en halsduk nära en maskin med snurrande delar, den med långt hår ska sätta upp det ordentligt, och den med hijab bör ha en version av hijab som inte ger samma risker som KGs halsduk. Lika för alla, arbetsgivaren vill inte att någon arbetstagare ska bli strypt.
Plus att den modell hen länkat till som hen inte tyckte var säkert för ridning är samma modell som de flesta har, bara inte fastsatt på det sättet. Samma användare har ju i sitt sista inlägg so far länkat till en bild på en jockey som använder samma typ av hijab men där satt fast den då på ett annat sätt. Verkar vara väldigt svårt att inse att en hijab är en sjal som går att sätta fast på hundra olika sätt utefter hur personen nu vill ha den.Vad är det du inte förstår? ALLA hijabs är inte stora och lösa som på din bild. Många sitter tajt, som en buff, andra sitter ihop med kardborre eller magneter så att de kan användas av tex poliser.
Plus att den modell hen länkat till som hen inte tyckte var säkert för ridning är samma modell som de flesta har, bara inte fastsatt på det sättet. Samma användare har ju i sitt sista inlägg so far länkat till en bild på en jockey som använder samma typ av hijab men där satt fast den då på ett annat sätt. Verkar vara väldigt svårt att inse att en hijab är en sjal som går att sätta fast på hundra olika sätt utefter hur personen nu vill ha den.
Och skillnaden på den där och bilden jag la in tidigare i tråden är?
Jockeyn har en vanlig hijab. Jag förstår att man inte ser det om man inte vet hur man sätter fast dem, syns dock rätt tydligt på samma jockey på andra ställen att hon använder vanlig hijab som hon sätter fast ordentligt och sätter kragen på tröjan (och i ett avseende en huvtröja till och med) över. Är ingen som helst skillnad på den och den jag använder som även kan hänga löst över huvudet i andra avseenden.Jockeyn har ju bara den mjuka stretchiga versionen, som en hjälmhuva, inte en del som är styvare och halsduksliknande.
Vad är det du inte förstår med att lösa halsduksändar, oavsett om de hör till en religiös beklädnad, är mode, eller är värmande, är en riskfaktor i arbete runt maskiner och även hästar?
Samma sak om ens religiösa huvudbonad är en stor sikh-turban - tyvärr så är det inte kompatibelt med en skyddshjälm i de verksamheter som kräver det. Det är inte diskriminerande, det handlar om säkerhet.
Men min erfarenhet av många länder i mellanöstern är att säkerhet på arbetsplatsen inte är lika viktigt som det är här i Sverige.
Nu står vi inför att vi ska jämka ihop religionsfrihet med vår höga standard på arbetsmiljö. Att vi då diskuterar vilka versioner av hijab som är kompatibelt är väl helt rimligt?
Och ska vi dra det till det extrema, burka i stallet - där kan vi väl vara överens om att det är helt oförenligt med säker hästhantering och säker arbetsmiljö runt maskiner?
Jockeyn har en vanlig hijab. Jag förstår att man inte ser det om man inte vet hur man sätter fast dem, syns dock rätt tydligt på samma jockey på andra ställen att hon använder vanlig hijab som hon sätter fast ordentligt och sätter kragen på tröjan (och i ett avseende en huvtröja till och med) över. Är ingen som helst skillnad på den och den jag använder som även kan hänga löst över huvudet i andra avseenden.
Vi är sällan överens om någonting. Speciellt inte när dina inlägg ryker okunnighet. Jag hävdar att pratar man just hijab är det inga problem att sätta den på 25 olika sätt så den funkar även i stall. Oavsett hur den ser ut i sig.Och jag har sett många andra versioner än de mjuka som man kan göra som du beskriver med, bland annat i Jordanien.
Stor jordglob, många kulturer, många olika versioner av samma religiösa huvudbonad. De med styvt sjaltyg (exempel äkta siden) är svåra att göra säkra i stallmiljö, medans de mjuka och nättare är lättare att anpassa.
Är vi alltså överens om att om man tänker på säkerhetsaspekten och anpassar sin huvudbonad efter det, så bör det inte vara ett arbetsmiljöproblem, och att då bli nekad är solklar diskriminering?
Vi är sällan överens om någonting. Speciellt inte när dina inlägg ryker okunnighet. Jag hävdar att pratar man just hijab är det inga problem att sätta den på 25 olika sätt så den funkar även i stall. Oavsett hur den ser ut i sig.
Dina inlägg ryker okunnighet om säkerhetskrav på arbetsmiljön.
Varför tror du att regeln om inga halsdukar i stallet finns?
Varför tror du att den finns när man handskas med maskiner?
Jag tror att du inte fattat att de flesta eller alla insett det men har konstaterat att det inte framgår vad det är för typ av hijab och därför inte kan uttala oss om just det men påtalar att det finns både lämpliga och olämpliga.Vad är det du inte förstår? ALLA hijabs är inte stora och lösa som på din bild. Många sitter tajt, som en buff, andra sitter ihop med kardborre eller magneter så att de kan användas av tex poliser.
Men det är ju INGEN här som menar att man ska ha långa fladdriga halsdukar/Hijabs i stallet utan vi förklarar att det finns mängder av hijabs som är SÄKRA att använda i högriskmiljöer.Dina inlägg ryker okunnighet om säkerhetskrav på arbetsmiljön.
Jag är övertygad om att det hänger på viljan här, vems vilja är dock oklart.Fast går det att lösa att en har hijab på SSAB (och då pratar jag inte om på kontoret utan på golvet i varmvalsningen/ugnen) så är jag rätt övertygad om att det går att lösa att en har hijab på ett säkert sätt i ett stall. Jag hade flera kollegor på SSAB som bar hijab.
Om en vill lösa det då.
Fast går det att lösa att en har hijab på SSAB (och då pratar jag inte om på kontoret utan på golvet i varmvalsningen/ugnen) så är jag rätt övertygad om att det går att lösa att en har hijab på ett säkert sätt i ett stall. Jag hade flera kollegor på SSAB som bar hijab.
Om en vill lösa det då.
Återigen är inte hijab en halsduk eller för den delen en huvtröja. Vi har som sagt folk i byn som jobbar med hijab vid ett sågverk. Sedan kan jag, liksom du, helt omöjligt stå och prata om varenda arbersplats. På vilket sätt menar du en hijab är farlig för någon som mockar? Hur ställer du dig till att den jockeyn du tror har någon specialtröja i en youtubefilm (googla får du upp den i samma veva som artikeln) rider med huvjacka på sig eftersom du vid flera tillfällen jämfört plaggen?Dina inlägg ryker okunnighet om säkerhetskrav på arbetsmiljön.