DO utreder diskriminering vid stall mot elev i hijab

Status
Stängd för vidare inlägg.
De regler som finns där man är - det vill säga sverige - är ju faktiskt att hijab är tillåtet och att det faktiskt är förbjudet att inte tillåta det enligt svensk lag. Tycker du är väldigt inskränkt i dina svar.

Det finns ju olika typer av hijab. Alla modeller kan inte vara lämpliga i alla sammanhang men det finns säkert en modell för varje enskilt sammanhang. Precis det finns byxor av olika modeller. En del byxor är lämpliga vad vissa aktiviteter och olämpliga vid andra. Det är t.ex. olämpligt med alltför vida och fladdra byxben om man cyklar på en cykel utan skydd för kedjan. Jag har själv trillat lite lätt när mina byxor med fladdrar byxben fastnat. Varför skulle hijaben vara det enda plagg där alla modeller passar alla aktiviteter?

Det finns ju olika typer av hijab. Alla modeller kan inte vara lämpliga i alla sammanhang men det finns säkert en modell för varje enskilt sammanhang. Precis det finns byxor av olika modeller. En del byxor är lämpliga vad vissa aktiviteter och olämpliga vid andra. Det är t.ex. olämpligt med alltför vida och fladdra byxben om man cyklar på en cykel utan skydd för kedjan. Jag har själv trillat lite lätt när mina byxor med fladdrar byxben fastnat. Varför skulle hijaben vara det enda plagg där alla modeller passar alla aktiviteter?
Ser inte vad det har att göra med att det enligt svensk lag finns en disnrimineringsgrund vilket var det jag svarade på. Du skriver att man ska anpassa sig. I sverige, om man följer lagarna, får man ha hijab (jag har själv höckle i stallet, ur säkerhetssynpunkt säkerligen detsamma som high i alla fall ur min erfarenhet vilket jag tror är större än din så många kvinnor jag stött på med huvudsjal).

Det här är ju bara fånigt. Hänga sig av misstag? De flesta ridskolor har hjälmtvång vid hästarna för barn, även med en fastspänd hjälm kan man hänga sig av misstag i olyckliga situationer.

För övrigt har jag besökt ett 30-videor tal stall i mellanöstern. Ingen av de hästarna har det minsta problem med kvinnor i sjal 😉 kanske smartare än svenska hästar och dess handledare?
Om du kan hänga dig i en hjälm av misstag är den felkonstruerad.

Att rida ut med ett fladdrande tygstycke om hals/huvud är en säkerhetsrisk då man kan fastna. Det går att ha hijab mm som funkar utmärkt med ridning så det är knappast ett hinder.

Om du kan hänga dig i en hjälm av misstag är den felkonstruerad.

Att rida ut med ett fladdrande tygstycke om hals/huvud är en säkerhetsrisk då man kan fastna. Det går att ha hijab mm som funkar utmärkt med ridning så det är knappast ett hinder.
fladdrar hijabs?

Ser inte vad det har att göra med att det enligt svensk lag finns en disnrimineringsgrund vilket var det jag svarade på. Du skriver att man ska anpassa sig. I sverige, om man följer lagarna, får man ha hijab (jag har själv höckle i stallet, ur säkerhetssynpunkt säkerligen detsamma som high i alla fall ur min erfarenhet vilket jag tror är större än din så många kvinnor jag stött på med huvudsjal).

Får man jobba med tunga maskiner i en traditionell lös och fladdrig hijab?

Det går väl att kolla upp, vad Arbetsmiljöverket säger om det.

Risken är alltså att man stryps om en tygände fastnar i maskinen.

Bild från svenska wikipedia:

1000017570.webp

De regler som finns där man är - det vill säga sverige - är ju faktiskt att hijab är tillåtet och att det faktiskt är förbjudet att inte tillåta det enligt svensk lag. Tycker du är väldigt inskränkt i dina svar.
Jag har ridit på ställe där halsduk/halsband och huvtröja inte varit tillåtna av säkerhetsskäl. Det har inget med religion att göra.

Får man jobba med tunga maskiner i en traditionell lös och fladdrig hijab?

Det går väl att kolla upp, vad Arbetsmiljöverket säger om det.

Risken är alltså att man stryps om en tygände fastnar i maskinen.
De hijabs jag och mina väninnor använder fladdrar inte utan gått att sätta fast olika hårt beroende på vad man ska göra och även under en t.ex tröja. Tänker du på till exempel somaliska kvinnor så är det ett helt annat plagg och vi har åtminstone en sådan som jobbar på byns sågverk men de flesta jobbar väl inte alls?

Tror du på fullt allvar verkligen att någon gör det? :cautious:

Jag tror att den frågan kommer att komma upp förr eller senare, precis som frågan om hijab i stallet. Vi har en ganska stor muslimsk befolkning nu och vi vill väl att även muslimska kvinnor ska delta i arbetslivet, inom alla branscher?

Så frågan är ju alltså om arbetsgivaren får lov att bestämma vilken variant av hijab arbetstagaren bär, med hänvisning till arbetstagarens säkerhet.

Jag tror att den frågan kommer att komma upp förr eller senare, precis som frågan om hijab i stallet. Vi har en ganska stor muslimsk befolkning nu och vi vill väl att även muslimska kvinnor ska delta i arbetslivet, inom alla branscher?

Så frågan är ju alltså om arbetsgivaren får lov att bestämma vilken variant av hijab arbetstagaren bär, med hänvisning till arbetstagarens säkerhet.
Nej, det är inte frågan. Frågan är hur idiotisk man behöver vara för att fatta att även muslimska kvinnor som öht bär hijab, vilket inte alla gör, förstår vad som är praktiskt och vad som är opraktiskt/farligt.

Nej, det är inte frågan. Frågan är hur idiotisk man behöver vara för att fatta att även muslimska kvinnor som öht bär hijab, vilket inte alla gör, förstår vad som är praktiskt och vad som är opraktiskt/farligt.

Bär du halsduk eller huvtröja i ditt privata stall? Jag gör definitivt det, men anslutna ridskolor brukar be en ta av.

På ridskolor och andra arbetsplatser kan det gälla säkerhetsregler som inte är uppenbara för "gemene man" eller som är betydligt noggrannare än de risker man tar privat.

Frågan är om ett svenskt stall har rätt att gå emot svensk diskrimineringsgrund genom att neka en elev praktik pga dess religiösa tillhörighet och sätt den visar detta på.

Om man läser texten.

Bär du halsduk eller huvtröja i ditt privata stall? Jag gör definitivt det, men anslutna ridskolor brukar be en ta av.

På ridskolor och andra arbetsplatser kan det gälla säkerhetsregler som inte är uppenbara för "gemene man" eller som är betydligt noggrannare än de risker man tar privat.
Jag bär den klädsel jag anser mig behöva och som är praktisk oavsett vad jag utövar. Om jag använder halsduk har jag den lindad runt halsen, knuten och nerstoppad i tröja/jacka så inget hänger löst när jag är i stallet, allt annat är opraktiskt. Tror inte ens jag äger en huvtröja.

Med tanke på att inte alla svenskar (danskar, tyskar, indier, eritreaner mfl) förstår vad som är opraktiskt och farligt i alla sammanhang så begriper jag inte varför just muslimer skulle vara immuna mot att ha för situationen farliga kläder. Jag skulle vilja gå så långt att arbetsgivaren är skyldig att i de fall man tillhandahåller arbetskläder även ska erbjuda hijab/huvudduk. Jag har sett flera uniformer som verkar ha en tillhörande hijab.

Sanning med modifikation. SAS var uppe i rätten för några år sedan där en flygvärdinna som ville bära huvudduk nekades med argumentet att alla ska ha samma klädsel och huvudduk ingår inte där och de fick rätt.
Det har även varit till diskussion i förskolan där anställda inte fått täcka ansiktet, med hänvisning till att det inte fungerar i barngrupp men små barn som behöver kunna läsa ansiktsuttryck. Så svart och vitt är det inte och ska inte heller vara anser jag.

På mitt förra jobb hade det aldrig godkänts. Vi fick heller inte ha håret hur vi ville pga säkerheten med snurrande stora maskiner. Jag kände mig inte diskriminerad som en av få tjejer (med håret uppsatt).
Jag säger inte att tjejen i detta fall inte diskriminerades, det kommer vi ju få se, men överlag är en majoritet av dagens ungdom lättkränkta och ser mer till sina rättigheter än skyldigheter. Och varför DO - ta en konstruktiv diskution med lärare, rektor mm och kom fram till en bra lösning, typ en sådan tajt sportig variant som minimerar risken istället för att dra rasistkortet.

Blir bara trött på sådana okunniga fjantinlägg som du och andra kommer med. Kvinnor har haft sjal i stall i många år, det är sedan 80-talet vi gått utan.

För övrigt heter det balaclavamössa. Skulle säga att den sitter sämre än de flesta hijabs.
Sedan 80-talet rider vi ju även lite oftare med hjälm 😜. Tänk vad duktiga vi blivit 💪.

Sanning med modifikation. SAS var uppe i rätten för några år sedan där en flygvärdinna som ville bära huvudduk nekades med argumentet att alla ska ha samma klädsel och huvudduk ingår inte där och de fick rätt.
Det har även varit till diskussion i förskolan där anställda inte fått täcka ansiktet, med hänvisning till att det inte fungerar i barngrupp men små barn som behöver kunna läsa ansiktsuttryck. Så svart och vitt är det inte och ska inte heller vara anser jag.
Det har redan förekommit i denna eller den andra diskussionen att det kan finnas undantag i arbetslivet. Skolelever är dock inte ett sådant undantag. Den sista diskussionen är ju utspel från SD. Med just hänvisning till att täcka ansiktet. Dvs inte hijab.

Eleven har säkerligen redan tagit diskussionen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka