- Svar: 223
- Visningar: 6 993
Det gäller en handledare som avvisat en elev som var lärling i stallet för att hon bar hijab, en slag huvudduk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De regler som finns där man är - det vill säga sverige - är ju faktiskt att hijab är tillåtet och att det faktiskt är förbjudet att inte tillåta det enligt svensk lag. Tycker du är väldigt inskränkt i dina svar.
Ser inte vad det har att göra med att det enligt svensk lag finns en disnrimineringsgrund vilket var det jag svarade på. Du skriver att man ska anpassa sig. I sverige, om man följer lagarna, får man ha hijab (jag har själv höckle i stallet, ur säkerhetssynpunkt säkerligen detsamma som high i alla fall ur min erfarenhet vilket jag tror är större än din så många kvinnor jag stött på med huvudsjal).Det finns ju olika typer av hijab. Alla modeller kan inte vara lämpliga i alla sammanhang men det finns säkert en modell för varje enskilt sammanhang. Precis det finns byxor av olika modeller. En del byxor är lämpliga vad vissa aktiviteter och olämpliga vid andra. Det är t.ex. olämpligt med alltför vida och fladdra byxben om man cyklar på en cykel utan skydd för kedjan. Jag har själv trillat lite lätt när mina byxor med fladdrar byxben fastnat. Varför skulle hijaben vara det enda plagg där alla modeller passar alla aktiviteter?
Om du kan hänga dig i en hjälm av misstag är den felkonstruerad.Det här är ju bara fånigt. Hänga sig av misstag? De flesta ridskolor har hjälmtvång vid hästarna för barn, även med en fastspänd hjälm kan man hänga sig av misstag i olyckliga situationer.
För övrigt har jag besökt ett 30-videor tal stall i mellanöstern. Ingen av de hästarna har det minsta problem med kvinnor i sjal kanske smartare än svenska hästar och dess handledare?
fladdrar hijabs?Om du kan hänga dig i en hjälm av misstag är den felkonstruerad.
Att rida ut med ett fladdrande tygstycke om hals/huvud är en säkerhetsrisk då man kan fastna. Det går att ha hijab mm som funkar utmärkt med ridning så det är knappast ett hinder.
Ser inte vad det har att göra med att det enligt svensk lag finns en disnrimineringsgrund vilket var det jag svarade på. Du skriver att man ska anpassa sig. I sverige, om man följer lagarna, får man ha hijab (jag har själv höckle i stallet, ur säkerhetssynpunkt säkerligen detsamma som high i alla fall ur min erfarenhet vilket jag tror är större än din så många kvinnor jag stött på med huvudsjal).
Tror du på fullt allvar verkligen att någon gör det?Får man jobba med tunga maskiner i en traditionell lös och fladdrig hijab?
Det går väl att kolla upp, vad Arbetsmiljöverket säger om det.
Risken är alltså att man stryps om en tygände fastnar i maskinen.
Jag har ridit på ställe där halsduk/halsband och huvtröja inte varit tillåtna av säkerhetsskäl. Det har inget med religion att göra.De regler som finns där man är - det vill säga sverige - är ju faktiskt att hijab är tillåtet och att det faktiskt är förbjudet att inte tillåta det enligt svensk lag. Tycker du är väldigt inskränkt i dina svar.
De hijabs jag och mina väninnor använder fladdrar inte utan gått att sätta fast olika hårt beroende på vad man ska göra och även under en t.ex tröja. Tänker du på till exempel somaliska kvinnor så är det ett helt annat plagg och vi har åtminstone en sådan som jobbar på byns sågverk men de flesta jobbar väl inte alls?Får man jobba med tunga maskiner i en traditionell lös och fladdrig hijab?
Det går väl att kolla upp, vad Arbetsmiljöverket säger om det.
Risken är alltså att man stryps om en tygände fastnar i maskinen.
Hijab?Jag har ridit på ställe där halsduk/halsband och huvtröja inte varit tillåtna av säkerhetsskäl. Det har inget med religion att göra.
Tror du på fullt allvar verkligen att någon gör det?
Nej, det är inte frågan. Frågan är hur idiotisk man behöver vara för att fatta att även muslimska kvinnor som öht bär hijab, vilket inte alla gör, förstår vad som är praktiskt och vad som är opraktiskt/farligt.Jag tror att den frågan kommer att komma upp förr eller senare, precis som frågan om hijab i stallet. Vi har en ganska stor muslimsk befolkning nu och vi vill väl att även muslimska kvinnor ska delta i arbetslivet, inom alla branscher?
Så frågan är ju alltså om arbetsgivaren får lov att bestämma vilken variant av hijab arbetstagaren bär, med hänvisning till arbetstagarens säkerhet.
Nej, det är inte frågan. Frågan är hur idiotisk man behöver vara för att fatta att även muslimska kvinnor som öht bär hijab, vilket inte alla gör, förstår vad som är praktiskt och vad som är opraktiskt/farligt.
Frågan är om ett svenskt stall har rätt att gå emot svensk diskrimineringsgrund genom att neka en elev praktik pga dess religiösa tillhörighet och sätt den visar detta på.Jag tror att den frågan kommer att komma upp förr eller senare, precis som frågan om hijab i stallet. Vi har en ganska stor muslimsk befolkning nu och vi vill väl att även muslimska kvinnor ska delta i arbetslivet, inom alla branscher?
Så frågan är ju alltså om arbetsgivaren får lov att bestämma vilken variant av hijab arbetstagaren bär, med hänvisning till arbetstagarens säkerhet.
Jag bär den klädsel jag anser mig behöva och som är praktisk oavsett vad jag utövar. Om jag använder halsduk har jag den lindad runt halsen, knuten och nerstoppad i tröja/jacka så inget hänger löst när jag är i stallet, allt annat är opraktiskt. Tror inte ens jag äger en huvtröja.Bär du halsduk eller huvtröja i ditt privata stall? Jag gör definitivt det, men anslutna ridskolor brukar be en ta av.
På ridskolor och andra arbetsplatser kan det gälla säkerhetsregler som inte är uppenbara för "gemene man" eller som är betydligt noggrannare än de risker man tar privat.
Med tanke på att inte alla svenskar (danskar, tyskar, indier, eritreaner mfl) förstår vad som är opraktiskt och farligt i alla sammanhang så begriper jag inte varför just muslimer skulle vara immuna mot att ha för situationen farliga kläder. Jag skulle vilja gå så långt att arbetsgivaren är skyldig att i de fall man tillhandahåller arbetskläder även ska erbjuda hijab/huvudduk. Jag har sett flera uniformer som verkar ha en tillhörande hijab.Nej, det är inte frågan. Frågan är hur idiotisk man behöver vara för att fatta att även muslimska kvinnor som öht bär hijab, vilket inte alla gör, förstår vad som är praktiskt och vad som är opraktiskt/farligt.
Sanning med modifikation. SAS var uppe i rätten för några år sedan där en flygvärdinna som ville bära huvudduk nekades med argumentet att alla ska ha samma klädsel och huvudduk ingår inte där och de fick rätt.De regler som finns där man är - det vill säga sverige - är ju faktiskt att hijab är tillåtet och att det faktiskt är förbjudet att inte tillåta det enligt svensk lag. Tycker du är väldigt inskränkt i dina svar.
Sedan 80-talet rider vi ju även lite oftare med hjälm . Tänk vad duktiga vi blivit .Blir bara trött på sådana okunniga fjantinlägg som du och andra kommer med. Kvinnor har haft sjal i stall i många år, det är sedan 80-talet vi gått utan.
För övrigt heter det balaclavamössa. Skulle säga att den sitter sämre än de flesta hijabs.
Det har redan förekommit i denna eller den andra diskussionen att det kan finnas undantag i arbetslivet. Skolelever är dock inte ett sådant undantag. Den sista diskussionen är ju utspel från SD. Med just hänvisning till att täcka ansiktet. Dvs inte hijab.Sanning med modifikation. SAS var uppe i rätten för några år sedan där en flygvärdinna som ville bära huvudduk nekades med argumentet att alla ska ha samma klädsel och huvudduk ingår inte där och de fick rätt.
Det har även varit till diskussion i förskolan där anställda inte fått täcka ansiktet, med hänvisning till att det inte fungerar i barngrupp men små barn som behöver kunna läsa ansiktsuttryck. Så svart och vitt är det inte och ska inte heller vara anser jag.