DO utreder diskriminering vid stall mot elev i hijab

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bär du halsduk eller huvtröja i ditt privata stall? Jag gör definitivt det, men anslutna ridskolor brukar be en ta av.

På ridskolor och andra arbetsplatser kan det gälla säkerhetsregler som inte är uppenbara för "gemene man" eller som är betydligt noggrannare än de risker man tar privat.
Vilka ridskolor ber folk ta av hijabs? Det är liksom det vi pratar om, inte huvtröjor.

Vilka ridskolor ber folk ta av hijabs? Det är liksom det vi pratar om, inte huvtröjor.
En hijab av "halsduksformat" är inte lämplig i stallmiljö eller vid arbete med maskiner med snurrande delar (pga stryprisk).

Som på denna wikipediabild.

1000017570.webp

En sporthijab är ju noll problem, ingen säkerhetsrisk.

En hijab av "halsduksformat" är inte lämplig i stallmiljö eller vid arbete med maskiner med snurrande delar (pga stryprisk).

Som på denna wikipediabild.

Visa bifogad fil 149582

En sporthijab är ju noll problem, ingen säkerhetsrisk.
Som jag skrev i andra tråden. Jag har både bergsklättrat och ridit med liknande hijabs. De går att sätta på olika sätt, det där är två sätt man kkan ha dem på. När jag rider och bergsklättrar har jag dem tajt under hjälm instoppade i tröjan. När jag är på officiella möten har jag den på ett annat sätt. När jag går och handlar sitter den liknande som de på bilden. Det är liksom inget statiskt plagg som bara går att forma på ett sätt. Det är ett plagg som man kan fixera på säkert 25 olika sätt..

Jag undrar fortfarande vilken ridskola som bett en elev ta av en HIJAB (inte vanlig sjal eller huvtröja utan en hijab)?

Det har redan förekommit i denna eller den andra diskussionen att det kan finnas undantag i arbetslivet. Skolelever är dock inte ett sådant undantag. Den sista diskussionen är ju utspel från SD. Med just hänvisning till att täcka ansiktet. Dvs inte hijab.

Eleven har säkerligen redan tagit diskussionen.
Håller inte riktig med. Tex vid den obligatoriska simundervisningen så finns det riktlinjer från badhusen att följa för skolelever.

Skolans simundervisning blir emellertid helt beroende av hur den lokala simhallen ser på religiös klädsel.

I realiteten ger varken regeringsformen — eller skollagen — någon egentlig vägledning om vad det allmänna här får eller inte får göra. Av diskrimineringslagen framgår att skolan inte får diskriminera elever, och inskränkningar i elevens rätt att själv välja sina kläder kan falla in bl.a. under bl.a. diskrimineringsgrunden religion och annan trosuppfattning (DiskrL 2 kap. 5 §). Enligt lagmotiven är dock förutsatt att skolan, för att kunna fullgöra sitt uppdrag, får begränsa klädseln i det enskilda fallet om klädseln medför särskilda risker, etc. I fråga om simning kan man tänka sig att det är försvårande — för att inte säga omöjligt — att uppnå kraven på simkunnighet om man ska vara iförd bylsiga och tunga kläder.

Som jag skrev i andra tråden. Jag har både bergsklättrat och ridit med liknande hijabs. De går att sätta på olika sätt, det där är två sätt man kkan ha dem på. När jag rider och bergsklättrar har jag dem tajt under hjälm instoppade i tröjan. När jag är på officiella möten har jag den på ett annat sätt. När jag går och handlar sitter den liknande som de på bilden. Det är liksom inget statiskt plagg som bara går att forma på ett sätt. Det är ett plagg som man kan fixera på säkert 25 olika sätt..

Jag undrar fortfarande vilken ridskola som bett en elev ta av en HIJAB (inte vanlig sjal eller huvtröja utan en hijab)?

Det spelar ingen roll vad du valt att göra privat, det är en helt annan sak när du är på en arbetsplats där det finns stora skaderisker, och att bära rätt kläder är en viktig del av arbetsmiljöarbetet.

Kurt-Göran får inte bära en halsduk nära en maskin med snurrande delar, den med långt hår ska sätta upp det ordentligt, och den med hijab bör ha en version av hijab som inte ger samma risker som KGs halsduk. Lika för alla, arbetsgivaren vill inte att någon arbetstagare ska bli strypt.

Med tanke på att inte alla svenskar (danskar, tyskar, indier, eritreaner mfl) förstår vad som är opraktiskt och farligt i alla sammanhang så begriper jag inte varför just muslimer skulle vara immuna mot att ha för situationen farliga kläder. Jag skulle vilja gå så långt att arbetsgivaren är skyldig att i de fall man tillhandahåller arbetskläder även ska erbjuda hijab/huvudduk. Jag har sett flera uniformer som verkar ha en tillhörande hijab.
Om du gör praktik i ett stall har du redan fått lära dig i skolan, om du inte redan insett det själv, att det inte är speciellt praktiskt med t ex en lång halsduk som släpar i skiten när du mockar och utför övriga stallsysslor.

Skolans simundervisning blir emellertid helt beroende av hur den lokala simhallen ser på religiös klädsel.

I realiteten ger varken regeringsformen — eller skollagen — någon egentlig vägledning om vad det allmänna här får eller inte får göra. Av diskrimineringslagen framgår att skolan inte får diskriminera elever, och inskränkningar i elevens rätt att själv välja sina kläder kan falla in bl.a. under bl.a. diskrimineringsgrunden religion och annan trosuppfattning (DiskrL 2 kap. 5 §). Enligt lagmotiven är dock förutsatt att skolan, för att kunna fullgöra sitt uppdrag, får begränsa klädseln i det enskilda fallet om klädseln medför särskilda risker, etc. I fråga om simning kan man tänka sig att det är försvårande — för att inte säga omöjligt — att uppnå kraven på simkunnighet om man ska vara iförd bylsiga och tunga kläder.
Men vad svamlar du om?! Var någonstans simmar man med tunga kläder och vad har det att göra med att DO provar ett fall där handledaren inte vill jobba med en muslim?

Det spelar ingen roll vad du valt att göra privat, det är en helt annan sak när du är på en arbetsplats där det finns stora skaderisker, och att bära rätt kläder är en viktig del av arbetsmiljöarbetet.

Kurt-Göran får inte bära en halsduk nära en maskin med snurrande delar, den med långt hår ska sätta upp det ordentligt, och den med hijab bör ha en version av hijab som inte ger samma risker som KGs halsduk. Lika för alla, arbetsgivaren vill inte att någon arbetstagare ska bli strypt.
Du vet ju oavsett av din diskussion inte vad en hijab är, än mindre faktiskt hur man använder den. Jag frågar återigen vilken ridskola som nekat elever ha hijab?

Men vad svamlar du om?! Var någonstans simmar man med tunga kläder och vad har det att göra med att DO provar ett fall där handledaren inte vill jobba med en muslim?

Lol i mellanöstern gör man det.... (Jag har bott där själv). Och i Indien! Generellt dålig simkunnighet också 😅.

Men burkini får man lov att ha i badhus, så den biten går ju lätt att lösa för elever och besökare iaf :).

Hört talas om klädsim? När jag var < 8 år och tog alla simmärken så ingick bl a klädsim. I skolan på gymnasiet fick alla hoppa i på det djupa med en tung verkstadsoverall i bomull för att träna oss i att använda isdubbar för att ta oss upp på ett konstgjort isflak, så visst uppnås skolan krav på simkunnighet även med bylsiga och tunga kläder. 😂

Du vet ju oavsett av din diskussion inte vad en hijab är, än mindre faktiskt hur man använder den. Jag frågar återigen vilken ridskola som nekat elever ha hijab?

Anta inte så mycket, jag vet mycket väl vad det är och har spenderat en hel del tid i muslimska länder.

Hur ska jag veta vilken (om någon) svensk ridskola nekat en elev att bära hijab? Det är väl för det första väldigt ovanligt än så länge, och för det andra så är det inte offentlig information. Känner du till några fall? Men dessutom så gäller tråden en lärling - dvs arbetstagare.

Då kommer arbetsmiljölagstiftning in, och det här är en väldigt aktuell fråga med flertalet fall senaste åren.

Bland annat så fick ett säkerhetsbolag rätt i att neka hijab hos en anställd. Medans ett "vanligt" företag inte fick det. Det är offentlig information, det kan du googla fram.

Lol i mellanöstern gör man det.... (Jag har bott där själv). Och i Indien! Generellt dålig simkunnighet också 😅.

Men burkini får man lov att ha i badhus, så den biten går ju lätt att lösa för elever och besökare iaf :).
Jodå jag har bott flera år i nordafrika men dock inte sett kvinnor bada i poolerna. Havet torde väl vara så stort att alla kan få plaska lite kan jag känna. Men känner väl ändå att diskussionen hamnar väldigt långt från att DO prövar ett fall där handledaren inte vill jobba på med henne på grund av att hon är muslim. Vilket är det vi har att gå på.
Anta inte så mycket, jag vet mycket väl vad det är och har spenderat en hel del tid i muslimska länder.

Hur ska jag veta vilken (om någon) svensk ridskola nekat en elev att bära hijab? Det är väl för det första väldigt ovanligt än så länge, och för det andra så är det inte offentlig information. Känner du till några fall? Men dessutom så gäller tråden en lärling - dvs arbetstagare.

Då kommer arbetsmiljölagstiftning in, och det här är en väldigt aktuell fråga med flertalet fall senaste åren.

Bland annat så fick ett säkerhetsbolag rätt i att neka hijab hos en anställd. Medans ett "vanligt" företag inte fick det. Det är offentlig information, det kan du googla fram.
Det var ju du som skrev det. Jag tror dock att ridskolor är jävligt försiktiga med att neka elever för de bär hijab. Det är idrottsförbundets regler.

Jodå jag har bott flera år i nordafrika men dock inte sett kvinnor bada i poolerna. Havet torde väl vara så stort att alla kan få plaska lite kan jag känna. Men känner väl ändå att diskussionen hamnar väldigt långt från att DO prövar ett fall där handledaren inte vill jobba på med henne på grund av att hon är muslim. Vilket är det vi har att gå på.
Det var ju du som skrev det. Jag tror dock att ridskolor är jävligt försiktiga med att neka elever för de bär hijab. Det är idrottsförbundets regler.

Ja, fram tills den dag någon elev blir skadad pga hijab, då lär väl frågan tas upp. Men om eleverna med hijab använder sunt förnuft och har anpassade plagg så händer det förhoppningsvis aldrig. En tajt hjälmluva är ju ett säkert plagg.

Det vi vet är väl inte så mycket, bara att en lärling blev avvisad från en arbetsplats i Sundsvall.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...skriminering-vid-stall-i-sundsvall-do-utreder

Här är det jag hänvisade till tidigare, att ett säkerhetsbolag fick rätt i att neka hijab:

https://www.gp.se/debatt/ett-forbud...inerande.4ff5aac5-fa3b-40d2-8825-79bac80bb4d5

Ett bemanningsföretag mot flygbranschen blev dock dömda för diskriminering, dom fick inte neka (dom hade inga godkända skäl till att neka).

Sanning med modifikation. SAS var uppe i rätten för några år sedan där en flygvärdinna som ville bära huvudduk nekades med argumentet att alla ska ha samma klädsel och huvudduk ingår inte där och de fick rätt.

Att alla ska ha samma kläder räcker dock inte som argument. Anledningen till att SAS friades var att deras s k neutralitetspolicy bara gäller anställda som kommer i kontakt med kunder.

I april i år fattade DO beslut om att stämma ett annat flygbolag med som man anser ha diskriminerat en muslimsk kvinna som nekats fortsatt anställning eftersom hon inte vill arbeta utan slöja. De har också en neutralitetspolicy men i detta fall gäller det en tjänst som markpersonal.

Det här är ju bara fånigt. Hänga sig av misstag? De flesta ridskolor har hjälmtvång vid hästarna för barn, även med en fastspänd hjälm kan man hänga sig av misstag i olyckliga situationer.

För övrigt har jag besökt ett 30-tal stall i mellanöstern. Ingen av de hästarna har det minsta problem med kvinnor i sjal 😉 kanske smartare än svenska hästar och dess handledare?

Det var ju naturligtvis arabhästar och de är ju härdade efter en massa skrammel och fladder vid utställningar :cool: ;) :rofl:

Om du gör praktik i ett stall har du redan fått lära dig i skolan, om du inte redan insett det själv, att det inte är speciellt praktiskt med t ex en lång halsduk som släpar i skiten när du mockar och utför övriga stallsysslor.
Vad folk lärt sig och vad de gör är helt olika saker- om alla följt vad som undervisas i skolan hade brottsligheten varit nära noll och när det gäller körkortsutbildning så hade ingen brutit mot någon trafikregel. Vi vet att folk även om de lärt sig inte alltid gör det rätta eller ens håller med om att det är det rätta. Om någon inte följer arbetsplatsens policy vad det gäller säkerhet har de all rätt att be folk att följa den eller om de inte gör det avlägsna sig.

Om det är diskriminering här eller inte har jag ingen aning om. Kanske så såg arbetsledaren rött så fort hen insåg att det var en muslim, kanske var det olämplig klädsel. Det framgår inte

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka