DO utreder diskriminering vid stall mot elev i hijab

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja precis det jag försöker att få fram :). Att det går att lösa om en vill.

Om jag förstår det rätt (källa wikipedia med mera) kan ordet hijab även stå för hela kategorin, inklusive heltäckande burka med litet ögonfönster med nät. Det går ju inte ihop med att stå på golvet på SSAB, men en mindre extrem huvudbeklädnad där löst tyg är instoppat i tröjan/jackan funkar ju.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Types_of_hijab
Jag väljer att skratta istället för att gråta, men tror du verkligen på allvar att en stackars kvinna som bär burka skulle tillåtas att gå i vanlig skola, göra praktik eller jobba på SSAB på golvet? Där är det helt andra problem än olämplig klädsel vi pratar om. :cautious:

Alltså alla skriver om säkerhet osv men i detta fallet som det handlar om i denna tråden så är ju detta anmält pga att människan inte ville arbeta tillsammans med en muslim. Det handlar inte om huruvida arbetsplatsen tillåter hijab eller inte.
Inte bra i så fall, då ska DO fälla denna/denne.
Finns det någon artikel om detta?

I inslaget säger man att DO begär att få veta vilka åtgärder skolan vidtar. Man pratar vidare om ett stall och en handledare. Jag undrar över sambandet här. Skolan får inte diskriminera eleven, men skolan rår ju bara över sina egna anställda. Är handledaren anställd så kan skolan säga upp eller till och med avskeda handledaren, men om handledaren inte är anställd så är ju det enda skolan kan göra att försöka förmå handledaren själv eller den som har handledaren anställd att ändra sig. Går inte fetta så måste ju skolan hitta en annan praktikplats till eleven.
Man säger heller inget om anledningen. Det kan vara diskriminering att förbjuda viss klädsel, men behöver inte vara det. Anledningen till förbudet är det centrala, det ska finnas en anledning som är sakligt motiverad och inte grundar sig i religion/trosuppfattning för att vara ok.
…Eller var inte klädsen problemet utan enbart det faktum att tjejen är muslim? Hade velat veta mkt mer här för att kunna tycka ngt - rätt dålig journalistik tycker jag …
En elev som exempelvis gör praktik/apl på en arbetsplats är egentligen ”dubbelt skyddad” i diskrimineringslagen, eftersom både skolan och arbetsplatsen har skyldighet att följa diskrimineringslagen. Eleven skyddas alltså både utifrån området utbildning och området arbetsliv när den är på apl/praktik. Tyvärr blir det lätt att istället för att vara dubbelt skyddad hamnar eleverna mellan stolarna. Vilka åtgärder skola respektive arbetsplats kan, ska och bör göra beror såklart på, men det ska finnas en rutin för hur anmäld diskriminering hanteras.

Det är aldrig en enskild person som blir anmäld och/eller dömd för diskriminering enligt diskrimineringslagen. Det är huvudmannen för skolan eller arbetsgivaren när det gäller de skyddade områdena utbildning och arbetsliv. Sen kan såklart kommunen/företaget/ect i sin tur ge konsekvenser för den enskilda som utfört diskrimineringen.

En elev som exempelvis gör praktik/apl på en arbetsplats är egentligen ”dubbelt skyddad” i diskrimineringslagen, eftersom både skolan och arbetsplatsen har skyldighet att följa diskrimineringslagen. Eleven skyddas alltså både utifrån området utbildning och området arbetsliv när den är på apl/praktik. Tyvärr blir det lätt att istället för att vara dubbelt skyddad hamnar eleverna mellan stolarna. Vilka åtgärder skola respektive arbetsplats kan, ska och bör göra beror såklart på, men det ska finnas en rutin för hur anmäld diskriminering hanteras.

Det är aldrig en enskild person som blir anmäld och/eller dömd för diskriminering enligt diskrimineringslagen. Det är huvudmannen för skolan eller arbetsgivaren när det gäller de skyddade områdena utbildning och arbetsliv. Sen kan såklart kommunen/företaget/ect i sin tur ge konsekvenser för den enskilda som utfört diskrimineringen.
Det du skriver om dubbelt skyddad, måste väl bero på vad det står i avtalet mellan huvudman och respektive utbildningsorganisation?

Det du skriver om dubbelt skyddad, måste väl bero på vad det står i avtalet mellan huvudman och respektive utbildningsorganisation?
Hur menar du? Inom arbetsliv är man skyddad av diskrimineringslagen som anställd, praktikant och arbetssökande. Inom utbildningsområdet är alla elever skyddade, från förskola till universitet/högskola. Som elev på praktik är man alltså skyddad inom båda områdena, det är inget som kan avtalas bort. Sen kickar ju ansvaret för att hantera och åtgärda diskrimineringen in först när ansvariga (tex lärare, rektor, chef) får kännedom om att en person upplevt diskriminering.

Frågan är om ett svenskt stall har rätt att gå emot svensk diskrimineringsgrund genom att neka en elev praktik pga dess religiösa tillhörighet och sätt den visar detta på.

Om man läser texten.

Om man hårddrar det så tycker jag att det ska gå. T.ex. om kvinnan vill ha en hijab som ur säkerhetssynpunkt är mindre säker än en annan modell av hijab. Då tycker jag inte att det kan vara diskriminering eftersom det finns hijab som är säker och godkänd i stallet. Om nu kvinnan vägrar använda de hijab som är säkra. Precis som att en ridskola säkerligen får avvisa en person som vägrar rida med ridhjälm. Vad folk har på sig när de rider i privat regi är helt upp till dem.
Här är det jag hänvisade till tidigare, att ett säkerhetsbolag fick rätt i att neka hijab:

https://www.gp.se/debatt/ett-forbud...inerande.4ff5aac5-fa3b-40d2-8825-79bac80bb4d5

Ett bemanningsföretag mot flygbranschen blev dock dömda för diskriminering, dom fick inte neka (dom hade inga godkända skäl till att neka).

Den artikeln håller jag helt med om!

Folk i offentlig tjänst ska vara neutrala. Deras filosofi, religion eller politiska åsikter ska de hålla för sug själv på arbetstid.

Om man hårddrar det så tycker jag att det ska gå. T.ex. om kvinnan vill ha en hijab som ur säkerhetssynpunkt är mindre säker än en annan modell av hijab. Då tycker jag inte att det kan vara diskriminering eftersom det finns hijab som är säker och godkänd i stallet. Om nu kvinnan vägrar använda de hijab som är säkra. Precis som att en ridskola säkerligen får avvisa en person som vägrar rida med ridhjälm. Vad folk har på sig när de rider i privat regi är helt upp till dem.

Den artikeln håller jag helt med om!

Folk i offentlig tjänst ska vara neutrala. Deras filosofi, religion eller politiska åsikter ska de hålla för sug själv på arbetstid.
Är det vad som hänt här menar du? (Och återigen: en vanlig hijab kan sättas på olika sätt, det ni anser vara kassa hijabs går alldeles utmärkt att sätta ihop tajt vilket de flesta har, vi får väl förutsätta att det är high vi pratar om och inte någon annan form av dräkt).

Senast ändrad:
Är det vad som hänt här menar du? (Och återigen: en vanlig hijab kan sättas på olika sätt, det ni anser vara kassa hijabs går alldeles utmärkt att sätta ihop tajt vilket de flesta har, vi får väl förutsätta att det är high vi pratar om och inte någon annan form av dräkt).

Och det måste ju va det rimliga att säga om nån kom med en hijab som hade lösa ändar, att du får gärna rida sålänge du inte har den lös så du kan fastna, inte att säga att du får inte rida öht

Hur menar du? Inom arbetsliv är man skyddad av diskrimineringslagen som anställd, praktikant och arbetssökande. Inom utbildningsområdet är alla elever skyddade, från förskola till universitet/högskola. Som elev på praktik är man alltså skyddad inom båda områdena, det är inget som kan avtalas bort. Sen kickar ju ansvaret för att hantera och åtgärda diskrimineringen in först när ansvariga (tex lärare, rektor, chef) får kännedom om att en person upplevt diskriminering.
Nu har jag bara erfarenhet av avtal mellan universitet och huvudman. Regler för utbildning gäller när studenten är på campus, när studenten är på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) så gäller riktlinjer som huvudman har. Om något ska anmälas så beror det på var situationen skedde. Hände det på VFU så sker det via huvudmannens rutiner och tvärtom. Det kommer inte att ske dubbelt så att säga.

Ingen aning. Det vet ingen av oss.

Nu har jag bara erfarenhet av avtal mellan universitet och huvudman. Regler för utbildning gäller när studenten är på campus, när studenten är på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) så gäller riktlinjer som huvudman har. Om något ska anmälas så beror det på var situationen skedde. Hände det på VFU så sker det via huvudmannens rutiner och tvärtom. Det kommer inte att ske dubbelt så att säga.
När du skriver huvudman, menar du för utbildningen då? Eller arbetsgivaren?
(När jag använt begreppet huvudman här menar jag för utbildning, alltså ofta kommunen, bara för att förtydliga :))

Jag har aldrig hört att ansvar utifrån diskrimineringslagen avtalas bort på det sättet, men de ärenden jag har erfarenhet av har främst gällt på gymnasiet så det kanske skiljer sig. Har dock aldrig heller hört vår jurist nämna att det skiljer sig beroende på utbildningsnivå. Alltså vad som står i lagtexten, inte vilka rutiner enskilda skolor eller arbetsgivare har.

Ska absolut kolla upp det!

/jobbar på antidiskrimineringsbyrå

Enligt anmälan handlade det inte om några säkerhetsskäl. Handledaren ska ha fått ett utbrott och uttryckt sig nedlåtande mot hennes islamiska tro och ifrågasatt hennes val att bära hijab på arbetet. Hon har tidigare burit hijab på arbetsplatsen utan att någon reagerat.
Om det handlade om olämplig klädsel fanns inget skäl att ta upp hennes religion.

Bar hijab på lärlingsplats – handledare fick utbrott

När du skriver huvudman, menar du för utbildningen då? Eller arbetsgivaren?
(När jag använt begreppet huvudman här menar jag för utbildning, alltså ofta kommunen, bara för att förtydliga :))

Jag har aldrig hört att ansvar utifrån diskrimineringslagen avtalas bort på det sättet, men de ärenden jag har erfarenhet av har främst gällt på gymnasiet så det kanske skiljer sig. Har dock aldrig heller hört vår jurist nämna att det skiljer sig beroende på utbildningsnivå. Alltså vad som står i lagtexten, inte vilka rutiner enskilda skolor eller arbetsgivare har.

Ska absolut kolla upp det!

/jobbar på antidiskrimineringsbyrå
Jag menar i detta fall kommunen eller staden. Avtal gällande VFU sker mellan dessa parter och universitetet. Jag menar inte att det avtalas bort utan vem som bär ansvaret för att gå vidare. Tex om en situation uppstår på förskolan under VFU så är det till rektorn på förskolan som går vidare enligt deras rutiner. Det är inte universitetet som anmäler förskolan/rektor.

När studenterna är ute på sin VFU får de anpassa sig efter gällande klädkod på förskolan.

Jag menar i detta fall kommunen eller staden. Avtal gällande VFU sker mellan dessa parter och universitetet. Jag menar inte att det avtalas bort utan vem som bär ansvaret för att gå vidare. Tex om en situation uppstår på förskolan under VFU så är det till rektorn på förskolan som går vidare enligt deras rutiner. Det är inte universitetet som anmäler förskolan/rektor.

När studenterna är ute på sin VFU får de anpassa sig efter gällande klädkod på förskolan.
Om skolan/universitetet får kännedom av en student att något skett på arbetsplatsen under VFU, hur hanteras det då av universitetet? Alltså att studenten vänder sig till skolan istället för till arbetsplatsen.

Om skolan/universitetet får kännedom av en student att något skett på arbetsplatsen under VFU, hur hanteras det då av universitetet? Alltså att studenten vänder sig till skolan istället för till arbetsplatsen.
Hos oss så hjälper vi studenten att kontakta VFU samordnare (anställd hos kommunen) som reder ut händelseförloppet och hjälper till att avgöra vad som ska ske härnäst. Vi uppmanar studenterna att kontakta oss direkt så vi kan hantera ärendet skyndsamt. Det kan ju tex handla om att byta handledare, byta VFU plats eller något annat.

Enligt anmälan handlade det inte om några säkerhetsskäl. Handledaren ska ha fått ett utbrott och uttryckt sig nedlåtande mot hennes islamiska tro och ifrågasatt hennes val att bära hijab på arbetet. Hon har tidigare burit hijab på arbetsplatsen utan att någon reagerat.
Om det handlade om olämplig klädsel fanns inget skäl att ta upp hennes religion.

Bar hijab på lärlingsplats – handledare fick utbrott
Hade missat att händelsen diskuterades på mer än ett ställe, och var precis på väg att kopiera vad jag skrev i den tråden - för att hänvisa till just den länken. För det känns rimligt att ta med sig att det varit ok för arbetsplatsen att hon haft hijab innan, och att om den nu hade varit så otymplig och fladdrande som många förställer sig, så hade nog någon påpekat säkerhetsrisken... för som du säger finns ju ingen anledning att ta upp religion om det är säkerheten som är ett bekymmer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka