- Svar: 223
- Visningar: 6 993
Det gäller en handledare som avvisat en elev som var lärling i stallet för att hon bar hijab, en slag huvudduk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det lär vi isåfall aldrig få veta, är bara ord mot ord.Jag menar att vi inte vet vad som hände. Vem som sa eller gjorde vad. Vi får se vad utredningen visar.
För mig, och många andra som arbetar med dom här frågorna, känns det inte igen alls. Många vill inte anmäla, antingen pga rädsla för exempelvis repressalier eller för att man tänker att vissa saker får man stå ut med, alternativt att man inte vet om sina rättigheter utifrån diskrimineringslagen. Det är dessutom svårt att få sitt fall prövat, både av DO och av landets ideella antidiskrimineringsbyråer (som har små ekonomiska resurser att driva ärenden i domstol, även om det görs). Utöver det är det inte sällan händelsen handlar om ”ord mot ord”, dvs svårt att bevisa och då drivs heller inte ärendet vidare.Det finns faktiskt de som ljuger ihop en historia av många olika orsaker.
När det gäller diskriminering så har det blivit ganska så lukrativt att dra det kortet.
Så jag är övertygad om att det finns lycksökare i den branschen också, precis som i alla andra branscher.
Fast det lär vi isåfall aldrig få veta, är bara ord mot ord.
Det finns faktiskt de som ljuger ihop en historia av många olika orsaker.
När det gäller diskriminering så har det blivit ganska så lukrativt att dra det kortet.
Så jag är övertygad om att det finns lycksökare i den branschen också, precis som i alla andra branscher.
Det går alldeles utmärkt att jobba i lab med hijab.
Så ni hanterar ärendet på nåt sätt ändå, men gör ingen utredning, sätter in åtgärder och följer upp, om jag förstår det rätt? Byte av handledare/arbetsplats ect som åtgärd görs av kommunen (VFU samordnaren)?Hos oss så hjälper vi studenten att kontakta VFU samordnare (anställd hos kommunen) som reder ut händelseförloppet och hjälper till att avgöra vad som ska ske härnäst. Vi uppmanar studenterna att kontakta oss direkt så vi kan hantera ärendet skyndsamt. Det kan ju tex handla om att byta handledare, byta VFU plats eller något annat.
Ja då har man ju inte "dragit kortet".Lukrativt att "dra det kortet"? Om man blivit utsatt för diskriminering, oavsett om det beror på kön, religion, sexuell läggning eller annan grund i Diskrimineringslagen, så har man förstås rätt till ersättning.
Men nu är det ju du som pratar om gott och ont igen...? Oavsett om handledaren skulle brinna för antirasism, skulle denne fortfarande kunna handlat på ett sätt som innebar att någon diskriminerades. Du framställer det som mer svart eller vitt än det behöver vara.Vi vet inte om kvinnan var extremt otrevlig mot sin handledare eller om hon väldigt trevlig. Jag kan inte tänka mig annat än att vem som helst skulle bli utslängd från en praktikplats vid viss nivå av otrevligt beteende. Som det ska vara. Men visst, anta att handledaren är en rasist och att lärlingar är en genomgod helt oskyldig person som gjort allt rätt i den här situationen om det gör dig glad.
Fundera bara över vem som drar nytta av att såna här händelser framställs på ett otydligt sätt i media.
Ja då har man ju inte "dragit kortet".
Då är det på riktigt.
Jag har upplevt "dragna kort" när man vill pressa fram olika förmåner.
Det blir tyvärr kontraproduktivt eftersom det ger misstänksamhet från omgivningen.
Muslimska kvinnor är väldigt påhittiga och drivna och har naturligtvis löst detta.Absolut. Om den är gjord av rätt material. Iaf då fick jag lära mig på universitetet att labrocken måste vara av rätt material för att vi skulle få vara i labbet och laborera när jag läste en grundkurs kemi.
Allmänt rasist kort förekommer, även från de som själva inte blir drabbade. Specifika anklagelser brukar stämma.Ja då har man ju inte "dragit kortet".
Då är det på riktigt.
Jag har upplevt "dragna kort" när man vill pressa fram olika förmåner.
Det blir tyvärr kontraproduktivt eftersom det ger misstänksamhet från omgivningen.
Muslimska kvinnor är väldigt påhittiga och drivna och har naturligtvis löst detta.
Vilket konstigt statement. Det är väl snarare labbet (om det är en arbetsplats) som ska tillhandahålla säkerhetsutrustning, och det har ju inte funnits, därav har den kvinnan startat sitt företag.
Tjockt bomullstyg är väl inte ett vanligt, lätt-tillgängligt material i hijabs? Kanske också svårt att vika snyggt. Förmodligen därför som hon utvecklade en lyocellblandning.
Många syntetmaterial är extremt brandfarliga och kan smälta eller annars reagera på kemikalierna i labbet.
Jag skulle misstänka att det snarare är så att muslimska kvinnor riskerar sin hälsa i arbetslivet, för att få vara med, för att det (har saknats) saknas säkerhetsutrustning anpassade för dom. Det är ju en form av diskriminering det med.
Skadeståndet är ju lukrativt om man är lagd åt det hållet.På vilket sätt skulle det vara lukrativt då? Du tog ju bara med halva mitt inlägg, i resten förklarar jag varför jag betvivlar att det lockar några lycksökare.
Den andra halvan höll jag med om.Du tog ju bara med halva mitt inlägg
Skadeståndet är ju lukrativt om man är lagd åt det hållet.
Sådant som jag personligen har upplevt är krav på extra raster för att be, krav på speciella utrymmen för att be, krav på särskild plats för att äta och en del annat i den vägen.
Vissa har ansett religionen står över tidtabellen och stannat mitt i arbetet för att be och att uniforms reglementet inte gäller dem vilket har medfört att kläder har varit ivägen för att utföra vissa arbetsuppgifter som ingår i tjänsten.
En fotsid kjol trasslar ibland in sig i saker så då vägrar man att utföra uppgiften.
Och då är ändå både turban och hijab, eller vad man nu vill ha, helt godkänt att bära med uniformen.
Vid kritik så drar man sedan rasistkortet.
Den andra halvan höll jag med om.
HUR har en tråd som handlar om att en handledare i ett stall skäller ut en troende kvinna pga hennes religion, övergått till labkläder, rasistkort och busstrafik?
Vem är nästa på tur, någon som har ett kors i en halskedja i stallet? Nunnedok medan det mockas, körs buss eller laboreras?