- Svar: 223
- Visningar: 6 993
Det gäller en handledare som avvisat en elev som var lärling i stallet för att hon bar hijab, en slag huvudduk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hetsiga araber, vettu... Här är några av medlemmarna i Omans kungliga kavalleri.
Visa bifogad fil 149723
Ja även jag, genom att använda en mer lämplig hijab.
Jag tycker inte det är någon lösning att stoppa in ändarna på löst hängande kläder rent säkerhetsmässigt, och då inte för att kläderna skulle fladdra (visst det kan hända att hästar blir skrämda men de flesta kan vänja sig) utan risken att fastna.
Jag ser inte ett enda vapen (eller instrument) de skulle inte kunna göra något i strid. För mig är ett kavalleri utrustade för strid eller möjligen något ceremoniellt sammanhang, om det är svärd, kulsprutor eller pilbågar spelar mindre roll men utan vapen, inget kavalleri.Inte "kavalleri", kavalleri. De har inte uniformer utan uppvisningskläder på sig. Men de tillhör kavalleriet, troligtvis musikkåren, precis lika mycket som vilka andra kavallerister som helst. Liknande kläder används överallt, t ex Windsor Horse Show.
Deras dress uniform skulle jag säga. Dvs en klädsel enligt en annan tradition än vår västerländska.
De har olika kläder på sig vid olika tillfällen, så jag drar mig för att kalla det uniform.
Jag ser inte ett enda vapen (eller instrument) de skulle inte kunna göra något i strid. För mig är ett kavalleri utrustade för strid eller möjligen något ceremoniellt sammanhang, om det är svärd, kulsprutor eller pilbågar spelar mindre roll men utan vapen, inget kavalleri.
Hur tänker du här?Fast kom igen, det finns mängder av kläder som sitter löst, så det tycker jag är en dålig anledning.
Men det kan fortfarande finnas en poäng i att tillsätta en hjälm för säkerhets skull.Deras dress uniform skulle jag säga. Dvs en klädsel enligt en annan tradition än vår västerländska.
Instoppade ändar kan lossna och glida ut. Det är vanliga regler för ridning vid ridskolor. En del inkluderar även exempelvis smycken som kan fastna. Vad folk gör privat med sina hästar som är deras ensak men jag hade inte tillåtit det om jag varit ansvarig. Jag hade inte kört hem någon heller utan bett dem hitta en lösning som är mer säker och förmodligen hjälpt till med idéer och finansiering om det behövts.Jag ser inte riktigt hur risken skulle vara större att man fastnar i något med ett plagg som har instoppade ändar än med vilket plagg som helst? En instoppad halsduk eller hijab sticker ju inte ut mer än en jackkrage eller hårknut.
Det beror väl på vad som händer omkring det hela.Men allvarligt?! En normalt funtad häst tappar inte koncepterna av att någon kommer in i stallet med en hijab!
Nu pratade vi om hijab och inte en stor regnkappa för ridning. Klart man ska vara mer försiktig vid inridning och vänja hästen vid att det kan fladdra uppe på ryggen.Hur tänker du här?
Man kommer ju inte med en stor regnkappa för ridning och sätter sig på en häst utan att först vänja den vid det.
Om hästarna alltid har haft människor med lösa och flaxande kläder omkring sig så är de ju vana och slutar reagera på det.
På Spanska Ridskolan så har ryttarna alltid likadana kläder för att inte störa hästarna.
Regler är ju olika på olika ställen.
Så deras kavalleri har inga vapen? Jag har inte nämnt att klädseln är så värst viktig, den har varierat.Deras dress uniform skulle jag säga. Dvs en klädsel enligt en annan tradition än vår västerländska.
Vilka löst sittande och fladdrande kläder tänker du på då?Nu pratade vi om hijab och inte en stor regnkappa för ridning. Klart man ska vara mer försiktig vid inridning och vänja hästen vid att det kan fladdra uppe på ryggen.
Det beror väl på vad som händer omkring det hela.
Jag antar att praktikanten skulle hantera hästar.
Och det kan ju ingå att hantera både nya och unga hästar i det.
De flesta hästar reagerar nog inte alls, men så kommer den där hästen som inte är så van och så går det fel på något sätt.
Man kan ju inte sortera arbetsuppgifter efter religion.
En vanlig jacka som inte är tajt, eller en bylsig tröja. Eller för den delen vanliga regnkläder. Just en regnridrock är något många hästar reagerar på och behöver vänja sig vid men knappast att folk ha sjal istället för mössa.Vilka löst sittande och fladdrande kläder tänker du på då?
Att det vore bättre med en hjälmluva med kardborreband som lossnar.Det här är trams och bara ett ytterligare sätt att förtrycka muslimska kvinnor. Vad skulle du hänvisa till om jag kom med ett huckle till stallet? För i praktiken är det samma sak som en hijab.
Men då är vi inne på säkerheten, inte att hijaber på något vis skulle vara skrämmande för hästar.Att det vore bättre med en hjälmluva med kardborreband som lossnar.
Jag antar att det skulle fungera utmärkt till att täcka håret med så att Allah och Imamerna blir nöjda.
Sporthijab är också en bra lösning.
Ja regnrock.En vanlig jacka som inte är tajt, eller en bylsig tröja. Eller för den delen vanliga regnkläder. Just en regnridrock är något många hästar reagerar på och behöver vänja sig vid men knappast att folk ha sjal istället för mössa.
Nej inte om den låter bli att flaxa.Men då är vi inne på säkerheten, inte att hijaber på något vis skulle vara skrämmande.