DO utreder diskriminering vid stall mot elev i hijab

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så ni hanterar ärendet på nåt sätt ändå, men gör ingen utredning, sätter in åtgärder och följer upp, om jag förstår det rätt? Byte av handledare/arbetsplats ect som åtgärd görs av kommunen (VFU samordnaren)?

Jättebra om ni har rutiner som funkar bra, och en intressant fråga som jag tänker att jag borde grotta vidare i efter semestern 😊
Ja jag tror att vi har bra fungerande rutiner. Men det beror till stor del på att vi har ett bra samarbete huvudman-universitet och att vi endast använder handledare som är särskilt yrkesskickliga och gått en handledarutbildning.

Det finns ett tillsynsbeslut från DO efter att Skurup antog en klädpolicy för kommunens skolor och förskolor som innebar att det inte skulle vara tillåtet med "huvudduk, burka, niqab och andra klädesplagg som har som syfte att dölja elever och personal".

Förbud mot huvudduk och andra religiösa klädesplagg inte förenligt med diskrimineringslagen

Detta prövades i Högsta förvaltningsdomstolen som gav DO rätt i att detta förbud stred mot lagen.

Slöjförbud i skolan är olagligt – Staffanstorp och Skurup förlorade

Så det kan absolut dyka upp diskriminerande klädkoder även inom skolan.
Det tror jag säkert och det är därför det är bra att det prövas i domstol och domen blir vägledande.

Ja jag tror att vi har bra fungerande rutiner. Men det beror till stor del på att vi har ett bra samarbete huvudman-universitet och att vi endast använder handledare som är särskilt yrkesskickliga och gått en handledarutbildning.
De av mina klasskompisar på universitetet som valde att gör praktik fick leta efter egna företag att gör det på. Samma sak på gymnasiet. Så någon handledarutbildning hade de inte!

• Gilla
Reactions: Sel
Vilket konstigt statement. Det är väl snarare labbet (om det är en arbetsplats) som ska tillhandahålla säkerhetsutrustning, och det har ju inte funnits, därav har den kvinnan startat sitt företag.

Tjockt bomullstyg är väl inte ett vanligt, lätt-tillgängligt material i hijabs? Kanske också svårt att vika snyggt. Förmodligen därför som hon utvecklade en lyocellblandning.

Många syntetmaterial är extremt brandfarliga och kan smälta eller annars reagera på kemikalierna i labbet.

Jag skulle misstänka att det snarare är så att muslimska kvinnor riskerar sin hälsa i arbetslivet, för att få vara med, för att det (har saknats) saknas säkerhetsutrustning anpassade för dom. Det är ju en form av diskriminering det med.
Det finns många exempel på att det utvecklats olika utrustningar samarbete med de som vill bära hijab. Vill lyfta kvinnor som väljer hijab och är kreativa problemlösare eftersom de som grupp ofta ses som passiva.

Nu skrev du ju själv att man inte "dragit kortet" om man fått rätt till ersättning, så det kan väl knappast vara relevant?
Och krav är inte lukrativa om de inte blir beviljade.

Att anmäla till DO, som utreder innan de tar ställning, är knappast jämförbart med att bara kalla någon för rasist.
Det är skillnad på att anmäla till Facket och DO för att uppnå förmåner och ekonomisk vinning och på att göra det för att man har blivit förfördelad.

I det ena fallet vill man uppnå att få det bättre än andra och i det andra fallet att inte få det sämre än andra.

Är du med på hur jag tänker då?

HUR har en tråd som handlar om att en handledare i ett stall skäller ut en troende kvinna pga hennes religion, övergått till labkläder, rasistkort och busstrafik? :crazy:

Vem är nästa på tur, någon som har ett kors i en halskedja i stallet? Nunnedok medan det mockas, körs buss eller laboreras? O_o
Det handlar om vilka kläder vi kan ha på oss på en arbetsplats.
Och varför.

Religiösa och politiska symboler är egentligen inte tillåtna tillsammans med uniform. Inte heller egna kläder.
Detta av flera orsaker.
En är att privata kläder inte är anpassade till arbetsuppgifterna och att de kan bli förstörda.
Arbetsgivaren vill inte betala för skadade kläder.
Och kläder får inte vara i vägen för att utföra arbetsuppgifter som ingår i anställningen.
En annan är att alla skall se likadana ut för att gå att skilja ut från kunderna och för att inte visa personliga intressen på jobbet.
Några av dessa orsaker går att applicera även i ett stall.

Kors i en halskedja kan ju vara oerhört olämpligt eftersom att kedjan kan fastna i allt möjligt. Smycken skall ju ofta tas av vid arbete av säkerhetsskäl.

Tycker det vädras en hel del rasism från en del användare, ingen nämnd och ingen glömd men fritt fram om du tar åt dig. O_o
Frågan är ju vem som är rasist när en religiös grupp vill ha en egen matplats eftersom de vill slippa att sitta vid ett bord där andra människor har ätit gris?

Frågan är ju vem som är rasist när en religiös grupp vill ha en egen matplats eftersom de vill slippa att sitta vid ett bord där andra människor har ätit gris?

Oj! Så extremt! Vi har några muslimer på jobb och dottern har en vän som är muslim men ingen av de är så extrema som tur är. De äter ju inte gris men har ingen åsikt om vad andra i deras närhet äter.

Oj! Så extremt! Vi har några muslimer på jobb och dottern har en vän som är muslim men ingen av de är så extrema som tur är. De äter ju inte gris men har ingen åsikt om vad andra i deras närhet äter.
De fick ju backa på det.
Samma sak med att kvinnor skulle sitta vid ett annat bord eller inte fick gå in i deras "bönerum".
En kvinnlig kollega gick in i "bönerummet" och det blev livat kan jag lova.
Med olika grupper mot varandra.

Rummet var till för alla som ville ha en stilla stund t.ex. för att meditera.
Men förvandlades snabbt till en moske.

Vad har det öht med det här att göra, att en handledare ifrågasätter tron hos en lärling?
Man måste nog se enstaka företeelser som det i ett större sammanhang om problem av den typen skall kunna lösas.
Jag tror inte att det går att isolera problemet till enstaka händelser utan att det är sammanlänkat med massor av andra händelser och erfarenheter hos de inblandade.

Man måste nog se enstaka företeelser som det i ett större sammanhang om problem av den typen skall kunna lösas.
Jag tror inte att det går att isolera problemet till enstaka händelser utan att det är sammanlänkat med massor av andra händelser och erfarenheter hos de inblandade.
Du menar att det är rimligt att bli rasist för att man en gång hade en kollega som var en idiot?

Tråden handlar om arbetskläder.
Näe det handlade inte repotaget om alls. Repotaget som är TS i denna tråden handlar om en som är rasistisk och inte vill arbeta med en muslim. Det har inte med kläder att göra övht. Det är folk som av någon anledning vill få det till att denne personen bara tänkte på säkerheten och försöker bortse från att personen är rent av rasistisk. Om man ska gå av vad som sägs i reportaget vill säga.

De hijabs jag och mina väninnor använder fladdrar inte utan gått att sätta fast olika hårt beroende på vad man ska göra och även under en t.ex tröja. Tänker du på till exempel somaliska kvinnor så är det ett helt annat plagg och vi har åtminstone en sådan som jobbar på byns sågverk men de flesta jobbar väl inte alls?
Tänkte skriva just det. Det borde väl inte vara svårare att lösa säkerheten än att ta på en tröja ovanpå om det nu skulle vara det som skapar problemet. Jag tillhör en sån som varken vill att jag eller mina barn har halsduk, fasta luvor på jackor/tröjor osv på hästryggen. Om det skulle finnas ett stort behov av att använda sådana plagg ska luvor/ändar vara med stoppade i tröja så det inte finns risk för att de fastnar. Hade mina barn burit hijab hade jag löst det på liknande sätt. Dvs ner med ändarna. Ofta finns det ju lösningar om man bara kan tänkas vilja se dem.

Angående tidigare diskussion om rädda hästar när tyg fladdrar: är hästarna så fjantiga hör de verkligen inte hemma på ridskola!

Tänkte skriva just det. Det borde väl inte vara svårare att lösa säkerheten än att ta på en tröja ovanpå om det nu skulle vara det som skapar problemet. Jag tillhör en sån som varken vill att jag eller mina barn har halsduk, fasta luvor på jackor/tröjor osv på hästryggen. Om det skulle finnas ett stort behov av att använda sådana plagg ska luvor/ändar vara med stoppade i tröja så det inte finns risk för att de fastnar. Hade mina barn burit hijab hade jag löst det på liknande sätt. Dvs ner med ändarna. Ofta finns det ju lösningar om man bara kan tänkas vilja se dem.

Angående tidigare diskussion om rädda hästar när tyg fladdrar: är hästarna så fjantiga hör de verkligen inte hemma på ridskola!

Jag var tvungen att leta upp den här bilden... se hur hysterisk Minina är! :nailbiting: :rofl: Hon och Lolo står dessutom mitt i centrala Stockholm! O_o

Minina3_300x445.jpg

:p

(Minina :love: hon var en av favoriterna när jag gjorde min PRAO på Slängsboda)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka