DO utreder diskriminering vid stall mot elev i hijab

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var det en rids
Jag var tvungen att leta upp den här bilden... se hur hysterisk Minina är! :nailbiting: :rofl: Hon och Lolo står dessutom mitt i centrala Stockholm! O_o

Minina3_300x445.jpg

:p

(Minina :love: hon var en av favoriterna när jag gjorde min PRAO på Slängsboda)
Bilden visar dock inga flaxande tygstycken så hur hästen reagerat på en viftande hijab visas inte. Varför någon skulle vifta med tygstycken oavsett vilken sort är i och för sig obegripligt (om man nu inte vill träna hästarna att fixa det).

Det är skillnad på att anmäla till Facket och DO för att uppnå förmåner och ekonomisk vinning och på att göra det för att man har blivit förfördelad.

I det ena fallet vill man uppnå att få det bättre än andra och i det andra fallet att inte få det sämre än andra.

Är du med på hur jag tänker då?

Ja, men ekonomisk vinning när man anmäler till DO(facket kan jag inte uttala mig om) får man inte innan det gjorts en grundlig utredning. Om DO inte finner att man utsatts för diskriminering i lagens mening har man inte heller möjlighet att få ersättning på det viset(genom förlikning eller rättsprocess). Det är alltså verkligen inget enkelt sätt att skaffa pengar, det är tidskrävande och kräver att man kan bevisa diskriminering.

Det handlar om vilka kläder vi kan ha på oss på en arbetsplats.
Och varför.

Religiösa och politiska symboler är egentligen inte tillåtna tillsammans med uniform. Inte heller egna kläder.

Nu har det alltså avgjorts av Europadomstolen att religiösa symboler bara får förbjudas i klädkoder av specifika orsaker, inte generellt. Så det går inte säga att de inte är tillåtna, det måste göras en bedömning i varje fall.

Var det en rids
Bilden visar dock inga flaxande tygstycken så hur hästen reagerat på en viftande hijab visas inte. Varför någon skulle vifta med tygstycken oavsett vilken sort är i och för sig obegripligt (om man nu inte vill träna hästarna att fixa det).

Men en ghutra kan ju vifta på precis samma sätt som en viftande hijab, så huvudbonaden på bilden är fullt jämförbar ur säkerhetssynpunkt.

Men en ghutra kan ju vifta på precis samma sätt som en viftande hijab, så huvudbonaden på bilden är fullt jämförbar ur säkerhetssynpunkt.
Många kläder kan vifta. Det var väl få i tråden som höll med om att en viftande hijab (mer än den som skrev det) skulle vara ett problem när man vistades i ett stall om man nu inte tog av sig den och viftade omkring med den.

Det jag kommenterade här är väl snarast att det inte finns något viftande klädesplagg av något slag i bild så det är ett ickeexempel i sammanhanget om man vill, som jag upplevde det, visa att hästar inte är rädda för viftande klädesplagg. För de flesta här är en viftande hijab överhuvudtaget inte en fråga utan säkerhetsaspekten. Jag är högst tveksam till att kläderna passar att rida i även om man stoppar in lösa ändar (de kan lossna, då enligt mig synsätt. Liksom en halsduk är olämpligt.

Jag var tvungen att leta upp den här bilden... se hur hysterisk Minina är! :nailbiting: :rofl: Hon och Lolo står dessutom mitt i centrala Stockholm! O_o

Minina3_300x445.jpg

:p

(Minina :love: hon var en av favoriterna när jag gjorde min PRAO på Slängsboda)
Hästar kan vänjas vid det mesta.
Problemet uppkommer när man hanterar många olika hästar som inte är vana vid de saker som man utsätter dem för.
Som med paraplyer och annat som de inte har sett förut.

Ja, men ekonomisk vinning när man anmäler till DO(facket kan jag inte uttala mig om) får man inte innan det gjorts en grundlig utredning. Om DO inte finner att man utsatts för diskriminering i lagens mening har man inte heller möjlighet att få ersättning på det viset(genom förlikning eller rättsprocess). Det är alltså verkligen inget enkelt sätt att skaffa pengar, det är tidskrävande och kräver att man kan bevisa diskriminering.
Det är väl frågan om det blir någon ekonomisk vinning alls i det här, troligen får tjejen en annan praktikplats och arbetsgivaren blir förhoppningsvis av med möjligheten att få gratis slavar från skolan (de festa praktikanter används ju många gånger just till det tunga jobbet i stallet).

Hade det här varit vuxna via arbetsförmedlaren hade troligen praktikplatsen blivit av med sin möjlighet att få praktikanter.

Många kläder kan vifta. Det var väl få i tråden som höll med om att en viftande hijab (mer än den som skrev det) skulle vara ett problem när man vistades i ett stall om man nu inte tog av sig den och viftade omkring med den.

Det jag kommenterade här är väl snarast att det inte finns något viftande klädesplagg av något slag i bild så det är ett ickeexempel i sammanhanget om man vill, som jag upplevde det, visa att hästar inte är rädda för viftande klädesplagg. För de flesta här är en viftande hijab överhuvudtaget inte en fråga utan säkerhetsaspekten. Jag är högst tveksam till att kläderna passar att rida i även om man stoppar in lösa ändar (de kan lossna, då enligt mig synsätt. Liksom en halsduk är olämpligt.

Och de flesta har påpekat att det är lätt att lösa eventuella säkerhetsproblem med en hijab.

Du menar att det är rimligt att bli rasist för att man en gång hade en kollega som var en idiot?
Det var faktiskt flera kollegor i grupp.
Hur många skall det behöva vara för att det skall bli rimligt att se det som en gemensam åsikt i en grupp?

Den utkastade kvinnliga kollegan blev uttalad rasist utan att ens försöka att dölja det.
Men det var ju då bara en av många händelser.
Jag blev misshandlad av en kollega för att jag tog ett foto på honom, vilket var emot religionen.
Jag blev inte rasist för det utan tyckte bara att kollegan var en idiot.
(Egentligen så försökte han att dölja den överträdelse som jag fotograferade.)
Men kvinnan som blev utkastad ur "bönerummet" fick ju vatten på sin kvarn.
Det var olika personer som gjorde dessa olika saker med hänvisning till samma religion.

Nu var jag gravt ironisk med min bild med tanke på mängden muslim- och hijabofoba inlägg i tråden, tex att en fladdrande huvudbonad skulle skrämma hästarna.
Är hästarna inte vana så kan det mycket väl skrämma hästarna. Minns jag rätt är det en person som tagit upp just att det kan vara skrämmande för hästarna. Så du ser nog både dubbel och trippel på det inlägget. Det är många inklusive du och jag som tjatar om att det inte är någon större fara.

Nu var jag gravt ironisk med min bild med tanke på mängden muslim- och hijabofoba inlägg i tråden, tex att en fladdrande huvudbonad skulle skrämma hästarna.
Jag tycker nog ändå att det ligger något i den.
Det att hästar kan vänja sig vid allt möjligt men att man inte utan risk kan utsätta dem för nya saker hur som helst.

Och de flesta har påpekat att det är lätt att lösa eventuella säkerhetsproblem med en hijab.
Ja även jag, genom att använda en mer lämplig hijab.

Jag tycker inte det är någon lösning att stoppa in ändarna på löst hängande kläder rent säkerhetsmässigt, och då inte för att kläderna skulle fladdra (visst det kan hända att hästar blir skrämda men de flesta kan vänja sig) utan risken att fastna.

Det känns som det är få träd och liknande att fastna i och även att säkerheten inte är prio där.

Trevligt "kavalleri" de ser ut att ha kul :)

Inte "kavalleri", kavalleri. De har inte uniformer utan uppvisningskläder på sig. Men de tillhör kavalleriet, troligtvis musikkåren, precis lika mycket som vilka andra kavallerister som helst. Liknande kläder används överallt, t ex Windsor Horse Show.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka