Djursjukhus å blåsväder?

Sv: Djursjukhus å blåsväder?

Du har blandat ihop det lite ...
Uppdrag granskning hade ett program för ngt drygt år sen där veterinär kliniker kom i konflikt med fbolag i allmänhet pga behandlingar osv . Men huvud vinkeln i programmet var inte det utan det etiska ansvar veterinärer har att säga stopp när djurägare vill behandla hur långt som helst , och dilemmat att många klinker sysslar med forskning och därmed har mycket att vinna på att få behandla djur med nya metoder osv ur forsknings aspekt .

Jag anser nog att många smådjurskliniker har högre priser på det mesta av den vanliga undersökningen. Röntgen UL mm. bara att kliva över tröskeln....

Jag kollade vaccinationspriser sist till hästarna. Ringde den klinik vi har ett par km bort. De har småsdjursklinik och en hästklinik i samma byggnad men det är olika företag. Smådjurskliniken som var de som tar hand om även hästvaccinationer (tydligen) ville 1200.

Ringde sen min egen vet som kommer ut hon ville ha 700 inklusive utkörning, dock två som delade.
Nämnde prissättningen på kliniken för henne och hon tyckte det var helgalet!

Man måste ju tänka på att en klinik har större kostnader både lokaler och utrustning än en ambulerande veterinär så det blir lite orättvist att jämföra priser så rakt av egentligen. Nu tog jag för givet att "din" veterinär inte hade egen klinik :)

Vi passar på att vaccinera vid årskontrollen (tänder, hälskontroll etc) eftersom man ändå får betala klinikavgift oavsett hur mycket/lite man gör. Det påverkar ju priset rätt rejält, vissa har 500 kr + moms bara i klinikavgift.

Ja, tänk om man skulle behöva betala 500 kr till bilverkstan i "klinikavgift", när man bara vill ha tändstiften bytta.

Det är den avgiften jag kalla för "kliva in över tröskeln-avgift".

DV har ju stationsavgift fast man inte ens är där o en massa annat fiffigt.

Gissningsvis handlar även min erfarenhet om olika priser vid försäkring eller inte, kan inte förklara det på något annat sätt. Opererat två hästar på samma klinik den första visste inte kliniken att det skulle gå på försäkringen hade vi inte haft en speciell tilläggsförsäkring hade det inte gjort det. Denna gjordes på sövd häst. Kostnad 11.000:-. I det andra fallet som iofs inte var exakt samma men det var i stort sett samma som gjordes under operationen dock efter yttre skada så ingen tvekan utan att försäkringen skulle täcka, i detta fallet var det så "bra" lokaliserat att artoskopin kunde göras på stående häst alltså ingen narkos på denna. Hade inte ens en tanke på att fråga om priset på den andra operationen dels för att jag viste slutnotan på den snarlika första operationen och trodde faktiskt i min enfald att det dessutom skulle bli billigare iom ingen narkos. Oj vad jag bedrog mig, 25.000:- kostade den som det på pappret är utfört i stort sett exakt samma saker under operationen, den gick dessutom helt enligt planerna och kommentaren var att hästen varit så perfekt att jobba på så det hade gått jättefort inget krångel alltså, inga komplikationer eller någonting. Men kostade alltså mer än dubbelt så mkt som den andra, varför ?? Var det måntro för att det inte var någon tvekan alls att försäkringsbolaget skulle ersätta. Inte så roligt dock att de skörtar upp fakturorna så för blir ju ändå kännbar skillnad på den rörliga biten efter självrisk som de flesta bolag åter har och drabbar därmed hästägaren också inte bara i höjda premier utan även direkt vid betalningen.

Jag kollade vaccinationspriser sist till hästarna. Ringde den klinik vi har ett par km bort. De har småsdjursklinik och en hästklinik i samma byggnad men det är olika företag. Smådjurskliniken som var de som tar hand om även hästvaccinationer (tydligen) ville 1200.

Ringde sen min egen vet som kommer ut hon ville ha 700 inklusive utkörning, dock två som delade.
Nämnde prissättningen på kliniken för henne och hon tyckte det var helgalet!
Timlön?
Hur många med dryga 5-7 års universitetsutbildning arbetar för den summan, inklusive bensin/diesel?

*KL*

Med nuvarande system är klinik-ägarna glada, de får bra betalt.
Försäkringsbolagen är glada, de går med fin vinst, och kan gladeligen öka på försäkringspremierna i den takt de vill.

För om man som hästägare väljer att ha sin häst oförsäkrad, blir man direkt stämplad som oseriös, okänslig och snål. :grin:

Förlorarna är hästarna själva. För i många, många fall skulle de må bäst av att avlivas, och inte behandlas gång på gång på gång för skador som gör att de aldrig mer kan bli annat än sällskapshästar.

Klinikerna får ju gratis försöksdjur att testa dyra behandlingar på, och de får pengar av försäkringsbolagen för detta.

Var det nån som var emot plågsamma djurförsök? ;)

KL
Jag har lärt mig att när jag kommer med en häst till en klinik, så är det aldrig min häst. Därför vet jag inte om den är försäkrad eller ej och kan inte fylla i det. Säger att jag inte fått tag i ägaren och inte vet något alls.

När det sedan är dags för betalning så har jag plötsligt koll på försäkringen och kan till och med få den direktreglerad men till en lägre kostnad..... :angel:

Hemskt att man ska behöva göra på det sättet för att inte bli skinnad av veterinär. Man åker ju trots allt dig för att man vill sitt djurs bästa och jag tror att de flesta är beredda att betala för de undersökningar som behövs. Men ingen vill heller att djuret ska utsättas för några onödiga.

Fast ingen har ju gjort fel, för veterinärer/kliniker får ta vilket pris de vill. Förut hade veterinärförbundet en rådgivande prislista som veterinärerna kunde utgå ifrån. 1995 stoppade konkurrensverket listan. Enligt konkurrenslagen innebär en central prislista "olaglig kartellbildning".

Detsamma gäller om veterinärer annonserar ut sina priser på tex hemsidor, då bryter dom mot veterinärförbundets stadgar som säger: priser bör "undvikas i annonsering eller annan presentation av verksamheten".

kl

Tråkigt att så många misstror verksamheten. De veterinärer jag träffat och de kliniker jag arbetat på överensstämmer inte med den bilden som en del har här.

Att det "blir billigare" för att man som djurägare förmedlar att man ej har försäkring eller ej har råd kan ju bero på att man som veterinär då försöker minska kostnaderna så mycket som möjligt för djurets skull och för djurägarens skull.

Dvs kanske behöver en operation genomföras. I bästa fall kanske man vill ha ett eller flera blodprover innan narkosen för att veta mer om djurets status. Det kostar. Man kanske vill ta röntgenbilder eller göra ett ultraljud innan för att veta mer vad problemet är för bästa vård. Det kostar.

Om djurägaren förmedlar att denne ej har försäkring och/eller ej har råd med detta så kanske man struntar i dessa prover och "hoppas på det bästa" i stället för att välja den säkraste och bästa vägen av vård. Man "chansar" till viss del mer. Vilket då förstås kan innebära en ökad risk för djuret.

Ett exempel i programmet vill jag minnas handlade om två föl med sepsis (blodförgiftning) vilket är en mycket allvarlig sjukdom med uppåt 50% dödlighet även om man kommer under vård snabbt.

Det ena fölet behandlades på klinik enligt alla konstens regler, vilket blir dyrt. Det andra fölet togs hem av djurägaren och behandlades hemma i stället, vilket då blev mycket billigare förstås. Båda fölen överlevde och djurägarna argumenterade då att fölet som vårdats på klinik hade mjölkats på pengar då "båda överlevde men det var billigare att vårda fölet hemma" = veterinärkliniken hade mjölkat djurägaren på pengar i önödan. Vad man inte tog upp i programmet var att hemmabehandligen såklart innebär mycket större risker för att fölet dör.

Vad är då de ökade riskerna i exempelvis det här fallet? Ett axplock: Mediciner kan ej ges direkt i blodet hemma av djurägaren, vilket är vida överlägset att ge medicin i munnen eller spruta med pc hemma vid just blodförgiftning. Ej heller kan exempelvis plasma eller dropp ges kontinuerligt, utan möjligen om man får ut nån distriktare/privatvet (och när på dygnet får man det, och hur snabbt?) vilket kan vara avgörande om fölet saknar antikroppar från råmjölken. Fölet övervakas inte kontinuerligt av utbildad personal - även mycket små förändringar i slemhinnor eller hjärtfrekvens kan vara alarmerande och föl kan inom några timmar bli jättedåliga. Osv osv.

Nej, den bilden jag har är att mycket är missuppfattat angående de så kallade "olika priserna". I regel gäller: olika pris = olika vård.

Tandläkare är också privatiserade och ja - dyra. Tycker ni att tandläkarna "bara vill lura folk på pengar"?

Hur förklaras att samma behandling (ledinjektion med samma preparat och några plåtar) kostar helt olika för försäkrad resp. oförsäkrad häst på samma klinik?

Det kan jag såklart inte veta, utan det får stå för den kliniken. Jag förmedlar den bild jag har utav branschen. Trist att du har en annan bild. Har du sett prislistan så du vet om det stämmer eller ej att det är två olika priser för samma sak??

Att ett för djurägaren snarlikt besök kostar olika mycket kan bero på andra saker än det du nämner, dvs antal plåtar och medicinen. Du betalar ju för andra saker under ett besök och det finns olika sätt att debitera. En del debiterar exempelvis för vad man gör i sin hältutredning, tidsåtgång för besöket, , bedövningar som läggs, olika för olika projektioner vid RTG etc. etc. Prissättningen är ju fri, och detta är exempel på andra tänkbara förklaringar till olika kostnad förutom att blåsa försäkringsbolag på pengar.

En annan orsak (som jag ser hos mig själv) är att jag lätt vill vara "lite snäll" exempelvis med tidsdebitering (kanske ej tar extra för just de fem minuterna extra det tog osv) mot den stackars djurägaren med har kort om pengar. Ett fel som jag arbetar med att inte göra, men i ömmande fall är det svårt att låta bli att vara lite hygglo mot gamla tanten Agda som lägger sina sista pensionskronor på sin katt. :crazy:

Men det leder ju till precis det som tas upp här, så det ska man inte göra - för då blir det olika och orättvist.

En annan orsak (som jag ser hos mig själv) är att jag lätt vill vara "lite snäll" exempelvis med tidsdebitering (kanske ej tar extra för just de fem minuterna extra det tog osv) mot den stackars djurägaren med har kort om pengar. Ett fel som jag arbetar med att inte göra, men i ömmande fall är det svårt att låta bli att vara lite hygglo mot gamla tanten Agda som lägger sina sista pensionskronor på sin katt. :crazy:

Men det leder ju till precis det som tas upp här, så det ska man inte göra - för då blir det olika och orättvist.

Jag tror att man kan tjäna på att vara lite snäll ibland, faktiskt. Jag går själv till en speciellt klinik med mina hundar just för att de har en vettig syn på djurvård. Den ena veterinären där behandlade min hund i stort sett gratis efter att djursjukhuset mjölkat ur varenda öre på försäkringen utan att göra hunden bättre öht - vilket ju leder till att jag talar väldigt gott om lilla djurkliniken och mindre gott om djursjukhuset.

Men självklart ska man ta betalt för sina tjänster. Men ibland blir det lite löjligt. Pm man ändå åker till vet för att vaccinera och kolla tänder och sen ber dem kolle på det dära utslaget på ryggen, som de viftar undan som "ingenting" efter att ha slängt ett öga på det, och sedan lägger på 300 spänn för "palpering" eller nåt. Det är då det blir löjligt, framförallt för en djurägare som varit med innan och besökt lite olika veterinärer.

Att ha olika prissättning för olika människor känns i mina ögon absolut inte seriöst. För någon bransch. Har man ett avtal är det en annan sak, storkunder får ju ner priset hos de flesta om man kommer upp i volym.

Men att Lisa och Stina kommer in med vars en häst där det slås 4 plåtar/häst, kollas ledvätska, injiceras samma preparat och tidsåtgången är 20 minuters skillnad (väntetid för att komma in till röntgen) (sedvanlig genomgång med böjprov, longering etc) där det ändå slår flera tusen på fakturorna - nej, det känns inte rätt.

Jag ser med tacksamhet att de mindre klinikerna börjar redovisa sina priser öppet, det är det enda raka.

Nej det känns förstås inte seriöst om det alltid är så, och jag håller med du. :)

Folk vill gärna att man "är snäll" och tror man kan kan tjäna på det i längden etc. Men - då blir det just olika priser! Och det har vi ju en hel tråd om här.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 883
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 411
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Vilken försäkring är bäst att teckna på en import och slippa så många reservationer som möjligt? Har det någon betydelse att hästen är...
Svar
4
· Visningar
1 206
Hästvård Min welsh är i princip gratis att försäkra jmf med halvblodet... O_o Hur är det med andra raser? Vilka raser anser bolagen vara de...
2
Svar
39
· Visningar
3 904
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka