Vilken ras är billigast att försäkra (har bäst hälsa)?

Nu var det ju väldigt länge sedan, men från att ha försäkrat halvblod till att försäkra kallblodstravaren i ridhästträning - wow.

Kallblodet gick på 1440 kr/år, med 20 000 kr liv och 50 000 kr vet.vård.

Jag är överraskad över att ridtravare är så billiga att försäkra, mitt intryck har varit att de är ganska skadedrabbade men det verkar ju inte som det stämmer. :)

A1 vs A2 gäller väl bara hos Agria? Mitt bolag kallar det begränsad vetvård eller full vetvård, men i den begränsade ingår mer än i Agrias A2. Fraktur eller fissur av ben, akut sårskada, fång, foderstrupsförstoppning, kolik, akut tarminfektion, lunginflammation hos föl under sex månader, och vid förlossning med kejsarsnitt. Agrias A2 ersätter frakturer, kolik och sårskada.

Jag hade en kallblodstravare ett tag, import. 15 000 kr liv, 50 000 kr vet.vård. 141 kr/månad.

Nu har jag ett Kwpn-sto, import. 60 000 kr liv, 50 000 vet.vård med tillägg för buköppning. Drygt 1 000 kr/mån.

Som ni pratade om är Shettisar billiga, åtminstonde i Dina.
Jag betalar 1200 om året med 120000 i vetvård och 8000 i liv stycket för mina.

Min ridtravare kostar 2400kr per år A1 liv 10 000 och A1 vetvård 120 000 Folksam.
Ridhästen med korsningsstam kostade 8000kr per år A1 liv 40 000 och A1 vetvård 120 000 Folksam.

Vi har vår korsning (fjording/knabstrupper - varmblod) försäkrad så högt det går i vetvård hos folksam + några tillägg, och ändå blev det nästan hälften så billigt när vi bytte från Agrias försäkring på 50 i vetvård (men där han var försäkrad som halvblod??). Har 15 i liv på båda, funderar på att höja livsvärdet sen eftersom han blivit inriden, är under utbildning och är mer vuxen nu/värd mer.

Han har ingen sjukhistorik.

Hos Agria kostade min förra connemara nästan 500:- i månaden för enbart 60 000 veterinärvård. Min nuvarande mara har jag i Dina och istället 120 000 i veterinärvård och betalar enbart strax under 300:- i månaden. Shettisen kostar 75:- :D

Min fjordvalack kostade runt tusenlappen per år (kommer inte ihåg exakt och ids inte gräva fram pappret...) om jag inte räknar in livförsäkringen: 60tkr vet.vård A1, tillägg för medicin etc. Agria.

Varmblodstravaren har ingen livförsäkring, men är veterinärvårdsförsäkrad till max + tillägg för rehab, medicin etc. A1. Försäkrad som ridhäst, inga reservationer eller undantag. Betalar ett par-tre tusenlappar per år (orkar inte den här gången kolla pappret, men har för mig att jag betalade runt 2500:- sist. Betalar per helår och det är ca nio månader jag fick räkningen senast..). Folksam.

mitt fullblod kostar 2000 kr per år, 120 000 i vet vård.
mitt halvblod kostar runt 3500 kr per år för 130 000 i vet vård och inkl liv på 40' (både liv och användbarhet i det)

Welsh partbred, korsning Welsh * halvblod kostade typ 3' att försäkra. Stod som ponnykorsning i papprena. Inte ponnymått.

Mitt korsningssto av halvblodstyp ä, okända raser, som står som halvblodskorsning kostar 13' för samma försäkring och omfattning som den ovan. 10 000 kr skillnad alltså.

Min är import men har inget premiepåslag för det jmf med om hon varit svenskfödd.

Ponny överlag är billigt, Welsh, shettis, partbreden som stod som ponnykorsning har legat ganska lika. Araberna legat lågt med.

Fullblod och halvblod är rena döden.

Det är inte de som haft hög premie som dragit på sig mest veträkningar...

VAR man bor spelar stor roll med. Jag och en kompis satt och kollade. Kunde skilja över 5000 kr per år för samma häst med samma försäkring beroende på vilken adress vi matade in :S

Blir lite bitter, min burmakatt, innekatt, kostar ca 3,500 per år, dyrare att försäkra än de flesta ponnys verkar det som. Inget liv och 60,000 vetvård. Blech. :meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka