Djurplågeri?

Sv: Djurplågeri?

Ja, precis. Vi männsikor ska alltid göra saker mer komplicerade än vad de är...

Varför funkar det så bra för i princip alla ponnyraser, fjordingar, nordsvenskar mm att ha hingsten ihop med ston? Även om hingsten både rids, tränas och tävlas samtidigt?

För att man kanske inte vill ha en massa oönskade föl...??? Med diverse deffekter mm.

Eh, va? Nu vet jag inte vad du pratar om...

OM man har en hingst i avel så är det väl inte för att få div defekter eller dylikt. Jag pratar om avelshingstar som vid sidan om tävlande mm även fungerar att ha på fribetäckning.

Jag sade dessutom att jag tyckte man skulle fundera om man har hingst vad som är bäst för den.

Tex är ju även hingstens uppgift att vara "barnvakt" och uppfostrare åt de små fölen, och mammorna får en välbehövlig paus.

Jag säger inte att det funkar med ALLA hingstar, men det är ju ändå väldigt många där det funkar alldeles utmärkt.

hmm.. är inte riktigt på samma linje som du men alla har rätt till sin åsikt i ämnet.

Har stor hingstvana från travstall, både unga & äldre. De som kom som nya fick gå själva i hagen men det var ju massvis med hästar runtikring. Hade jag dem från början som 1,5 åringar testade jag alltid att ha dem ihop med en valack.

Men aldrig att jag skulle blanda hingstar,ston & valacker i samma hage "bara för att det ska gå, det är deras naturliga beteende".

TS: Hästen kan juh stå under karenspreparat behandling & då ska man inte blanda hästarna.

Nej man behöver absolut inte blanda. Men en valack är väl inte så svårt att låta en hingst gå med.

Hingstar och vallacker brukar kunna gå ihop, särskilt om det inte finns ston i närheten, då finns det inget att konkurrera om.
Jag fick hem en hingst som var 19 år när han kom till mig, han hade aldrig gått med andra hästar sen han blev avvand från mamman och det var inga problem alls att släppa ihop honom med de andra hästarna.

Om en hästilsken hingst kastreras... Bör han då inte kunna gå med ett sto? Henne bör han ju inte försöka mörda?

Eh, va? Nu vet jag inte vad du pratar om...

OM man har en hingst i avel så är det väl inte för att få div defekter eller dylikt. Jag pratar om avelshingstar som vid sidan om tävlande mm även fungerar att ha på fribetäckning.

Jag sade dessutom att jag tyckte man skulle fundera om man har hingst vad som är bäst för den.

Tex är ju även hingstens uppgift att vara "barnvakt" och uppfostrare åt de små fölen, och mammorna får en välbehövlig paus.

Jag säger inte att det funkar med ALLA hingstar, men det är ju ändå väldigt många där det funkar alldeles utmärkt.

me det framgick inte i ditt inlägg,att du det var avel du pekade på.

Fast det är inte alla hingstar som kan gå med andra hästar. Det är bara i flickrosa drömmar där alla hingstar kan gå med andra hästar. Inom travet är det vanligt med hingstar och våra hingstar hade det gott fast de inte fick gå i hage med en annan häst.

Mvh

Tora

:bow::bow:
Kunde inte skrivet det bättre!!

Fast det är väl ändå rätt motbevisat...

motbevisat? jämför en häst som fått gå fritt ocha fri tillgång till mat och vatten osv. i stor hage med kompisar, med en som står i stall..

hovarna, halsen, ryggen har förändringar, den hunger de upplever när de inte får äta som deras magar är gjorda för..

ja, listan kan göras lång. men JA, hästar är vanedjur och anpassar sig väldigt bra, men djurplågeri vill jag kalla det, eftersom vi tar bort det de är gjorda för helt och hållet genom att sätta dem i stall, bara för vår egen bekvämlighet..

hästar blir aldrig människor hur mycket vi än förösker.

motbevisat? jämför en häst som fått gå fritt ocha fri tillgång till mat och vatten osv. i stor hage med kompisar, med en som står i stall..

hovarna, halsen, ryggen har förändringar, den hunger de upplever när de inte får äta som deras magar är gjorda för..

ja, listan kan göras lång. men JA, hästar är vanedjur och anpassar sig väldigt bra, men djurplågeri vill jag kalla det, eftersom vi tar bort det de är gjorda för helt och hållet genom att sätta dem i stall, bara för vår egen bekvämlighet..

hästar blir aldrig människor hur mycket vi än förösker.

Men jag kallar det verkligen inte djurplågeri. Hästarna skulle inte prestera som dom gör om det var djurplågeri. Hästarn får mat, vatten och för det mesta utevitsel. Om hästarna själv såg detta som djurplågeri skulle dom inte prestera som dom gör.

Och ja, dom är vanedjur, alltså vet de flesta hästarna idag ngt om "vildhästlivet" för dom har aldrig upplevt det, och ngt man inte har upplevt kan man ju inte sakna.

Men antagligen så ser vi olika på djurplågeri du och ja. Djurplågeri för mig är ngt som missköter och misshandlar sin häst. Slår den och svälter den.

Men varför ställer man oftast hingstar i små hagar undrar jag??

Men varför ställer man oftast hingstar i små hagar undrar jag??

Det skulle jag med vilja veta. Våran går i en vanlig hage med kompisar och helt vanligt staket. Jag begriper inte varför vissa har 6-7 trådar och en hage som är 10 x 20 meter. Till sjukhage kan jag förstå det men inte annars.

Hingstar och vallacker brukar kunna gå ihop, särskilt om det inte finns ston i närheten, då finns det inget att konkurrera om.
Jag fick hem en hingst som var 19 år när han kom till mig, han hade aldrig gått med andra hästar sen han blev avvand från mamman och det var inga problem alls att släppa ihop honom med de andra hästarna.

Om en hästilsken hingst kastreras... Bör han då inte kunna gå med ett sto? Henne bör han ju inte försöka mörda?

Våran går så han ser stona. Inte blir det bråk i hagen för det. Hingsten vet ju att han är bossen.

Jag hoppas verkligen inte att du rider på din häst, för det är nog något av det mest onaturliga vi kan utsätta dom för. Och då är det ju verkligen djurplågeri, men såklart rider du inte på hästen med den inställningen du har om hästhållning:grin:

KL

Hm, låter precis som en häst i våran by. Det är fruktansvärt synd om denna häst, dom gör inte heller något med hästen. Han har en liten hage på 15x15 meter. Där står han året runt, det var nog många år sen han såg en häst sist dessutom :(

Jag hoppas verkligen inte att du rider på din häst, för det är nog något av det mest onaturliga vi kan utsätta dom för. Och då är det ju verkligen djurplågeri, men såklart rider du inte på hästen med den inställningen du har om hästhållning:grin:

det är bara löjligt att börja 'håna' andra här, och så typiskt hästmänniskor. ja jag rider på min häst, men jag har den också på en så stor yta (1kmx1km) att den får leva ett liv så nära det naturliga som möjligt. han kom från ett ställe där han bara stått inomhus och ja, skulle ni se glädjen när han får springa ensam på stor yta, utan att nån bestämmer att han ska göra det.. det är nog ngt de alla vill, och om man ser hur mkt oftare hästar rymmer ur stall.. ngn har aldrig rymt därifrån, vi behöver inte binda upp dem när vi umgås med de här hästarna, för de mår bra, och vill ingenstans.

djurplågeri eller inte, men vi gör något åt dem som inte är bra vi är medvetna om det, och vi har möjlighet att göra det bättre för dem, men vi vill inte, eller vissa vill inte. men det är upp till var och en vad de gör med sina hästar, men det är värt att fundera på.

och att rida, sålänge jag inte vet att de förstör ngt på min häst rider ja. att stå i stall är redan bevisat att det förstör.

ja det är det hästar måste ha kompisar enligt djurskyddslagen och får dom röra sig i en stor hage då njuter dom av livet

Att stå på stall är inget som förstör hästar om man har en god djurhållning med mycket utevistelse. Dålig djurhållning är bevisligen skadlig för hästen, men det är dålig ridning också.

Om du tycker det är tråkigt att jag hånar dig så tycker jag att det är tråkigt att du sitter och anklagar många människor med mycket god djurhållning för att vara djurplågare.

Sen är det ju typiskt att man väljer det som är naturligt efter vad som passar en själv. Rida vill du, därför försvarar du det. Det är många hästar som blir förstörda av ridning för de är inte byggda för att bära en ryttare. Och sitter man och skanderar på nätet om att alla som har hästar på box är djurplågare ska man tamejtusan löpa linan ut och ha hästen på hästens villkor dvs inte rida på den.

Det du pratar om är att sila mygg och svälja kameler

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka