Djurplågeri?

Sv: Djurplågeri?

Frågan är om det är lagligt ? Hur blir hästen sociala behov tillfredsställt som ? Man får ju faktiskt INTE ha ensamhästar längre om man inte kan uppfylla det sociala behovet, dvs tät kontakt med människa eller andra djur. Jag tycker det är djurplågeri. Och ORDET djurplågeri har ju olika innebörd för olika människor. en del anser djurplågeri är när man misshandlar ett djur, andra anser att det är missköstel när man totalt struntar i ett djur...Så med andra ord är det skit samma vad man väljer kalla detta fall. Missköstel eller djurplågeri...

OK! ;) Om den inte ska användas i avel så bör den i alla fall få slippa stå i en liten grushage utan andra hästar inom synhåll. Det som tråden eg. handlar om.

Så mitt svar på TS fråga är: Det är nästan djurplågeri. Absolut inte god hästhållning! :mad:

Jag har aldrig påstått något annat (det underlättar om man läser de inlägg som skrivits tidigare i tråden).

Sen är det så gott som alltid att det blir lite stickspår i en fråga. Det är ofrånkomligt. Det skulle bli väldigt tråkiga och enkelspåriga trådar annars som inte utvecklades.

Det är omöjligt att svara om det är djurplågeri eller inte då vi vet inte varför hästen måste stå i en liten sandhage utan kontakt med andra hästar. Kanske är hästen under behandling och detta var det enda sättet att lösa det på. Men om hästen är frisk och det finns ingen annan problematik så är det inte god hästhållning att ha sin häst så.

Mvh

Tora

jag ser det definitivt som djurplågeri. sen är det en annan sak om hästen har ngn sjukdom eller liknande och måste stå i en sån hage, men då ska den iaf ha mat och vatten.
sen hur det är med lagen vet jag inte. kan inte tänka mej att det finns en lag mot det. (har inte läst hela tråden)

*knapplån*
alla pratar om att det är så synd om hingstar som tvingas gå själva, och man ska inte hålla hingst om man inte kan ha dem i flock osv osv...
men varför pratar ingen om de tjurmärrar som finns då som också måste gå själva? vad ska man göra med dem då? avliva?

Jag har iaf skrivit i tråden att jag vet att det finns undantag. Jag har hört om hästar som inte vill gå med andra hästar, så visst finns det. Men så jättevanligt kan det väl inte vara, jag tror inte jag har träffat någon häst som inte vill ha sällskap. Däremot har jag ju stött på många hästar som inte kan gå med vissa andra hästar. Men med rätt hästkompis så har dom verkligen uppskattat sällskapet av en annan häst.

Eftersom dom är flockdjur så är det ju naturligt för dom att vilja ha andra hästar runt sig.

Djurplågeri är det när man ex misshandlar en häst.
Men ja det är väldigt dålig hästhållning och om hästen vantrivs/mår dåligt av det tycker jag det räknas som vanvård.

Är hästen sjuk så den måste stå där under en viss tid är det däremot okej, även om det inte är önskvärt att ha den så.

Djurplågeri?Nej men tråkigt...JA!!!

Har själv en som stundtals går ensam...detta för att han har en tendens till att alltid skada sig (busar mkt) och för att han alltid busar med mig när jag ska hämta in honom! Hahaha.

Går han stundtals ensam (ser alltid andra) så tycker han det är fin fint när jag kommer och vill hitta på saker med honom...

Men det viktigaste är att han mår bra och trivs/har roligt så finns det ngn riktigt snäll och lugn en som kan hålla honom på mattan får han självklart sällskap i hagen! Viktigt tror jag dock är att de har en hage att röra på sig i då det är en naturlig uppbyggnad av muskler/leder & senor som kanske i slutändan kan vara avgörande om hästen håller för arbete.

Kram banan

Direkt djurplågeri är det väl kanske inte. Men det är grymt taskigt, och det finns ju faktiskt lag på att en häst inte får vara ensam.

Asså, det ärju svårt att sitta och säga över en dator vad som är djurplågeri och inte. Jag tycker inte att det är djurplågeri om någon tar hand om honom på ett bra sätt. Men om ingen bryr sig om honom så att han inte ens får se en människa tycker jag att det är djurplågeri. Men som sagt, svårt att säga såhär..

det är djurplågeri att ens ha hästen i stall största delen av året och dygnet, här använder vi stallboxarna ENDAST vid veterinärbesök osv. så JA, det är djurplågeri, hästar ska ha tillräckligt att röra sig på, kompisar och ngt att äta HELA TIDEN NÄR DE VILL, helst på ett större område..

om folk bara visste vad de gör mot sina hästar.

Är det djurplågeri att låta en häst stå i en liten sandhage året om?Han står där utan kompisar och han kan inte heller se ngn annan häst.

Ja, det är det. Hästar behöver även dom kompisar och stora ytor att röra sig på.

Fast det är inte alla hingstar som kan gå med andra hästar. Det är bara i flickrosa drömmar där alla hingstar kan gå med andra hästar. Inom travet är det vanligt med hingstar och våra hingstar hade det gott fast de inte fick gå i hage med en annan häst.

Mvh

Tora

99% av alla hingstar kan gå med andra om bara människan ger dom chansen.

Ja, precis. Vi männsikor ska alltid göra saker mer komplicerade än vad de är...

Varför funkar det så bra för i princip alla ponnyraser, fjordingar, nordsvenskar mm att ha hingsten ihop med ston? Även om hingsten både rids, tränas och tävlas samtidigt?

Jag tycker att alla som har en hingst ska fundera över för vems skull han är hingst och vem som får ut mest av det.

Sen, som många har sagt så FINNS det även andra hästar som går själva för att de inte funkar med andra hästar. Det tycker jag är ännu mer sorgligt, vad har vi då åstadkommit med vår avel? Ett flockdjur som inte vill ha sällskap.... Sen tror jag, som ngn annan skrev, att hittar man RÄTT sällskap så blir även den hästen nöjd. Ofta har man dock inte möjligthet att skaffa häst på de premisserna...

Åter till TS fråga, känns väldigt svårt att bedöma om djurplågeri föreligger med så lite information om hur hästen sköts i övrigt. Jag tycker att om du anser att hästen missköts så ring till din djurskyddsinspektör och be dem kolla upp,. Är det inget fel i hästhanteringen så sover du nog lättare i framtiden; visar det sig att det finna brister, så har du hjälpt både häst och hästägare till ett bättre liv.

99% av alla hingstar kan gå med andra om bara människan ger dom chansen.

hmm.. är inte riktigt på samma linje som du men alla har rätt till sin åsikt i ämnet.

Har stor hingstvana från travstall, både unga & äldre. De som kom som nya fick gå själva i hagen men det var ju massvis med hästar runtikring. Hade jag dem från början som 1,5 åringar testade jag alltid att ha dem ihop med en valack.

Men aldrig att jag skulle blanda hingstar,ston & valacker i samma hage "bara för att det ska gå, det är deras naturliga beteende".

TS: Hästen kan juh stå under karenspreparat behandling & då ska man inte blanda hästarna.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka