Djurplågeri?

Sv: Djurplågeri?

''Det går inte'' är en mkt vanligt förekommande mening inom hästvärlden.

Allt går, det gäller hur man gör det, vilken kunskap man har osv.
Alla hingstar hade klarat av att gå med valacker OM de hade blivit rätt hanterade från början.

Det är ju minst lika onaturligt att rida på hästen som att ha den i ett stall. På vilket sätt är det bevisat att det förstör att ha hästen i stall?

KL

Hm, låter precis som en häst i våran by. Det är fruktansvärt synd om denna häst, dom gör inte heller något med hästen. Han har en liten hage på 15x15 meter. Där står han året runt, det var nog många år sen han såg en häst sist dessutom :(

Anmäl detta genast!! Du kan vara helt anonym, men stå inte bara och se på!! Detta är rent djurplågeri, fruktansvärt!!!!!!!!!!! Du kan göra ngt åt detta, ge dig inte.......

Även om hingsten både rids, tränas och tävlas samtidigt?

sen är det faktist så att skaderisken är bra mycket högre vid naturlig betäckning på det här sättet... vet iofs ett par travarhingstar som går på det sättet, elithingsten Mack Lobell tex.

*knapplån*
alla pratar om att det är så synd om hingstar som tvingas gå själva, och man ska inte hålla hingst om man inte kan ha dem i flock osv osv...
men varför pratar ingen om de tjurmärrar som finns då som också måste gå själva? vad ska man göra med dem då? avliva?

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men som svar på just detta så tycker jag det är en otrolig skillnad på tjuriga ston och hingstar. Jag personligen (uppväxt med hästuppfödning) tror inte det finns några så pass tjuriga ston så de inte kan gå ihop med andra hästar, så länge de har tillräckligt stor hage! annars är det en annan femma..
Vad gäller hingstar så finns det ju faktiskt vissa som kan gå med andra valackar (t ex innan de börjat betäcka), medans vissa rentav är aggresiva.

vad är tillräckligt? 1 timme per dag.
att hästar inte får äta när de vill, ofta har huvudet högt upp och inte i ett naturligt läge, att de står still så mycket gör att hovarna missformas, eftersom de är gjorda för att röra på sig MINST 15 km om dagen och äta största delen av dygnet.

Att rida är en liten, liten del av det som kan förstöra hästen, jämfört med vad att ha den i box är.

det beror helt och hållet på hur man definierar djurplågeri, men inte är det rätt..

och att jag rider, som jag redan sa, så rider jag så länge det inte förstör min häst och han gillar att komma ut och rida.. vilket han uppenbart gör.

läs veterinär strassers bok. det är bara vi som vill förmänskliga våra hästar, de är inte trygga med fyra väggar runt sig som vi är, de vill stå ute på ett öppet område när det regnar eller annars är dåligt väder, pga av att de gör så i flocken..

jag säger inte det här på vilka grunder som helst,
jag har sett hästar förändras totalt, när de fått komma ut och leva ett bättre liv.

Onaturligt ja, de har inte gjort något av det från början,
men nu menar jag vad de mår bra och dåligt av och
här har jag hört och sett otroligt mycket om hur att ha dem i stall förstör, jämfört med att de får leva friare. Självklart om man ser på hoppryttare och sånt så förstörs benen på dem hela tiden, men jag tänker inte räkna med sådana eftersom det är en helt annan diskussion om det... men med westernridning, skogsturer där man styr hästen med rösten.. därr finns undantag också, det vet jag, men man kan göra det bästa av situationen och även själv ha roligt med sin häst..

man kan göra så mycket mer för sin häst än man gör.

strassers bok om optimal hästhållning och hovvård,
är en av de bocker som besrkiver bäst och tydligast och svarar
på de flesta frågor om varför man ska låta hästen gå fritt och vad de förstör osv..

Strasser har på intet sätt fått sina teorier prövade rent vetenskapligt så vad hon säger och skriver tar, åtminstone jag, med en nypa salt:cool:

Det finns en gammal hästkunskap sen antiken som håller än. Vår avel har gjort att hästar med sämre hållbarhet får leva vidare samt avlas på. Det går inte att jämföra vildhästar och tamhästar då vildhästarna går ett tufft öde till mötes när dom inte håller...för tro mig, det dör massor av hästar i naturen.

Att stå på stall är inget som förstör hästar om man har en god djurhållning med mycket utevistelse. Dålig djurhållning är bevisligen skadlig för hästen, men det är dålig ridning också.

Om du tycker det är tråkigt att jag hånar dig så tycker jag att det är tråkigt att du sitter och anklagar många människor med mycket god djurhållning för att vara djurplågare.

Sen är det ju typiskt att man väljer det som är naturligt efter vad som passar en själv. Rida vill du, därför försvarar du det. Det är många hästar som blir förstörda av ridning för de är inte byggda för att bära en ryttare. Och sitter man och skanderar på nätet om att alla som har hästar på box är djurplågare ska man tamejtusan löpa linan ut och ha hästen på hästens villkor dvs inte rida på den.

Det du pratar om är att sila mygg och svälja kameler
Snygg passning:bow:. Håller med dig, helt klart!

Vi har alla olika sätt att se på saker, själv tycker jag att Strasser metoden i allra högsta grad har många fall av riktigt vidrigt djurplågeri. Du säger att din häst vill bli riden, jag säger att min häst vill in efter att ha varit ute minst 10 timmar.

Jag gillar inte Strasser alls. Det är inte min åsikt om god djurhållning. Men det är min åsikt, den åsikten trivs jag med och skulle vara glad om folk lät bli att pracka på mig allehanda flowerpower metoder.

fast det har inte med hantering o göra tyvärr, förstår inte hur det kan ha det? hästar är alltid hästar o de styrs av sina känslor, naturliga reaktioner :idea:

Hingstar som blir hanterade som hingstar är oftast de som inte går att ha med andra hästar.
Tror du att hingstar levde ensamma i det vilda? Nej, det är människan som gjort att hingsten är så speciell.
Det är precis som vilken annan häst som helst, fast med mer hormoner. Precis som ston.

Rätt hanterad? Du kan inte bestämma om en unghingst ska bli hingstig eller ej. Antingen blir han det och har tåliga kamrater som inte bryr sig om klättrande bakifrån och på tvären. Eller lessnar kamraterna och smockar till honom så han i värsta fall får ett benbrott (hände min ettåring). Somliga mognar senare och kan umgås med andra unghingstar och valacker något längre. Ett ytterst litet fåtal kan gå med andra hästar när de är vuxna och i form.
Jag för min del är inte intresserad av att använda min numera valack som försökskanin åt någon hingst. Hur snäll han än sägs vara.

Hingstar som blir hanterade som hingstar är oftast de som inte går att ha med andra hästar.
Tror du att hingstar levde ensamma i det vilda? Nej, det är människan som gjort att hingsten är så speciell.
Det är precis som vilken annan häst som helst, fast med mer hormoner. Precis som ston.

alltså? jag har hanterat mycket hingstar och de behandlas som vilka andra hästar som helst, tills de bevisar motsattsen. däremot måste man alltid ha i baktanke att det är just en hingst, för en dag så kan det hända något, hur snäll hästen än är. bara av ren säkerhet liksom!

exempel 1.
unghingst som tidigare haft sällskap, släpptes ihop med en ponny. gick inte alls då han var ute efter att döda.......

exempel 2.
jättesnäll unghingst i grunden, men det blev lite för mycket för honom att vara hingst, han började ställa sig upp, slå med framben osv osv.

exempel 3. två unghingstar som gick tillsammans, vi fick skilja på dem för de började bli allt för allvarliga lekar. men båda två var verkligen urgoa och snälla hingstar i övrigt.

exempel 4. världens snällaste häst! en hingst på 3 som är så himla go, MEN han kan inte riktigt hantera sina hingstkänslor och blev nästan rädd för sig själv i början.

exempel 5. jättesnäll hingst som nu går med en ponny, fungerar utmärkt.

och ALLA dessa hästar är mkt mkt mkt välhanterade. hästar är hästar o de styrs av sina känslor.

Men fortfarande, hingstar som inte klarar av att gå med andra (valacker) ska inte vara hingstar. Tycker jag.
Men alla tycker olika!:)

Men fortfarande, hingstar som inte klarar av att gå med andra (valacker) ska inte vara hingstar. Tycker jag.
Men alla tycker olika!:)

jo jag håller med dig till viss del, självklart! har sett för många hingstar som bara vandrar vandrar vandrar... men sen är det ju lite vad man har för ändamål med hästen. avelshingst, tävlingshäst - i min branch får de oftast vara hingstar tills de bevisar att det inte går.

men som sagt, det spelar ingen roll hur hanterad den är.. (tyvärr får man väl säga ;))

sen måste jag tillägga att hingstarna i exempel 1-2-3 numera är valacker, då de inte mådde bra som hingst eller var alldeles för hingstiga för deras egna bästa, och även för vår säkerhet...

Fast exempel 2, hade man säkert kunna jobba med för att få bort det beteendet. Det är jag övertygad om.

Fast exempel 2, hade man säkert kunna jobba med för att få bort det beteendet. Det är jag övertygad om.

alltså faktist inte. han var välhanterad, jättesnäll att köra o pyssla med i övrigt. visste sin plats. men det slog slint i skallen helt enkelt, var också så att han inte riktigt visste vad han pyssla med.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
1 984
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 193
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka