Djurplågeri?

Sv: Djurplågeri?

Ja, och jag tror att det går att arbeta bort. Men det är för att jag är en evig optimist som vägrar säga ''det går inte'' om något.

Så hästen mår bara av att ridas men inte stå på stall?

Du skrev att ridning är en lite del som förstör hästen, varför rider du då? Du verkar väldigt förspårkande för att hästen ska ha det så naturligt som möjligt. Rida är faktiskt ingenting vi måste.

jag sa att jag rider så länge det inte förstör min häst och han tycker om det. Ha era hästar hur ni vill, det är upp till er, och det kan jag också ha och jag väljer göra det på det som jag ser att hästen mår bäst av, som råkar sammanfalla med vad som också är naturligt för dem.

jag sa att jag rider så länge det inte förstör min häst och han tycker om det. Ha era hästar hur ni vill, det är upp till er, och det kan jag också ha och jag väljer göra det på det som jag ser att hästen mår bäst av, som råkar sammanfalla med vad som också är naturligt för dem.

Så länge så det inte förstör? Hur avgör du vart gränsen går?

Men då kan du ju inte kalla andra för djurplågare för att dom inte har häst som du. Andra har ju häst som dom anser är bäst och det är inte djurplågeri att ha hästen på stall då.
Och du kan ju inte säga att har den den på det sättet som är naturligt för den, för det har du ju inte eftersom du inte rider.
Känns lite som Minstral skrev, rida vill du, därför försvarar du det och säger att det är okej. Men i stall vill du inte ha hästen och då är det djurplågeri.
Fine, alla vill inte ha hästen på stall, men det är ju inte djurplågeri att ha det.

det är ju såklart något man märker, och jag tror ingen här är så dum att de tror att hästen mår bättre av att stå i stall än å få röra sig fritt!!
jag ser ingen logik i dina argument, du vill väl bara inte acceptera att vissa bryr sig mer om sina hästar än vad du gör.

jag har inte sagt att jag vill göra allt så naturligt som möjligt,
jag har sagt att jag vill att hästen mår så bra som möjligt och att hästhållningen är naturlig! och som jag nu säger fjärde gången så rider jag så länge jag vet att min häst gillar det, naturligt eller ej!

Enligt nya regler (from aug2010 så inte riktigt ännu) hos Jordbruksverket måste en häst har tillräckligt stor hage att den kan röra sig naturligt och i hage inte paddock eller ridhus.

det är ju såklart något man märker, och jag tror ingen här är så dum att de tror att hästen mår bättre av att stå i stall än å få röra sig fritt!!
jag ser ingen logik i dina argument, du vill väl bara inte acceptera att vissa bryr sig mer om sina hästar än vad du gör.

jag har inte sagt att jag vill göra allt så naturligt som möjligt,
jag har sagt att jag vill att hästen mår så bra som möjligt och att hästhållningen är naturlig! och som jag nu säger fjärde gången så rider jag så länge jag vet att min häst gillar det, naturligt eller ej!

Such, jag ska sluta disskutera med dig nu. Men tänkt dig för vad du skriver innan du hoppar på ngn med såna argument som du inte har ngn grund för, för det gör mig jävligt förbannad. Du vet inget om hur mkt jag bryr mig om mina hästar.

Hur f-n kan man ha mage och sitta och haspla ur sig såna anklagelser som du gör.

Du kan inte vara gammal.

alla har sina åsikter, och hur gammal man än är får man ha åsikter.
vissa tycker tydligen inte om att höra vad man gör mot sina hästar, eftersom de inte orkar göra ngt åt det. Hur gammal jag är? 26.
jag har inte anklagat någon skild person, jag har sagt hur stor skillnad det är på en häst som står i stall och en som inte gör.
och att jag föredrar det som gör att hästarna mår bättre.

den dagen jag får ett hållbart argument om varför man ska ha hästar i stall och hur de mår bra av det, så kanske jag kan fundera på det.

otroligt att man inte får ha sina åsikter utan att bli behandlad sådär.. ni har ju ändå inte ens berättat för mig varför det är så otroligt bra att ha dem i stall, det ända ni gör är klankar på min åsikt och på mitt sätt att ha min häst.. jag gillar inte erat, ni gillar inte mitt, och när diskussionen handlade om det är djurplågeri att ha hästen ensam, så är det enligt min åsikt lika mkt plågeri att ha den att stå i stall största delen av dygnet..

Tror inte någon är emot dig och din hästhållning utan att du hänvisar till en mycket suspekt lära som på intet sätt är prövad vetenskapligt och som verkligen har visat sig orsaka hästar svår plåga (finns domar bl.a. i England). En lära som inte tar hänsyn det minsta till hästens grundfysik för t.ex. utegång barfota. De hästar som dör i naturen p.g.a. dålig hovkvalitét klarar vi att hålla vid liv och funktion med traditionell hovvård och installning t.ex.:cool:

Du får ha din häst på vilket sätt jag vill och jag bryr mig inte. Jag klankar inte ner och säger att det är dåligt att göra på ditt sätt.
Men när du skriver att jag inte bryr mig om min häst för att jag har den på stall, då har du gått för långt, och det tror jag många håller med mig om, oavsett på vilket sätt de har sina hästar.

Du får ha din häst på vilket sätt jag vill och jag bryr mig inte. Jag klankar inte ner och säger att det är dåligt att göra på ditt sätt.
Men när du skriver att jag inte bryr mig om min häst för att jag har den på stall, då har du gått för långt, och det tror jag många håller med mig om, oavsett på vilket sätt de har sina hästar.

... Men nu var det ju inte det jag sa. och till piraja, jag börjar inte beskriva hela vetenskapen om hovvård här och nu, men de hästar som naturligt får röra på sig har sällan så dåliga hovar, utan hovar anpassade till den natur de lever i.

sluttjafsat om det här. de flesta hästägare bryr sig om sina hästar men jag förstår inte varför man inte vill ge dem det man vet de mår bäst av isåfall. svenskar överdriver och vill 'bråka', har jag märkt.
jag orkar inte med det nu. tack för mig.

Trots att du "tackat för dig" så vill jag påpeka att det, I DET VILDA, där hästarna går ute fritt över enorma områden...Faktiskt skördar de hästliv som inte fixar att gå där p.g.a. dålig hovkvalitet, felställda ben som ger felvinklar av hovar o.s.v. I vår vård får de hjälp med det och får leva vidare. En del går i avel.

Jag har häst för att både träna, tävla och göra livet så bra som möjligt för dem. Min fyraåring, som gått barfota i stort sett hela livet, har nu fått skor då hon inte klarar att tempoträna över längre sträckor på de underlag som finns att tillgå. För att inte plåga henne så har hon fått skor. Hade hon inte blivit öm hade hon fortfarande fått gå barfota. Det är min skyldighet som hästägare att ge henne de bästa förutsättningar för att kunna fungera till det jag har häst för. Du må kalla mig för djurplågare om du vill...:cool:

Ett tillägg, en väninnas häst blev 34 år. Skodd hela livet, stod på stall nattetid, aldrig sjuk...han måste vara ett mirakel:idea:

Överdriver och vill bråka:confused: Vem är det som hasplar ur sig anklagelser till höger och vänster. En normalt funtad människa förstår att allt inte är svart eller vitt. Att det finns en sjuhelsikes massa olika vägar till Rom. Men att sätta på sig skygglappar likt en sektmedlem är ju aldrig bra. Det är ingen som har hoppat på dig för att du gör det du tror är bäst för dina hästar. Men alla som inte gör som du är djurplågare. Det säger faktiskt mer om dig än om mig.

haha, precis det där jag menar. :rofl:
de flesta av mina kompisar har sina hästar i stall, jag sa min åsikt om att jag inte förstår varför, om man själv anser att lösdrift är ett bättre alternativ och har möjlighet till det! Och hela det här att jag kallat det djurplågeri är att den här tråden handlade om ngt som jag lika mkt ser som djurplågeri, på samma sätt djurplågeri, fast förmodligen omedvetet.

det är tydligen så här inbitna hästmänniskor är ;)

Ja, och jag tror att det går att arbeta bort. Men det är för att jag är en evig optimist som vägrar säga ''det går inte'' om något.

tyvärr håller inte det, inte för mig..

tar ett sto vi har, i jämnförelse, en riktig pissmärr är det. inte fasen kan vi kontrollera hennes hormoner, genom att hon är välhanterad? :confused:

... Men nu var det ju inte det jag sa.

Fast det var det ju, eller syftade du på ngt annat;

du vill väl bara inte acceptera att vissa bryr sig mer om sina hästar än vad du gör.

Just den mening gjorde mig faktiskt lite upprörd, för det har du ju inga argument för alls.
Du får tycka att det är djurplågeri att ha hästen på stall, jag kan bara inte hålla med dig, och jag kan inte ändra på dina åsikter, men att skriva att jag inte bryr mig om min häst, det är faktiskt inte okej.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
1 984
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 193
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka