Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Vad hävdar du att ränderna består av då, Boj?

Jag kan lämna min teori/övertygelse

Det är svettränder, jag kan lyckas få det på min ena häst också när hon jobbar med baken ordentligt, anväder inget spö på just den hästen då det inte behövs.

Ska leta i fotogömmorna eller ha kameran i beredskap nästa gång jag tränar för att visa att det kan bli så utan spö

Jag tror att bilden är helt korrekt, men att den som tog den inte sett nån misshandel utan snabbt dragit egna slutsatser

Precis, den här tråden är ju ett svar på den att det i dressyren också piskas minsann, så att travsporten så skulle hamna i bättre läge?? :confused:
Men kan man då inte komma med nåt bättre än MTs ränder på baken så man kan dikutera piskandet seriöst i sådana fall?
Du anser ju, har jag läst att det bör införas hårdare regler i travet ang drivande med spö inför målgången, det tolkar jag som att du tycker att det piskas alldles för mkt som det är idag. Och man tillåter ju 4 piskningar men inte 5..också lite märklig regel, tycker jag. På dressyrtävling får man inte ens ha spö, inte ens på framridningen i anslutning till banan.
Och travtränare kan ju bara betala av lite böter på vinstsumman så kan de fortsätta piskandet sen.

Oja. Jag tänkte mest på piskrapp och sälvklart hade det blivit en utredning. Men piskrapp på hästar är välidgt vanligt och dessutom offentligt.

delvis kl
Varför ingen reagerade är bara ett bevis på hur mycket (för mycket?) respekt eliten har... Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg

Fast jag skulle då inte dragit mej för jag har inget alls att förlora på om nån i eliten blir förbannad :D har inget med dom att göra öht så.....

Tror faktiskt det finns fler som inte är så känsliga, faktiskt. Jag såg dessutom hästen på Globen och utan ränder:confused: Däremot vad de spända båda två och då svettas hästarna mer och på ett annat sätt, tycker jag.

Jag har inga som helst tvivel att de förekommer, tyvärr, men tycker inte det verkar så sannolikt just här. Pga just att ingen reagerade på så uppenbara "märken". Jag tror inte att det är bara jag som i alla fall skulle påpekat det för någon ansvarig, för det hade jag. SÅ rädda tror jag inte att hela publiken och de som fanns runt f ö var:cool:

Jag tror att de som misshandlar hästar som metod gör det mera avskilt och ser till att dölja spåren bättre på en stor tävlingsplats......

Ja även i galopp tillåts spö, till en viss gräns, men inte i Norge, tex där är det helt förbjudet i både trav och galopp vad jag vet, vilket det borde vara i Sverige också.

Precis, den här tråden är ju ett svar på den att det i dressyren också piskas minsann, så att travsporten så skulle hamna i bättre läge?? :confused:
Men kan man då inte komma med nåt bättre än MTs ränder på baken så man kan dikutera piskandet seriöst i sådana fall?
Du anser ju, har jag läst att det bör införas hårdare regler i travet ang drivande med spö inför målgången, det tolkar jag som att du tycker att det piskas alldles för mkt som det är idag. Och man tillåter ju 4 piskningar men inte 5..också lite märklig regel, tycker jag. På dressyrtävling får man inte ens ha spö, inte ens på framridningen i anslutning till banan.
Och travtränare kan ju bara betala av lite böter på vinstsumman så kan de fortsätta piskandet sen.

Jag anser inte att någon sport hamnar i bättre läge än en annan för det finns idioter i dem??
Men du verkar göra det eftersom du nu drar upp travet som något försvar mot dressyren??

Jag tycker reglerna idag gör att det är svårt att veta hur man får o inte får driva o den yviga drivningen gör att det ser ut som ren misshandel på upploppet för den som är oinvigd.

Jag ser ingen anledning till att debattera skillnaderna mellan regler i trav o dressyr. Det har olika mål, utföranden och funktion, svårt jämnföra olika regler då.

Om man inte få ha pisk på frmridning? Varför är det me den pisk på bilden då? :confused:

Jag tycker reglerna idag gör att det är svårt att veta hur man får o inte får driva o den yviga drivningen gör att det ser ut som ren misshandel på upploppet för den som är oinvigd.
men dutt-dutt med dressyspö på baken kan säkert också se ut så för den oinvigde. Säger nu inte att MT gjort det, men vill ej spekulera.
Jag ser ingen anledning till att debattera skillnaderna mellan regler i trav o dressyr. Det har olika mål, utföranden och funktion, svårt jämnföra olika regler då.
Precis, men varför lägger man då in en tråd i just i det syftet???
Om man inte få ha pisk på frmridning? Varför är det me den pisk på bilden då?
På framridningen får man ha spö, men inte i anslutning till banan inna du fått signal, det är ändrat sen x antal år. Tex innan du fick startsignal förr fick du ha spöt för att sen lägga ifrån dig det innan du började programmet, det får man inte längre.

men dutt-dutt med dressyspö på baken kan säkert också se ut så för den oinvigde. Säger nu inte att MT gjort det, men vill ej spekulera..
Eh? Ja, men nu talar vi väl om en bild som visar spökorvar?

Precis, men varför lägger man då in en tråd i just i det syftet???
Har jag gjort det??

På framridningen får man ha spö, men inte i anslutning till banan inna du fått signal, det är ändrat sen x antal år. Tex innan du fick startsignal förr fick du ha spöt för att sen lägga ifrån dig det innan du började programmet, det får man inte längre
Ok

Svar till flashlight som såg hästen tävla utan ränder..

Fast jag har sett filmen ett antal ggr utan att ha reflekterat över ränderna. Om man tittar väldigt noga så ser man dom, men det är ju ett ganska starkt ljus inne på banan och från alla vinklar så det blir inte skuggor på samma sätt som på en bana med mindre ljus. Dessutom så är det närbilder på filmen vilket det inte är om man sitter på läktaren. Så det är nog fullt möjligt att ha sett tävlingen utan att ha sett ränderna live sas.;)

Fast jag har sett filmen ett antal ggr utan att ha reflekterat över ränderna. Om man tittar väldigt noga så ser man dom, men det är ju ett ganska starkt ljus inne på banan och från alla vinklar så det blir inte skuggor på samma sätt som på en bana med mindre ljus. Dessutom så är det närbilder på filmen vilket det inte är om man sitter på läktaren. Så det är nog fullt möjligt att ha sett tävlingen utan att ha sett ränderna live sas.;)

Mycket möjligt, men med bevis från dig så tävlade hästen men ränderna även om alla inte såg dem :)

Så då kan vi lägga det åt sidan o fortsätta o veta att de fanns kvar under tävlingen ;)

Även om du såg den tävla utan ränder, är det inget som säger att hästen fick jobba extra även efter klassen...

Jag tror inte att de där är annat än spöränder. De ligger i precis rätt vinkel och är såpass koncentrerade på ett ställe.

Eh? Ja, men nu talar vi väl om en bild som visar spökorvar?
Vi vet inte vad bilden visar, en del tror spökorvar , en del tror svettränder, en del tro julgranar, en del tror ländtäcken, Faktum är att vi vet inte.
Men det kan också vara så att MT dutt-duttat kanske lite i någon ögons för mkt , samtidigt som hästen haft dessa ränder men som berott på nåt helt annat, tex svett och därmed kopplat ihop detta. Jag vill med egna ögon se video föra tt bedöma i vilken omfattning hon piskat hästen och med vilken kraft. Vill tillägga att jag har inget med MT att göra övht så jag är helt opartisk.

Har jag gjort det??
Nej det var inte du som la ut just denna tråd, men du la faktiskt ut bilden i annan tråd för att diskutera piskandet och vad straffet blev för MT, eftersom det diskuterades vilket straffet borde bli för för mkt piskande vid målgång i travet. Det antar jag var för att jämföra trav kontra dressyr, men vet ej ditt egentliga syfte.

Vi vet inte vad bilden visar, en del tror spökorvar , en del tror svettränder, en del tro julgranar, en del tror ländtäcken, Faktum är att vi vet inte.
Men det kan också vara så att MT dutt-duttat kanske lite i någon ögons för mkt , samtidigt som hästen haft dessa ränder men som berott på nåt helt annat, tex svett och därmed kopplat ihop detta. Jag vill med egna ögon se video föra tt bedöma i vilken omfattning hon piskat hästen och med vilken kraft. Vill tillägga att jag har inget med MT att göra övht så jag är helt opartisk..
Jag tror på spö o resten får vi ju inte veta.

Nej det var inte du som la ut just denna tråd, men du la faktiskt ut bilden i annan tråd för att diskutera piskandet och vad straffet blev för MT, eftersom det diskuterades vilket straffet borde bli för för mkt piskande vid målgång i travet. Det antar jag var för att jämföra trav kontra dressyr, men vet ej ditt egentliga syfte
Nej, det var för att få reda på vad straffet blir om man piskar en häst inom dressyr.:idea:
O det passade ganska bra i den tråden eftersom den diskuterade piskning o straff.

Jag vet inte på vilket sätt det annars skulle få travet verka bättre för att påpeka att idioter finns i alla grenar, mer än att folk i allmänhet ska fatta att det inte är specifikt för varken trav eller dressyr att hästar få spö, men det vet väl de flesta redan hoppas jag?

Nej, det var för att få reda på vad straffet blir om man piskar en häst inom dressyr.:idea:
O det passade ganska bra i den tråden eftersom den diskuterade piskning o straff.
Det räcker med att man glömmer lägga ifån dig spöt så blir man diskad utan att ha sas piskat. Spö är ej tillåtet under programmet.
Jag vet inte på vilket sätt det annars skulle få travet verka bättre för att påpeka att idioter finns i alla grenar, mer än att folk i allmänhet ska fatta att det inte är specifikt för varken trav eller dressyr att hästar få spö, men det vet väl de flesta redan hoppas jag?
Spö ska inga hästar ha och det ska självklart motarbetas, och vad folk gör privat är ju självklart svårt att komma åt, så länge ingen anmäler, men bra då att man har regler på tävling att ej ha spö. Därför är travregelrna lite svåra att förstå att man få slå 4 men ej 5ggr, samt att man kan komma undan lindrigt men sen forstätta nästa lopp att driva hästarna alldels för hårt i målgång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka