Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Det som i så fall bör vara förvånande är, hur har hon lyckats med att spöa hästen så långt upp på korset sittandes på. Hur har hon sen lyckats med samma bedrift över bakknä, för att lite senare krypa in under schabraket och ordna med några rapp.:angel:
Duktig människa, det är inte bara hästarna som är elastiska tydligen.:eek:

??? Vart ser du samma typ av rapp vid knä o hur ser du under schabraket??
Varför kan hon inte spöa en häst på korset?? Det är väl bara att höja upp spöt?

Hur kan man ens försvara en sån sak?? :confused:

Jag håller faktiskt med dig. OCh det faktum att väldigt många i den här tråden förnekar att det skulle vara piskmärken. Man blundar lite för sanningen. Tror det handlar om att man inte vill tro att det förekommer även inom dressyren, likväl som inom hopp och travsporten.

OBS, jag är INTE dressyr ryttare. Dock är jag övertygad om att det förekommer oegentligheter inom alla discipliner, men det gäller att välja tillfällen för den diskussionen och när det gäller just aktuell bild kan du läsa mitt tidigare inlägg.

Enligt de 4 funktionärer som var med på framridningen, ja jag känner dem. Så har inte det skett som påstås om denna bild, det är också så att dessa är beredda att styrka MT uppgifter om hon skulle välja att ta detta som förtal.
Fruktansvärt när det finns bildbevis. :eek:

??? Vart ser du samma typ av rapp vid knä o hur ser du under schabraket??
Varför kan hon inte spöa en häst på korset?? Det är väl bara att höja upp spöt?

Hur kan man ens försvara en sån sak?? :confused:

Därför att jag tror på de som var på plats, mycket kompetenta människor.

Därför att jag tror på de som var på plats, mycket kompetenta människor.

Och de såg inte denna rumpa alls då eller??
För dte verkar ju inte så kompetent att stå på en framridning o missa att en häst blir som denna utan att reagera, när andra reagerar o t o m tar kort.

Fruktansvärt när det finns bildbevis. :eek:

Var har du beviset? Spörapp ger svullnad, det har du väl sett tidigare. Ett antal travkuskar har blivit dömd för just att ha rappat hästen, med tydliga svullnader även på bild. Vad vill du hävda att dessa ränder består av? Blod?

Det är väl just detta som är det hemska. VARFÖR reagerade ingen? :devil: Är det så vanligt förekommande att man ser det som normalt? Eller vågar folk inte? Varför? Det är det som bekymrar mig mest.

Dessa funktionärer du känner, vad var deras uppgift? Stod de på framridningen?

Jag menar alls inte att provocera eller så, men om ett barn uppvisat sådana märken - hade inte fler reagerat då?

Eller om en hund uppvisat sådana?

Jag kan faktiskt tycka ibland att det försvaras in absurdum när det gäller just dressyrryttare.

Eller vad tycker ni?

SJÄLVKLART ska man inte vara snart att döma, men inom dressyrvärlden tycker jag det är rakt motsatt trend? Ingen vill uttala sig?

Jag tycker bara att det är högst märkligt att ingen förutom en person som vi inte vet vem det är har sett detta i ett så stort tävlingssammanhang...
Jag framkallade likadana märken på min häst rumpa när jag tog av ett ländtäcke och drog med fingrarna mothårs.
Och, du, jag vet att det förekommer piskande på hästar i alla hästsporter, ingen är förskonad från rötägg, tyvärr! Det finns överallt. Men dressyren har ju förbjudit spö på tävling så fler borde ta efter.
Jag dömer ingen iallafall pga av den här bilden, betydligt mer bevis behövs för att jag ska bli övertygad om att hästmisshandel har ägt rum.
Dessutom om man läser bloggen så vad jag kan förstå har hon själv inte sett piskandet utan endast reagerat på märkena och därefter lagt ihop 1+1 som kanske blev 3.

På bägge dina frågor så finns svaret reda i tråden, i tidigare inlägg.

Eftersom du känner fotografen, tycker du inte att hen borde ha kontaktat tävlingsledningen? Varför gjordes inte detta?

Jisses. Jag rider inte ens min häst med spö för jag har inte lust att vara medom den rodeo som blir om jag nuddar honom. Är han oklippt ser han ut exakt som på bilden precis innan han börjar svettas floder.

Av döma av de besserwisser kommentarer här som inte ens var på plats inne på globen så borde det innebära att jag rider min häst med ett osynligt spö (eftersom jag själv inte ens kan se det) fastkilstrat i min hand (då jag inget hämtar) och rappar livet ur hästen.

Innan MT kommer med en stämningsansökan mot Buke för förtal tycker jag att många här skall tagga ner och prata om sådant de VET och inte TROR. Tror gör man i kyrkan.

Var har du beviset? Spörapp ger svullnad, det har du väl sett tidigare. Ett antal travkuskar har blivit dömd för just att ha rappat hästen, med tydliga svullnader även på bild. Vad vill du hävda att dessa ränder består av? Blod?

Ja, de ser ju exakt ut som dessa? :confused:

Och det tycker jag med, om man nu är kapabel till att basunera ut 1+1 så är det i allra högsta grad märkligt att man INTE gör det på plats utan hellre väljer ett forum med en viss anonymitet för att ventilera det man tror.
En sådan människa är i mina ögon inte värd ett smack, varför är man så feg om det nu har begåtts ett sådant fruktansvärt fel att man inte rapporterar det man har sett och tar sina bilder som BEVIS?
Under de här omständigheterna är de inte värda ett dugg som bevis, eftersom ränderna kan vara i princip vad som helst.

Och de såg inte denna rumpa alls då eller??
För dte verkar ju inte så kompetent att stå på en framridning o missa att en häst blir som denna utan att reagera, när andra reagerar o t o m tar kort.

Men vad jag förstår så är det bara en person (tonåring?) som reagerat på märkena? Eller? och berättat det vidare.

Jag menar alls inte att provocera eller så, men om ett barn uppvisat sådana märken - hade inte fler reagerat då?

Det tycker jag inte att du gjorde heller.

Med varken hundar eller barn så använder man sällan ett spö.

Jag kan faktiskt tycka ibland att det försvaras in absurdum när det gäller just dressyrryttare.

Jo, absolut. Sporten är ju ganska korrupt (syftar på OS bla). Jag tycker det är jätte bra att det finns folk som reagerar!, hur ska det annars bli förändring? och framföra allt FÖRBÄTTRING.

SJÄLVKLART ska man inte vara snart att döma, men inom dressyrvärlden tycker jag det är rakt motsatt trend? Ingen vill uttala sig?

De som uttalar sig bli kallade för okunniga. De som uttalar sig är ofta de som ligger lägra i "rang" så att säga - på så sätt värderar varken eliten eller allmänheten personernas åsikter högt.

I och med att spö är ett redskap som funnits i alla tider med hästen så är det ett kulturellt accepterat redskap - "om det används rätt". Men vad är då rätt? vem säger det? Om en elitryttare (inom dressyr) vinner en massa och visar sig ha lite fuffens i träningen så accepteras det. "Det funkar ju. H*n är ju uppenbart bäst. H*n är så erfaren, h*n vet vad h*n gör"

Men vem har sagt att dressyrtävlingarna och programen är konstruerade så att de tar fram god ridning? Helt uppenbart så tjänar människor på att utsätta sina hästar för smärta (även om de själv inte ser det så) inom ridsporten.

Varför tar man inte ställning till en person som utsätter sina hästar för smärta? "H*n är så duktigt på andra sätt - det tjänar jag på då jag lär mig" Men då vill jag ställa frågan: Vad tjänar inte den här personen på när man blundar för dess "övriga" metoder (som absolut inte lärs ut till elever)?

Personen tjänar acceptans, respekt, pengar och ännu mer inflytande. Och vart försvann hästarna i allt det här?

lite tankar från en analyserande hjärna
/lektra

Senast ändrad:

*lånar min egen knapp*
Jag som är penningfixerad undrar varför inte fotografen har utnyttjat detta scoop och sålt bilden vidare till alla stora tidningar och siter världen runt.

(Alla minns väl uppståndelsen med den inspända, holländska ponnyn...)

Om du tittar så ser du att ränderna under magen inte är i närheten likadana.

Vad är den stora skillnaden? Jag ser inte ränderna under magen lika tydligt som jag ser de på bakdelen, p.g.a bildens kvalité. Men det ser inte ut att vara någon stor skillnad om ens någon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka