Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Jag har för mig att Estivuz inte själv hade sett det utan hittat bilden på vårt travforum här och lagt ut den i den tråden.

Är fruktansvärt skeptisk mot bilder, både en häst jag red innan samt en unghäst jag tränar nu får nästan exakt likadana märken - av svett! Huden rynkar sig och svetten rinner neråt. Och jag rider ingen utav dem med spö. Märkena finns inte bara på rumpan utan kan även förekomma på lår och framför sadel.

Därmed säger jag inte att det inte kan vara från spö, eller att det skulle vara ok, men tycker inte att man bör få chock bara över en bild. För jag vet av erfarenhet att det inte behöver betyda pisk...

Jag har för mig att Estivuz inte själv hade sett det utan hittat bilden på vårt travforum här och lagt ut den i den tråden.

Ja ni ser ju själva. En höna som var en morot från början har nu blivit ett päron och ingen vet vad som var morotens färg ens till att börja med.

suck.

Lägger man till konkurensen som råder på diskuterade tävlingsnivå så vågar jag garantera att ngn rapporterar. ett ekipage mindre i leken i konkurrensen - det bästa vapnet att tillgå!

Kanske, men jag tror att det är en sanning med modifikation. Jag tycker mer att man märker av en "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra"-mentalitet. Om du funderar på saken så är det väldigt sällan (om någonsin, kan inte påminna mig om något tillfälle) en anmälan kommer in från en annan ryttare. Möjligen kan anmälan komma från någon som har en närmre relation till en ryttare, men inte officiellt från ryttaren/konkurrenten. Troligen beror detta på att de flesta är rädda för att gå ut och kritisera någon annan pga. ev. "hämndaktioner" (kolla bara i inlägget om den ev. dopade EM-ponnyn hur illa det kan gå, och det är ändå inom ponnysporten) och av den anledningen att de själva därefter skulle hamna lite extra under lupp och själva kunna bli anklagade för ett rapp, lite för hårt användande av sporren, ett drag i munnen, osv. Låt den som är utan skuld kasta den första stenen liksom...

Det var jag som hittade bilden på travforumet och la ut den i den tråden, dvs inte estivuz.

Jag blev förvånad över bilden och undrade om det är piskrapp eller vad det är? Jag har inte sagt att det ÄR piskrapp utan ville mest få igång diskussionen. Tänkte eftersom jag själv inte var i Globen och frågan är om ngr här sett detta? och varför det isf har hyschats ner eftersom det inte står ngt i ridsport och dylikt? Som sagt det kan mkt väl vara svett!

Med hänvisning till hur "strecken" ser ut har jag faktiskt svårt att tro att detta är piskrapp.

Jag har sett "rappade" hästar och där har inte den piskade hårremmen varit mörkare än övrig hårrem. Sedan så var tydligen den här hästen klippt (eller?) och det kanske förändrar saken. Men ändå, varför skulle den piskade hårremmen bli mörkare?

Sedan hyser jag inga tvivel om att det förekommer rent djurplågeri inom alla dicipliner och nivåer i hästvärlden, men det verkar vara en annan diskussion.

AH nu har dom lagt upp bilden!
Det var just den hästen jag pratade om i en annan tråd. Jag känner fotografen, hon såg hästen på framridningen och kände sig tvungen att ta en bild. Och nej, jag såg inte hästen på framridningen, men jag blev visad bilden när den fanns i kameran.

Skrämmande tycker jag. Men nästan ännu värre att ingen säger något??? ÖVerdomare? Domare?? Kan förstå att funktionärer kanske inte vågar sätta sig upp mot en världsryttare hursomhelst men.

Kan även tillägga för er som tvivlar på att det är piskrapp:
Det är piskrapp. Under hela framridningen var hon på hästen med spöet i princip konstant, därav ränderna på rumpan.

Senast ändrad:

Självklart finns det djurplågeri hos verksamma inom dressyren och visst finns det i sverige - för att svara på rubrikfrågan.

Sedan är jag övertygad om att de finns de som spöar sina hästar på framridningen. I det här fallet så finns det inte tillräckligt med underlag för att döma någon.

Märken från spö - mycket möjligt, men det behöver inte betyda att hon har spöat upp hästen.
Ska jag bedöma om det där är djurplågeri eller inte så vill jag vara på plats och se processen.

AH nu har dom lagt upp bilden!
Det var just den hästen jag pratade om i en annan tråd. Jag känner fotografen, hon såg hästen på framridningen och kände sig tvungen att ta en bild. Och nej, jag såg inte hästen på framridningen, men jag blev visad bilden när den fanns i kameran.

Skrämmande tycker jag. Men nästan ännu värre att ingen säger något??? ÖVerdomare? Domare?? Kan förstå att funktionärer kanske inte vågar sätta sig upp mot en världsryttare hursomhelst men.

Kan även tillägga för er som tvivlar på att det är piskrapp:
Det är piskrapp. Under hela framridningen var hon på hästen med spöet i princip konstant, därav ränderna på rumpan.

Trist att ingen vågar anmäla :mad:

Jo, det är jättetråkigt att ingen sagt något om händelsen. Hade det varit jag som sett det på framridningen hade jag nog letat upp någon tävlingsledare/öd och sagt ifrån.

Jo, det är jättetråkigt att ingen sagt något om händelsen. Hade det varit jag som sett det på framridningen hade jag nog letat upp någon tävlingsledare/öd och sagt ifrån.

Men du har inte sett det själv? Men varför tog hon inte fler bilder tex under själva piskandet? eller filmade??

Well, fotografen i fråga var på plats i Globen hela helgen och fotade lite allt möjligt. Jag träffade henne på mässan och hon ville visa en hemsk bild på en av dressyrhästarna (detta var under küren på söndagen). Den hade hon tagit innan vi sågs. Varför hon inte tog fler bilder kan jag inte svara på, men jag kan med 100% säkerhet säga att den inte var photoshoppad... Eftersom den låg i kameran och var nytagen.

Jag menar alls inte att provocera eller så, men om ett barn uppvisat sådana märken - hade inte fler reagerat då?

Eller om en hund uppvisat sådana?

Jag kan faktiskt tycka ibland att det försvaras in absurdum när det gäller just dressyrryttare.

Eller vad tycker ni?

SJÄLVKLART ska man inte vara snart att döma, men inom dressyrvärlden tycker jag det är rakt motsatt trend? Ingen vill uttala sig?

Jag håller faktiskt med dig. OCh det faktum att väldigt många i den här tråden förnekar att det skulle vara piskmärken. Man blundar lite för sanningen. Tror det handlar om att man inte vill tro att det förekommer även inom dressyren, likväl som inom hopp och travsporten.

finns/fanns en annan tråd där användaren estivuz berättade att dom SETT henne spöa hästen. vet inte vad jag ska tro, men har en häst som fick rynkor och det såg verkligen inte ut som det där..

Det som i så fall bör vara förvånande är, hur har hon lyckats med att spöa hästen så långt upp på korset sittandes på. Hur har hon sen lyckats med samma bedrift över bakknä, för att lite senare krypa in under schabraket och ordna med några rapp.:angel:
Duktig människa, det är inte bara hästarna som är elastiska tydligen.:eek:

Jag håller faktiskt med dig. OCh det faktum att väldigt många i den här tråden förnekar att det skulle vara piskmärken. Man blundar lite för sanningen. Tror det handlar om att man inte vill tro att det förekommer även inom dressyren, likväl som inom hopp och travsporten.

Klart det förekommer, frågan är ju hur dte kan förekomma så här öppet och ingen anmäler?

För om vi nu ska sluta hoppas o gissa, så kan det ju vara piskrapp o dem har då utdelats i globen o garanterat har några sett o ingen har anmält??
Håller dressyren verkligen varandra så hårt om ryggen??:mad:

Och som sagt - jag menar absolut inte att peka finger, skrika "Vargen kommer!" eller dylikt, men jag tycker att det är lite väl aggressivt försvar emellanåt?

(Och jag ska verkligen inte kasta några stenar, jag har behandlat hästar illa - men främst av okunskap eller rädsla, inte av elakhet, HOPPAS jag. Och elitryttare tycker jag dessutom har ett väldigt stort ansvar iom att de är förebilder).

Trist att ingen vågar anmäla :mad:

Enligt de 4 funktionärer som var med på framridningen, ja jag känner dem. Så har inte det skett som påstås om denna bild, det är också så att dessa är beredda att styrka MT uppgifter om hon skulle välja att ta detta som förtal.

Det som i så fall bör vara förvånande är, hur har hon lyckats med att spöa hästen så långt upp på korset sittandes på. Hur har hon sen lyckats med samma bedrift över bakknä, för att lite senare krypa in under schabraket och ordna med några rapp.:angel:
Duktig människa, det är inte bara hästarna som är elastiska tydligen.:eek:

När jag använder spöet inom dressyren använder jag det där hästen i fråga har sina märken. HAr man dressyrspö så används det där.
Om du tittar så ser du att ränderna under magen inte är i närheten likadana.

VARFÖR skulle fotografen ljuga om det hon sett? Det tjänar hon inte direkt på. Både hon och personen som lagt upp bilden på nätet hade sett detta ske. Ryttarinnan var på hästen med spöt hela tiden, pressade och pressade den mer och mer.

Jag tycker att bilden talar sitt klara språk, finns ingenting att försvara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs