Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Men i denna tråden finns det ju oxå bild o vittnen?

I denna tråden och på bloggarens hemsida finns bild på vad som kan tolkas som svettränder likaväl som det kan tolkas som piskränder. (Fast jag har svårt att se det). Det finna inga bildbevis på aktiv piskning. Märkligt då bloggarens fotograf tydligen kunde fota innan och efter den påstådda piskningen men inte då den pågick, trots att de stod bredvid och såg det hela. Tydligen hann inte fotografen fota medans de tittade på.

I denna tråden och på bloggarens hemsida finns bild på vad som kan tolkas som svettränder likaväl som det kan tolkas som piskränder. (Fast jag har svårt att se det). Det finna inga bildbevis på aktiv piskning. Märkligt då bloggarens fotograf tydligen kunde fota innan och efter den påstådda piskningen men inte då den pågick, trots att de stod bredvid och såg det hela. Tydligen hann inte fotografen fota medans de tittade på.

Om jag inte minns fel, finns bilder från hästens andra sida och där finns inga svett ränder?

Jag satt o zooma in o ut på bilden i nå program o tycker att det faktist ser ut om piskkorvar, alltså upphöjningar i huden..
Men jag är inget data geni..

Men visst finns det märkligheter, dock inte så man kan ta ställning egentligen för eller emot, inte enligt mig iallafall.
Men med de fakta/påståenden som finns att ta del av så är det väl upp till var och en att tro det de tror, ingen kan ju säga säkert för ingen mer har varit där och kan varken intyga eller dementera det bildtagaren säger!

Detta är rätt underhållande måste jag säga.
Det enda ni sitter och diskuterar fram och tillbaka är om det jag skrivit är trovärdigt?
Ge mig en liten anledning till att jag skulle ljuga ihop detta? Om jag hade för avsikt att lura mina få, fjuttiga läsare och alla andra så skulle väl ändå JAG skapa en tråd här?
Det är patetiskt att ni håller på såhär, har ni inget bättre för er?

Jag lever i en värld som INTE baseras på lögner. Frågan är bara vilken värld ni lever i eftersom ni direkt antar att detta är ett påhitt.
Tur att det finns olika världar..

Det enda ni sitter och diskuterar fram och tillbaka är om det jag skrivit är trovärdigt?
Ge mig en liten anledning till att jag skulle ljuga ihop detta? Om jag hade för avsikt att lura mina få, fjuttiga läsare och alla andra så skulle väl ändå JAG skapa en tråd här?

Jag lever i en värld som INTE baseras på lögner. Frågan är bara vilken värld ni lever i eftersom ni direkt antar att detta är ett påhitt.

Patetiskt eller inte så är väl det som ifrågasätts mest varför du inte går vidare med din anmälan utan nöjer dig med att informera det fåtal, futtiga läsare du har på din blogg av vad som föresgår bakom kulisserna...

Förövrigt så har jag inte tagit det som ett påhitt alls, det ser du säker om du läser min ainlägg ordentligt! :grin:

Det var inte ett svar till dig... Tog bara snabbsvar...
Man väljer själv vad man vill göra. Jag har skrivit ett långt inlägg i min blogg så hänvisar alla som är intresserad dit.
Har för litet kött på benen för att kunna gå vidare med detta. Inte så mycket mer att säga om det!

Tja vi får väl se, du lär väl få stå till svars antar jag då både förbundet och tyska förbundet är kontaktade (läste jag ur kommentarerna)så du får väl driva din sak ditåt och ge ett vittnesmål annars lär du väl åka på förtal.
Jag tror nämligen inte man får lägga ut bild , namn och påståenden hit och dit i sin blogg. En 19 åring från Göteborg gjorde just det och har blivit polisanmäld och stämd för förtal.
Kanske Tony Andre´Hansen oxå lägger in en anmälan, han betalar ju redan för svindyra advokater så ett fall mer eller mindre... :cool:

Ja, visst kunde du startat en egen tråd.

Men, vad jag undrar över är detta: Varför har du inte anmält? Varför har du inte gått till media med din historia och fotona? Just nu är det nyhetstorka, och historien skulle säkert tas emot med öppna armar. I synnerhet som Svanstedtärendet är aktuellt.

Det är det här jag menar. Om man kan sporra hästen sådär utan att någon ställer sig upp och protesterar, VARFÖR skulle då inte detta med Whisper och spöränderna ha kunnat hända?

Kanske Tony Andre´Hansen oxå lägger in en anmälan, han betalar ju redan för svindyra advokater så ett fall mer eller mindre... :cool:

Själv håller jag på och googlar efter kontakt info till TAH. Tycker han behöver veta vad som snackas om honom. Om inte annat så kan man väl gå via hans filckvän. Det är väl Jessica Almenäs, eller?

Finns många sätt att få tag på de som det handlar om.

Jo men en bild där hon inte använder spöt och mina ögon räcker nog tyvärr inte. Men vi får väl se.
Har svårt att se att jag kan åka dit på förtal då jag själv är uppvuxen i en rättssal. En story som är sann och några egenfotograferade bilder leder inte till något sådant.

Haha verkar som att du har mycket att göra på dagarna........

kl

För att först svara på frågan i rubriken, visst förekommer det fula metoder i dressyr, likväl i hoppning, trav, western och andra grenar. Det betyder ju inte att det är något som eftersträvas eller som alla håller på med.

Jag vill bara först säga att jag inte har en aning om vad som hände med hästen på bilden för jag var inte där. Har man inte sett med egna ögon kan man bara spekulera.

I mina ögon så skulle märkena vara svettränder, ev förstärkta av en vispande svans eller lättare användning av spöet (i svetten). Skulle det vara bulor efter spöslag är det naturligtvis inte ok.

Iofs är det väl bra att det kommer igång en diskussion om vad som är och vad som inte är ok.

Tex är det ok att:
-Överhuvudtaget rida/köra med spö?
-Att använda spöet lätt utan att orsaka smärta (för spöet behöver ju inte innebära smärta, det beror ju på hur hårt det används, det är ju bara att prova på sig själv).
-Använda spöet hårdare, men inte så hårt att det blir märken?
-Så hårt att det blir märken, kanske tom blodiga?

Finns det situationer som kraftigare våld är befogat att använda och i så fall vilka?
-Hästen känns lite "lat"?
-Hästen står på bakbenen, bockar, etc.?
-Hästen går till attack mot en annan häst?
-Hästen går till attack mot en annan häst med ryttare?
-Hästen står som paralyserad mitt på vägen och en lastbil närmar sig i 90 knyck?

Allt är inte svart eller vitt.

Haha verkar som att du har mycket att göra på dagarna........

Tydligen för dig med. ser att du plockat bort referensen till TAH på din blogg. Förmodar att du lärde dig lite om förtal när du växte upp i rättssalen (vilket kan tolkas på många sätt. Bl.a. icke så positiva.)

Tja, jag har en hel del med rättsväsendet att göra i mitt arbete och jag har en annan uppfattning.

Hur som helst: Jag står fast vid min åsikt att om historien inte är sann så är det förtal, och om den är sann är det både fel av dig och fegt av dig att inte anmäla.

Iofs är det väl bra att det kommer igång en diskussion om vad som är och vad som inte är ok.

Men den diskussionen kan kanske föras i en annan tråd?

Lägger till, i efterhand, det som shlubberdubb skrev: AMEN!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka