Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Gör dig gärna löjligare än du redan framstått...

I travtråden går det bra att spy galla men när det handlar om ridning. Då är allt påhittat och förekommer inte...
:cool:

Om du orkar så läs igenom hela tråden så kommer du se att det är fler som säger att det förekommer inom ridsporten. Jag tillhör en av dom som sagt det.

Man kan ju oxå tänka så här, att det faktiskt var fler som såg, men ingen anmälde?

Visst är det ett tänkbart scenario, men...
På plats bör ju ha funnits både andra ryttare (= konkurrenter), funktionärer och publik. Att inte någon av dessa skulle ha reagerat och anmält tycker jag är helt absurt. Det innebär i förlängningen att de alla är så förhärdade att de tycker det är OK att behandla en häst på det viset - och så illa får vi verkligen hoppas att det aldrig kommer att bli.

Wow. Är det uppe i 500 nu? Hade för mig att det låg runt 350 slag under longeringen. Har sett videon och den personen är numera dömd i tysk rättegång för djurmisshandel. I det fallet fanns bildbevis. Det är svårt att bevisa något utan bild, såvida inte det finns många vittnen.

Men i denna tråden finns det ju oxå bild o vittnen?

Om man jämför (igen) med ÅSaffären, så efter kalla fakta fanns det ett anonymt vittne som sa att ÅS tränande med el, ingen bild, ingen film inget mer?
Och när "vi" travfolk ifrågasatte uppgifterna med att det inte var troligt pga. olika logiska saker, fick vi massa skit för att blunda och hålla ÅS om ryggen?
Vad är skillnande i denna tråden, där det både finns bild och vittne, men vittnet blir i stort sett lychat och hånat av nästan alla? :confused:

Är det verkligen helt omöjligt att hästen fått pisk? :confused:

Visst är det ett tänkbart scenario, men...
På plats bör ju ha funnits både andra ryttare (= konkurrenter), funktionärer och publik. Att inte någon av dessa skulle ha reagerat och anmält tycker jag är helt absurt. Det innebär i förlängningen att de alla är så förhärdade att de tycker det är OK att behandla en häst på det viset - och så illa får vi verkligen hoppas att det aldrig kommer att bli.

Ja, det är hemskt om det är så. :(

Men jag tycker oxå det kan vara en viktig detalj att hästar är olika känsliga i skinnet o ryttaren behöver kanske i detta fallet inte suttit och direkt piskat hästen hårt, utan varit på den mycket med spö, för att tex få med bakdelen?
Och då kanske de flesta insatta inte tycker det är värt anmäla, medans en utomstående tyckte det såg väldigt illa ut?

Oxå bara en tanke?

Om man jämför (igen) med ÅSaffären, så efter kalla fakta fanns det ett anonymt vittne som sa att ÅS tränande med el, ingen bild, ingen film inget mer?
Och när "vi" travfolk ifrågasatte uppgifterna med att det inte var troligt pga. olika logiska saker, fick vi massa skit för att blunda och hålla ÅS om ryggen?
Vad är skillnande i denna tråden, där det både finns bild och vittne, men vittnet blir i stort sett lychat och hånat av nästan alla? :confused:

Skillnaden är ju enorm då den här händelsen sägs ha skett helt offentligt men det är bara de här två personerna (fotografen+ bloggaren) som har sett något, och än märkligare inte lyckats fånga några piskslag på bild :grin:

Skulle ÅS kunnat använda en elfösare på en tävling och kommit undan med det där?
Vad som sker i kulisserna hemma är ju svårare att bevisa och där piskas det rejält på hästarna bland eliten det är jag helt övertygad om, och där kommer saker in som att personer inte vågar anmäla osv.. Men offentligt på en tävling och rapp i den kalibern som bloggaren påstår No Way alltså!

Vad jag tror är att bloggaren och fotografen har sett häst och ryttare i det tillstånd på bilden, helt övertygade om att det måste varit piskslag och sedan fotat hästen som "bevis".

I fallet med den dömde tyskan som longerade och rappade där fanns det film och bildbevis när hon utförde slagen, här finns det nada.....

Senast ändrad:

:bow:

(tio)(Tio)

Nu var ju inte jag i globen, men gissar att det till störta del är just dressysfolk där under frmaridningen? och kan tänka mig att även om många "reagerar" så är man i "kretsen" och vill inte skvallra och därmed bli utesluten ur sällskapet? Och om det är som korttagaren säger, så var där ingen funktionär/kontrollant?

Visst är det ett tänkbart scenario, men den risken att ingen törs skvallra på en tävling som denna är nog minimal, risken är nog mkt större på en anläggning, vid träning.

Info jag har är att det visst var funktionär på plats.

KL

Sedan verkar det som det är borttaget från källans blogg?

Jag är en enkel hobbyryttare, med en enkel kallblodstravare på 16 år. Vi har aldrig tävlat dressyr men jobbar nu med samling för att gå mot piaffen. Bakdelen är med, men om jag vill få lite extra effekt petar jag med mitt lilla tunna spö ovanför svansroten. Ett pet som känns ungefär som när en fluga landar, och det fungerar.

Det är beklagligt om en ryttare i världsklass ska behöva gå på sin världsklassiga häst så hårt med spö för att få med bakdelen.

Och det är för lite, det vet du att jag tycker.

Däremot borde de som sett MT på Globen anmält på plats, det är ju löjligt att i efterhand påstå att en spömisshandel skett när man kunde gått till någon, vemsomhelst, och sagt till.
Då hade man iaf gjort något, och om inte annat så kunde de då sagt att ingen i tävlingsorganisationen brydde sig.

Och jag läste också, precis som Fio, om Tony.A.H. på bloggen, ingen anmälan den gången heller, det verkar som bloggaren hellre skriver om ryttarnas vidrigheter, som jag uppfattat det för att dra läsare, än att står upp för en anmälan för det hon påstår sig sett.

Jag är en enkel hobbyryttare, med en enkel kallblodstravare på 16 år. Vi har aldrig tävlat dressyr men jobbar nu med samling för att gå mot piaffen. Bakdelen är med, men om jag vill få lite extra effekt petar jag med mitt lilla tunna spö ovanför svansroten. Ett pet som känns ungefär som när en fluga landar, och det fungerar.

Det är beklagligt om en ryttare i världsklass ska behöva gå på sin världsklassiga häst så hårt med spö för att få med bakdelen.

Jo absolut, det var som sagt bara en tanke om vad som kan ha skett..
Hästra är ju individer oxå, men jag rider inte dressyr så jag vet inte, jag bara spekulerade i ett tänkbart scenario där alla till vis del hade rätt :)

Till Fio o Ginnes håller jag med om att det borde vara svårt på en tävling, som sagt även där, jag spekulerar, men tack för åsikter innifrån sporten ;)

Senast ändrad:

*KL*

När jag var och fotade på en dressyrtävling i somras (Grand Prix) så fanns det en underbart fin häst som skulle tävla men när hon började rida så såg man att hur många som helst på läktarna satt och skruvade på sig och tyckte att det var allmänt obehagligt, även jag, jag fick världens chock!

För när hon red så sporrade hon hästen HELA tiden, endast när hon var klar och klappade hästen slutade hon sporra honom, och det var långa sporrar och hon sporrade så hårt att hela sporren "sjönk in" i hästen, så nu när jag såg denna tråd så letade jag fram bilderna jag fotade, gjorde ett kollage av när hon sporrade hästen för att visa hur obehagligt det faktiskt var!

Domarna verkade i allafall ha lagt märke till det men dem gjorde ingen större grej av det, hon fick bara mycket lägre poäng än alla andra. Dock hörde man kommentarer både under och efter tävlingen om hur hemskt det var när hon sporrade hästen, dock tror jag inte att någon vågade göra en större grej av det eller säga till.

25242061.jpg

Den här filmen tog jag under Globen-tävlingarna, och vad jag förstår alltså efter framridningen då hon ska ha spöat sin häst. Jag har tittat & tittat men jag kan inte se några rapp-ränder? Jag minns inte heller att jag skulle ha sett nåt sånt på plats heller. Däremot ser jag att hästen vispar extremt och enormt mycket med svansen...

kollar man noga när hästen vänder rumpan till vid 24 sekunder ser man väl att huden rynkar sig? eller är det bara jag som inbillar mig?

Ja det är vidrigt hur man står ut med att verkligen rida så? Att dem inte dör av dåligt samvete eller nått? Det är ju fruktansvärt hur illa vissa rider egentligen :eek:

Och jag läste också, precis som Fio, om Tony.A.H. på bloggen, ingen anmälan den gången heller, det verkar som bloggaren hellre skriver om ryttarnas vidrigheter, som jag uppfattat det för att dra läsare, än att står upp för en anmälan för det hon påstår sig sett.

Och det utan bildbevis samt att bloggaren då tycker att vi är hemska som vägrar tro henne eller tro att det överhuvudtaget pågår i elitstallar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka