Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Jisses. Jag rider inte ens min häst med spö för jag har inte lust att vara medom den rodeo som blir om jag nuddar honom. Är han oklippt ser han ut exakt som på bilden precis innan han börjar svettas floder.

Av döma av de besserwisser kommentarer här som inte ens var på plats inne på globen så borde det innebära att jag rider min häst med ett osynligt spö (eftersom jag själv inte ens kan se det) fastkilstrat i min hand (då jag inget hämtar) och rappar livet ur hästen.

Innan MT kommer med en stämningsansökan mot Buke för förtal tycker jag att många här skall tagga ner och prata om sådant de VET och inte TROR. Tror gör man i kyrkan.

Ingen av våra rakade hästar ser ut som denna efter jobb, de är travhästar så de går hårda jobb o svettas oxå en del?

Jag har sett spökorvar o de ser precis ut som dessa. SÅ det VET jag hur de ser ut.

Jag tycker bara det är trist att ingen vågade anmäla, då även personen som såg misshandeln o tog bilden.

Men resten går ju bara spekulera i...

Men vad jag förstår så är det bara en person (tonåring?) som reagerat på märkena? Eller? och berättat det vidare.

Fast, kan man säga så?
Kan ju vara så att det är massor av folk som sett, men som håller tyst.
Det är ju andra ryttare o hästskötare mest som rör sig på framridningen o det ska ju verkligen vara någon med stort mod som vågar gå fram o anmäla en sån sak inom sin egen krets på plats..

Ingen av våra rakade hästar ser ut som denna efter jobb, de är travhästar så de går hårda jobb o svettas oxå en del?

Kruxet är bara, att denna häst inte var rakad och det är inte heller mina hästar när de får svettränder på låren. Nu har jag dessvärre så mörka hästar att detta endast syns i mycket ljus och en viss vinkel, i annat fall hade jag gärna visat bild på mina upprappade hästar.;)

Kruxet är bara, att denna häst inte var rakad och det är inte heller mina hästar när de får svettränder på låren. Nu har jag dessvärre så mörka hästar att detta endast syns i mycket ljus och en viss vinkel, i annat fall hade jag gärna visat bild på mina upprappade hästar.;)

Ahh läste lite fel, tyckte du fick det till att det berodde på att den var rakad :o

Fast våra orakade ser inte heller ut så..

*lånar min egen knapp*
Jag som är penningfixerad undrar varför inte fotografen har utnyttjat detta scoop och sålt bilden vidare till alla stora tidningar och siter världen runt.

(Alla minns väl uppståndelsen med den inspända, holländska ponnyn...)

Ja eller hur:angel:

KL

Naturligtvis ska man reagera men jag är dum nog att tro att hon inte öppet skulle ridit runt med spöränder och att i så fall skulle någon reagerat, vem skulle tjäna på att låta bli, liksom?

Jag säger inte alls att hon INTE piskar sina hästar, har ingen aning och tycekr abolsult hon ska dömas hårt i så fall.

Men det verkar lite korkat att göra så öppet och sen rida omkring med ränderna, och dessutom som sagt, JAG tycker det liknar skrap mer, eller möjligen svett, om hästen haft ländtäcke tex, innan. Det där ser inte ut som svullnader tycker jag. Vore ju intressant med bilderna som nån skulle tagit NÄR hon slog, som det påstås, misstänker att det var denna bild dock som avsågs.....

Lektra:
Även med barn som har märken så bedömer man f ö VAD som kan vara förklaringen! OM de inte kan prata. Det görs av läkare bla.

När det gäller denna häst är det ju märkligt att ingen som misstänkte slag hade mod nog att uppmärksamma veterinär på plats:confused:

hur kan du få för dig att hästen är oklippt??? självklart är den klippt, finns inte en enda dressyrhäst på den nivån som får ha vinterpäls. dessutom så syns trekanten vid svansen. hästen har även den typiska klippt-fux-färgen.

såhär ser hans färg ut oklippt:
http://www.eurodressage.com/images/2008/08badsalzuflen/linsenhoff_whisper.jpg
http://www.eurodressage.com/images/2008/08badsalzuflen/theodorescu_whisper.jpg

inga konstiga svettränder här, trots att det är mitt i sommaren..

Senast ändrad:

Fast, kan man säga så?
Varför kan man inte säga så, av bloggen att döma så gör jag den bedömningen.
Kan ju vara så att det är massor av folk som sett, men som håller tyst.
Jamen det här ar ju bara vilda spekulationer. Vi vet att det förekommer missbruk av spö i alla dicipliner, det finns ju en annan tråd på buke om det var en dansk eller tysk dressyrryttare som piskade sin häst när hon longerade den i galopp i varv efter varv, helt fruktansvärt!! Men där kan vi snacka om bildbevis (videofilmat)och hon blev väl dömd och fick djurförbud om jag minns rätt, men att dra igång en lynchmobb för ett par ränder på baken. :confused: Jag vill med egna ögon se innan jag dömer. Bilden säger mig inget. Jag gav mig i förra tråden eftersom jag verkade vara helt ensam om mina tvivel men nu verkar det finna fler som inte bara sväljer en bild med hull och hår.

Det är ju andra ryttare o hästskötare mest som rör sig på framridningen o det ska ju verkligen vara någon med stort mod som vågar gå fram o anmäla en sån sak inom sin egen krets på plats..
Som sagt i alla dicipliner ser man upp till kända, duktiga tränare och det är inte säkert att någon travlärling heller skulle våga anmäla en travtränare heller som burit sig illa åt.

När jag använder spöet inom dressyren använder jag det där hästen i fråga har sina märken. HAr man dressyrspö så används det där.
Om du tittar så ser du att ränderna under magen inte är i närheten likadana.

Om du använder det där så använder du det i så fall väldigt fel samt har fel handställning. Spöt skall läggas till bakom skänkeln för att förstärka den hjälpen och inte på rumpan.

VARFÖR skulle fotografen ljuga om det hon sett? Det tjänar hon inte direkt på. Både hon och personen som lagt upp bilden på nätet hade sett detta ske. Ryttarinnan var på hästen med spöt hela tiden, pressade och pressade den mer och mer.

Det kallas sensationsjournalistik.

En välkänd journalist från Göteborgsområdet skrev flera artiklar på 90-talet om extrem användning av spö. sporrar och ryck i käften. Det resulterade i att en lovande junior slutade rida helt. Tränaren flyttade utomlands och ridlärare på den anläggning detta påstås har förekommit uttalade sig i pressen om hur förskräckta och förtvivlade de var över den hantering tränaren och junioren sysslade med. Jag känner personligen många av de som var inblandade och som det skrevs om och de som uttalade sig. Kan ju bara påstå att vissa som var så förskräckta borde egentligen ha knipt käft ordentligt. För var det några som kunde vara tuffa mot sina och ridskolans hästar så var det de.

Enligt ögonvittnen satt journalisten ifråga inte ens och tittade på vad som hände inne i ridhuset utan satt i kafeterian vid ett fönster ut mot parkeringen och bubblade med sina bekanta. Det finns ingen chans att journalisten hade kunnat se vad som försiggick inne i ridhuset från den vinkeln.

Senare på ett dressyr-Sm sitter samma journalist på läktaren. På framridningen står en häst på bakbenen och gör allt möjligt för att komma undan sin ryttares behandling. Ryttaren, en landslagsryttare, sitter och sliter i mun i kandaret, hackar med sporren och rappar med spöt. Flera lämnar området då ingen står ut med att se vad som försigår. Inne på dressyrbanan på utsidan av staketet i väntan på sin tur fortsätter behandlingen om än något förtäckt. Spöt är i handen på sidan publiken inte ser. Hästen gör en ljuvlig travökning och berömmet kommer blixtsnabbt. Ett par tre hårda rapp med spöt. Min bekanting som journalisten hade börjat sin svartmålande karriär med, står bredvid mig och suckar uppgivet. "Den ryttaren tillhör eliten och h*n skriver hon inget om. Men de som ligger straxt under eliten går hon på med järnhandskar och skriver fiktiva artiklar." Den landslagryttaren rider inte längre - alls - då ryttaren inte lever längre.

Samma år utanför Skandinavium hörde jag journalistens fotograf prata i mobiltelefonen med journalisten (jag var bakom honom från det han tog upp telefonen och slutligen lade på). Den fotografen kunde inte göra annat än att snacka skit om en av sveriges bästa hoppryttare som den helgen hade gjort en otrolig insats för svensk ridsport. Fotografen hade tydligen blivit lovad av hoppryttaren att han skulle få fota ryttare plus häst innan de lastade och gick till utsatt plats. Tyvärr blev lastningsordningen ändrad (sådant kan ske) så ryttaren lastade på annan plats. Fotografen såg dom precis när luckan hade stängts varpå ryttaren snällt öppnade luckan, poserad snällt med hästen för fotografen (även för oss fans), var vänligheten själv och genom trevlig. Tackade fotografen, beklagade misstaget etc etc etc. Satte sig bakom ratten, vinkade adjö och rullade iväg.

Den svada av hur opålitlig ryttaren var och vilket jäkla arsle ryttaren var och hur otrevlig ryttaren hade varit, som kom ur fotografens mun när han talade med journalisten, bör inte upprepas med ord då det inte var speciellt barnvänligt.

Några år senare åkte jag sälv runt som hästskötare på stora hopptävlingar och sprang ofta på ryttaren. Även när jag varit ute och kört i landet privat med bilen har det hänt att man sprungit på personen på någon mack. Människan är HUR TREVLIG SOM HELST. Alltid artig. Väl medveten om sitt kändisskap och att ryttaren är en av sveriges största representanter för sporten och uppför sig därefter. Med artighet, vänlighet och ett otroligt tålamod.

Min är klippt nu och ser inte ut så när han svettad. Är han oklippt ser han ut exakt som på bilden när han börjar svettas.

Jag har sett hur hästar ser ut efter att de rappats upp och det har varit bulor, inte svettränder.

Lektra:
Även med barn som har märken så bedömer man f ö VAD som kan vara förklaringen! OM de inte kan prata. Det görs av läkare bla.

När det gäller denna häst är det ju märkligt att ingen som misstänkte slag hade mod nog att uppmärksamma veterinär på plats:confused:

Oja. Jag tänkte mest på piskrapp och sälvklart hade det blivit en utredning. Men piskrapp på hästar är välidgt vanligt och dessutom offentligt.

delvis kl
Varför ingen reagerade är bara ett bevis på hur mycket (för mycket?) respekt eliten har... Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg

kl

Eftersom det sägs att bilden är från framridningen borde ju "rappen" rimligtvis synts när hon kom in på banan också? Det borde ju inte varit allt för lång tid innan start eftersom hon hade fracken på sig? Om det vore riktiga spörapp skulle de inte försvinna så fort.

Varför kan man inte säga så, av bloggen att döma så gör jag den bedömningen.

Jamen det här ar ju bara vilda spekulationer. Vi vet att det förekommer missbruk av spö i alla dicipliner, det finns ju en annan tråd på buke om det var en dansk eller tysk dressyrryttare som piskade sin häst när hon longerade den i galopp i varv efter varv, helt fruktansvärt!! Men där kan vi snacka om bildbevis (videofilmat)och hon blev väl dömd och fick djurförbud om jag minns rätt, men att dra igång en lynchmobb för ett par ränder på baken. :confused: Jag vill med egna ögon se innan jag dömer. Bilden säger mig inget. Jag gav mig i förra tråden eftersom jag verkade vara helt ensam om mina tvivel men nu verkar det finna fler som inte bara sväljer en bild med hull och hår.

Som sagt i alla dicipliner ser man upp till kända, duktiga tränare och det är inte säkert att någon travlärling heller skulle våga anmäla en travtränare heller som burit sig illa åt.

Jag har inte dömt nån alls, jag är bara häpen över att ingan sa till på plats o att det i denna tråden förnekas värre än vad jag någonsin sett nån på trav göra o travet har ju fått massa skit den senaste tiden, antar det var därför du tog upp travlärling.
Och nej, jag tror varken det är lätt för en travlärling eller en hästskötare inom dressyr anmäla... det var just det jag försökte påpeka.

Men eftersom dessa ränder är ett faktum, oavsett vad de kommer ifrån o de faktiskt ser ut som spörapp, så är det ju konstigt att ingen sa till o det fick utredas på plats vad de berodde på...
För de är ju där oavsett vem som tagit bilden, om de såldes till en tidning eller inte.

Min är klippt nu och ser inte ut så när han svettad. Är han oklippt ser han ut exakt som på bilden när han börjar svettas.

Jag har sett hur hästar ser ut efter att de rappats upp och det har varit bulor, inte svettränder.

Fast jag tycker detta ser ut som piskrapp, inte svett ränder.

Fast precis som du sa, hon var ju en tonåring...

Vad menar du, om nån ser nåt upprörande, skulle man inte våga vidarebefordra det då till någon vuxen ansvarig bara för att man är tonåring? Min erfarnhet är att tonåringar idag är betydligt mer modiga och vågar stå för sina åsikter mkt mer idag än när jag var tonåring på 80-talet. Ett anonymt tips till gällande veterinär eller funktionär är väl inte för mkt begärt om man nu tycker att man bevittnar hästmisshandel och blir illa berörd och anser det vara djurplågeri.

*kl*

Var tvungen att kolla på inspelningen från küren på Globen och om man tittar riktigt noga så kan man se märken där oxå (har en 40" lcd tv). Men då ska man kolla väldigt noga och det är enbart på höger bak dom syns är inget på vänster rumpa. Däremot så rynkar sig ju huden ibland på båda bak men det ser inte riktigt likadant ut. Det kan ju vara så att hon har lagt till spöt men att ingen tyckt att det har varit nämvärt hårt och därför inte reagerat medans hästen i sig är väldigt känslig i huden. Vissa hästar reagerar ju på ingenting. Därmed inte sagt att det är rätt och riktigt!! En kompis häst får skav på halsen av tyglarna när han är rakad.. Å andra sidan så är jag bekant med en person som har jobbat hos Theoderescu och jag måste erkänna att h*n är inte särsilt mild med spöt..

Jag var och kollade på träningen inför publik på Globen och där reagerade i alla fall inte jag på att MT var hård på ngt sätt.

Som ung tjej så kanske det inte är det första man tänker på är att gå och sälja bilden utan att hon känner sig förfasad över vad hon sett och berättar för kompisar och så sprids det.. Personen som tog bilden på ponnyn är ju proffs och vet vilka vägar man ska gå så det är väl inte riktigt jämförbart kan jag tycka..

Vet inte om jag bidrog ngt till diskussionen, men det var lite tankar från mig..:o

hur kan du få för dig att hästen är oklippt??? självklart är den klippt, finns inte en enda dressyrhäst på den nivån som får ha vinterpäls. dessutom så syns trekanten vid svansen. hästen har även den typiska klippt-fux-färgen.

Ja men när var den klippt senast? Päls växer. Även klippt päls. Min har sin trekant kvar långt in på våren när sommarpälsen nästan helt kommit ut.

Fast nu är han klippt utan trekant.

kl

Eftersom det sägs att bilden är från framridningen borde ju "rappen" rimligtvis synts när hon kom in på banan också? Det borde ju inte varit allt för lång tid innan start eftersom hon hade fracken på sig? Om det vore riktiga spörapp skulle de inte försvinna så fort.

hm.. intressant.

delvis kl

Vad är ett rapp? först och främst

Är det när hästen får sår eller svullnader?
Är det när hästens päls rubbas så det blir en rand?
Är det när hästen reagerar kraftigt?
Är det när ljudet är väldigt högt?

Jag måste säga att diskussionen om hästen är oklippt eller inte samt om det är svett eller inte är ganska onödig eftersom alla uppenbart har olika erfarenheter om hur ränder uppkommer. - ett tips till den diskussionen är att lägga märke till hästens "triangel" över svansen... eftersom hästen är fux och det är en sådan tydlig färgskillnad så är hästen är klippt :grin:
Det enda vi VET till 100% är:

Hästen är randig på rumpan och ryttaren red med spö.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka