Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Jag ska låta det vara osagt om det är spöränder, svettränder eller något av övriga förslag som diskuterats. Däremot känns det en aning osannolikt att INGEN skulle ha reagerat om någon piskade så enormt hårt som personen uppenbarligen måste ha gjort för att få dessa märken att framträda... :crazy:
Är det spömärken är det VEDERVÄRDIGT. Både misshandeln av hästen och det faktum att ingen isf gjorde något åt det (förutsatt att det fanns vittnen).
Men som sagt, det kan mycket väl vara lösa spekulationer.

Vad som dock är säkert är att det garanterat finns djurplågare/idioter inom alla dicipliner.
Tyvärr.
Man kan bara hoppas att vi som behandlar våra hästar med respekt anmäler när vi ser något som inte är rätt.

Senast ändrad av en moderator:

Det räcker med att man glömmer lägga ifån dig spöt så blir man diskad utan att ha sas piskat. Spö är ej tillåtet under programmet.

Spö ska inga hästar ha och det ska självklart motarbetas, och vad folk gör privat är ju självklart svårt att komma åt, så länge ingen anmäler, men bra då att man har regler på tävling att ej ha spö. Därför är travregelrna lite svåra att förstå att man få slå 4 men ej 5ggr, samt att man kan komma undan lindrigt men sen forstätta nästa lopp att driva hästarna alldels för hårt i målgång.

Det besvarar ju inte direkt frågan, eller hur?

Vill du diskutera travets regler finns det trådar för det?

Det besvarar ju inte direkt frågan, eller hur?

Vill du diskutera travets regler finns det trådar för det?

Trodde du fågade vad straffet blev om man använde spö på dressyrtävling, man blir diskad även om man inte använder spöt.
Om man missbrukar spöt på framridning alt misshandlar sin häst kan man bli av med licensen/ bli diskad och polisanmäld förstås för djurplågeri, oavsett var det sker, hemma i ridhus eller på framridn banan.

Trodde du fågade vad straffet blev om man använde spö på dressyrtävling, man blir diskad även om man inte använder spöt.
Om man missbrukar spöt på framridning alt misshandlar sin häst kan man bli av med licensen/ bli diskad och polisanmäld förstås för djurplågeri, oavsett var det sker, hemma i ridhus eller på framridn banan.

Nu var ju frågan i den andra tråden, där ja la in bilden, vad straffet var för att misshandla en häst så den såg ut som den på bilden.

Tack för ditt svar :)

KL

Jag tänker inte lägga mig i frågan om vad personen på bilden gjort och inte gjort. Skit förekommer nästan överallt, oavsett om det är tävling eller inte.
En intressant sak dock:
Ur djurskyddslagen
5 § Djur får inte överansträngas.
Inte heller får de agas eller drivas på med redskap som lätt kan såra eller på annat sätt skada djuret.

Jag tror det är många som sett bilder på hästar sönderhackade av sporrar, sett en ryttare spöa sin häst eller ridit med flaxig sporrbeklädd skänkel, slagit hästen med pisk, jagat på den med ett grimskaft/rep eller longerpisk..
Det är inte speciellt svårt att skada en häst med ett spö eller en sporre, medvetet eller omedvetet. Visst, det blir inte livshotande men likväl skador, kanske framför allt mentala. Tyvärr baserar vi inte vår lagstiftning på mental hälsa (lite svårt att kontrollera i och med att vi inte kan tala med djuren). Men jag tycker ändå det är värt att ge 5§ en tanke.

Ja det är nog många som får sig en tanke ställare, för inte är det så ovanligt att hästar blivit överansträngda..
Det är många hästar som tvingas, prestera långt mer än de klarar av..
I mitt arbete som massör har jag fått se en hel del hästar som är överansträngda, i kroppen..

Även varit hos högpresterande hästar som fått lämna sin pågående "karriär" pga lungblödning mm.

Senast ändrad:

Skrämmande tycker jag. Men nästan ännu värre att ingen säger något??? ÖVerdomare? Domare?? Kan förstå att funktionärer kanske inte vågar sätta sig upp mot en världsryttare hursomhelst men.

Kan även tillägga för er som tvivlar på att det är piskrapp:
Det är piskrapp. Under hela framridningen var hon på hästen med spöet i princip konstant, därav ränderna på rumpan.

Men om du såg henne på framridningen, att hon var på hästen med spöet i princip konstant, varför gick inte du och klagade, gjorde en anmälan?

Dessutom undrar jag hur fotografen, din kompis, lyckades med bedriften att ta ett kort just när hon inte slog, när hon enligt dig slog mer eller mindre konstant?:grin:

*kl*
Min svarting kan se ut att vara full med spörapp på rumpan efter en lerig dag. När kan slår sig med lerig svans (mot flugor ex.) blir det märken som liknar de på bilden. Skall se om jag hittar ngn bild...

tillägg: Jag säger inget om ifall det är spömärken på bilden. Vet nog inte ens vem ryttaren är men ibland luras man av foton.

Senast ändrad:

Men om du såg henne på framridningen, att hon var på hästen med spöet i princip konstant, varför gick inte du och klagade, gjorde en anmälan?

Som dressyr ryttare väljer man sin spöhand, Monica har valt att ha spö i sin vänstra hand när hon rider även jag rider med spö i vänster om jag överhuvudtaget väljer ett sådant. Hur kommer det sig att de sk spöränderna finns på höger sida, det är för mig en gåta? Nej, jag tror och vet att Monica inte har spöat sin häst.

Som dressyr ryttare väljer man sin spöhand, Monica har valt att ha spö i sin vänstra hand när hon rider även jag rider med spö i vänster om jag överhuvudtaget väljer ett sådant.

Nej, där håller jag inte med, jag växlar, om jag har spö, från ena sidan till den andra, ja, du förstår man vill ju inte ha alla ränder på en och samma sida.;)

Jag byter då spöhand i samma takt som jag byter varv...

*kl*
1-35.jpg

(tja här ser man iof ränderna lite dåligt. Ser mer dramatiskt ut i verkligheten. Ignorerar man leran nedanför rumpan kan man dock miss-ta svansvift för spörapp. kanske?

Jag hade alltid spöt i höger hand då jag red. f.ö.

OM det är spörapp på bilden så tycker jag nästan att det mest oroväckande i sammanhanget är att det kunnat hända på en stor tävlng utan att ryttaren fick ngn tillsägelse eller straff.

*kl*
1-35.jpg

(tja här ser man iof ränderna lite dåligt. Ser mer dramatiskt ut i verkligheten. Ignorerar man leran nedanför rumpan kan man dock miss-ta svansvift för spörapp. kanske?

Jag hade alltid spöt i höger hand då jag red. f.ö.

OM det är spörapp på bilden så tycker jag nästan att det mest oroväckande i sammanhanget är att det kunnat hända på en stor tävlng utan att ryttaren fick ngn tillsägelse eller straff.

Det där är ju lera/damm streck...
Tycker du de liknar varandra?

Nja vad jag menar är att märken efter en lerig svans (och nej jag tror inte att hästar i tävling i ridhus han lerig svans) kan vara likt spörapp.

Jag vet för hästen på bilden har fått just spörapp som såg ut väldigt mkt som ränderna efter hans leriga svans. (och ja det var ytterst befogat och inte under ryttare)

Möjligen är inte bilden den bästa dock men jag har inga bilder med skit på tyvärr.

Om det är spörapp eller inte på bilden säger jag inget om, inte heller om hästen kan ha sprungit in i en gran eller svettas- uttalar min inte då jag inte har en aning.

VARFÖR skulle fotografen ljuga om det hon sett? Det tjänar hon inte direkt på. Både hon och personen som lagt upp bilden på nätet hade sett detta ske. Ryttarinnan var på hästen med spöt hela tiden, pressade och pressade den mer och mer.

Jag tycker att bilden talar sitt klara språk, finns ingenting att försvara.

Jag är den sista som skulle försvara ngt sånt om det verkligen skedde live vare sig på hemmaplan med bevis eller i Globen.

dock tycker jag det är mkt märkligt att en sån här debatt, som faktiskt du själv inte ens bevittnat det du styrker som sant, utan går på hörsägen och andrahands info, INTE skulle klassas som rent förtal.

en bild säger INGET! tragiskt om man tror det.

Hej på er!
Jag var på Globen och såg dressyren alla 3 dagar. Vi satt långt ner och den hästen hade definitivt inga märken på rumpan. Whispers "sår" skulle inte försvinna på några minuter så när/var/hur bilden är tagen tycker jag är underligt då den hästen var hel alla tre dagar. Då hon rider i frack är det framridningen den var tagen på så någon borde ha reagerat under ritten. FEI har speciella framridningdomare och den sortens sår skulle aldrig tillåtas utan varningar/diskvalificering. Det kan vara som SaraMara säger, det verkar troligast.

Vi borde vara mer källkritiska till det vi diskuterar här då det finns alltid folk som vill smutskasta dressyren eller vissa ryttare.

Jag har träffat Monika och hon är den snällaste och raraste kvinnan som älskar sin (Ann-Katrin von Linsenhofs) häst. Tyskarna är väldigt måna om sina rykten och ryttare som plågar sina hästar blir utfrysta ur dressyrsamhället. Det sprider som som en löpeld om någon gjort något dumt så de tänker först innan de agerar, speciellt landslags/hög profils ryttare.

KL

Jag vill lägga mig i frågan igen, och ifrågasätta kommentaren som fälldes tidigare på sidan (orkar inte citera men den ligger där inte långt tillbaks) att "hästar är olika känsliga och en del är jättekänsliga och får sår/märken efter sporrar av ingenting" osv.
Om en häst, oavsett hur "känslig" den är i huden får SÅR av sporrar, så är det för hårdhänt användande av dessa, punkt slut!

Fattar inte att det argumentet ens kommer upp - det är både fruktansvärt skrämmande och otroligt!

Helena Lundbäck fick skit i media för ngt drygt år sen, då hon sporrat Conan blodig på en framridning med sporrarna. Dock så tycker jag detta snart var överstlätat av självaste media, i och med hennes kommentar att "hästen var en fara för henne och sig själv och andra" på framridningen och därmed sporrade hon den så att sår uppkom.

Därmed ansågs saken vara biff.

Ja, och dessutom ett brott mot djurskyddslagen. Om en kändis har kunnat sporra upp sin häst ostraffat borde det verkligen göras något!
Att använda "olika känslighet" som argument låter helt befängt! Om hästen lätt får sår av sporrar borde man kanske inte använda dem.

Och här pratas det nästan bara om hur fruktansvärd travsporten är.. Undrar hur en granskning av ridsporten skulle se ut. Kanske kan vara en bra uppföljare?

*kl*

Jag tycker bilden var väldigt svår att bedöma så jag letade efter lite fler bilder.
Här är ett exempel där Whisper ser ut att svettas "lite underligt" (se framförallt flanken och baksida lår?), dock inga "ränder" här:
http://farm4.static.flickr.com/3018/2445262518_820ac7f8cf.jpg?v=0

Liksom här, men här syns istället svettmärkena på framdelen:
http://farm3.static.flickr.com/2365/2308040031_4696d7374c.jpg?v=0

Jag har ingen aning om vad som orsakat ränderna, men det känns som om hästen när den svettas har lätt att få "märken" i svetten/huden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka