Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

På bilden där man ser framdelen (nedersta länken) syns också tydliga märken efter tyglarna.
Tyglarna kan inte ha varit särskilt smärtsamma att ha mot halsen dock?
Kanske det som någon skrivit räcker med svansviftningar?
Eller normal spöanvändning?

Eller så slår hon sin häst gul och blå...
Men det låter otroligt för mig att någon ska ha kunnat göra det på en öppen framridning med närvarande vakter utan att bli anmäld?

Ja, och dessutom ett brott mot djurskyddslagen. Om en kändis har kunnat sporra upp sin häst ostraffat borde det verkligen göras något!
Att använda "olika känslighet" som argument låter helt befängt! Om hästen lätt får sår av sporrar borde man kanske inte använda dem.

Och här pratas det nästan bara om hur fruktansvärd travsporten är.. Undrar hur en granskning av ridsporten skulle se ut. Kanske kan vara en bra uppföljare?

Givetvis förekommer det inom ridsporten också mycket saker som inte är bra, men det kan väl aldrig ursäkta att det förekommer inom travsporten eller galoppsporten eller bland islandshästar eller inom westernridningen eller...

Det är ungefär lika idiotiskt som att det bland många vanliga hästägare finns människor som tror att hästar gör "fel" bara för att de vill göra fel?!?
Varför skulle en häst vilja det??

Jag tycker att det där mer ser ut som svettränder, ett slag svullnar väl? Inte kan man väl "slå dit" mörka sträck?

Givetvis förekommer det inom ridsporten också mycket saker som inte är bra, men det kan väl aldrig ursäkta att det förekommer inom travsporten eller galoppsporten eller bland islandshästar eller inom westernridningen eller...

Jag kan bara tala för mig själv.. Men när jag jämför ridsport (med det menar jag männsikor som rider på sina hästar) och travsport på det planet. Så är det mest för att jag tycker det verkar som att den "accepterade" nivån av prygel, pisk, spöanvändning, djurplågeri eller vad man nu ska kalla det. ÄR högre inom ridsporten, än inom travsporten, där de finns tuffa straff om någon bryter mot reglerna.

Det verkar vara så att folk tror att travfolk misshandlar sina hästar bara för att de får bestraffningar när de bryter mot reglerna. När det egentligen är så att systemet fungerar och de som inte uppför sig straffas.

Rätta mig gärna om jag har fel, men hur ofta får en ryttare någon form av bestraffning vid brott mot regler om spöanvändning eller sporrning? Alltså ett kännbart straff som böter eller avstängning?

Och föresten, någon skrev om en journalist som skrivit ner en ryttare och dennes tränare när en landslagsryttare slagit sin häst något otroligt på samma tävlingsdag?

Jag vet inte hur sant det med journalisten var, men..

Hur FAN kan något sådant ske att en person spöar sin häst genom framridningen och utanför banan utan att den blir bestraffad? Något liknande skulle ALDRIG kunna hända inom travet utan att vederbörande blev rejält bestraffad.

Det är ju helt bisarrt

Mer än 160 inlägg senare har ingen tänkt på det uppenbara för att få stöd för sin respektive tes om det är piskrapp eller ej: Leta upp andra bilder på samma häst från samma tillfälle!

Tidningar och TV tog många bilder samt filmade. Leta upp dem. Finns garanterat högupplöst till och med.

Om de där strecken är piskrapp så kommer de finnas med och se likadana ut under många fler bilder; om det är svett e.dyl så är det inte så.

Att ducka bakom "vi kan inte veta säkert" som stöd för ena eller andra ståndpunkten är bara slöseri med energi. Jo, vi kan som sagt veta säkert - för vi kan ta reda på det!
Jag törs till och med säga att varje inlägg av det slag som fortsätter i denna tråd endast visar på att man inte vill bevisa vad som är sant eller falskt, utan är ute efter något helt annat.

Ta fatt på kort och filmer om ni verkligen vill bevisa vad ni tror!

Eftersom du känner fotografen, tycker du inte att hen borde ha kontaktat tävlingsledningen? Varför gjordes inte detta?

Det frågade vi också och har sagt till denne att hon borde anmält detta.
Varför vet jag inte? Jag antar som jag sa tidigare att man kanske inte vågar.

Tycker faktiskt det är hemskt att höra att folk bara förnekar det som hänt.

SKall se om jag ev kan få en kommentar av fotografen, hon har inte buke vad jag vet.

KL

Jag vill lägga mig i frågan igen, och ifrågasätta kommentaren som fälldes tidigare på sidan (orkar inte citera men den ligger där inte långt tillbaks) att "hästar är olika känsliga och en del är jättekänsliga och får sår/märken efter sporrar av ingenting" osv.
Om en häst, oavsett hur "känslig" den är i huden får SÅR av sporrar, så är det för hårdhänt användande av dessa, punkt slut!

Egentligen inte, nej. Sår och märken kan, på en del hästar, uppstå av ren olyckshändelse för att tryck som skulle vara normalt för många andra hästar. Detta är en fråga om anlag, på samma sätt som en majoritet av alla människor kan stöta emot saker lite lätt utan att det märks medan andra verkligen får blåmärken för minsta lilla.

Hästar som lätt får sår hör visserligen inte hemma på vissa nivåer (och bör nog inte klippas...), men märken kan uppstå för väldigt små saker med känslig häst.

Som dressyr ryttare väljer man sin spöhand, Monica har valt att ha spö i sin vänstra hand när hon rider även jag rider med spö i vänster om jag överhuvudtaget väljer ett sådant. Hur kommer det sig att de sk spöränderna finns på höger sida, det är för mig en gåta? Nej, jag tror och vet att Monica inte har spöat sin häst.

HUr vet du det? Var du där? Känns som att de flesta bara antar att "nej, klart hon inte spöat hästen, det KAN bara inte hända".

Jag tycker såhär, folk får tro vad de vill, himla synd att det inte finns en video, jag hade gärna lagt upp den här isåfall.

Och en vädjan till alla där ute: ANMÄL om hästarna far illa. Även om det kan kännas svårt, går ju att vara anonym.

Gonatt!

Egentligen inte, nej. Sår och märken kan, på en del hästar, uppstå av ren olyckshändelse för att tryck som skulle vara normalt för många andra hästar. Detta är en fråga om anlag, på samma sätt som en majoritet av alla människor kan stöta emot saker lite lätt utan att det märks medan andra verkligen får blåmärken för minsta lilla.

Hästar som lätt får sår hör visserligen inte hemma på vissa nivåer (och bör nog inte klippas...), men märken kan uppstå för väldigt små saker med känslig häst.

Och då ska man inte använda sporrar på dessa typer av hästar.

Jag kan bara tala för mig själv.. Men när jag jämför ridsport (med det menar jag männsikor som rider på sina hästar) och travsport på det planet. Så är det mest för att jag tycker det verkar som att den "accepterade" nivån av prygel, pisk, spöanvändning, djurplågeri eller vad man nu ska kalla det. ÄR högre inom ridsporten, än inom travsporten, där de finns tuffa straff om någon bryter mot reglerna.

Pja, kusken blir straffad, inte ägaren som fortfarande vinner prispengarna, och inte behöver ta ngn konsekvens alls för den kusk han eller tränaren väljer att anlita.

Jag tycker ridsporten blivit betydligt hårdare senare år när det gäller uppförandet på tävlingsplats. Hoppningen har blivit stenhård, ryttaren får omedelbart tillsägelse av domaren alternativt blir avstängd om den spöar sin häst eller beter sig olämpligt inne på banan. Det borde vara oerhört pinsamt som ryttare att bli tillsagd så som domaren säger till i högtalaren, av vad jag bevittnat många många gånger, själv skulle jag skämmas som en hund!

men visst, konkreta straff så som rena avstängningar är betydligt färre det håller jag med om. Den värsta biten tycker jag nog inte är tävlings plats anknuten i hoppning och dressyr utan det är det som pågår på bakgårdar och hemmaplaner som man ofta bevittnar och som ingen säger ett enda knyst om som ser det.

om man zoomar in på bilden så ser det ut som upphöjnader.. syns tydligt på märkena som sitter längre ner på benet även utan zom.. Det märket som ser böjt ut är egentligen två olika märken..om det är svett så borde väl det bli tvärtom?? Ett mörkt ngt nedsänkt streck? Samt hudveck kan det väl inte vara, då skulle ju hästens bak se ut som värsta Shar Pei ansiktet..
Jag var så fräck att jag zoomade in på bilden...:o och det ser upphöjt ut.. tyvärr..

om man zoomar in på bilden så ser det ut som upphöjnader.. syns tydligt på märkena som sitter längre ner på benet även utan zom.. Det märket som ser böjt ut är egentligen två olika märken..om det är svett så borde väl det bli tvärtom?? Ett mörkt ngt nedsänkt streck? Samt hudveck kan det väl inte vara, då skulle ju hästens bak se ut som värsta Shar Pei ansiktet..
Jag var så fräck att jag zoomade in på bilden...:o och det ser upphöjt ut.. tyvärr..

Zooma då gärna in ridbilden som är strax efter framridningen, finns dessa märken kvar? Upphöjningar av det slag som blir efter en pisk försvinner inte på några få minuter. Trots det så lyser märkena med sin frånvaro, jo för all del hästen har fått nya på framdelen.

Och föresten, någon skrev om en journalist som skrivit ner en ryttare och dennes tränare när en landslagsryttare slagit sin häst något otroligt på samma tävlingsdag?

Jag vet inte hur sant det med journalisten var, men..

Jag känner tränaren som journalisten skrev om. Jag känner klubben väl. Jag känner de ridlärare som uttalade sig. Har ridit för både tränaren och de ridlärare som uttalade sig. Jag läste samtliga artiklar. De artiklarna handlade inte om tävlingen. De var innan tävlingen. Inte speciellt långt innan. Tränaren är en personlig barndomsvän. Det fanns inte ett enda bildbevis i artiklarna. Ändå blev tränaren mer eller mindre svartlistad. Bokningarna runt om i landet avbokades. Disciplinnämnden kopplades in. Allt p.g.a. en journalists förkärlek till sensationsjournalistik. Tränaren är idag verksam i utlandet och mycket framgångsrik och populär i sitt nya land.

Jag såg själv behandlingen på framridningen. Jag var själv vittne till den "belöning" hästen fick för den ökade traven utanför dressyrstaketet framför läktaren. Journalisten och övriga på läktaren kunde inte se "belöningen" men den hördes tydligt. Jag och tränaren stod i sådan vinkel att vi såg "belöningen".

Journalister och fotografer har en makt som kan förstöra för mycket folk, oavsett vad man håller på med. De flesta som läser tidningar tror att allt som står i dessa är sant. Det är väldigt enkelt att få människor att tro det värsta. Det är likadant på nätet. Bara för att det har stått på en sajt så är det sant, eller hur?

Nu när var och varenda kotte har en mobiltelefon med inbyggd kamera blir det etter värre, speciellt då man bara ser ögonblicksbilder.

Om det är sant det med MT på globen så önskar jag att de som jobbade på plats, stewards på framridningen etc, trädde fram och anmälde eller åtminståne talar om hur det egentligen gick till.

Tills dess kan vi bara spekulera. Jag ser fram emot resultatet av den här diskussionen. Oavsett om bevis mot MT dyker upp eller om MT stämmer Buke för förtal.

Jag sa bara att det ser upphöjt ut.. jag har inte tidgare påstått ngt annat..
Det skulle dock vara intressant att få veta vad det är? ngt i pälsglansen som den inte tål eller vad?
Får man inte lov att klura på vad det månne vara?
Men rynkor ser det inte ut som..

Klura tycker jag visst att man kan få göra, men det gör man ju inte om man basunerar ut att "titta!! hon har spöat sin häst!!!" , inte så mkt "klura" i det.

Då tycker jag att du kan hänvisa till vart jag har "basunerat ut att hon spöar sin häst" Jag skriver att det ser upphöjt ut tyvärr..

Det är en stor skillnad och sen hur länge sådana märken sitter kvar har jag ingen aning om då jag aldrig haft sådana svullnader på ngn häst..

Men självklart tycker jag att det är underligt om hästen skulle fått flera rapp och ingen reagerar..

ursäkta, men just det var inte riktat till dig , för just du har inte basunerat ut det, utan det var till "de andra" som gjort det, men det råkade hamna med i svaret till dig ändå. Sorry!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka