Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Du skrev:

Jag håller inte på med trav men är helt förbluffad över förnekelsen som pågår, det är ju bara naivt att tro att det inte förekommer oschyssta metoder inom travet - där dessutom finns chans att tjäna pengar. Att det förekommer inom ridsporten är jag fullt medveten om och jag skulle aldrig försöka förneka det.

till mig

och då svarade jag på det.

Det finns rötägg i alla discipliner. Western, dressyr, hopp, distans, trav, galopp, körning, you name it.

Tack och lov är de flesta sjyssta.

Jag skulle aldrig falla mig in att blunda för om jag såg blod i munnen på en dressyrhäst eller hopphäst heller, eller om någon slår så som kusken gjorde i programmet trots att hästen gör rätt, gör rätt förtvivlat!! , jag trodde i min enfald inte att det ar sååå illa ställt med travet som det verkar vara. Såg du programmet Kvällsöppet igår??

Varför blöder travhästarna i munnen då?? Har det något med lungblödningen att göra?

*kl*
Travdiskussionen föreslår jag att ni tar på travsidan, man får bättre travsvar där...

Jag skulle aldrig falla mig in att blunda för om jag såg blod i munnen på en dressyrhäst eller hopphäst heller, eller om någon slår så som kusken gjorde i programmet trots att hästen gör rätt, gör rätt förtvivlat!! , jag trodde i min enfald inte att det ar sååå illa ställt med travet som det verkar vara. Såg du programmet Kvällsöppet igår??

Ja jag såg halva programmet.

Som B_A_L säger - travdiskuteras i travforumet.

Skillnaden är att trav/galopp är en vadslagningssport där publiken kan tjäna pengar på om rätt häst vinner. I stundens hetta bryr de sig inte speciellt om en häst piskas i mål, huvudsaken är att den vinner.

Sådan publik finns inte i dressyren. Det gör att skillnaden acceptansnivån på vad som är drivining och vad som är stryk är enorm.

Jaså? Vart då? Du får gärna citera.

Det här är sista bilden jag bjuder på idag, måste sussa lite snart. Jag tycker att det är förjävligt när det kan gå till såhär på en framridning. Förstår ni hur mycket hon har spöat sin häst? Detta var liksom innan hennes start, stackars häst. Den måste blivit helt förtvivlad, snacka om ont efteråt. Tror verkligen inte att en häst som blir spöad på det här sättet presterar bättre. Det var Monica Therodorescu från Tyskland som behandlade sin häst Whisper så här illa.
Är djurplågeri i mina ögon faktiskt, hon borde ha blivit diskvalificerad.
så står det i bloggen och jag kan inte se att hon refererar till något annat än själva bilden och inte något självupplevt.

Varför blöder travhästarna i munnen då?? Har det något med lungblödningen att göra?

Hästar andas inte med munnen...

Ang. att blöda ur munnen så har jag aldrig varit med om att en häst som blöder ur munnen beror på skador av bett eller annat våld, utan i alla de fall jag varit med om, handlar det om hästar som bitit sig i tungan, vilket är ganska så vanligt att de gör.

Så jag vet inte riktigt vad man vill ska göras här??
Kolla munnen, självklart!
Men som sagt, alla jag fått in har bitit sig i tungan o man spolar ur munnen med vatten.

Men sen då?

som estivuz gjorde att bloggtjejen + fotografen sett piskandet.

Än så länge har ju ingen av dom berättat eller skrivit vad dom såg och hur det gick till eller lyckats fånga på bild.

Det enda som står är att hon känner fotografen.

Och så finns det foton från henne själv (förmodar jag) från läktarplats. Ganska högt upp dessutom. Nog var hondär. Shoppade, festade ordentligt (med tanke på referenser till baksmällor som fick henne att missa några klasser) etc. Men inget om att hon var "back stage"

Tuffa tag säger du??? :confused: Hur kan det då komma sig att det ur en segrande travhästs mun på prisutdelningen RINNER BLOD ???? UTAN NÅN REAGERAR???? Inte ens fotograf, publik eller intervjuande journalist!!! Tror du på fullaste allvar att det skulle kunna rinna blod ur munnen på en häst på prisutdelning på en hopp eller dressyrtävling utan att det blivit RAMASKRI??????

Du syftar på bilden som Darenius visade? Det rann inte blod ur munnen. Hästen hade bitit sig i tungad eller i kinden och de lilla blodet som kommer därifrån har blandats med skummet/salivet som uppstår i en häst munn när den har bett i munnen.

Varför tror du det är så vanligt med böter och bestraffningar inom travet?? För att de bryter reglerna gång på gång, på gång, på gång, och kan pynta av lite böter, dom ska bli diskade!!! som i dressyrsporten, där blir du diskad om du bara råkar hålla spöt i handen när du rider in på banan! Jag har varit på åtskilliga dressyrtävlingar både som ryttare och publik och har aldrig bevittnat någon som slår sin häst så grovt som man kan göra i travsporten utan att någon blinkar!!

Jag vet inte vad du har sett för något. Men om du har sett det du beskriver är det självklart upprörande. MEN jag tror inte att du har det. Det ser mycket värre ut än vad det här. Oftast så viftar kusken bara med spöet i luften eller slår på vagnen.

Det går även inte att jämföra med att en dressyrryttare blir diskad direkt om den håller ett spö på banan. Eftersom att det är förbjudet. Skulle en travhäst komma in med förbjuden utrustning så skulle följden bli densamma.

I programmet Kvällsöppet kunde man se hur en kusk slog och slog och slog sin häst som sprang och sprang och sprang med uppspärrade näsborrar och ögon, Det var det vidigrast jag sett , hästen kunde ju inte komma nånstans, satt fast i sulkun och sprang så fort den kunde men får slag efter slag ändå!!!!!!!!!!! jag mådde ILLA!!!!!!!!!! En hopp eller dressyrhäst hade skickat av sin ryttare i backen för länge sen!!

Jag minns inte just det här klippet du skriver om. Men antingen så var de som jag beskriv ovan eller så kan dom har luskat fram ett upplopp där en kusk brutit mot reglerna. Tänk på att det går VÄLDIGT många lopp varje dag. Så det är nog inte speciellt svårt att hitta något som inte ser bra ut. Precis som att det är lika enkelt att hitta dåliga exempel ur alla sporten.

ja, du det kan jag lova dig att det blir avstängning om nån pucklar på sin häst som travkusken i programmet gjorde, det kan du slå dig i backen på! Hopp- dressyr hästar får man tydligen inte ens peta på med spöt, men travhästar verkar vara fritt fram att behandla som skräp??? FY FAN säger jag bara!!

Mina erfarenheter är precis tvärtom. Jag vill gärna att du nämner någon som blivit avstängd inom ridsporten.
Får man inte peta på en hopphäst med spöet? Jag tycker det slåss hejvilt med spöet när jag sett tävlingar. Sporrar ska vi inte ens prata om.

straffet är löjligt lågt så de kan forstätta i nästa lopp!!!

Där håller jag med. Det finns rötägg. Kuskar som jag ALDRIG skulle anlita. Dessa är ofta återfallsförbrytare och behöver hårdare straff i form av länge avstängningar.

Och så kommentarar du en bild på en dressyrhäst som du inte ens vet ett endaste skit om för att släta över skiten inom travet... städa upp i eran "sk" sport innan ni kastar skit på andra!!!

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte kommenterade bilden i fråga en enda gång. Den jag talade om var landslagsryttaren som spöade och sporrade sin häst under hela framridningen och sedan även utanför. Någon här pratade om den hästen i inlägget om ryttaren och tränaren som blev nedskriven av en journalist.

Jag tycker att meningen "Den måste blivit helt förtvivlad" tyder på att bloggaren inte sett på. Hade hon gjort det skulle det varit naturligare att skriva "Den blev helt förtvivlad".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka