Sv: Djurplågeri även i dressyren?
Vissa utländska ryttare lär sina hästar att trampa genom att strömföra vattenbyttor som hästens ben är i.
Varför är håller ni som inte tror på detta för ögonen? Detta sker dagligen.
Av din blogg att döma mistänker jag att jag är närmare dubbelt så gammal som dig och har sett en hel del. Jag kan t.e.x berätta hur spanska tjurfätningshästar behandlas i stallen och hur det ser ut i stallarna. Vad jag sett på handels stall i ungern och vad jag upplevt på mina resor med hästbussar och tävlingar genom skandinavien och ner på koninenten, samt boende i utland.
Det är betydligt svårare att komma åt tävlingsryttarna på hemmaplan. På tävlingar finns det mer officianter som kan ta tag i saker. Tyvärr har jag inte sett att bett kollas på regional nivå, vilket man kanske borde göra. Samt kika på vad som försigår på framridningar.
Om, som det påstås, att travsporten åker ut i stallarna och gör kontroller så är det kanon. Sådana kontroller borde man göra på stallar hos andra elitryttare, tränare etc. Tvärr är det en kostnadssak. Ridsporten dras redan med underskott och får den inte in pengarna via ATG, tack vare Ladbrokes och andra spelföretag, så blir det ännu mindre i kassan.
Jag vet inte hur långt bak i denna tråd du läst men jag har åkt som hästskötare på större tävlingar (snäppet under Scandinavium och Globen men det har varit nära) och sett massor. Blodig kanyl, hinkar märkta med kanadensisk lera fast innehållande herbaflog, otillåtna linimentpreparat, barrering på framridningen (hoppa ett sista extra högt språng innan start är, vad jag vet, klassat som barrering. Fast det är nästan att jag tycker det är löjligt.), etc. Så visst i sjutton pågår det otillbörliga saker ute på banorna.
Det är det ingen som sagt annat.
Angående ström i vattenbyttor. Titta på hur tennessee walking horses tränas. Finns en anledning till varför jag vägrar köpa Walsh grimma (trots att jag tycker de är nog de snyggaste grimmor som finns). Walsh är stor tillverkare av utrustning för att bocka svansarna på dessa hästar.