Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Just då stod det ingen funktionär vid framridningen. Jag är inte dum i huvudet som vissa av er verkar tro.

Vissa utländska ryttare lär sina hästar att trampa genom att strömföra vattenbyttor som hästens ben är i.

Varför är håller ni som inte tror på detta för ögonen? Detta sker dagligen.

Av din blogg att döma mistänker jag att jag är närmare dubbelt så gammal som dig och har sett en hel del. Jag kan t.e.x berätta hur spanska tjurfätningshästar behandlas i stallen och hur det ser ut i stallarna. Vad jag sett på handels stall i ungern och vad jag upplevt på mina resor med hästbussar och tävlingar genom skandinavien och ner på koninenten, samt boende i utland.

Det är betydligt svårare att komma åt tävlingsryttarna på hemmaplan. På tävlingar finns det mer officianter som kan ta tag i saker. Tyvärr har jag inte sett att bett kollas på regional nivå, vilket man kanske borde göra. Samt kika på vad som försigår på framridningar.

Om, som det påstås, att travsporten åker ut i stallarna och gör kontroller så är det kanon. Sådana kontroller borde man göra på stallar hos andra elitryttare, tränare etc. Tvärr är det en kostnadssak. Ridsporten dras redan med underskott och får den inte in pengarna via ATG, tack vare Ladbrokes och andra spelföretag, så blir det ännu mindre i kassan.

Jag vet inte hur långt bak i denna tråd du läst men jag har åkt som hästskötare på större tävlingar (snäppet under Scandinavium och Globen men det har varit nära) och sett massor. Blodig kanyl, hinkar märkta med kanadensisk lera fast innehållande herbaflog, otillåtna linimentpreparat, barrering på framridningen (hoppa ett sista extra högt språng innan start är, vad jag vet, klassat som barrering. Fast det är nästan att jag tycker det är löjligt.), etc. Så visst i sjutton pågår det otillbörliga saker ute på banorna.

Det är det ingen som sagt annat.

Angående ström i vattenbyttor. Titta på hur tennessee walking horses tränas. Finns en anledning till varför jag vägrar köpa Walsh grimma (trots att jag tycker de är nog de snyggaste grimmor som finns). Walsh är stor tillverkare av utrustning för att bocka svansarna på dessa hästar.

Men med din erfarenhet av tävlingar borde du väl veta vart man vänder sig vid sådana händelser?

Måste man?
Jag har hållit på jätte länge med trav, men vet inte alls vart jag skulle gå om jag skulle vilja anmäla något under en tävlingsdag eller vilken annan dag som helst egentligen? Polisen?

Vi pratade med personerna som jag skulle vända mig till och det var den pressansvarige. Hon i sin tur skulle kolla upp det där.
Tyvärr var det ingen kontrollant där just då fick vi reda på, inte så mycket att göra.

Känns ju mer som personen då ifråga vart förd bakom ljuset?

Nej jag gjorde faktiskt inte det. Därför tog jag reda på det.
:cry:
Hur som helst. Detta handlar inte om att du ska läxa upp mig på något sätt utan mer om att det sker hemska saker runt om på framridningarna.
Trist att man inte kan rida på ett tillåtet sätt utan att plåga hästarna.

Måste man?
Jag har hållit på jätte länge med trav, men vet inte alls vart jag skulle gå om jag skulle vilja anmäla något under en tävlingsdag eller vilken annan dag som helst egentligen? Polisen?

Djurplågeri/misshandel polisanmäls.

Man kan på trav vända sig till banveterinär, samt bandommare. I alla fall var det väl så man gjorde förr.

Hur som helst. Detta handlar inte om att du ska läxa upp mig på något sätt utan mer om att det sker hemska saker runt om på framridningarna.

Eftersom du är så upprörd över vad som hände på framridningen är jag förvånad över att du inte luskat reda på vart du kan vända dig för att göra en anmälan. Eftersom du redan nämnt att du, med den anledning du var på plats, hade en pressansvarig att vända dig till, så misstänker jag att du är en murvel. Murvlar brukar ha en medfödd vilja och förmåga att luska för att få fakta på fötterna. I alla fall bra och seriösa murvlar. Mindre seriösa murvlar brukar få till att rykten är fakta. Med det inte sagt att du är en dålig murvel.

Man går inte till pressansvarig när man ser något som är fel. Pressansvarig har jobbet att skydda evenemanget från att det får dålig publicitet. .....

Så att gå till en pressansvarig är det dummaste man kan göra. Hinken stannar liksom där och passas inte vidare. Pressansvarig jobbar åt arrangören.

Inte lätt att veta vilken person man ska kontakta. Själv skulle jag nog berättat för den första personen som jag hittat och som verkat ha del i arrangemanget, vilket väl en person med titeln pressansvarig verkar ha.

Hm.. Kanske det jag citerat ovan kan vara förklaringen till att inget läckt ut på annan plats än ErikaSivans blogg? :confused:

PS. Jag har ingen aning om hästen är spöad eller ej.

Nej jag gjorde faktiskt inte det. Därför tog jag reda på det.

Gjorde du en anmälan till överdomaren då?

Om ingenting har hänt, varför tipsar du inte tidningarna då? Aftonbladet, för att nämna en av dem, betalar ju bra för sensationsbilder. Särskilt intressanta kan dina bilder vara i dessa tider (Svanstedt-historien).

Vidare: ryttaren på bilden måste ju få en chans att förklara sig, eller hur? Här diskuteras det hej vilt bakom hennes rygg :mad:

Nej men gud :O det är helt otroligt. Det borde bli hårdare straff och kontroll mot sådant!

Gjorde du en anmälan till överdomaren då?

Om ingenting har hänt, varför tipsar du inte tidningarna då? Aftonbladet, för att nämna en av dem, betalar ju bra för sensationsbilder. Särskilt intressanta kan dina bilder vara i dessa tider (Svanstedt-historien).

Vidare: ryttaren på bilden måste ju få en chans att förklara sig, eller hur? Här diskuteras det hej vilt bakom hennes rygg :mad:
*delvis knapp*
Jösses??
Varför hopparn ni på en person som sett något OCH försökt anmäla det??
Varför inte stötta o hjälpa till???

Men med din erfarenhet av tävlingar borde du väl veta vart man vänder sig vid sådana händelser?

Har du för ut fattade meningar?
Bara för att man tävlar så behöver man inte veta var man vänder sig i sådana situationer!

Haha jag håller med dig.
Det känns nästan som att det är MITT fel att hon spöade upp sin häst.
Förlåt för det hörrni!
Är inte intresserad av att sälja något till Aftonbladet eller liknande.
Jag bloggar för att jag tycker det är roligt och lägger upp bilder som jag själv väljer ut.
Detta gjorde mig upprörd, nej jag har inte anmält.
Visste inte hur man skulle göra, känns ändå inte som att det kanske skulle tas på sånt stort allvar. Särskilt eftersom det inte fanns någon funktionär eller någon från FEI där.
Men förlåt för allting! Helt och hållet mitt fel! :rofl:

Jag har tipsat både om Ridsportförbundet och pressen.
Hoppas verkligen att hon gör en ordentlig anmälan nu - det är inte försent.

Om det hon skriver är sant så är det allvarligt.
Om det inte är sant är det lika allvarligt.

I båda fallen är det oerhört viktigt att det anmäls!

Fint, nu vet jag det :)

Annars var mitt inlägg att det inte alls är så självklart för alla...

Äsh, jag tror du vetat länge. Var ju inte direkt menat till dig utan en allmän upplysning.

Jag är själv inte helt hundra på vart man anmäler allt. Håller på och luskar i det vad det gäller ett helt annat fall.

Jag har tipsat både om Ridsportförbundet och pressen.
Hoppas verkligen att hon gör en ordentlig anmälan nu - det är inte försent.

Om det hon skriver är sant så är det allvarligt.
Om det inte är sant är det lika allvarligt.

I båda fallen är det oerhört viktigt att det anmäls!

Fint, nu är du klok igen ;)

Hoppas du kan hjälpa tjejen vart hon kan vända sig oxå :)

Äsh, jag tror du vetat länge. Var ju inte direkt menat till dig utan en allmän upplysning.

Jag är själv inte helt hundra på vart man anmäler allt. Håller på och luskar i det vad det gäller ett helt annat fall.

Nää faktiskt inte :o
Satt precis o fundera på vad jag skulle gjort o till vem jag hade gått?

Har du för ut fattade meningar?
Bara för att man tävlar så behöver man inte veta var man vänder sig i sådana situationer!

Jag tror det var skrivet med tanke på att Erika har skrivit följande i ett av sina inlägg:

Jag har varit med på många tävlingar med tanke på att jag frilansar och det här är inte första gången kan jag lova.

I alla fall jag har tolkat det som att Erika har stor erfarenhet av vad som försigår backstage på tävlingar och vart man vänder sig. Därav är det förvånande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka