Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Jodå det förekommer.. och följder då som avstängning och böter. dock tror jag att det där hela detta årets åtgärder.Alltså alla anmälningar.. man kan googla vidare och hitta tidigare års beslut och dommar oxå.

Senast ändrad:

Tycker att bilden ser något skum ut...
Visst, det är mycket myyycket hemskt om det är sant att den hästen har blivit/är utsatt för djurplågeri, men kan vi alla här inne på Bukefalos, verkligen säga att den är det? Borde inte hästen vara någon mer spänd på bilden då? Fast kanske är den spänd, för att den har gett upp, hon har knäckt den om man säger så! Förstår ni? Vet inte riktigt om jag tror på det, men självklart tycker jag att det ser ut som om det är piskrapp... :( :cry:

Hur kan två personer vara så dumma så att de ser någon prygla upp sin häst, fota hästen och göra.....INGENTING:devil:

Det finns liksom inga ursäkter om detta är sant.

På ett sånt ställa borde väl många ögon se tycker man. Jag hade fått ont i magen om jag hade sett något sånt.

Jag ville mest försöka efterforska eftersom det är mycket snack i tråden men ingen som är säker på något...

hittade en film där man ser pållen, iaf rumpan, vid tävlingen en kort stund men det car så dålig kvalite så jag såg inget alls... suddigt..

I det här fallet behöver man ju "bara" gå till en funktionär och säga till. Det är inte sin arbetsgivare man behöver ange....

Naturligtvis spöas även ridhästar upp (precis som i travet) - men om det sker öppet på tävlingsplats kan man ju iaf anmäla.

Hej!

Det är jag som har bloggat om det och lagt upp bilden.
Stod där och såg allting, och kontaktade vissa ansvariga så kom inte och säg att vi inte gjorde någonting.

Trist att många här på buke snackar skit, utan att veta hur det ligger till.
Skulle aldrig bara kunna stå och se på. Därför tog vi kort och kontaktade vissa människor.
Några frågor på det så kontakta mig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är bra att du hittat hit!
Det är ju bättre att fråga dig än att spekulera..

Jag är nyfiken på varför ni inte tog ett kort på ryttaren när hon piskade hästen? Varför ta ett kort när hon har pisken i fel hand?

Jag var inte där och vill inte kommentera bilden mer än att mina hästar kan ibland svettas på korset vid träning, detta utan att pisk varit inblandad. Likaså har jag sett hästar som fått stryk. Något jag utefter bilden kan undra över är HUR man lyckas med att piska hästen uppe på korset???Om man vill dra till en häst med pisken så borde det bli märken längre ner på flanken inte uppe på korset :confused:

Skulle aldrig bara kunna stå och se på. Därför tog vi kort och kontaktade vissa människor.
Några frågor på det så kontakta mig.

Jag väljer att svara dig här och ställa mina frågor här, eftersom jag menar att det är av allmänt intresse.

Eftersom ingenting officiellt har hörts om otillbörlig användning av spö under Globentävlingarna undrar jag:

Vilka kontaktade ni?
Vad gjorde dessa personer i sin tur?

Det är ytterst allvarligt om historien är sann och funktionärer inte agerat!

Sen kan jag inte låta bli att undra varför ni inte fotograferade under tiden som hon piskade upp hästen? En sådan bild hade varit betydligt bättre bevis på djurplågeri än den du lagt ut på bloggen.

Vi pratade med personerna som jag skulle vända mig till och det var den pressansvarige. Hon i sin tur skulle kolla upp det där.
Tyvärr var det ingen kontrollant där just då fick vi reda på, inte så mycket att göra.

Vi stod inte med kameran framme vid framridningen, blir oftast så dåliga bilder.. Därför var fotografen inte snabb nog att få upp kameran och fota när hon piskade. Hon bytte spöhand så därför är spöt på andra sidan.
Det är "svullnader" av spöt som syns och inga rynkor eller vad det nu är ni snackar om.
Vi stod där och såg detta med egna ögon.. Inte första gången något sånt här skriver.
Det står mer i min blogg så ni som är intresserade får läsa och kommentera där.

Skriv inte att jag ljuger eller att detta är ett påhitt, då är ni blåögda hela bunten. Jag var där, inte ni, punkt slut.

Någon här kanske kan råda om vart ni kan gå vidare o anmäla.

Tycker det är starkt att ni gick o sa till o konstigt att inget hände :mad:

Jag skriver inte att du ljuger.
Men ni vände er till fel person. Ni skulle pratat med en funktionär (fanns det verkligen ingen sådan vid framridningsbanan?) och/eller gjort en anmälan till överdomaren.

Men det är säkert inte försent för det. Ta kontakt med Svenska Ridsportförbundet och berätta om vad ni sett! Ni är väl beredda att ställa upp och vittna om det?

Jag har varit med på många tävlingar med tanke på att jag frilansar och det här är inte första gången kan jag lova.
Förra året i Globen så red Tony André Hansen sin häst inspänd så hårt att den hade huvudet mot bringan. Sen satt han och sporrade, drev och ryckte den i munnen. Hästen blev helt förtvivlad och kunde ju varken gå framåt eller bakåt..
Vissa utländska ryttare lär sina hästar att trampa genom att strömföra vattenbyttor som hästens ben är i.

Varför är håller ni som inte tror på detta för ögonen? Detta sker dagligen.

Toppryttarna sitter på en viss makt. Doping och så är en sak, men inte många toppryttare som blir avstängda för att de rider för hårt eller barrerar på framhoppningen. Sorgligt men sant.

Vi pratade med personerna som jag skulle vända mig till och det var den pressansvarige.

Jag har själv jobbat som fotograf på evenemang. Man går inte till pressansvarig när man ser något som är fel. Pressansvarig har jobbet att skydda evenemanget från att det får dålig publicitet. Man går till en funktionär eller dommare.

Jag har gjort jämförelse på vem som blir aktiv. Var på en stor festival. En vattenkran stod vid en scen och läkte. Högtalarna och strömkablar låg i vatten. El och vatten är ingen bra kombination varesig för publik, artister eller crew. Sa till pressansvarig som i praktiken rykte på axlarna. Sa till en funktionär med lite maktposition och det tog max 1 minut så fanns de på plats och åtgärdade problemet. Jag råkade känna både lastbilsbolag och ljudfirma så tipsade lastbilsbolaget att påpeka detta för ljudfirman när grejerna hämtades.

Så att gå till en pressansvarig är det dummaste man kan göra. Hinken stannar liksom där och passas inte vidare. Pressansvarig jobbar åt arrangören. En dommare eller steward SKALL vara opartisk vad gäller tävlande och arrangör. Alltså går man till en sådan.

Är ni beredda på att vittna om detta så är det dit ni skall vända er. Eller som nu då, till ridsportsförbundet eller kanske disciplinnämnden.

Men, om du nu varit med på så många tävlingar och sett så mycket djurplågeri så borde du väl vid det här laget veta vem du ska vända dig till?

Jag tror (och vet) att sådant förekommer, men jag vet också att det finns funktionärer på framridningsbanorna som ska se till att det inte händer där.

Men förlåt mig supermänniska. Du kan säkert allting här i världen.
Jag frågade henne vart jag skulle vända mig? Vet inte om jag själv anser att det är något fel i det. Hon jobbar ändå med evenemanget och har koll på vem som är var.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka