Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

ursäkta, men just det var inte riktat till dig , för just du har inte basunerat ut det, utan det var till "de andra" som gjort det, men det råkade hamna med i svaret till dig ändå. Sorry!

det är lugnt:)

klurade på om detta egentligen inte e samma sak som att ngn som påstår sig ha sett ngt inte anmäler?
egentligen kanske bild och vittnesmål skulle lämnas till ansvariga så de får reda ut vad det egentligen är? dels för att det inte ska bli ngn svartmålning om det nu är finger eller svettränder eller ngt annat. Dels för att ooom det nu skulle vara spöränder komma till ledningens och allmänhetens kännedom?

Jamen precis, varför inte lämna över bilden till tävlingledningen så får de ta tag i saken, och reda ut vad som förekommit, istället lägger man ut den internet, så otrevligt!!

Kan även tillägga för er som tvivlar på att det är piskrapp:
Det är piskrapp. Under hela framridningen var hon på hästen med spöet i princip konstant, därav ränderna på rumpan.

Jag undrar igen, om nu hästen piskades i princip konstant, hur lyckades din kompis fotografen med bedriften att ta ett kort just när hon inte slog?

Och varför har ingen annan av alla de som tagit kort lyckats få med när M.T, rappar sin häst, om man ser som så att inget kort ännu verkar ha kommit ut på nätet, eller för den delen filmsekvens?

Jamen precis, varför inte lämna över bilden till tävlingledningen så får de ta tag i saken, och reda ut vad som förekommit, istället lägger man ut den internet, så otrevligt!!

Håller med:bow: Det skulle lämnats till tävlingsledningen för länge sen istället för att debattera här och påstå att någon annan sett det eller det.

Blir galen när ja ser sånthär.

skulle vilja ta hennes spö o ge henne en läxa som hon sent glömmer.

tror inte man får skriva så som ja skrivit nu. men ja blir så upprörd...

djur ska inte komma i skada för våran hobby att skumpa runt på dom!!!!

Jag kan bara tala för mig själv.. Men när jag jämför ridsport (med det menar jag männsikor som rider på sina hästar) och travsport på det planet. Så är det mest för att jag tycker det verkar som att den "accepterade" nivån av prygel, pisk, spöanvändning, djurplågeri eller vad man nu ska kalla det. ÄR högre inom ridsporten, än inom travsporten, där de finns tuffa straff om någon bryter mot reglerna.
Tuffa tag säger du??? :confused: Hur kan det då komma sig att det ur en segrande travhästs mun på prisutdelningen RINNER BLOD ???? UTAN NÅN REAGERAR???? Inte ens fotograf, publik eller intervjuande journalist!!! Tror du på fullaste allvar att det skulle kunna rinna blod ur munnen på en häst på prisutdelning på en hopp eller dressyrtävling utan att det blivit RAMASKRI??????

Det verkar vara så att folk tror att travfolk misshandlar sina hästar bara för att de får bestraffningar när de bryter mot reglerna. När det egentligen är så att systemet fungerar och de som inte uppför sig straffas.
Varför tror du det är så vanligt med böter och bestraffningar inom travet?? För att de bryter reglerna gång på gång, på gång, på gång, och kan pynta av lite böter, dom ska bli diskade!!! som i dressyrsporten, där blir du diskad om du bara råkar hålla spöt i handen när du rider in på banan! Jag har varit på åtskilliga dressyrtävlingar både som ryttare och publik och har aldrig bevittnat någon som slår sin häst så grovt som man kan göra i travsporten utan att någon blinkar!! I programmet Kvällsöppet kunde man se hur en kusk slog och slog och slog sin häst som sprang och sprang och sprang med uppspärrade näsborrar och ögon, Det var det vidigrast jag sett , hästen kunde ju inte komma nånstans, satt fast i sulkun och sprang så fort den kunde men får slag efter slag ändå!!!!!!!!!!! jag mådde ILLA!!!!!!!!!! En hopp eller dressyrhäst hade skickat av sin ryttare i backen för länge sen!!
Rätta mig gärna om jag har fel, men hur ofta får en ryttare någon form av bestraffning vid brott mot regler om spöanvändning eller sporrning? Alltså ett kännbart straff som böter eller avstängning?
ja, du det kan jag lova dig att det blir avstängning om nån pucklar på sin häst som travkusken i programmet gjorde, det kan du slå dig i backen på! Hopp- dressyr hästar får man tydligen inte ens peta på med spöt, men travhästar verkar vara fritt fram att behandla som skräp??? FY FAN säger jag bara!!
Hur FAN kan något sådant ske att en person spöar sin häst genom framridningen och utanför banan utan att den blir bestraffad? Något liknande skulle ALDRIG kunna hända inom travet utan att vederbörande blev rejält bestraffad.
Inte??? Löjligt inlägg, travhästarnas munnar blodiga och de piskas under vidriga förhållande innan målgång och straffet är löjligt lågt så de kan forstätta i nästa lopp!!!
Det är ju helt bisarrt
Och så kommentarar du en bild på en dressyrhäst som du inte ens vet ett endaste skit om för att släta över skiten inom travet... städa upp i eran "sk" sport innan ni kastar skit på andra!!!

Tuffa tag säger du??? :confused: Hur kan det då komma sig att det ur en segrande travhästs mun på prisutdelningen RINNER BLOD ???? UTAN NÅN REAGERAR???? Inte ens fotograf, publik eller intervjuande journalist!!! Tror du på fullaste allvar att det skulle kunna rinna blod ur munnen på en häst på prisutdelning på en hopp eller dressyrtävling utan att det blivit RAMASKRI??????

Om du läser lite längre bak och hittar mina inlägg i den här tråden så kommer du se att det du tror inte förekommer på svenska dressyrbanor visst förekommer.

Angående blod i mun - sett det på framridningen innan häst gick in till start. Skummet var svagt rosafärgat. Jag gjorde inget för det kunde lika gärna ha varit en rödfärgad godis som gett färgen på saliven.

Lite off topic nu men:

Det är inte konstigt att vi inom hästsporten aldrig blir tagna på allvar när vi hela tiden kastar skit på varann inom sporten men i olika discipliner...:devil:

Just nu är travsporten i stort fokus - inte sjutton blir det bättre av att en travkusk skriver en insändare i en tidning om att "minsann - har ni inte sett djurplågeriet inom hoppsektorn?"

Tycker inte om den typen av argumentering. Vi håller på med hästar allihop, skit samma inom vilken disciplin, vi måste backa upp varann och kunna resonera inom gränserna.

Nu pratar vi inte rosafärgat, utan blodrött!!

Nu pratar vi inte rosafärgat, utan blodrött!!

Aha, så enligt dig är det mängden blod som är skillnaden och inte att den blöder.

Så om jag slår min häst lite varje dag är det bättre än om jag slår den jätte mycket på en tävlingsplats.

Aha, så enligt dig är det mängden blod som är skillnaden och inte att den blöder.
Det var defiitivt inte godis!!! Men i ditt fall, så kanske det var godis??
Så om jag slår min häst lite varje dag är det bättre än om jag slår den jätte mycket på en tävlingsplats
Varför tror du att jag skulle tycka det??? :confused:Vem slår sin häst varje dag?

Det var defiitivt inte godis!!! Men i ditt fall, så kanske det var godis??

Kanske är nyckelordet. Personligen och i efterhand tror jag mer på att det var blod.

Så återigen - är det mängden blod som är avgörande?

Varför tror du att jag skulle tycka det??? :confused:Vem slår sin häst varje dag?

Vad jag försöker få fram är varför det skall vara skillnad på hur man reagerar på en häst med rosaförgat skum i mun och en som har blodrött. Båda blöder. Båda är på tävling. Båda med två bett i mun.

Då du verkar tycka det är skillnad så påstår jag att jag då kan slå min häst lite men inte mycket, eller hur?

Så återigen - är det mängden blod som är avgörande?
Jag tycker det är en viss skillnad på blodrött och rosarött, ja för det betyder att vid blodrött är skadan betydligt större, ska det vara svårt att begripa??

Vad jag försöker få fram är varför det skall vara skillnad på hur man reagerar på en häst med rosaförgat skum i mun och en som har blodrött. Båda blöder. Båda är på tävling. Båda med två bett i mun.
Återigen, skadan är större och därmed mer smärtsam för hästen.
Då du verkar tycka det är skillnad så påstår jag att jag då kan slå min häst lite men inte mycket, eller hur?
Dutta med dressyrspö är inte lika illa nej som att med full kraft piska på en häst som springer för livet!! Så lite är bättre än mkt , är det konstigt tycker du?? Ett spö är väl till för att få en reaktion hos hästen, och skall inte åtföljas av upprepade spöslag vid önskad reaktion.

Jag håller inte på med trav men är helt förbluffad över förnekelsen som pågår, det är ju bara naivt att tro att det inte förekommer oschyssta metoder inom travet - där dessutom finns chans att tjäna pengar. Att det förekommer inom ridsporten är jag fullt medveten om och jag skulle aldrig försöka förneka det.

Dutta med dressyrspö är inte lika illa nej som att med full kraft piska på en häst som springer för livet!! Så lite är bättre än mkt , är det konstigt tycker du?? Ett spö är väl till för att få en reaktion hos hästen, och skall inte åtföljas av upprepade spöslag vid önskad reaktion.

Det är ingen som pratat om att dutta. Har man blod i mun på hästen har något hänt. Nosgrimman sitter för tajt och hästen har vassa kindtänder. Den har bitit sig i tungan eller kinden (mest vanlig orsak) oavsett om det beror på för kraftigt tygeltag eller ej. Oavsett vilket så har skada skett.

En större skada släpper ut ett störra ental endorfiner - naturligt smärtdämpande ämne. Alltså tror jag inte den med större skada känner mer smärta än den med liten skada. I alla fall inte när endorfinerna är i fritt omlopp.

Så en munskada skulle inte uppkomma av att man duttar med tygeln, om man nu jämför.

För att sätta mitt exempel i perspektiv: Är en rappbula från ett spö mindre farligt än 10 rappbulor? Skall jag dömas mildare för en rappbula än för 10?

Det finns rötägg överallt. Sporten blir inte bättre av att kasta skit. Ett öppet resonemang är mer givande för alla parter.

Den som plågar sin häst får den heller inte att prestera i längden.

Det finns rötägg i alla discipliner. Western, dressyr, hopp, distans, trav, galopp, körning, you name it.

Tack och lov är de flesta sjyssta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka