Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Tror du verkligen att detta har hänt på en så stor tävling som Globen? Dom har väl koll på framridningen om några?

Och om man ser händelsen och fotar är man ju oerhört dum om man inte kontaktar ÖD...

*knapplån*

Jag är inte speciellt inne i dressyr eller användning av spö då jag aldrig gör det. Men byter man spö hand vid dressyr? För som det ser ut på bilden håller hon inte ens spöt i höger hand, utan vänster. Sen tror inte jag att hon skulle kunna orsaka de ränderna av ett spö under en tävling, då skulle folk reagera. Sen om man zoomar in bilden så ser man även lite ränder längre ner på benet.

Man byter spöhand.

Jag har svårt att se att det är rynkor? Hmm...

Men på en sådan stor tävling borde ju någon reagera? Eller?

Reagerade på samma sak. Jag vet vilken som är min "spö-hand" och så är det för de flesta jag känner med, man har en hand där man har spöet nästan uteslutande..

Kl
har svårt att tro att det där är piskmärken. Ser lite för oregelbundet ut så att säga för att det ska vara det.. Känns inte riktigt som att det är piskmärken..

Jag byter spöhand så fort jag byter varv, eller vid behov, jag byter hur många gånger som helst på ett ridpass..
Hur som helst så hoppas jag innerligt att det inte är märken efter spöet.
/U

Jag byter också spöhand, i takt med att jag byter varv. En sak man kan se är, om detta är spömärken så har ryttaren ett ovanligt krokigt spö om man säger så. Dessutom har spöet en uppenbar förmåga att vinkla sig, eller så har det just med att den är krokig att göra.;)

Titta närmare korset, titta också vad som kommer fram under schabraket.:angel:

Tror du verkligen att detta har hänt på en så stor tävling som Globen?
Jag säger inte att detta har hänt, men varför inte kunna diskutera denna bild? vad är det vi egentligen ser?

men jag tror faktiskt att det skulle kunna hända på en stor tävling! om kuskar och jockeys kan använda spö felaktigt på större tävlingar, varför skulle inte ryttare kunna?

Om en ryttare piskar upp sin häst på framridningen och inte ÖD ser detta så hoppas jag innerligt att någon medtävlare reagerar eller iaf kontaktar ÖD. Eller är folk för flata för det?

Trav/galopp har ett mer strikt reglemente och bötesstraff/avstängning om någon bryter mot reglerna, behöver vi det i ridsporten också tycker du?

Vad jag kan se så har den likadana ränder på bakknä, lår och på buken, ser faktiskt ut som svettränder, men man kan inte vara 100..

Jag tror inte heller det är spörapp, det hade säkerligen någon stoppat i sådana fall.
Hade jag sett att någon rappat upp sin häst, på det viset så hade jag rytit till, hade antagligen ryckt spöt ur handen på ryttaren..:devil:

Hur vet man säkert att detta är märken efter spö? Så där kan min häst se ut efter ett ridpass, och jag rider inte ens med spö.

Samma här (har inte heller spö)....min ena häst svettas rejält på rumpan ibland och då kan det se ut så.

Varför finns det bara en enda bild?

Så mycket fotografer, mobiler som det finns på framridningen , Globen, varför har ingen annan tagit någon liknande bild?

Zoomade in en annan bild från samma rumpa, kort filmsekvens med Don Charley efter, då syntes inget på rumpan, dessutom VEM har tagit bilden?

Kommer den från en travsida?

Om en ryttare piskar upp sin häst på framridningen och inte ÖD ser detta så hoppas jag innerligt att någon medtävlare reagerar eller iaf kontaktar ÖD. Eller är folk för flata för det?

Sådana händelser, med så mkt folk, brukar alltid någon filma med sin mobil.
Om inte annat för att privat lägga ut på YouTube.

Om det inte är rapp, så är det jävligt grisigt mot M.T. att lägga ut det som att det är spörapp.

*KL*

Jag känner mig i alla fall helt övertygad om att det inte finns en chans i världen att hon skulle ha kunnat få till de märkena genom spö UTAN att någon skulle ha reagerat. No way.....

det finns ju hästar med väldigt runn hud på rumpan som kan rynkas sådär vid arbete. förvisso är då huden väldigt lös/"rörlig", men det hör iofs inte heller till saken. kan ju vara det.

och här är en fråga/fundering rent generellt angående framridning med spö på denna nivå; är det verkligen nödvändigt? SKA det vara nödvändigt? framför allt om ryttaren i fråga förespråkar mjuk ridning, som TS sade att ryttaren på bilden gör, ska då inte ett spö då ingå i leken finn fem fel? (knappast fem då, men ni fattar vad jag menar)

enligt min mening ingår inte spö i mjuk ridning. sporrar för att förfina hjälper som inte ska missbrukas eller användas olämpligt granted, men att spöa hästen (förutsatt att det brukas olämpligt, men vissa ryttare använder det itne ens även om det hålls i under ridpasset, vilket iofs gör det överflödigt) är inte mjukt på något sätt.
¨

Jag såg MT under fredagens öppna träning och under kürfinalen - det som slog mig, framför allt under den öppna träningen, var just MT's mjuka ridning. Jag såg inte någon randig rumpa alls på hennes häst då. Men för övrigt har jag inte en aning om vad som hände under framridning mm, men det skulle förvåna mig om ingen skulle reagerat om så vore.

Däremot tycker jag att dina två sista stycken låter fullkomligt vansinniga i mina öron - att spöet skulle vara ett av fem fel, och att spö inte ska ingå i mjuk ridning. I min värld verkar det galet att banna spö men godkänna sporrar. I min värld skulle det hellre vara tvärtom - det är dessutom mycket lättare att inte omedvetet missbruka ett spö än sporrar på många sätt. Varför ska man behöva en stålpinne att trycka i hästens sida för att förfina sina hjälper? Blir inte hjälperna ännu finare om man med en "mjuk" skänkel får fram samma effekt? Jag rider med spö, ett spö som jag inte spöar min häst med, snarare petar & duttar med. Jag kan peta lite på bogen för att påpeka att den ska flyttas in, eller dutta uppe på korset vid tramp för att markera att benen ska in mer. Uttryck som "stark skänkel" och "jag behöver mer benmuskler för att driva" är långt ifrån min verklighet, precis som sporrarna. Jag sätter på mig sporrar om jag ska tävla, inte för att jag behöver förfina någon skänkel, utan för att TR säger att jag i så fall måste.

När det gäller djurplågeri inom dressyren tror jag alla gånger att det finns och förekommer - jag tror att i all sport som någonstans genererar stora pengar finns alltid en risk att det är djuren som får sitta emellan. Ju större pengar desto större risk, därför tror jag också att risken ÄR större där de stora pengarna finns (exv travet).

Kommer den från en travsida?

Nej det kommer från en vanlig ridtjej. Tydligen som verkar syssla lite med hoppning när jag bara skummade genom bloggen lite snabbt. Enligt texten verkade hon själv inte ha sett "när det hände" utan något hon uppmärksammade. Men bilden är från framridning iaf.

Om det inte är rapp, så är det jävligt grisigt mot M.T. att lägga ut det som att det är spörapp.

Ja men vad gör inte folk... Svanstedt har ju fått lagom roligt sedan Kalla Fakta's program gick om att han ska använda grisfösare på sina travhästar. Det man inte vet ska man f*n inte slänga ur sig :mad:

Jag ser också ränder lite överallt och är väldigt skeptisk till att det verkligen skulle vara piskränder, speciellt när den har det sådär på insidan.
Är det piskränder så måste den nästan ha blivit helt otroligt spöad och det tror och hoppas jag verkligen inte kan hända på en tävling som Globen (jag hoppas förstås inte att det kan hända någonstans men det gör det ju tyvärr.)

Min häst såg ut ungefär så, visserligen på framdelen, en gång när hon av någon anledning befunnit sig inne i ett buskage på betet. Jag ska erkänna att jag hann bli rejält hysterisk över att någon misshandlat henne innan jag insåg vad som verkligen hade hänt...
Nu är jag ju tveksam till att M.T. har sådana buskar i sina hagar men kan det inte vara svett/rynkor?

Tror och hoppas att det finns en vettig förklaring i det här fallet. Därmed inte sagt att det inte finns mycket även inom dressyren som måste förändras. Som någon skrev så är det väldigt tyst, ungefär som på en dressyrläktare där folk knappt säger ett ord eftersom allt ska vara så tyst, lugnt och fint. Men det får inte bli så tyst och lugnt att man inte reagerar när man ser sådant som ingen häst ska behöva utsättas för.

På travsidan pågår förtillfället heta diskussioner efter Kalla Faktas dokumentär. I den tråden fann jag denna bild tagen på Monica Therodorescus häst nu vid Globentävlingarna, vad säger vi/tror vi om detta? varför har vi inte hört något? :confused:

http://foxygirl.blogg.se/images/2008/img_6623_22664334.jpg

(försökte ta upp detta tidigare i tråden om bilder från globendressyren- men då låstes den?)

Men hjälp, var 1:a tanken...!!
Inte kan man väl ha piskat upp hästen så utan att ngn reagerar?

/J.

Senast ändrad av en moderator:

Men hjälp:eek:
Fy satan som den stackarn ser ut!!!
Kan det vara något annat än spörapp?

/J.
Denna diskusionen höll på i dagarna för globentävlingarna. Då var det någon/några bukefalister som stått på framridningen som berättade om ett varmt spö. Tror den tråden låstes och "justerades".

Om inte bilden är manipulerad måste det vara spöet. Tyvärr:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• NPF- diagnoser och dagens skola
  • Hudvårdstråden 2
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka