Djurplågeri även i dressyren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri även i dressyren?

Bara lite fakta om hur det ser ut på framridningarna. Jobbar på framridningen på scandinaviumtävlingarna,(8-e året i år), där finns alltid FEI stewarts på framridning inför tävlingsklass alltid minst 2 st. De är där för att just se till att alla regler följs, gäller både dressyr, hopp o körning, ingen "misshandel" barrering odylikt. Ibland kan de dock va lite sega med att säga till berörd ryttare, förstår inte varför egentligen.:mad: Har sett både världsstjärnor o ungdomar som brukat våld på djuren, då framförallt efter ritten bå banan.:eek:
Vi funktionärer uppmärksammar stewarden på vad som händer, om de inte ser själva. Förmodar att det ser ut likadant på alla int tävlingar, så jag har svårt att tro att det är en pryglad häst vi ser.

Det måste det inte alls - vara spö alltså - som ni ser så är hästen randig både under magen och längre ner på låren. Om nu inte ryttarinnan eller hästskötare eller någon annan rappat upp hästern riktigt jävla ordentligt innan hästen sadlades så är det svetten som ser ut så. Som sagt var, jag har iaf sett hästar se ut så utan att ha varit i närheten av en pisk under ridpasset och med tanke på hur stort område det handlar om känns det verkligen högst otroligt med tanke på hur många som rör sig på en sådan framridning att ingen reagerat eller sett "när det hände".

Min häst exempelvis svettas så att det rinner som en bred jäkla rand snett bakåt i bakkant av schabraket - inte tusan är det en fem centimeter bred och lång svullnad av en pisk - lika lite som ränderna ned på frambenen av svett från bringan är det - eller ränderna på insidan låren av svett från bakbenen.

Det är så fruktansvärt enkelt att manipulera digitala bilder idag i vilket program som helst, så man vet inte vad man kan tro på. Det ser bara ut att vara "to much" för att vara sant...Nån borde reagerat på plats annars...

KL

Det är ganska naivt att tro att bara för att en mängd människor måste ha bevittnat den eventuella händelsen och inte sagt emot. Så har den inte skett.

Vi människor är ett märkligt släkte, jag tror tyvärr att de människor som skulle ställa sig upp på en framridning vid en internationell tävling och skrika djurplågari är ytterst få. Däremot finns det många som springer hem, sätter sig vid datorn och berättar om det på forum under anonyma namn.

Därför tror jag inte att det är spörapp vi ser.

Idagens värld hade de inte kunnat gå obemärkt förbi.

btw. kan inget om ridsport, alls. Men fick uppfattningen, av den här tråden, att det inte finns någon direkt bestraffning för personer som missbrukar spö? Varför?

Jo, visst finns det bestraffning - man kan faktiskt bli avstängd (kanske få böter också, det har jag ingen aning om).

Alla regler för ridsporten finns i TR (som finns att läsa el printa ut på Ridsportförbundets hemsida). Detta är dock bara reglerna för svenska tävlingar.

Internationella tävlingar (som den i Globen) har eget reglemente, det antar jag finns på FEI´s hemsida.

Jag har inget intresse av att läsa erat tävlingsreglemente. Det var bara en enkel fråga. Som, om någon känner sig manad, gärna får svara på.

jag är bara nyfiken.

*knapplån*

Jag har otroligt svårt att tänka mig att hon skulle sitta och slå hästen upprepade gånger, som märkena skulle "tyda" på, och ännu mindre chans på en sådan tävling! Vem skulle inte reagera om man såg något sådant?

Omredigerad bild eller någon typ av svett-rynkor tycker jag det känns som.

För att sådana där märken skulle uppstå om det vore av spö skulle det krävas antagligen hur mycket kraft som helst! Känns långsökt.

Jag tror absolut inte att hon slår sina hästar

glömde tillägga att märkena dessutom är helt ojämna, inte raka som det borde bli av pisk-rapp, och på vissa ställen är strecken så korta att det verkar ännu mer ologiskt.

Bara lite fakta om hur det ser ut på framridningarna. Jobbar på framridningen på scandinaviumtävlingarna,(8-e året i år), där finns alltid FEI stewarts på framridning inför tävlingsklass alltid minst 2 st. De är där för att just se till att alla regler följs, gäller både dressyr, hopp o körning, ingen "misshandel" barrering odylikt. Ibland kan de dock va lite sega med att säga till berörd ryttare, förstår inte varför egentligen.:mad: Har sett både världsstjärnor o ungdomar som brukat våld på djuren, då framförallt efter ritten bå banan.:eek:
Vi funktionärer uppmärksammar stewarden på vad som händer, om de inte ser själva. Förmodar att det ser ut likadant på alla int tävlingar, så jag har svårt att tro att det är en pryglad häst vi ser.

I det här fallet fanns det väl 4 st vid framridningen på Globen, jag har tror inte på att alla 4 lyckades missa en sådan sak eller har valt att blunda för det.

KL.
Jag har haft en häst som blev så där rynkig på rumpan. Ju mer lösgjord han blev desto rynkigare blev han.Och han kunde oxå svettas mer i själva ränderna.Så jag kan själv intyga att det behöver inte alls bero på spörapp för att en häst ser ut så där.

Nej det kommer från en vanlig ridtjej. Tydligen som verkar syssla lite med hoppning när jag bara skummade genom bloggen lite snabbt. Enligt texten verkade hon själv inte ha sett "när det hände" utan något hon uppmärksammade. Men bilden är från framridning iaf.

Såhär skriver foxylady om bilden:

Jag tycker att det är förjävligt när det kan gå till såhär på en framridning. Förstår ni hur mycket hon har spöat sin häst? Detta var liksom innan hennes start, stackars häst. Den måste blivit helt förtvivlad, snacka om ont efteråt. Tror verkligen inte att en häst som blir spöad på det här sättet presterar bättre. Det var Monica Therodorescu från Tyskland som behandlade sin häst Whisper så här illa.
Är djurplågeri i mina ögon faktiskt, hon borde ha blivit diskvalificerad.

Hon skriver att det är före start, att hon tvärsäkert menar att M.T. både gett sin häst såhär mkt spö och behandlat sin häst såhär illa.

Hur vet hon så tvärsäkert om hon inget sett, och om hon inget sett så kan hon knappt ha tagit bilden själv, frågan är, varifrån kommer kortet, är det ens helt äkta, eller bara tagit och visat dessa ränder i en viss vinkel?

Som sagt var, OM det vore piskrapp, så kan jag inte tänka mig att de hinner gå ner till uppvisningen och prisutdelningen.

Denna diskusionen höll på i dagarna för globentävlingarna. Då var det någon/några bukefalister som stått på framridningen som berättade om ett varmt spö. Tror den tråden låstes och "justerades".

Om inte bilden är manipulerad måste det vara spöet. Tyvärr:(

Varmt spö? Vad innebär det, att det var upphettat...?

Sporrar med elström i har man ju hört talas om, så det saknas ju inte fantasi inom dressyren heller precis, även om det oftast är hoppningen med sin barrering och benskydd med spikar i som uppmärksammas. Rollkur anser jag faller under denna kategorin också, men den får man ju knappt tala högt om efter som "uppfinnaren"/förespråkaren vinner alla mästerskap. Däremot blev det ju, förvånande nog, lite rabalder när den där ponnyryttaren longerade sin ponny rollkur-inspänd. Det slätades ju dock över ganska snabbt med någon (i mina ögon) fejkad/efterkonstruerad förklaring och har aldrig diskuterats vidare.

När det gäller just den här bilden har man ju svårt att säga hundraprocentigt vad det rör sig om, när man inte var där, men jag kan ju säga att ingen av mina hästar svettas på det sättet i alla fall... Har haft en ponny som kliat sig ganska våldsamt på en buske på sommarbetet vilket såg ut som spörapp, men har förstås svårt att tro att dressyrhästar av den här kalibern går i den typen av hage (om de går i någon hage öht).

Att det finns kontrollanter från FEI vid framridningen låter ju bra, men de verkar ju ha ganska höga toleransnivåer, som jag förstår det? Och jag måste säga att jag aldrig sett någon få minsta tillsägelse, ännu mindre bli avvisad från platsen, på en "vanlig" dressyrtävling i Sverige - hur illa de än betett sig mot sin häst (och medtävlare/funktionärer), men det kanske förekommer...?

Jag tror de menade att spöet "gått varmt", använts flitigt med andra ord...

Det första jag tänkte på när jag såg bilden var att den var "fixad" på något sätt... Sedan när jag tittade närmare såg jag ju, liksom de flesta andra här inne, ränderna under magen och liknande. Antingen är det nog svett eller så är bilden "fixad". Jag hoppas och tror att det inte är spörapp. Det förekommer garanterat ute i "buskarna" men inne i Globen, bland så mycket människor? Det känns föga troligt..

Om en ryttare piskar upp sin häst på framridningen och inte ÖD ser detta så hoppas jag innerligt att någon medtävlare reagerar eller iaf kontaktar ÖD. Eller är folk för flata för det?

Lägger man till konkurensen som råder på diskuterade tävlingsnivå så vågar jag garantera att ngn rapporterar. ett ekipage mindre i leken i konkurrensen - det bästa vapnet att tillgå!

Tycker det är lite befängt att folk fiskat upp en bild som kan visa vad som helst, allt från svettningar till att hästen hoppat in i en buske på gårdsplan, och påstår att det utan ngn tvekan de facto är spörapp. Det kallas förtal : )

finns/fanns en annan tråd där användaren estivuz berättade att dom SETT henne spöa hästen. vet inte vad jag ska tro, men har en häst som fick rynkor och det såg verkligen inte ut som det där..

vart är den tråden? och vem hade sett det, var det en väns mosters moster, eller ngn annan nära närstående, eller? Blir rätt stor skillnad.

Tråden hette Anky i Globen och är låst nu. Enda inlägget som finns av användaren estivuz är ett svar på något annat: Vet inte vilket nummer hon hade, hästen hette Whisper.

Så ursprungsinlägget är nog raderat. Kanske Estivuz hittar hit och kan berätta själv?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka