Djurplågeri att ha ute en dräktig häst?

Sv: Djurplågeri att ha ute en dräktig häst?

Macken22 skrev:
Fast det måste vara vid fri tillgång? mitt sto rör sig inte så mycket i hagen + att hon bara promenadrids nu, kanske skrittar 4 ggr i veckan.

Ja, det var det. Det framgick dock inte vad det var för hästar eller vilket arbete de gjorde.

Sanette skrev:
Ok, men jag skulle ha väldigt dåligt samvete att låta mitt dräktiga sto vara ute dygnet runt när det är så kallt.

Men varför det?! Om de har en ligghall, som de ju SKA ha enligt lag om de går ute dygnet runt...?
Jag tycker att det är det ultimala för alla hästar. Med vissa få undantag kanske... som extremt frusna hästar med tunn päls kanske, eller en sjuk häst som behöver lugn och ro i en egen box.

Men lösdrift med tillgång till stall vid BEHOV skulle vara perfekt, enligt mig! :) Det bästa man kan göra för sin häst.

Royal_724 skrev:
Pratade med gubben igår!
Vi skötte inte hästarna ordentligt tyckte han!
Det dräktiga stoet fick för mycket mat, när han hade hästar och man inte använde dem till nåt klarade dem sig på 3 kilo hö om dagen!

:eek: :eek: :eek:

3kg hö till ettd räktigt sto?!! Väger den 50kg kanske??? :angel:

Dom ska allra helst ha FRI TILLGÅNG och dessutom en massa proteintillskott om inte höet har en hög kvot...

Mitt dräktiga fjordsto går ute dygnet runt (tillgång till ligghall) och hon mår kanon. Hon jobbas inte längre utan skrittar mest nån runda då och då så hon har fått behålla sin vinterpäls som är jättetät och mysig. Hon är varm o mår hur bra som helst, även när det är kallt! Torr kyla är inga som helst problem, det blir värre när det är blött.

Tycker snarare att det vore djurplågeri att INTE låta ett dräktigt sto få komma ut. När magen blir tung måste det ju börja kännas i ryggen även för en häst, att då inte för röra på sig utan stå still och stelna måste vara rätt plågsamt.

Han menade då sina hästar, och jag antar att dem inte var dräktiga!
Det hoppas jag i alla fall!
Hästarna har var sin större spilta under tak att gå in i, där dem även har krubba som vi lägger hö i!
Där tyckte han oxå att vi gav dem för mycket hö, eftersom det låg på marken så måste vi ju ha fyllt dem överfulla, enligt honom!
Men jag försökte förklara att hästarna dra ju i höet och det trillar från munnen!
Men nä....tyckte inte han!!!
När hästar är dräktiga så ska dem ju röra på sig så mycket som möjligt!
Särskilt när hon brukar svullna i sina bakben när hon är dräktig!

Mitt dräktiga sto går ute mellan ca 8- 22 mellan 16- 22 i lösdrift
och hon mår bra, har täcke på sej, men hon är väldigt frusen av sig.. tyvärr...

mitt dräktiga sto går ute varje dag mellan 7-20-21 på dagarna. dom senaste dagarna så har det varit -20 här. Hon har inge täcke. fri tillgång på mat. ras jo en ardenner med mkt päls:smirk:

Jösses! Min märr gick ute dygnet runt när hon var dräktig...

milly skrev:
Men varför det?! Om de har en ligghall, som de ju SKA ha enligt lag om de går ute dygnet runt...?
Jag tycker att det är det ultimala för alla hästar. Med vissa få undantag kanske... som extremt frusna hästar med tunn päls kanske, eller en sjuk häst som behöver lugn och ro i en egen box.

Men lösdrift med tillgång till stall vid BEHOV skulle vara perfekt, enligt mig! :) Det bästa man kan göra för sin häst.

Om du läser längre upp så tror inte jag att de hade någon ligghall eller något annat.:smirk:

Jag tycker att man måste använda sitt sunda förnuft ibland. Lösdrift tycker jag är helt ok och säkert kanonbra för hästarna. Men mitt sto som tidigare har varit hopphäst på elit nivå skulle inte fixa det. De finns de som helt plötsligt får för sig att de ska betäcka sitt tävlingssto släpper på lösdrift och sedan glöms de av. Har de i hela sitt liv tävlat, varit klippta, stått med täcke m m och sen ska det helt plötsligt gå på lösdrift och så tänker man inte på att de tidigare i hela sitt liv stått i ett varmt och gott stall. Det är säkert många hästar som anpassar sig men jag kan säga att det hade inte mitt sto gjort. Nu säger jag inte att ni gör så men det finns dem som gör.

Sanette skrev:
Om du läser längre upp så tror inte jag att de hade någon ligghall eller något annat.:smirk:
Nä, jag hade stall!...och jag tog in hästarna varje kväll...men dom visade klart och tydligt att dom hellre ville vara ute...Enda gången mina avelshästar ville in var när det regnade och blåste smådj*vlar...då fick brudarna bråttom minsann;)

Samma sak när det gällde min gamla valack...han var hellre ute än inne. Han hade vindskydd och endast när stormen gick och det var blött fick han gå in i stallet.

Har endast stall till mina nuvarande tjejer men ska bygga ligghall i sommar så dom får gå ute dygnet runt sen.

Samtliga hästar har fått fri tillgång på grovfoder liksom mina nuvarande tjejer får idag...och fryser aldrig;)

Sanette skrev:
Jag tycker att man måste använda sitt sunda förnuft ibland. Lösdrift tycker jag är helt ok och säkert kanonbra för hästarna. Men mitt sto som tidigare har varit hopphäst på elit nivå skulle inte fixa det. De finns de som helt plötsligt får för sig att de ska betäcka sitt tävlingssto släpper på lösdrift och sedan glöms de av. Har de i hela sitt liv tävlat, varit klippta, stått med täcke m m och sen ska det helt plötsligt gå på lösdrift och så tänker man inte på att de tidigare i hela sitt liv stått i ett varmt och gott stall. Det är säkert många hästar som anpassar sig men jag kan säga att det hade inte mitt sto gjort. Nu säger jag inte att ni gör så men det finns dem som gör.
Min gammelvalack var travare med 1.14 i rekord...samt en skaplig intjänad slant. Under karriären var han väl inklädd i täcken, duschad i stort sett efter varje arbetspass/tävlingspass...men han älskade att bli häst:D och njöt i fulla drag av friluftsliv och bistra vintrar:cool:

Sanette skrev:

Då tycker jag också givetvis att man ska ge hästen lite TID att vänja sig vid mer och mer uteliv successivt. Till en början att den få gå ute längre och längre på dagarna, med hästkompisar, och vänja sig vid ett mer fritt hästliv... och stå inne på nätterna.
Sen efter några månader kanske den kan släppas på lösdrift.

Tjaa, sånt där folk kommer det alltid att finnas..:smirk:
Jag blev anmäld för ett antal år sen för att jag hade mina hästar ute när det snöade...."De stackars djuren var ju alldeles täckta av den kalla snön" hette det...:eek:
Dräktiga ston är ju inte sjuka så de mår bra ute och av att få röra på sig.

Vi har avåra hästar ute, utan täcke. Nu är dom i och för sej inte dräktiga, men jag tror inte att vi hade gjort ngn skillnad.

Bara dom har vinterpäls. Är dom klippta är det bara att bona på ett rejält termotäcke (kanske filt under också)

Sen beror det ju på hur mycket fett dom har att värma sig. Mitt tunna fullblod går med täcke. Men eftersom hästen din var dräktig antar jag att hon har fett som räcker och blir över :D

Vindskydd kan också vara bra.

Vet ju inte hur mycket snö det är där du bor :o =?=

Huvudsaken är om hästen har fri tillgång till hö eller insilage och vatten, (vintertäcke) gärna ett vindskydd, så mår de faktiskt bäst av att vara ute så mycket som möjligt :smirk: Mina hästar är ute ca 12-16 timmar/dygnet och de är kärnfriska..:smirk: ..Hästar därimot som går ute länge utan mat/vatten, när det är kallt är inte bra. Njurarna kan ta stryk och de kan få ont i leder/svullna leder. Gäller även hästar som stå inne och fryser i ett kallt stall utan täcke......;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 904
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka