Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

Kraftfoder behövs inte för att bygga muskler! Protein behövs för att bygga muskler o i vilken utsträckning man måste ge kraftfoder beror grovfodrets innehåll o hur mkt hästen kan äta. Det är väl känt att grovfoder är skonsammare för hästens matsmältning än kraftfoder.
Vad trådskaparen i första hand skall göra är att skaffa en analys.
Att ta över ett sto med föl o sen inte anse sig ha råd med analys??!!
PL
 
Sv: Djurplågare?!

:angel:
Tja, nu har du ju sett hästen på bild och den får enligt TS fri tillgång på grovfoder......:angel:
Tydligen räcker det inte?
Självklart ska en sån häst ha kraftfoder för att bygga muskler, plus vitaminer o mineraler.
Såna inlägg som dina gör att mindre vetande med gott samvete tar bort kraftfodret av rädsla att få en "vild " häst och sen ser hästen eländig ut och slits snabbare pga att man begär mer än den orkar göra.
 
Sv: Djurplågare?!

CrazyMia skrev:
944757.jpg

Tycker allt hon ser lite tunn ut över halsen men tror det beror mer på typ av häst. inte kantig i övriga kroppen, Muskelfattig visst, men är det strax efter fölet? Rund om magen Ja :)

CrazyMia skrev:

Nyaste bilden - Från i höstas? Det lilla man ser tycker inte jag ger mig några vibbar om djurplågeri, en blank och fin häst, med en skymtande rund mage och ser inte tunn ut över bogen.

När jag köpte min häst kan jag gott och väl säg att den var bra mycket magrare och inte anmälde jag den jag köpte honom av för djurplågeri.

Jag har inte jättemycket erfarenhet av travare (iof ägt en själv) :) och anser att många "halvblodsägare" anser att de är för magra när de i själva verket är vältränade. En varmblodstravare ska inte ha massa "massa". Har du två veterinärers utlåtande om att hästen ser bra ut skulle jag inte ta åt mig av påhopp om djurplågeri.
 
Sv: Djurplågare?!

Sa de verkligen så? Veterinärerna och hovslagaren, menar jag.
Låter väldigt konstigt. Iofs menar jag inte att din häst ser jättevanvårdad ut men de ser väl väldigt många välmående hästar ändå? Och varför godtar inte hästägaren veterinärernas utlåtanden? (Men ajg håller med om att den ser blank och fin ut på sista bilden, mycket mer ser man ju inte.)
Hade du råd att ta ut två veterinärer och hovis men inte att analysera höet? Många frågor......
Vad gäller hästen ser den definitivt tunn ut, med föl- och gräsmage. Har den haft flera föl? Då kan magen bli svår att få bort, även om det blir bättre.
Mer kraftfoder, olja, vitaminer, mineraler, rätt motion, tömkörning låter bra, och lätt skogsridning tills vidare. Ge tex kokt korn, kli, och havre, utom pelletsen. Inte för mycket korn. Och tex luzernpellets. Och förstås mycekt hö.
Glöm inte att hela hästen måste hinna med, inte bara musklerna. Så ta det lugnt, som du gör.
Sen kan ju inte du fått hästen i det skicket (på kort tid) utan den måste ju ha sett ut så då du fick den.
Men jag förstår om hästägaren tycker den får för lite mat. Skulle vara kul att höra ägarens version?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågare?!

Att säga att man skall plussa på en massa kraftfoder utan att veta vad som fattas är väl det sämsta man kan göra. Först analys o sen se vad man behöver komplettera, alltid grovfodret i första hand.
Det är mkt troligt att den här hästen behöver komplettering men det är förtvarande inte så att kraftfoder behövs för att bygga muskler proteinet från ett bra grovfoder är minst lika bra.
PL
 
Sv: Djurplågare?!

minimi skrev:
Sa de verkligen så? Veterinärerna och hovslagaren, menar jag.
Låter väldigt konstigt. Iofs menar jag inte att din häst ser jättevanvårdad ut men de ser väl väldigt många välmående hästar ändå? Och varför godtar inte hästägaren veterinärernas utlåtanden? (Men jag håller med om att den ser blank och fin ut på sista bilden, mycket mer ser man ju inte.)
Hade du råd att ta ut två veterinärer och hovis men inte att analysera höet? Många frågor......
Vad gäller hästen ser den definitivt tunn ut, med föl- och gräsmage. Har den haft flera föl? Då kan magen bli svår att få bort, även om det blir bättre.
Mer kraftfoder, olja, vitaminer, mineraler, rätt motion, tömkörning låter bra, och lätt skogsridning tills vidare. Ge tex kokt korn, kli, och havre, utom pelletsen. Inte för mycket korn. Och tex luzernpellets. Och förstås mycekt hö.
Glöm inte att hela hästen måste hinna med, inte bara musklerna. Så ta det lugnt, som du gör.
Sen kan ju inte du fått hästen i det skicket (på kort tid) utan den måste ju ha sett ut så då du fick den.
Men jag förstår om hästägaren tycker den får för lite mat. Skulle vara kul att höra ägarens version?

japp.. men jag betalde inte veterinärerna. det var så att ja skulle vaccinera min häst och eftersom ja pluggar i karlstad så skulle ja inte hinna på dagtid utan att ja red till den veterinären som skulle vaccinera och hon bode ihop med en annan veterinär och när ja kom så tyckte de hon var jättefin. och kollade igenom hästen gratis och gav mig ett intyg på det med :)
och hovslagare. ja det måste man ju ta ut var 6-8 vecka så det måste man ju ta sig råd. och ja förklarade för honom om situationen ovh då pratade han med mig och så. han har nämligen skott hästen ända sen den förra ägaren köpte henne.


Hästen i fråga har haft flera föl. varav jag känner till 2 i dags läget.

varför ja inte nöjer mig med veterinärernas utlåtanden?! ja de är för att de som anklagar mig nöjer sig inte med det.
Och ja vet hur man ska ta hand om en häst.. eftersom ja pluggar hästhållning.

Tyvärrr kan ja inte ge henne havre, eftersom jag har gjort det och hon blir bara hetare och det räcker så som det är nu att hon går i taket när vi ska rida.. vi har knappt inte en enda lugnt ridtur. Så hon HAR muskler. Men ja försöker att ta det lugnt så att musklerna hänger med.
 
Sv: Djurplågare?!

Smulan75 skrev:
Tycker allt hon ser lite tunn ut över halsen men tror det beror mer på typ av häst. inte kantig i övriga kroppen, Muskelfattig visst, men är det strax efter fölet? Rund om magen Ja :)

Nyaste bilden - Från i höstas? Det lilla man ser tycker inte jag ger mig några vibbar om djurplågeri, en blank och fin häst, med en skymtande rund mage och ser inte tunn ut över bogen.

När jag köpte min häst kan jag gott och väl säg att den var bra mycket magrare och inte anmälde jag den jag köpte honom av för djurplågeri.

Jag har inte jättemycket erfarenhet av travare (iof ägt en själv) :) och anser att många "halvblodsägare" anser att de är för magra när de i själva verket är vältränade. En varmblodstravare ska inte ha massa "massa". Har du två veterinärers utlåtande om att hästen ser bra ut skulle jag inte ta åt mig av påhopp om djurplågeri.

den nyaste bilden är ifrån november. Bägge bilderna är exakt ett år emellan. fast det kan man inte tro eftersom det är snö på den ena och bar mark på den andra. Men den ena är ett år innan ja fick henne och den andra. (huvudet) är c:a 3 månader efter jag fick henne.
och sen så får man tänka på att de är ett varmblodssto.. på 14 år.som har haft föl och förra ägaren inte fattade ngt när det gällde fodret. hon fick då fri tillgång på hö. (höet var då analyserat men har inte värdena i huvudet) men det var ett proteinrikt hö. Alltså ett väldigt bra hö. och ½ liter/kg havre på morgonen, ½ liter/kg havre på eftermiddagen och 1 liter havre på kvällen med 4 dl torr (blötlagd) betfor, mineraler och ngt mer som ja inte kommer ihåg vad det var.

Hästen var som ett nervvrak. och ägaren var livrädd för att rida. så det var mest att hästen bara gick i hagen. Det var då ja bestämde mig för att ja skulle ha henne.

Kärlek vid första ögonblicket:love:
En annan bild ja hittade. taget vid samma tillfälle som huvudet. men tyvärr så är det bara huvudet.
1083272.jpg
944498.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågare?!

Det märks att du verkligen bryr dig om att hästen ska ha det bra!

Ang havren så är en liter inte 1 kg utan 1½ liter är snarare ett kilo....

Det låter ändå mer lagom, men jag skulle lägga till korn, helst kokt, som ajg skrev förrut, och kli, olja, o vitaminer.

Lycka till!
 
Sv: Djurplågare?!

minimi skrev:
Det märks att du verkligen bryr dig om att hästen ska ha det bra!

Ang havren så är en liter inte 1 kg utan 1½ liter är snarare ett kilo....

Det låter ändå mer lagom, men jag skulle lägga till korn, helst kokt, som ajg skrev förrut, och kli, olja, o vitaminer.

Lycka till!


Det gör ja verkligen.. för vem vill egentligen att sin häst ska vara dålig? eller inte må bra? När min häst inte mår bra då mår inte ja heller bra.

det beror på egentligen vilken havre du väljer. det finns tyngre och lättare havre. och förra ägaren hade ett tungt havre så det blev nästan 1 kg när vi vägde 1 liter.

Det ska ja testa, olja ska jag köpa senare idag då ja ska handla :P och vitaminer får hon. kli vet ja inte om ja vill använda. har aldrig gjort det o ja vet inte hur hon skulle reagera på det. :confused:

Tack så mycket :)
 
Sv: Djurplågare?!

Nu har jag skummat igenom tråden, och kommit fram till följande.
Den egentliga frågan handlar ju inte om foder, men jag vill bara peta in några tips.

Jag tycker mig se en omusklad, något tunn häst med lite "uppblåst" buk och tunn överlinje även för en travhäst. Buken kan ju bero på att hon har fått en del föl, men också på proteinbrist eller maskangrepp.
Möjligt att hon får något lite protein i sig? Du har inte råd med en höanalys? Det hade varit det bästa helt klart, då vet du automatiskt vilket och hur mycket kraftfoder du behöver ge.

Du kanske kan prova att byta ut lite av/komplettera höet med lusernhack, som innehåller förhållandevis mycket och bra proteiner.

Om det är proteinbrist och man ger olja på det blir proteinbristen än värre då olja sänker den viktiga Smrp/MJ kvoten.
 
Sv: Djurplågare?!

Álin skrev:
Nu har jag skummat igenom tråden, och kommit fram till följande.
Den egentliga frågan handlar ju inte om foder, men jag vill bara peta in några tips.

Jag tycker mig se en omusklad, något tunn häst med lite "uppblåst" buk och tunn överlinje även för en travhäst. Buken kan ju bero på att hon har fått en del föl, men också på proteinbrist eller maskangrepp.
Möjligt att hon får något lite protein i sig? Du har inte råd med en höanalys? Det hade varit det bästa helt klart, då vet du automatiskt vilket och hur mycket kraftfoder du behöver ge.

Du kanske kan prova att byta ut lite av/komplettera höet med lusernhack, som innehåller förhållandevis mycket och bra proteiner.

Om det är proteinbrist och man ger olja på det blir proteinbristen än värre då olja sänker den viktiga Smrp/MJ kvoten.

okej. men då kanske du oxå läste att hästen inte ser så ut idag utan att kortet är taget för ett år sen. jag ska nämligen lägga in kort på hästen efter helgen då min bror kan hjälpa mig. så får ni se hur hästen ser ut idag.
Hon har ej maskangrepp utan att de var att hon fick för lite motion.. ni ska se henne idag.. Det enda är att hon är lite svankryggig.
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
Tja det beror väl på vad man ger, eller hur?

Nu ger hon ju krafft och för att tillgodose kvoten av mineraler och vitaminer så är det väl uträknat att en häst på krafft skall ha runt 3kg på 500kg

Dessutom är detta ett sto som digivit ett föl och då är den rek mängden krafft 4-6kg!!!!
Visst Krafft rekommenderar 3 kg krafft med det rekommenderar de tillsammans med 8kg hö. Ger man då istället fri tillgång, ca 10 kg så blir det ca 14 MJ till dvs nästan 2 kg krafft. Alltså kan det då räcka med att ge 1-1,5kg Krafft.
 
Sv: Djurplågare?!

CrazyMia skrev:
okej. men då kanske du oxå läste att hästen inte ser så ut idag utan att kortet är taget för ett år sen. jag ska nämligen lägga in kort på hästen efter helgen då min bror kan hjälpa mig. så får ni se hur hästen ser ut idag.
Hon har ej maskangrepp utan att de var att hon fick för lite motion.. ni ska se henne idag.. Det enda är att hon är lite svankryggig.

Okej. Väntar på bild då :)
 
Sv: Djurplågare?!

Álin skrev:
Bild på, en vad jag tycker, fin och välmusklad ridtravare (valack, 19 år, går enbart som ridhäst):

Hastarna062.jpg


det tycker ja med och min häst är på god väg att se ut så där.. (förhoppningvis)
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
4-6kg för avelston var den rek mängden.

Men hästen fick endast 6dl/dag


Hallo?!?!?!

han hade föl men inte när ja fick henne. utan detta ger jag henne idag och hon är inte ett avelssto!
Hon rids typ 3 ggr per vecka men ibland bara 2. behöver en häst så mycket krafftfoder då?
 
Sv: Djurplågare?!

hon är mycket finare nu än vad hon är på helkropps bilden....
hoppas att de kan ge som med o klaga jag tror det är så att hon är avundsjuk på astt du lyckats så bra med henne på kort tid...

många kramar.....
 
Sv: Djurplågare?!

CrazyMia skrev:
Hallo?!?!?!

han hade föl men inte när ja fick henne. utan detta ger jag henne idag och hon är inte ett avelssto!
Hon rids typ 3 ggr per vecka men ibland bara 2. behöver en häst så mycket krafftfoder då?


Min häst ett varmblodsto (ska väga runt 400-450) hade precis fått ett föl och diade under sommaren och fick jättemycket mat..

Detta grundade jag mitt uttalande på eftersom du ifrågasatta och tyckte hästen fick för mkt mat DÅ! När den var digivande!

Ja jag tror att din häst behöver mer mat, men i vilken form om det är mer krafft eller lucern är ganska oviktigt.

Du tyckte dessutom att hästen som du visade helbild på var tjock :crazy:

Hej. Nu har ja hittat en gammal bild på min häst. Fast hon är inte så tjock som hon var då. Men så här ser hon inte ut idag. idag är hon dessutom mycket gladare. Hon är egentligen 14 men beter sig som hon var 3..

Och jag tycker hästen är väldigt smal på den bilden så är hon smalare nu så hade jag nog tagit en allvarlig funderare på varför folk säger till en att ens häst är för smal!

Titta på denna bilden:

http://hem.passagen.se/rubytoo/anka.JPG

Där ser du hur ett avelssto skall se ut i kroppen.
 
Sv: Djurplågare?!

zemra skrev:
ojoj, är det ingen som har hört talas om att kraft kan förgifta hästarna? Jag visste inte om det förns jag träffade en riktigt duktig häst människa som berättade om en föreläsning som hon nyligen hade varit på, där flera vetrinärer hade medverkat och som verkligen avrådde att använda kraft och hösilage /ensilage, eftersom det i större mängd kan förgifta hästarna. Det bästa skulle vara om folk fodrade sina hästar med enbarat riktigt hö, och kanske betfor och havre. Det är visst någt sorts lim dom använder för att få ihop kraften och massa mer onödigt farligt. Kanske någon annan vet mer om detta än mig? Jag slutade fodra mina hästar med kraft iaf :/
Malinja

*asg* Så varför andvänder då bla sveriges största djursjukhus Kraft till hästarna på djursjukhuset och rekomenderar i bland även kraft rehab till de hästar som behöver det.
Det har gått andra konstiga ryckten om kraft innan, jag undrar vad folk får allt i från *suck*
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 155
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp