Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

Smulan75 skrev:
Tycker inte den disskutionen hör hemma här!

/vars häst har överlevt på kraft

Håller oxå med

/vars häst höll på att stryka med pga krafft
 
Sv: Djurplågare?!

varför höll den på att stryka med??? snälla berätta då du kanske kan hjälpa andra....
 
Sv: Djurplågare?!

1,5 kg ts per 100 kg kroppsvikt är det!

1kg hö/100kg kroppsvikt skulle pajja tarmen på det flesta hästar...

Hästar är ju gjorda för att äta ca 18 timmar/dygn...
 
Sv: Djurplågare?!

Madick skrev:
De ridtravare jag träffat har alla utom en varit mkt fina över ryggen och överlinjen! Som jag önskade att många av halvbloden i stallet skulle se ut.

Bra ridning och rätt foder sätter fin överlinje, oavsett ras.

Om de har varit ridtravare länge, så ja. Vår andra travare, som ridits många år och som är relativt välutbildad, har en mkt fin överlinje.

Jag tänkte mer på de travare som går på travet eller nyligen kommit från travet. De kan ha fint hull och fina travmuskler, men överlinjen kan vara rätt tunn.

Norrland
 
Sv: Djurplågare?!

mizz skrev:
Dessa bilder är med stor säkerhet inte från i år då vi inte haft i närheten så mkt snö i och runt Karlstad. Om nu hästen står här. Så troligtvis så såg hästen ut så här hos de gamla ägarna, de som nu tydligen tycker CrazyMia missköter hästen. Om nu CM har fått hästen att få se bättre ut, så ligger det troligtvis ngt annat groll bakom. Men då måste vi få se nyare bilder först.

Det smartaste är väl att antingen lägga ut ett par ordentliga kort på hur hästen ser ut idag och/eller fråga om en häst är tjock om den har en stor buk..

Min kommentar var ju riktat på bilden..Något annat kan man ju inte bedöma..eller hur? :crazy:

AM
 
Sv: Djurplågare?!

En häst behöver väl inte vara smal på ett misskött vis bara för att den har tunn överlinje och är bukig?
En häst som inte blir motionerad och mest står och hänger i en hage lär inte bygga några muskler. Till en sådan häst kan man heller inte ge hur proteinrik kost som helst. Lägg då till att den får en stor högiva/fri tillgång, så kommer ju hästen automatiskt att lägga på sig en mage. (denna häst hade ju även haft ett par föl tidigare)
Alltså, med en sådan häst ligger mesta felet i att den inte blir motionerad eller får annan chans till att bygga muskler, ev även att den får för mkt hö. (Vid motion bör fodergivan absolut ses över). Att tillägga ännu mer proteinrik och kraftig mat riskerar att göra mer skada än nytta.
Är det inte så? Eller är det ingen här som haft en häst stående på vila i ett år eller två och sett hur en häst faktiskt tappar muskler om den inte kan bygga upp nya? Endast foder bygger inte muskler.
Men visst hade kunnat gå att göra utfodringen bättre för en sådan häst. Det går det alltid att göra.
Vill bara ge ett exempel på att ibland har inte alla hästar den där ideal formen som hästar idag ska ha.

Nu syftade jag inte på din häst crazy mia, utan bara rent allmänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurplågare?!

Center skrev:
En häst behöver väl inte vara smal på ett misskött vis bara för att den har tunn överlinje och är bukig?

:bow: :bow:
Ja är det djurplågeri skulle säkert hälften av sveriges hästägare bli anmälda pga dåligt musklade hästar/för tjocka hästar osv. :angel:
 
Sv: Djurplågare?!

Boffey skrev:
Ja du säger att du har en travare....
Japp Fullblodshästar som jag har hållt på med kräver mycket kraftfoder. _Allt är ju rellativt vet du. Har en häst en stor hö mage och tunn över ryggen så betyder det att minska höt och öka kraft fodret så fåe du en riktigt snygg häst. Kraft fodret lägger sig på rygg och rumpa medans hö blir det en stor mage av.
Jag har arbetat i proffs stall både på irland och i sverige där gör man så om hästen ser ut på det viset. Men visst att alla hästar är olika och kräver olika. Det är lika mycket djur plågeri att övergöda en häst som att svällta den. I detta fallet verkar hästen inte svällt men kräver mer kraftfoder och att jag sa att minska på höt var på grund av att hästen hade stor mage--------! Men alla har vi olika åsikter. Men du kanske vet allt:crazy:

Hmm.....Jag vet inte riktigt vad du menar med när du påpekar att jag har en travare och sedan jämför det med dina fullblodshästar?
Vill då tala om att han inte ÄR travare längre. Han är fullt ut en RIDHÄST som rids och tränas normalt sett ca 5 dagar i veckan. Det är heller inte fråga om någon sorts "skogsmulle"-ridning där han lunkar lite slött som han vill. Min dotter som rider honom är mycket seriös med sin ridning. Hon tränar regelbundet för mycket bra instruktörer i både hoppning och dressyr. Han är mycket välriden och i mycket god kondition. Att vi köpte en fd travare var synnerligen välplanerat och inte pga att vi inte hade råd med något annat som en del i bland tycks tro. (obs! Menade nu inte att du tror det)

Vi älskar helt enkelt denna vackra, stolta och personliga hästras som är så otroligt mångsidig :love:

Ja, precis! Allting är relativt. Jag har själv aldrig ägt fullblod men jag har en väninna som alltid älskat den rasen och aldrig haft några andra. Hon skulle aldrig säga så som du gör: att fullblod kräver mycket kraftfoder. Oavsett vilken ras det än gäller så måste det stå i relation till vilket arbete mm som hästen utför. Och vad för sorts hö du har.

Det jag reagerade mest på var att du direkt föreslog att höet skulle minskas trots att trådskaparen i det läget inte hade talat om hur mycket hö hästen fick. Värdet på höet visste vi inte heller.

Bukig mage men tunn över ryggen kan bero på så mycket annat.

Sen tycker jag det är dåligt att slänga ur sig att "du kanske vet allt"

Nej, jag vet definitivt inte allt. Långt ifrån! Men detta är väl ett ändå ett forum där alla har rätt att säga sin åsikt? Det handlar egentligen inte så mycket om ifall jag tycker du har rätt eller fel - det jag tyckte var konstigt var att du överhuvudtaget gav det rådet trots att alla fakta inte var kända.

Ps. Jag tycker det verkar som om DU tror att du vet allt ;)
 
Sv: Djurplågare?!

Nafayette skrev:
Det smartaste är väl att antingen lägga ut ett par ordentliga kort på hur hästen ser ut idag och/eller fråga om en häst är tjock om den har en stor buk..

Min kommentar var ju riktat på bilden..Något annat kan man ju inte bedöma..eller hur? :crazy:

AM


Mkt riktigt. Men du hade svarat i nutid därför reagerade jag. CM hade skrivit att det var gamla bilder.

Och ursprungsfrågan, så som jag fattade det, var hur mkt skit man måste tåla. Inte huruvida hästen var misskött eller inte.
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
Eh :smirk:

Hon ger krafft och det är bara att gå in och läsa på deras hemsida om vad man måste ge för att komma upp i rätt värden. Och de rek. 4-6kg krafft till avelsto!!!

Visst om du kallar det kaos så har jag gärna det hos mig eftersom jag inte har en enda häst som skulle kunna ens klassas som varken överviktig eller smal. Nu ger jag ju iof inte krafft

Snälla nån! ;) :rofl:

Andelen kraftfoder beror på hövärdet. Så är det bara. vet många hästar som inte skulle gå att sitta på vid 3 kg krafft. Se upp med vad du rekomenderar :crazy:
 
Sv: Djurplågare?!

Center skrev:
En häst behöver väl inte vara smal på ett misskött vis bara för att den har tunn överlinje och är bukig?
En häst som inte blir motionerad och mest står och hänger i en hage lär inte bygga några muskler. Till en sådan häst kan man heller inte ge hur proteinrik kost som helst. Lägg då till att den får en stor högiva/fri tillgång, så kommer ju hästen automatiskt att lägga på sig en mage. (denna häst hade ju även haft ett par föl tidigare)
Alltså, med en sådan häst ligger mesta felet i att den inte blir motionerad eller får annan chans till att bygga muskler, ev även att den får för mkt hö. (Vid motion bör fodergivan absolut ses över). Att tillägga ännu mer proteinrik och kraftig mat riskerar att göra mer skada än nytta.
Är det inte så? Eller är det ingen här som haft en häst stående på vila i ett år eller två och sett hur en häst faktiskt tappar muskler om den inte kan bygga upp nya?

FEL. En häst kan visst vara musklad utan att göra ett enda dugg.
Bifogar bilder på damer som inte arbetar för 5 öre.
Flera av dom har stått i många år..

Observera att damerna är lite runda. men häcken är välmående och musklad.

hem4.jpg



Denna är 17 år och har inte gjort något vettigt dom sista 13 åren...
arribaowall.jpg



Denna ståtliga är över 20 och inte gjort något på 15 år...
wibbebete022.jpg



AM
 
Sv: Djurplågare?!

Ja som den hästen jag visade på bild, den gör inget alls förutom att föda föl.

Ingen häst skall ha tunn överlinje
 
Sv: Djurplågare?!

Dressyrfantasten skrev:
Snälla nån! ;) :rofl:

Andelen kraftfoder beror på hövärdet. Så är det bara. vet många hästar som inte skulle gå att sitta på vid 3 kg krafft. Se upp med vad du rekomenderar :crazy:


Läs vad jag har skrivit innan :smirk:

Dessutom så fick hästen fri tillgång av hö och är ändå smal då är det krafft fodret man måste ge mer av ELLER lucern.

Dessutom så är väl iaf inte krafft grund eller groov ett speciellt "piggande" foder det hade varit skillnad om du gav sport tex.

Och en häst som är så tunn måste ju först få gå upp i vikt innan den rids så då spelar det ju ingen roll om den blir pigg tycker jag..

Jag skrev vad de rek för mängd
 
Sv: Djurplågare?!

Bellafjella skrev:
Hmm.....Jag vet inte riktigt vad du menar med när du påpekar att jag har en travare och sedan jämför det med dina fullblodshästar?
Vill då tala om att han inte ÄR travare längre. Han är fullt ut en RIDHÄST som rids och tränas normalt sett ca 5 dagar i veckan. Det är heller inte fråga om någon sorts "skogsmulle"-ridning där han lunkar lite slött som han vill. Min dotter som rider honom är mycket seriös med sin ridning. Hon tränar regelbundet för mycket bra instruktörer i både hoppning och dressyr. Han är mycket välriden och i mycket god kondition. Att vi köpte en fd travare var synnerligen välplanerat och inte pga att vi inte hade råd med något annat som en del i bland tycks tro. (obs! Menade nu inte att du tror det)

Vi älskar helt enkelt denna vackra, stolta och personliga hästras som är så otroligt mångsidig :love:

Ja, precis! Allting är relativt. Jag har själv aldrig ägt fullblod men jag har en väninna som alltid älskat den rasen och aldrig haft några andra. Hon skulle aldrig säga så som du gör: att fullblod kräver mycket kraftfoder. Oavsett vilken ras det än gäller så måste det stå i relation till vilket arbete mm som hästen utför. Och vad för sorts hö du har.

Det jag reagerade mest på var att du direkt föreslog att höet skulle minskas trots att trådskaparen i det läget inte hade talat om hur mycket hö hästen fick. Värdet på höet visste vi inte heller.

Bukig mage men tunn över ryggen kan bero på så mycket annat.

Sen tycker jag det är dåligt att slänga ur sig att "du kanske vet allt"

Nej, jag vet definitivt inte allt. Långt ifrån! Men detta är väl ett ändå ett forum där alla har rätt att säga sin åsikt? Det handlar egentligen inte så mycket om ifall jag tycker du har rätt eller fel - det jag tyckte var konstigt var att du överhuvudtaget gav det rådet trots att alla fakta inte var kända.

Ps. Jag tycker det verkar som om DU tror att du vet allt ;)


Måste bara inflika att de fullblod jag haft (6st) har samtliga varit behov att mer kraftfoder än de halvblod jag haft. De har fått fri tillgång på hö/hösilage men eftersom de är ganska svåra att få att äta mkt så har kraftfoder varit det som "hjälpt" till.

Jag räknar även lucernpellets som kraftfoder tex.
 
Sv: Djurplågare?!

Jag är av en annan åsikt vad gäller muskler på hästar som ser ut som dina. Visst finns det muskler men det mesta är fett men det behöver inte för den delen vara fel.
Men det finns alltför många som anser att hästen har välmusklad rygg för att ryggraden ligger i en grop när det istället är rent fett...
 
Sv: Djurplågare?!

Jag säger inte emot dig. Det är säkert så som du beskrivit :)

Men jag hävdar fortfarande: Innan man vet alla fakta (mängd och kvalite på grovfodret bl a) så tycker inte jag att man kan råda någon att SÄNKA höet som någon här gjorde. Det har ju framkommit i efterhand att hästen får fri tillgång men frågan är då varför hästen ändå är tunn? Höet är förmodligen väldigt proteinfattigt. Lucern-tillskott var det någon som föreslog.

En analys hade kanske lönat sig ändå för trådskaparen eftersom hon annars kanske tillsätter fel och dyra tillsatser.
 
Sv: Djurplågare?!

Ridtravare_bäst skrev:
hej!

kan säga att du inte är en djurplågare!
att kunna fodra på rätt sätt är en konst!, djuren kan ju inte prata direkt...

men hur mycket per dag motioneras hon ?
vad ger du för kraft ?
vad väger hon ?

man brukar ju säga 1ts hö/ 100 kg kroppsvikt
sen är det olika med kraften.

har du kollat upp så att hon inte har mask eller något annat ?

okej..

Hon motioneras inte varje dag utan runt 2-3 dagar i veckan men hon går i en mycket stor hage varje dag och hon är ute ifrån halv8 till runt halv 8 på kvällen.. det beror på väder.. men tidigast då går hon in vid 6.
jag ger krafft grund
jag vet inte vad hon väger i dag men ja ska väga henne i helgen.
Japp jag vet.. Fast hon får ju mer eftersom det är ju kallt nu o då ska de ha mera.. :P

japp det har hon inte
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågare?!

mizz skrev:
Mkt riktigt. Men du hade svarat i nutid därför reagerade jag. CM hade skrivit att det var gamla bilder.

Och ursprungsfrågan, så som jag fattade det, var hur mkt skit man måste tåla. Inte huruvida hästen var misskött eller inte.


Tack så mycket :bow: äntligen så börjar ngt att fatta vad jag har frågat om jag gav bara lite bakgrundsfakta ifall det skulle vara ngn som skulle vara intresserad.

Men varför är alla så intresserad av överlinjen egentligen?? det finns många hästar på min skola som inte har en rak överlinje..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågare?!

Bellafjella skrev:
Jag säger inte emot dig. Det är säkert så som du beskrivit :)

Men jag hävdar fortfarande: Innan man vet alla fakta (mängd och kvalite på grovfodret bl a) så tycker inte jag att man kan råda någon att SÄNKA höet som någon här gjorde. Det har ju framkommit i efterhand att hästen får fri tillgång men frågan är då varför hästen ändå är tunn? Höet är förmodligen väldigt proteinfattigt. Lucern-tillskott var det någon som föreslog.

En analys hade kanske lönat sig ändå för trådskaparen eftersom hon annars kanske tillsätter fel och dyra tillsatser.

När bilden ifråga var tagen så var höet analyserat men det hjälpte ju ändå inte förra ägaren. idag när hästen ser betydligt bättre ut (fast hon kommer att bli finare) så har ja inte analyserat hö.

och jag är inne på den gamla goda tiden. Hur gjorde de förr i tiden då? det var ju ingen som analyserade sitt hö men ändå överlevde hästarna. och då ställer ja den frågan hur kunde de göra det då?
Min häst tävlar inte eller går 100 % hela tiden utan ja sattsar mer på att hon ska få ett behagligt liv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 155
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp