Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

Här har ja hittat en häst som är så otoligt lik min häst idag. det enda (nästan) som skiljer är färgen. Denna häst är desuttom 159 cm i mnh och min är 155. så det är nästan likt. Denna häst har ett föl brevid sig. Om ngn är intresserad så lade jag in fölet brevid.

Duchesse.jpg
Compitos2.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågare?!

Jag tycker nog inte att din häst ser(såg) fasansfullt mager ut. Snarare väldigt otränad.
 
Sv: Djurplågare?!

*lånar knapp*

En stilla undran är varför man skall minska på höet och öka på kraften.. Min häst går på 2 dl kraftfoder om dagen och c:a 6 kilo hö. Det fungerar ypperligt och hon är inte direkt undernärd utan snarare tvärtom..

Tycker hellre man skall satsa på ett bra grovfoder istället för att mojsa ihop massa konstiga geggamojjor av mat. I det vilda äter inte hästar fin hackadluscern och inte äter de hippo-pellets..
 
Sv: Djurplågare?!

Hej, javisst överlevde hästarna :)

Jag ifrågasätter inte att du har oanalyserat hö. Jag har förvisso själv analyserat hö så här "på gamla dar" (är analyserat vid köpet) pga att vår pålle föll ur på vintern och det var väldigt trist att hans fina "kondition" förstördes på kort tid varje vinter.

Jag tyckte att det var väldigt jobbigt att trixa hit och dit med en massa olika (och ibland dyra) tillskott för att få upp honom i "trim" igen. Så när jag äntligen hittade en höbonde som hade analyserat hö till rimligt pris och som hade jämna fina balar i ungefär samma storlek, (en del bönder överskattar vikten på balarna så att man blir blåst på en massa pengar :mad: ) så fick jag hjälp av min duktiga väninna att räkna ut en bra foderstat. Men då vill jag påpeka att jag inte "slaviskt" följer den foderstaten! Den fungerar som ett riktmärke men jag glömmer för det inte att "titta med ögonen" på hur hela hästen ser ut.

Jag har läst det mesta i tråden och grundfrågan du ställde var ju om det s k "djurplågeriet". Jag tycker inte du ska oroa dig! Om din häst har börjat lägga på sig lite hull och är så pass mycket bättre i "skicket" nu sedan du fått hand om den så hade nog jag gjort så här: Om förra ägaren om igen kommer med sina hot om anmälan så skulle jag sagt till dem ungefär så här: "För att få ett slut på detta en gång för alla så kommer jag nu direkt att ta ut en veterinär och göra en "hälsobesiktning". Du/ni är hjärtligt välkomna att närvara!"

Sen vill jag att du ska förstå att enda anledningen till att jag "halkade" in på denna tråd var att jag ville protestera mot att "Boffey" gick in och rådde dig att minska på höet trots att det inte var känt hur mycket hö du ger. (Inte heller värdet ;) )
Det framkom ju senare att du ger fri tillgång men tänk om du bara gett t ex 5-6 kg? Och tagit till dig "Boffeys" råd? Boffey hänvisar till att "man gör så på Irland" som om det skulle vara något att hänvisa till? Det finns säkert en del bra saker med hästhållningen på Irland (som det finns överallt) men det finns också tyvärr mycket som jag inte anser är god hästhållning så den referensen betackar jag mig för!

Någon här frågade varför så många är så rädda för kraftfoder? Tja, jag kan bara prata för mig själv och då är min grundinställning att grovfodret är grunden/fundamentet och sen kompletterar man med annat. Även när jag körde med oanalyserat hö så var jag "försiktig" med kraftfodret. Om pålle var som en "krut-tunna" - ja då minskade jag men om han kändes lite seg i ridningen då fick han mer. För det ÄR ju trots allt så: har man ingen analys så får man gissa vad som behövs. Men jag skulle aldrig i livet dömma ut någon annan för att de har oanalyserat hö! Var och en får göra som de vill så länge inte djuren plågas. Jag har själv råkat ut för en del som klagat på att jag hade oanalyserat hö tidigare men beslutet att köpa analyserat var mitt eget pga att jag var så trött på att gissa.

Så lycka till med din pålle!:) Försök att tysta ner förre ägaren så att du kan börja njuta av din häst i stället. Lycka till!
 
Sv: Djurplågare?!

IrpaSnirpa skrev:
*lånar knapp*

En stilla undran är varför man skall minska på höet och öka på kraften.. Min häst går på 2 dl kraftfoder om dagen och c:a 6 kilo hö. Det fungerar ypperligt och hon är inte direkt undernärd utan snarare tvärtom..

Tycker hellre man skall satsa på ett bra grovfoder istället för att mojsa ihop massa konstiga geggamojjor av mat. I det vilda äter inte hästar fin hackadluscern och inte äter de hippo-pellets..


6 kg hö? vad har du för häst egentligen? bara nyfiken.
Håller med dig fullständigt, man ska använda sig av ett bra grovfoder ist.
 
Sv: Djurplågare?!

Bellafjella skrev:
Hej, javisst överlevde hästarna :)

Jag ifrågasätter inte att du har oanalyserat hö. Jag har förvisso själv analyserat hö så här "på gamla dar" (är analyserat vid köpet) pga att vår pålle föll ur på vintern och det var väldigt trist att hans fina "kondition" förstördes på kort tid varje vinter.

Jag tyckte att det var väldigt jobbigt att trixa hit och dit med en massa olika (och ibland dyra) tillskott för att få upp honom i "trim" igen. Så när jag äntligen hittade en höbonde som hade analyserat hö till rimligt pris och som hade jämna fina balar i ungefär samma storlek, (en del bönder överskattar vikten på balarna så att man blir blåst på en massa pengar :mad: ) så fick jag hjälp av min duktiga väninna att räkna ut en bra foderstat. Men då vill jag påpeka att jag inte "slaviskt" följer den foderstaten! Den fungerar som ett riktmärke men jag glömmer för det inte att "titta med ögonen" på hur hela hästen ser ut.

Jag har läst det mesta i tråden och grundfrågan du ställde var ju om det s k "djurplågeriet". Jag tycker inte du ska oroa dig! Om din häst har börjat lägga på sig lite hull och är så pass mycket bättre i "skicket" nu sedan du fått hand om den så hade nog jag gjort så här: Om förra ägaren om igen kommer med sina hot om anmälan så skulle jag sagt till dem ungefär så här: "För att få ett slut på detta en gång för alla så kommer jag nu direkt att ta ut en veterinär och göra en "hälsobesiktning". Du/ni är hjärtligt välkomna att närvara!"

Sen vill jag att du ska förstå att enda anledningen till att jag "halkade" in på denna tråd var att jag ville protestera mot att "Boffey" gick in och rådde dig att minska på höet trots att det inte var känt hur mycket hö du ger. (Inte heller värdet ;) )
Det framkom ju senare att du ger fri tillgång men tänk om du bara gett t ex 5-6 kg? Och tagit till dig "Boffeys" råd? Boffey hänvisar till att "man gör så på Irland" som om det skulle vara något att hänvisa till? Det finns säkert en del bra saker med hästhållningen på Irland (som det finns överallt) men det finns också tyvärr mycket som jag inte anser är god hästhållning så den referensen betackar jag mig för!

Någon här frågade varför så många är så rädda för kraftfoder? Tja, jag kan bara prata för mig själv och då är min grundinställning att grovfodret är grunden/fundamentet och sen kompletterar man med annat. Även när jag körde med oanalyserat hö så var jag "försiktig" med kraftfodret. Om pålle var som en "krut-tunna" - ja då minskade jag men om han kändes lite seg i ridningen då fick han mer. För det ÄR ju trots allt så: har man ingen analys så får man gissa vad som behövs. Men jag skulle aldrig i livet dömma ut någon annan för att de har oanalyserat hö! Var och en får göra som de vill så länge inte djuren plågas. Jag har själv råkat ut för en del som klagat på att jag hade oanalyserat hö tidigare men beslutet att köpa analyserat var mitt eget pga att jag var så trött på att gissa.

Så lycka till med din pålle!:) Försök att tysta ner förre ägaren så att du kan börja njuta av din häst i stället. Lycka till!


tack så mycket för de fina orden :) äntligen en som förstår hur jag tänker. :bow: Och självklart så överlevde dom eftersom annars så skulle vi inte har hästar idag. jag tycker att de flesta hästägare är så.. vad ska mananvända för ord. löjliga:confused: nej.. hmmm.. så försiktiga med sina hästar att hästarna inte egentligen bara får vara hästar. Vad är det för liv egentligen för en häst den står i en liten hage under halva dagen och sen rids bara i ett ridhus? jag känner en som gör det. Men sjså skulle jag aldrig kunna göra så. En häst får ju lixom aldrig känna sig levande. En häst mår bara bra av varierande arbete och stor kuperad hage så att den får lära sig att lyftapå fötterna och att benen stärks.

och jag ställer samma fråga eller fundering. varför dömma ut personer som inte har analyserat hö? (Jag hatar sådana personer:mad: ) Det kvittar om man har analyserat hö om man inte vet hur man gör. och då så kvittar det lixom att slänga ut pengar på analys. Men jag vet hur man räknar ut en foderstat, men ja känner det att varför skulle jag göra det egentligen? jag kan lika gärna slänga ut pengarna på ngt annat som gäller hästen.

Och som Bellafjella sa. En foderstat är ju egentligen bara en riktlinje och den foderstat som ja om jag har haft analyserat hö kanske inte alls skulle passa in på min häst utan hon kanske skulle ha blivit så mager att revbenen syntes eller så fet att hon inte kunde röra sig.

DET VIKTIGASTE I UTFODRIINGEN ÄR ATT MAN HAR ÖGA FÖR DET OCH ATT MAN FÖLJER VISSA REGLER SOM:
  • Minst 1 kg ts grovfoder/100 kg vikt och dag
  • grovfoder före kraftfoder/aldrig bara kraftfoder
  • Vatten till fodret
  • Sprid ut fodret på flera tillfällen
  • 0,4 kg kraftfoder/ 100 kg vikt och tillfälle max
  • Största grovfodergivan före längsta foderuppehållet
  • Underhållsbehovet täcks av grovfoder
  • Hästen måste kunna få smälta fodret i vila.
  • Hygieniskt foder
  • Successiva foderbyten
  • Bete är också foder. (som många glömmer bort)

Och tror ni mig inte så kan ni ju alltid slå upp det i en foderbok. jag vet detta eftersom jag har foderprov idag.
 
Sv: Djurplågare?!

Försten Bellafjella tack för rådet. Man kanske bara skulle ta ut veterinären bara för att se deras min :) *ler* fast tyvärr har ja inte rådjust nu men ja ska nog göra det iaf om de forstätter.

Men jag ska bara tillägga en sak som de flesta verkar ha missuppfatat. Det är inte förra ägaren som anklagar mig utan att det ären som har varit i mitt stall. Fast ja kastade ut de:devil: :banana:
:angel: Men vad gör man lixom annars om man inte orkar med dom? Jag är glad att jag gjorde det.fast det har inte lugnat ned sig i stallet ännu. det verkar som om de smyger in i staller och saboterar för oss.. *suck* Men jag kan säga så här att jag är glad att deras häst är i Trappalanda nu så att hon slapp dem. Hästen hade föressten oxå melanom och det syntes att hon led. :( Men jag saknar henne så. :cry: (mamman trodde att hon visste allt om hästar. Det hon hade lärt sig om hästar så var det på ridskolan ochhon tyckte att vi skulle göra som ridskolan gjorde med redan hö. eller ska ja säga hösilage. Men skillnade mellan ridskolan och oss var att vi har hö de har hösilage. Vi har inte hästar som går tre pass omdagen utan lätt skogsridning och ridskolans hästar går tillsammans i en hage som var 1/3 av min "lilla" hage ochvi hade vid det tillfällen 5 hästar (3 vuxna, en unghäst och ett föl) och de hade fortfarandemassa gräs att gå på och de fick gå i alla våra hagar. 4 stycken som är sammankopplade + att vi har en hage som ligger lite utanför och där i såvar det mest gräs. Hon slänge ut en massa hö som de inte ens åt upp och honväntade inte ens på att de skulle äta upp höet utan att hon slänge ut mer och mer.. snacka om att det gick åt så mycket hö i onödan. jag tror vi fick slänga närmare ett halvt ton hö den hösten/vinter om inte mer. *suck*:crazy:
 
Sv: Djurplågare?!

Säg såhär istället då, är ni oroliga för min häst och inte tycker hon får tillräckligt i sig, då är NI välkomna att komma hit med en veterinär som undersöker hästen och ser om den är misskött. Välj då gärna någon som är insatt i foder oxå och som mer än gärna får kommentera vad jag ger till hästen :) Bollen ligger i deras fack!

Varför ska du behöva betala för något som du vet och redan fått bekräftat? Är de så oroliga för din häst så gör de väl det gärna ;)
 
Sv: Djurplågare?!

Kraftfodret spelar ju inte in om man drar ner.
Blev också anklagad att svälta en häst en gång det för att hon inte fick fyra kg havre. (hästen var pigg som tusan och la redan all sin energi på att få av en).
 
Sv: Djurplågare?!

Men varför är alla så intresserad av överlinjen egentligen?? det finns många hästar på min skola som inte har en rak överlinje..

Alltför ofta är det många hästar som har dålig överlinje. Dålig ridning, dåligt foder eller dåligt tillpassad utrustning. Bara för att ANDRA har sämre skötta hästar rättfärdigar det väl inte att ha det själv, eller?
 
Sv: Djurplågare?!

*suckar* många av er som svarat har skrivit rakt upp och ner att så är det eller si är det men hur vet ni det? Hur vet ni om det är för lite kraftfoder eller för mcyekt eller för lagom eller vad det är? Hur många har tittat på hästen känt å köämt på den. Tycker inte man kan yttre sig innan man har all fakta.

Och om du trådskaparen sköter din häst efter kosntens alla regler så lider ajg verkligen med dig. Har varit utsatt för samma sak hade en granne som anmälde oss för allt möjligt skit...trots att djurskydd å miljöinspektöreer gång på gång sa att allt var jätte bra... Ta ut en djurskyddsinspektör och begär ett protokoll där det förhoppningsvis står att du tar bra hand om din häst och så ger du det till den som anklagar dig då har du svar på vitt att du sköter din häst.

// Anna
 
Sv: Djurplågare?!

Nafayette skrev:
FEL. En häst kan visst vara musklad utan att göra ett enda dugg.
Bifogar bilder på damer som inte arbetar för 5 öre.
Flera av dom har stått i många år..

Observera att damerna är lite runda. men häcken är välmående och musklad.

AM

Mmmm, visst kan en häst se musklad ut utan att bli tränad, men......
Hästar, precis som människor kan se väldigt annorlunda ut i jämförelse med varandra. Vissa har lättare för att hålla sig i form medans andra inte.
Jag har sett båda varianterna och ingen av dem var misskötta.
 
Sv: Djurplågare?!

Nu kommer det som de flesta har väntat på en alldeles nytagen bild på min häst :) Men tyvärr så blev det ngt fel när jag fick bilderna hitskickade så jag fick bara de som togs sist och då hade det blivit mörkt men jag kan lägga upp mera imorgon då jag ska få resterande. men ni får hålla detta tillgodo just nu. jag lägger upp den nya bilden till höger om den gamla så får ni se. Men bättre bilder kommer imorgon eller senast tisdag!
944757.jpg
1109118.jpg
 
Sv: Djurplågare?!

Smulan75 skrev:
Säg såhär istället då, är ni oroliga för min häst och inte tycker hon får tillräckligt i sig, då är NI välkomna att komma hit med en veterinär som undersöker hästen och ser om den är misskött. Välj då gärna någon som är insatt i foder oxå och som mer än gärna får kommentera vad jag ger till hästen :) Bollen ligger i deras fack!

Varför ska du behöva betala för något som du vet och redan fått bekräftat? Är de så oroliga för din häst så gör de väl det gärna ;)


Det ska jag göra.. tack för tipset =)
 
Sv: Djurplågare?!

Hejsan!
Jag tycker att det låter som att din häst får alldeles för lite kraftfoder..oavsett om hästen är överviktig så måste den ha kraft om den motioneras...och om du ska bygga muskler till henne och då måste hon ju röra på sig och arbeta...så måste hon ha kraft för att få den energin så att hon orkar.

Visst det är ju jättesvårt att sitta och bedömma din häst.
men gör en foderstatsanalys på henne..då får du upp dom olika värderna som en häst måste ha för att överleva.. sen räknar dom på vikten och hur mycket hon rids per dag..samt hennes hull..om du är mer osäker ta ut en vetersinär eller någon anna bra hästmänniska så kan ni sätta er ner och räkna ut en bra foderstat till henne.

jag tycker att det låter väldigt konstigt att du skulle blivit anklagad för djurplågeri!! i denna krets av hästfolk så är folk inte riktigt kloka..alla har sina sätt att hantera hästar och vissa klarar inte av att andra gör det på sitt eget sätt och kan då slänga ut sig det ena o det andra...om detta nu inte är sant ang anklagerserna och det har pågått över ett års tid så tycker jag sannerligen att du ska sätta stopp för det!! Det är din häst nu och vad du gör med henne och hennes välbefinnade liger nu i dina händer..jag tycker starkt att du ska anmäla henne för förtal om detta nu inte stämmer.

du vill ju din häst det bästa och att hon ska må bra..så oavsett om man själv inte kan så mkt om hästar så borde du ta hjälp och fråga, fråga ocg återien fråga så mycket som du bara kan och ta hjälp av duktiga hästmänniskor. Jag lovar när du är klar med henne så kommer hon säkert att bli jättefin..bry dig inte om magen utan koncentera dig på att bygga hennes muskler och få upp konditionen...inget sto är stjärnfin efter att den har haft föl!

Kämpa på..och ta inte emot en massa skit..
 
Sv: Djurplågare?!

Tuva-Li skrev:
*suckar*

Det går väl alldeles utmärkt att bygga muskler på en häst UTAN kraftfoder, förutsatt att grovfodret har bra värden.

Kraftfoder (och annat) är ett komplement till grovfodret om grovfodret inte täcker hästens behov.

Till trådskaparen:
Har du koll på vad fodret innehåller? Några värden på grovfodret? Vet du vad hästen får i sig, eller chansar du lite hit och dit?

Det låter ju som om något är tokigt i foderstaten, uppenbarligen.


undebart! äntligen någon här inne som kan något om foder! :bow: grovfoder ska hästen äta... i mängder... å är det så att det inte är tillräckligt bra grovfoder så får man givetvis ta till det ultimata tillskottet kraftfoder för att hästen ska hålla hullet osv. :idea:

det är inte kraftfodret som är all näring, energin och proteinet i ett hö är den bästa sortens näring man kan ge en häst... hästen beöver tugga tugga å åter tugga, å helst slippa magsår... som kan uppstå vid för stort stärkelse intag mm....:banana:
 
Sv: Djurplågare?!

det ser verkligen inte ut som att din häst är så fet som du påstår!
snarare ser det ut som den är mager och ganska mkt bukig, du måste se skillnad på om den är bukig eller fet, i detta fallet tkr jag det ser ut som att det är tarmarna som är "tjocka" inte hästen, men det går inte å se till 100%, skulle vilja känna på hästen,

men om man tittar på hur hals och rumpa ser ut kan jag garanterat säg att den inte är fet... skulle vilja göra ett träckprov ´på den, jag skulle lätt misstänka mask eller något annat magproblem eftersom den är både bukig och mager....

ge hästen massor av grovfoder (10-12kg hö eller motsvarande hösilage) av så bra kvalitet du kan få tag i och öka på den minimala kraftfoder giva du ger, det är trots allt en ganska stor häst som behöver lägga på sig... något kilo korn vore inte fel...

OBS väldigt svårt att säga så här över nätet, man vill gärna se hästen IRL för att kunna ge ordentliga råd, om du känner dig osäker på hur du ska fodra så kan du ta kontakt med en foderrådgivare där du bor som kan se hästen och ge ett proffsigt svar på hur du ksa göra!:idea:
 
Sv: Djurplågare?!

Skulle vilja se en bättre bild, men på det jag ser här är det en ngt tunn häst, särskillt behöver den mycket mer överlinje (muskler och även fett).

Den här hästen behöver mer näringsrik mat än den får idag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 157
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp