Hej, javisst överlevde hästarna
Jag ifrågasätter inte att du har oanalyserat hö. Jag har förvisso själv analyserat hö så här "på gamla dar" (är analyserat vid köpet) pga att vår pålle föll ur på vintern och det var väldigt trist att hans fina "kondition" förstördes på kort tid varje vinter.
Jag tyckte att det var väldigt jobbigt att trixa hit och dit med en massa olika (och ibland dyra) tillskott för att få upp honom i "trim" igen. Så när jag äntligen hittade en höbonde som hade analyserat hö till rimligt pris och som hade jämna fina balar i ungefär samma storlek, (en del bönder överskattar vikten på balarna så att man blir blåst på en massa pengar

) så fick jag hjälp av min duktiga väninna att räkna ut en bra foderstat. Men då vill jag påpeka att jag inte "slaviskt" följer den foderstaten! Den fungerar som ett riktmärke men jag glömmer för det inte att "titta med ögonen" på hur hela hästen ser ut.
Jag har läst det mesta i tråden och grundfrågan du ställde var ju om det s k "djurplågeriet". Jag tycker inte du ska oroa dig! Om din häst har börjat lägga på sig lite hull och är så pass mycket bättre i "skicket" nu sedan du fått hand om den så hade nog jag gjort så här: Om förra ägaren om igen kommer med sina hot om anmälan så skulle jag sagt till dem ungefär så här: "För att få ett slut på detta en gång för alla så kommer jag nu direkt att ta ut en veterinär och göra en "hälsobesiktning". Du/ni är hjärtligt välkomna att närvara!"
Sen vill jag att du ska förstå att enda anledningen till att jag "halkade" in på denna tråd var att jag ville protestera mot att "Boffey" gick in och rådde dig att
minska på höet trots att det inte var känt hur mycket hö du ger. (Inte heller värdet

)
Det framkom ju senare att du ger fri tillgång men tänk om du bara gett t ex 5-6 kg? Och tagit till dig "Boffeys" råd? Boffey hänvisar till att "man gör så på Irland" som om det skulle vara något att hänvisa till? Det finns säkert en del bra saker med hästhållningen på Irland (som det finns överallt) men det finns också tyvärr mycket som jag inte anser är god hästhållning så den referensen betackar jag mig för!
Någon här frågade varför så många är så rädda för kraftfoder? Tja, jag kan bara prata för mig själv och då är min grundinställning att grovfodret är grunden/fundamentet och sen kompletterar man med annat. Även när jag körde med oanalyserat hö så var jag "försiktig" med kraftfodret. Om pålle var som en "krut-tunna" - ja då minskade jag men om han kändes lite seg i ridningen då fick han mer. För det
ÄR ju trots allt så: har man ingen analys så får man gissa vad som behövs. Men jag skulle aldrig i livet dömma ut någon annan för att de har oanalyserat hö! Var och en får göra som de vill så länge inte djuren plågas. Jag har själv råkat ut för en del som klagat på att jag hade oanalyserat hö tidigare men beslutet att köpa analyserat var mitt eget pga att jag var så trött på att gissa.
Så lycka till med din pålle!

Försök att tysta ner förre ägaren så att du kan börja njuta av din häst i stället. Lycka till!