Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

Men vissa hästar är väldigt bukiga (har hängmage!) fast att de är jättetunna över revbenen... o det är ju där de ska ha fettet, så man får inte alltid gå efter magens storlek! får inte din häst nåt grovfoder? Hästar kan få gallor av att stå stilla mkt o om hon inte är halt så kan du nog rida ändå. ibland går gallorna ner när man rider, men det beror oxå på vad de fått gallorna av.
 
Sv: Djurplågare?!

NEJ NEJ NEJ!! Stråfodergivan ska man akta sig för att minska. I regel är det inget fel att ha hästar gå på fri tillgång på ståfoder. Minst 8-10 kg per dag för ett varmblod. Eller 15-20 kg hösilage.

Motioneras inte hästen och har dåligt med muskler ser hästen säkert kantig och mager ut, men den borde inte vara utsvulten om den får tillräckligt med stråfoder.

Den här hästen kan dock behöva mer motion för att ta bort gallorna som ofta uppstår hos äldre hästar när de står för mycket och för att bygga muskler. Då behövs kraftfoder som energitillägg och proteiner som bygger upp musklerna. Jag tippar på att stråfodret har låg proteinhalt eftersom hon upplevs som mager/omusklad. Kolla upp ett bra kraftfoder med lite mer protein innehåll och fodra med det - men inte för mycket eftersom proteinrikt foder ofta bildar gallor.
 
Sv: Djurplågare?!

Tyvärr blir så gott som alla som håller på med hästar anklagade för både det ena och det andra.Oftast av folk som kan betydligt mindre.. Blev själv anklagad för en månad sedan när gammelponnyn skulle tas bort pga kroniska hov och kotledsinfl. Dom tyckte att han skulle få leva kvar eftersom han inte hade ont..:eek: Det var just av den anledningen han skulle tas bort, han kunde inte springa, rulla eller ligga ner. Han var totalt vansinnig på allt, hästarna i stallet framför allt.. Han hade ju kunnat gått som sällskapsponny enl dom..:eek:
 
Sv: Djurplågare?!

Eftersom dom flesta större märken av avmaskningmedel innehåller olika verkande ämnen så försvårar du resistensen om du varierar avmaskningmedel mer eller mindre regelbundet.

Självklart ska man växla medel (eller rättare sagt, verksam substans, dvs man har bara två sorter att växla mellan), men LÅNGSAMT. Dvs. man använder en substans ett år och nästa år den andra substansen. Detta gäller rundmaskar. Bandmasken och styngflugan tas vid behov (konstaterad smitta).

Om du har stora arealer och dessutom får markerna vila, behöver du verkligen avmaska alls? Träckprov borde vara ett bra ställe att börja på.
 
Sv: Djurplågare?!

Har du ingen nyligt tagen bild på din häst i Dagsljus, som du kan lägga ut? Jämte en på hur hon såg ut när du tog över henne?
 
Sv: Djurplågare?!

6 kg hö per dag på ett varmblod är alldeles för lite, minst 10 kg nu på vintern, gallorna kan bero på för mycket kraftfodereller för lite motion. Men ca 3 kg kraftfoder om dan om du rider henne flera gånger i veckan..
Hon kan ju behöva en avmaskning eftersom magen är stor, eller kanske hon har haft många föl och fått magen av det, de kan bli vassa i ryggen när de går med föl, eftersom fölen ta så mycket näring av stoet, men då är det viktigt att hon får rätt foderstart.
Magen kan även bero på att hon har svamp......

Det här fixa du...Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågare?!

Flipzon89 skrev:
NEJ NEJ NEJ!! Stråfodergivan ska man akta sig för att minska. I regel är det inget fel att ha hästar gå på fri tillgång på ståfoder. Minst 8-10 kg per dag för ett varmblod. Eller 15-20 kg hösilage.

Motioneras inte hästen och har dåligt med muskler ser hästen säkert kantig och mager ut, men den borde inte vara utsvulten om den får tillräckligt med stråfoder.

Den här hästen kan dock behöva mer motion för att ta bort gallorna som ofta uppstår hos äldre hästar när de står för mycket och för att bygga muskler. Då behövs kraftfoder som energitillägg och proteiner som bygger upp musklerna. Jag tippar på att stråfodret har låg proteinhalt eftersom hon upplevs som mager/omusklad. Kolla upp ett bra kraftfoder med lite mer protein innehåll och fodra med det - men inte för mycket eftersom proteinrikt foder ofta bildar gallor.


gallorna uppstår bara i samband med om hon får stå för mycket i boxen vilket hon inte gör.. hon släpps nämligen ut kl 7 på morgonen o släpps sedan in runt 8-9 på kvällen. Och har däremellan har fri tillgång på hö.

Men ja har inte sagt ngt om att hon är för mager! + att den mörka bilden är ju den senaste så hur kan du/ni dömma efter den? och sen så kan man inte ändra hästen så fort eftersom hon inte gick så mycket när jag fick henne så måste jag ta det lugt eftersom det tar ½ till 1½ år tills hennes kropp anpassar sig till arbetet och då tänkter ja inte sätta igång henne stenhård bara för att få henne fin så snabbt som möjligt utan hon får komma i sin egna lilla takt. Men tro inte att hon inte får det hon ska för det får hon..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågare?!

Gnist skrev:
Har du ingen nyligt tagen bild på din häst i Dagsljus, som du kan lägga ut? Jämte en på hur hon såg ut när du tog över henne?

jag har det men tyvärr så kan jag inte få dem eftersom de ligger på min storebrors dator och tyvärr så är den ur funktion för tillfällegt.. men ja ska ta snart nya bilder igen..

Har ingen bild på hur hon såg ut när jag tog över henne bara ett år innan jag tog över henne... Men hon såg i princip lika dan ut...
Jag ska se om jag kan få låna ngn kamera och ta kort redan till helgen..
 
Sv: Djurplågare?!

och en sak till!! Gäller alla som läser denna tråd!!!

Det verkar inte som de flesta här kan läsa eftersom det inte är ngn som har svarat på vad jag har frågat! o det var vart gränsen för djurplågeri går och det enda som har hänt är att ni har hoppat på mig!

För det första: JAG HAR UTBILDNING! ( hur många av er har det??)
För det andra: NI HAR INTE ENS SETT MIN HÄST OCH DEN UTVECKLING HON HAR GJORT ( så ni kan inte säga ngt)
FÖR det tredje: SNÄLLA LÄS VAD JAG HAR SKRIVIT!! DET MÄRKS ATT NÄSTAN INGEN HAR GJORT DET FÖR NI STÄLLER SAMMA FRÅGOR HELA TIDEN!!!
För det fjärde: DET MÄRKS PÅ HÄSTEN OM DEN MÅR BRA ELLER INTE!!! INGET MAN KAN SE PÅ BILD! (och den som kommer hem och säger till mig att min häst inte mår bra.. ja den säger jag bara åt att skaffa starka glasögon eller att öppna ögonen!)
För det femte: JAG HAR HAFT VETERINÄR UTE OCH OM NÅGON BORDE SÄGA NÅGOT SÅ ÄR DET VÄL DOM?! ( de sa att de inte hade sett en finare häst, det säger väl mycket?!)

SÅ SNÄLLA LÄGG AV MED DESSA PÅHOPP DET BÖRJAR ATT BLI GANSKA TRÖTTSAMT!!!
 
Sv: Djurplågare?!

Gränsen för misskötsel och djurplågeri är hårfin och jag tror inte man kan definiera det på något bra sätt egentligen.

Om ett djur behandlas illa (slag, sparkar mm) så är det djurplågeri. Om ett djur inte får pälsvård, hovvård tillräckligt med foder och motion osv, så är det misskötsel, som om det fortgår blir djurplågeri.
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
Inget påhopp, men visst kan du se på en häst om den inte mår bra på bilder

ja visst kan man väl se så.. men ja menar att kan du se på min häst om den mår dåligt? och då menar jag den nyaste bilden inte den gamla.. nej för att den är egentligen för mörk för att man ska kunna fastslå något.
 
Sv: Djurplågare?!

Det verka va samma problem på din som på min förre detta travare..
När jag köpte honom hade han jätte mkt gallor bak, vetrinären sa till mig att en sådan häst måste vara ute så mkt som möjligt och röra på sig.ridas 3-5 dagar i veckan. Så var det viktigt att han hade ett tjockt täcke på sig på natten, annars frös han, fick ont i njurarna och sparkade i väggarna......En travare som gått löp är rätt slut i benen när de är 16-18 år tyvärr.....så det är viktigt att de får röra på sig, den dan man lägger av att rida dem, bli de rätt stappliga och hela bakbenen kan börja svullna......;)
 
Sv: Djurplågare?!

rocki skrev:
Det verka va samma problem på din som på min förre detta travare..
När jag köpte honom hade han jätte mkt gallor bak, vetrinären sa till mig att en sådan häst måste vara ute så mkt som möjligt och röra på sig.ridas 3-5 dagar i veckan. Så var det viktigt att han hade ett tjockt täcke på sig på natten, annars frös han, fick ont i njurarna och sparkade i väggarna......En travare som gått löp är rätt slut i benen när de är 16-18 år tyvärr.....så det är viktigt att de får röra på sig, den dan man lägger av att rida dem, bli de rätt stappliga och hela bakbenen kan börja svullna......;)


Aj då.. det hade jag ingen aning om..att hela bakbenet kan svullna på en f.d. travare.. men jag kan säga att utevistelse får hon mycket av om motion oxå..:)
 
Sv: Djurplågare?!

Hej CrazyMia!

Jag har läst igenom hela tråden och vissa av svaren är förskräckliga... andra har inte ens läst vad du har skrivit. :crazy:

För det första så tror jag absolut inte att du missköter din häst. Du gör så gott du kan och hästen mår säkert bra!
Som svar på din fråga om djurplågeri - det krävs BRA MYCKET MER för att du ska bli dömd för djurplågeri. Det räcker inte med en något mager häst...
Efter att ha varit medlem i Svenska Hästars Värn i ett antal år vet jag att det är mycket svårt att få djurägare fällda för djurplågeri. Det är svårt att få fast alla RIKTIGA djurplågare/vanvårdare!
Nä du, ditt fall är inte ens nära på djurplågeri, så vitt jag kan bedöma av vad du berättat och dina visade bilder.

Sen vill jag bara kommentera/tipsa dig om lite andra saker också även om du inte har frågat om det. Hoppas du inte tar illa upp! :smirk:

Jag är medveten om att du läser hästhållning, är under pågående utbildning (gymnasiet antar jag?) och att du kan en del. Men av dina svar att döma ser man att du inte är FÄRDIG utbildad - ni har inte gått igenom allt ännu.
Därför vill jag förklara lite saker för dig men ber om ursäkt om jag tjatar om sånt som du redan vet om. (Och vill också påpeka att jag absolut inte är någon expert och om någon ser att jag skrivit fel om nåt så påpeka gärna det!)

Det här med överlinjen på hästen... jag förstår att du har utbildning och men kanske har ni inte kommit till denna punkt ännu?
Iaf, vad man menar när man pratar om att överlinjen är tunn är att den är dåligt musklad/hull över rygg och kors. Inte att linjen ska vara RAK, som du beskrev det.
Magen behåller sin storlek och då ser hästen bukig ut - den ser ut att vara tjock pga sin stora mage. Sanningen är att magen i det fallet är normal men det är rygg och kors som behöver mer muskler/hull och anpassas TILL MAGEN så hästen blir mer jämnrund över hela bålen. Förstår du hur jag menar?
Dock är en otränad/avelshäst nästan alltid lite "bukig" pga att den saknar magmuskler som håller upp "hängmagen" och/eller har fått många föl som töjt ut den. Men då ska ändå rygg/kors ha ordentligt med hull/muskler.

Att en häst tappar i "överlinjen" beror ofta på att grovfodret innehåller alldeles för lågt av protein. Det är väldigt vanligt tyvärr och många har problem med proteinfattigt hö. (så även jag själv)
Har ni läst om KVOTER o sånt ännu? och foderstatsberäkning?
Jag tror absolut att detta är fallet med er - för låg kvot i höet! (för lite protein i förhållande till energi)

Om ditt hö t ex har en så låg kvot som 2-3 (inte ovanligt!) så krävs ett starkt proteinfodermedel för att få upp kvoten. Utan att analysera höet är det förstås svårt att räkna på hur mkt och vad man ska ge!
Om man inte analyserar sitt hö så är det bästa man kan göra är att ge LUSERN. Ge 1-2kg lusern utöver fri tillgång på hö.
Havre/korn och t ex krafft groov har för låg kvot och ger mestadels energi.
Betfor skulle jag skippa om du tycker att din häst är FÖR PIGG.
Du ska satsa på proteinrika fodermedel och skippa energirika foder. (energi får den ändå - allt foder innehåller energi så det räcker i ditt fall)
Jag skulle nog vilja föreslå LINFRÖKAKA också (förutom lusern). Det ger bra fetter, bra protein och även en del energi. Det är bra för magen (får du på köpet! ;) ) , ger glansig päls och fettet i det har en lugnande effekt (mig veterligen).
Om jag var du skulle jag allstå successivt börja ge hästen minst 1kg lusern samt uppemot 0.5kg linfrökaka (alternativt krossade linfrön).

Jag tycker att detta med foderstaten till din häst ÄR relativt i denna tråd eftersom jag är ganska säker på att den förre ägaren reagerar på att hästen är tunn i sin överlinje.... Så om du får ordning på det så kanske tjatet försvinner?
Men du kanske redan har fått ordning på det? :) (svårt att bedöma av den mörka bilden som man fick se)

Mvh Milly
 
Sv: Djurplågare?!

När det gäller hur mycket mat en häst ska ha kan man inte dra alla över samma kant för det är olika vad de behöver. Vi hade en stor häst innan och vi gav henne bara någon dl betfor med mineraler i och ca 10-12kg per dag. Hon klarade sig hur bra som helst med bara det kraftfodret. Många hästar behöver inte kraftfoder så länge man har dem som fritidshästar. Deras magar mår bättre av att äta mer hö då det är det gräs dom är gjorda för att äta. Dock bör man ju ge dem mineraler. En ponny jag äger går inte på något kraftfoder förutom ca en dl betfor med mineraler och han har ridits in och sånt på detmen då gick han också på några dl musli. Han musklades fint och var mycket pigg på det och sen har jag fortsatt med det då han faktiskt funkar bäst med lite kraftfoder och istället mer hö. Hästar är ju gjorda för att äta ca 17 timmar per dag och kraftfodret tar bort en del mängd hö dem skulle ha istället och det tar slut på mindre än 5 minuter. Dessutom har hästar små magar och bör äta lite men ofta.
 
Sv: Djurplågare?!

Du menade inte att svara på mitt inlägg va? bara lånade knapp?

Ananrs förstår jag inte varför du ville påpeka allt det där för JUST MIG :confused:
 
Sv: Djurplågare?!

milly skrev:
Du menade inte att svara på mitt inlägg va? bara lånade knapp?

Ananrs förstår jag inte varför du ville påpeka allt det där för JUST MIG :confused:

Snälla Milly, sluta ta åt dig av alla som uppenbarligen inte lärt sig riktigt hur "svara" systemet funkar.
 
Sv: Djurplågare?!

milly skrev:
Hej CrazyMia!

Jag har läst igenom hela tråden och vissa av svaren är förskräckliga... andra har inte ens läst vad du har skrivit. :crazy:

För det första så tror jag absolut inte att du missköter din häst. Du gör så gott du kan och hästen mår säkert bra!
Som svar på din fråga om djurplågeri - det krävs BRA MYCKET MER för att du ska bli dömd för djurplågeri. Det räcker inte med en något mager häst...
Efter att ha varit medlem i Svenska Hästars Värn i ett antal år vet jag att det är mycket svårt att få djurägare fällda för djurplågeri. Det är svårt att få fast alla RIKTIGA djurplågare/vanvårdare!
Nä du, ditt fall är inte ens nära på djurplågeri, så vitt jag kan bedöma av vad du berättat och dina visade bilder.

Sen vill jag bara kommentera/tipsa dig om lite andra saker också även om du inte har frågat om det. Hoppas du inte tar illa upp! :smirk:

Jag är medveten om att du läser hästhållning, är under pågående utbildning (gymnasiet antar jag?) och att du kan en del. Men av dina svar att döma ser man att du inte är FÄRDIG utbildad - ni har inte gått igenom allt ännu.
Därför vill jag förklara lite saker för dig men ber om ursäkt om jag tjatar om sånt som du redan vet om. (Och vill också påpeka att jag absolut inte är någon expert och om någon ser att jag skrivit fel om nåt så påpeka gärna det!)

Det här med överlinjen på hästen... jag förstår att du har utbildning och men kanske har ni inte kommit till denna punkt ännu?
Iaf, vad man menar när man pratar om att överlinjen är tunn är att den är dåligt musklad/hull över rygg och kors. Inte att linjen ska vara RAK, som du beskrev det.
Magen behåller sin storlek och då ser hästen bukig ut - den ser ut att vara tjock pga sin stora mage. Sanningen är att magen i det fallet är normal men det är rygg och kors som behöver mer muskler/hull och anpassas TILL MAGEN så hästen blir mer jämnrund över hela bålen. Förstår du hur jag menar?
Dock är en otränad/avelshäst nästan alltid lite "bukig" pga att den saknar magmuskler som håller upp "hängmagen" och/eller har fått många föl som töjt ut den. Men då ska ändå rygg/kors ha ordentligt med hull/muskler.

Att en häst tappar i "överlinjen" beror ofta på att grovfodret innehåller alldeles för lågt av protein. Det är väldigt vanligt tyvärr och många har problem med proteinfattigt hö. (så även jag själv)
Har ni läst om KVOTER o sånt ännu? och foderstatsberäkning?
Jag tror absolut att detta är fallet med er - för låg kvot i höet! (för lite protein i förhållande till energi)

Om ditt hö t ex har en så låg kvot som 2-3 (inte ovanligt!) så krävs ett starkt proteinfodermedel för att få upp kvoten. Utan att analysera höet är det förstås svårt att räkna på hur mkt och vad man ska ge!
Om man inte analyserar sitt hö så är det bästa man kan göra är att ge LUSERN. Ge 1-2kg lusern utöver fri tillgång på hö.
Havre/korn och t ex krafft groov har för låg kvot och ger mestadels energi.
Betfor skulle jag skippa om du tycker att din häst är FÖR PIGG.
Du ska satsa på proteinrika fodermedel och skippa energirika foder. (energi får den ändå - allt foder innehåller energi så det räcker i ditt fall)
Jag skulle nog vilja föreslå LINFRÖKAKA också (förutom lusern). Det ger bra fetter, bra protein och även en del energi. Det är bra för magen (får du på köpet! ;) ) , ger glansig päls och fettet i det har en lugnande effekt (mig veterligen).
Om jag var du skulle jag allstå successivt börja ge hästen minst 1kg lusern samt uppemot 0.5kg linfrökaka (alternativt krossade linfrön).

Jag tycker att detta med foderstaten till din häst ÄR relativt i denna tråd eftersom jag är ganska säker på att den förre ägaren reagerar på att hästen är tunn i sin överlinje.... Så om du får ordning på det så kanske tjatet försvinner?
Men du kanske redan har fått ordning på det? :) (svårt att bedöma av den mörka bilden som man fick se)

Mvh Milly

Hej Milly!

Först så vill jag bara tacka dig för att du har läst igenom HELA tråden innan du svarade.. Ett stort :bow: :bow: :bow: till dig! För visst är det verkligen jobbigt att folk inte läser igenom HELA tråden innan de svarar.. *suck* men man kan inte få allt här i världen..

Japp jag läser sista året på gymnasiet (Lillerud) och det kan hända att jag hade glömt att skriva vissa saker som du påminde mig om. och överlinjen har jag gått igenom. men ja är inte så bra på att formulera mig. Men jag kan säga så här att min häst har inte fått jobba ordentligt med ryggen när förra ägaren hade henne utan det var först när hon kom till mig. Det jag jobbar med är att bygga på överlinjen och jag kan säga att det går bra =) Överlinjen är bättre idag än vad den var ialla fall för 1½ år sen. Det förstår jag att hästen kan vara bukig men det är inte det jag reagerar på eller hur nu man ska säga eftersom när jag rider henne så ser hon "smal" ut, det vet ja ju att när hästen är i vila så spänner de ju direkt inte magmusklerna, det gör ju inte vi heller.. *ler*

Jag ska börja ge ett kraftigare proteinfoder men har inte hittat något som ja verkligen vill börja med. En annan häst i stallet har lusernpellets o min häst vill inte äta det. jag har försökt men hon vägrar och då ska man tänka på att hon äter för det mesta allt. Men det kanske berodde på något helt annat oxå. Ska försöka igen när jag kommer hem idag.

LINFRÖKAKA?! Vad är det för något? :confused: Jag har inte hört talas om det. vart kan man köpa det? För så vitt jag vet så finns det inte på granngården där jag köper mitt andra foder.

Men nu måste jag bara säga en sak till dig som du har missuppfattat. Det är inte förra ägaren som klagar på hästen, utan det är några personer som har haft en häst i mitt stall och som blev utslängda på grund av vissa orsaker. Förra ägaren är fortfarande kvar i stallet och har sin unghäst där. (första fölet efter min häst) Och hon är.. ja vad kan man säga.. korkad... Första regeln när det gäller unghästar är att de inte får bli för feta.. Ja vad ska man säga.. det ser ut som unghästen är dräktig i 11 månaden:crazy:.. *suck*
Men det går inte få henne att ändra foderstat.. Nä hon bytte bara foder till ett mycket kraftigare.. *suck*

Men tack ska du ha för alla tips och så =) Bra att man blir påmind om saker och ting ibland..:D

Mvh CrazyMia
 
Sv: Djurplågare?!

ja ang, krafft har en travare oxå ringde krafft o frågade.Nu e det en valack normalridning o ett normalt bra hö.2Kg Krafft grov skulle han ha o fritt hö,jag tycker det funkar bra . Gallor har han bak men dom blir bättre om han e ute o går nästan ner helt om man rider så motion för gallor e nog det bästa.Har haft fler travare som haft det o motion funkar utmärkt för dom e ju inte halta av dom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 151
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp