Hej CrazyMia!
Jag har läst igenom hela tråden och vissa av svaren är förskräckliga... andra har inte ens läst vad du har skrivit.
För det första så tror jag absolut inte att du missköter din häst. Du gör så gott du kan och hästen mår säkert bra!
Som svar på din fråga om djurplågeri - det krävs BRA MYCKET MER för att du ska bli dömd för djurplågeri. Det räcker inte med en något mager häst...
Efter att ha varit medlem i Svenska Hästars Värn i ett antal år vet jag att det är mycket svårt att få djurägare fällda för djurplågeri. Det är svårt att få fast alla RIKTIGA djurplågare/vanvårdare!
Nä du, ditt fall är inte ens nära på djurplågeri, så vitt jag kan bedöma av vad du berättat och dina visade bilder.
Sen vill jag bara kommentera/tipsa dig om lite andra saker också även om du inte har frågat om det. Hoppas du inte tar illa upp! :smirk:
Jag är medveten om att du läser hästhållning, är under pågående utbildning (gymnasiet antar jag?) och att du kan en del. Men av dina svar att döma ser man att du inte är FÄRDIG utbildad - ni har inte gått igenom allt ännu.
Därför vill jag förklara lite saker för dig men ber om ursäkt om jag tjatar om sånt som du redan vet om. (Och vill också påpeka att jag absolut inte är någon expert och om någon ser att jag skrivit fel om nåt så påpeka gärna det!)
Det här med överlinjen på hästen... jag förstår att du har utbildning och men kanske har ni inte kommit till denna punkt ännu?
Iaf, vad man menar när man pratar om att överlinjen är tunn är att den är dåligt musklad/hull över
rygg och kors. Inte att linjen ska vara RAK, som du beskrev det.
Magen behåller sin storlek och då ser hästen bukig ut - den ser ut att vara tjock pga sin stora mage. Sanningen är att magen i det fallet är normal men det är rygg och kors som behöver mer muskler/hull och anpassas TILL MAGEN så hästen blir mer jämnrund över hela bålen. Förstår du hur jag menar?
Dock är en otränad/avelshäst nästan alltid
lite "bukig" pga att den saknar magmuskler som håller upp "hängmagen" och/eller har fått många föl som töjt ut den. Men då ska ändå rygg/kors ha ordentligt med hull/muskler.
Att en häst tappar i "överlinjen" beror ofta på att grovfodret innehåller alldeles för lågt av protein. Det är väldigt vanligt tyvärr och många har problem med proteinfattigt hö. (så även jag själv)
Har ni läst om KVOTER o sånt ännu? och foderstatsberäkning?
Jag tror absolut att detta är fallet med er - för låg kvot i höet! (för lite protein i förhållande till energi)
Om ditt hö t ex har en så låg kvot som 2-3 (inte ovanligt!) så krävs ett starkt proteinfodermedel för att få upp kvoten. Utan att analysera höet är det förstås svårt att räkna på hur mkt och vad man ska ge!
Om man inte analyserar sitt hö så är det bästa man kan göra är att ge LUSERN. Ge 1-2kg lusern utöver fri tillgång på hö.
Havre/korn och t ex krafft groov har för låg kvot och ger mestadels energi.
Betfor skulle jag skippa om du tycker att din häst är FÖR PIGG.
Du ska satsa på proteinrika fodermedel och skippa energirika foder. (energi får den ändå - allt foder innehåller energi så det räcker i ditt fall)
Jag skulle nog vilja föreslå LINFRÖKAKA också (förutom lusern). Det ger bra fetter, bra protein och även en del energi. Det är bra för magen (får du på köpet!
) , ger glansig päls och fettet i det har en lugnande effekt (mig veterligen).
Om jag var du skulle jag allstå
successivt börja ge hästen
minst 1kg lusern samt uppemot 0.5kg linfrökaka (alternativt krossade linfrön).
Jag tycker att detta med foderstaten till din häst ÄR relativt i denna tråd eftersom jag är ganska säker på att den förre ägaren reagerar på att hästen är tunn i sin överlinje.... Så om du får ordning på det så kanske tjatet försvinner?
Men du kanske redan har fått ordning på det?
(svårt att bedöma av den mörka bilden som man fick se)
Mvh Milly