Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

IrpaSnirpa skrev:
Jag har en övergödd Islandshäst ;)


Ibland önskar man att man kunde plocka lite från den ene till den andre, iaf när det gäller en själv. ;)
 
Sv: Djurplågare?!

Hejhå....


Först och främst, ett varmblod som väger över 600 kg? Ojsan... det var inte lite det..

Men apråpå det här med djurplågeri eller ej, kan ju knappast påstå att jag kan säga något om huruvida du faktiskt svälter sönder hästen eller ej eftersom jag inte sett den.. Men, jag kan bara ge dig rekomendationen du redan fått - Ta ut en veterinär och få en medicinskbedömning.

Bukig häst där ryggen är benig och man kan se en antydan av revbenen, men hon samtidigt har valkar? Avmaska henne igen, och öka dosen. Vänta ett par veckor och avmaska sen igen, det är nog det första jag skulle göra... Se till att använda ett annat märke än du brukar.. Men börja rid för gudars skull, fett bränner man vid arbete inte på minskad kost, och att få en häst att lägga muskler på ryggen under tömkörning är svårt för någon som inte är en väldigt duktig kusk.. Rid över bommar så hon sänker huvudet och lyfter ordentligt på benen, analysera höet, ta ett blodprov på henne, gärna träckprov med... Är hon gallig i benen? isf Kan det Ev. tyda på överbelastning pga. övervikten, massera då igång hennes ben, massera i cirkelrörelser uppåt med arnikaliniment eller aloevera hotgel.

Och, sist men inte minst, Bryt kontakten med den förre ägaren! Ta ut veterinären, få hästen bedömd, är den "felfri" och du verkligen fått en anmälan på dig för djurplågeri så kan du isf göra en kontraanmälan för förtal..

Usch, jobbig sits... kämpa på!
 
Sv: Djurplågare?!

Ett varmblod brukar ligga på runt 500 kg.
Øka hellre høet till minst 8 kg & få en duktig person som hjælper dig med kraftfodret.
 
Sv: Djurplågare?!

Med den åldern och som fölsto verkar inte just magen vara en katastrof på din sista bild, men det allvarliga är den totala bristen på muskler. Hästen ser bedrövlig ut ur det perspektivet, rent ut sagt.
Grundarbete med rätt mat, och var inte så rädd för kraftfoder, den behöver det. Vitaminer, mineraler, och rätt sorts arbete. Grundridning i rätt form. Gå i skogen "över stock och sten" i skritt, ger muskler. Glöm att den är fet. Det är inte det som är ditt problem, jag lovar!! Bygg upp hästen från grunden. Med rätt arbete och rätt mat!
Sen var din fråga en annan men du lägger ut bilden så jag kommenterar den. Djurplågeri? Ja, den ser inte välmående ut, (i den meningen att den ser ut att vara i form) men inte heller skulle ajg av den bilden tala om djurplågeri.
MEn det kan som andra skrivit en veterinär fastställa.


Kom gärna igen med ny bild när du arbetat den och lagt om fodret, om några månader. Lycka till!
 
Sv: Djurplågare?!

socker skrev:
Hejsan!
Jag tycker att det låter som att din häst får alldeles för lite kraftfoder..oavsett om hästen är överviktig så måste den ha kraft om den motioneras...och om du ska bygga muskler till henne och då måste hon ju röra på sig och arbeta...så måste hon ha kraft för att få den energin så att hon orkar.

Visst det är ju jättesvårt att sitta och bedömma din häst.
men gör en foderstatsanalys på henne..då får du upp dom olika värderna som en häst måste ha för att överleva.. sen räknar dom på vikten och hur mycket hon rids per dag..samt hennes hull..om du är mer osäker ta ut en vetersinär eller någon anna bra hästmänniska så kan ni sätta er ner och räkna ut en bra foderstat till henne.

jag tycker att det låter väldigt konstigt att du skulle blivit anklagad för djurplågeri!! i denna krets av hästfolk så är folk inte riktigt kloka..alla har sina sätt att hantera hästar och vissa klarar inte av att andra gör det på sitt eget sätt och kan då slänga ut sig det ena o det andra...om detta nu inte är sant ang anklagerserna och det har pågått över ett års tid så tycker jag sannerligen att du ska sätta stopp för det!! Det är din häst nu och vad du gör med henne och hennes välbefinnade liger nu i dina händer..jag tycker starkt att du ska anmäla henne för förtal om detta nu inte stämmer.

du vill ju din häst det bästa och att hon ska må bra..så oavsett om man själv inte kan så mkt om hästar så borde du ta hjälp och fråga, fråga ocg återien fråga så mycket som du bara kan och ta hjälp av duktiga hästmänniskor. Jag lovar när du är klar med henne så kommer hon säkert att bli jättefin..bry dig inte om magen utan koncentera dig på att bygga hennes muskler och få upp konditionen...inget sto är stjärnfin efter att den har haft föl!

Kämpa på..och ta inte emot en massa skit..

Även om jag tar bort allt kraftfoder så har hon energi så att det räcker.. hon har för mycker energi för min smak just nu. men hon motioneras så fort vi hinner. Men jag koncentrarmig mest på att byggaupp muskler över ryggen justnu ochdet kanske märks medföre och efterbilderna.
 
Sv: Djurplågare?!

citronen skrev:
det ser verkligen inte ut som att din häst är så fet som du påstår!
snarare ser det ut som den är mager och ganska mkt bukig, du måste se skillnad på om den är bukig eller fet, i detta fallet tkr jag det ser ut som att det är tarmarna som är "tjocka" inte hästen, men det går inte å se till 100%, skulle vilja känna på hästen,

men om man tittar på hur hals och rumpa ser ut kan jag garanterat säg att den inte är fet... skulle vilja göra ett träckprov ´på den, jag skulle lätt misstänka mask eller något annat magproblem eftersom den är både bukig och mager....

ge hästen massor av grovfoder (10-12kg hö eller motsvarande hösilage) av så bra kvalitet du kan få tag i och öka på den minimala kraftfoder giva du ger, det är trots allt en ganska stor häst som behöver lägga på sig... något kilo korn vore inte fel...

OBS väldigt svårt att säga så här över nätet, man vill gärna se hästen IRL för att kunna ge ordentliga råd, om du känner dig osäker på hur du ska fodra så kan du ta kontakt med en foderrådgivare där du bor som kan se hästen och ge ett proffsigt svar på hur du ksa göra!:idea:

Jag har sagt inte sagt att jag tycker att hästen är fet utan att det är de som anklagar mig.
Hur ska jakunna ge hästen mer grovfoder när den får fri tillgång? det märks att du inte har läst igenom allt.Eftersom du upprepar bara sånt som jag har svarat på redan.
 
Sv: Djurplågare?!

CrazyMia skrev:
Jag har sagt inte sagt att jag tycker att hästen är fet utan att det är de som anklagar mig.
Hur ska jakunna ge hästen mer grovfoder när den får fri tillgång? det märks att du inte har läst igenom allt.Eftersom du upprepar bara sånt som jag har svarat på redan.


okej erkänner att jag inte läst igenom ordentligt! ville bara ge lite råd! :(
 
Sv: Djurplågare?!

hejhej,
Jag köpte min häst hos en som vart med i landslaget i fälttävlan. Han gav sin häst två nävar havre om dagen och fri tillgång till hö. bra hö. för hö är allt. Hästar får inte havre i naturen och bör så inte få om det inte verkligen behövs. ett BRA hö är det ända man behöver.
Jag överfodrade min häst och hon blev stel å jävlig. så frågade jag honom om råd. Och han sa ta bort all betfor och halvera havren så ska du få se. Hon skenade upp i vikt och all stelhet försvann. Hon var överfodrad. förgiftad. magen pajade. Hon svarade inte längre på havren.
Så lägg ner med att överösa hästen med kraftfoder utan ge dem fri tillgång till hö. och om dem blir för feta köp ett mindre protein rikt hö.

/Booosiii
 
Sv: Djurplågare?!

CrazyMia skrev:
Även om jag tar bort allt kraftfoder så har hon energi så att det räcker.. hon har för mycker energi för min smak just nu. men hon motioneras så fort vi hinner. Men jag koncentrarmig mest på att byggaupp muskler över ryggen justnu ochdet kanske märks medföre och efterbilderna.

Stopp stopp! Du får inte blanda ihop energi från fodret (kalorier) med energi vid ridning (pigghet).

För att hon ska kunna sätta muskler av din ridning behövs tillräckligt med energi (kalorier) för att kunna använda proteinet i fodret att bygga upp musklerna efter arbete. Blir hon "tossig" kanske du får prova ett annat kraftfoder, men mer mat behövs för att du ska få den häst jag tror du försöker få fram :)
 
Sv: Djurplågare?!

citronen skrev:
okej erkänner att jag inte läst igenom ordentligt! ville bara ge lite råd! :(


Förlåt. Det var inte meningen att låta så otrevlig. men de flesta här säger att jag ska öka på grovfodret.. Men jag har redan sagt flera gånger att jag har fri tillgång så hur ska ja ge mer?
Jag är mycket tacksam för tipsen. men det var egentligen inte vad ja var ute efter.


*stavfel*
 
Sv: Djurplågare?!

Madick skrev:
Stopp stopp! Du får inte blanda ihop energi från fodret (kalorier) med energi vid ridning (pigghet).

För att hon ska kunna sätta muskler av din ridning behövs tillräckligt med energi (kalorier) för att kunna använda proteinet i fodret att bygga upp musklerna efter arbete. Blir hon "tossig" kanske du får prova ett annat kraftfoder, men mer mat behövs för att du ska få den häst jag tror du försöker få fram :)


Det gör jag inte. men jag svarade bara på vad hon hade skrivit och på henen så lät det som att hästen måste jha kraftfoder för att orka gå framåt. tyvärr hann jag inte skriva mer eftersom jag var tvugnen att gå på lektion. Men jag har precis bytt ifrån havre te kraft så nu får ja se om hon lugnar ned sig lite..
 
Sv: Djurplågare?!

(har eg. inte ett smack med djurplågeri men jag kunde inte hjälpa det här)

Ni pratar om huruvida Krafft kan förgifta hästar eller ej, SJÄLVKLART kan krafft förgifta en häst - i för stor mängd kan hästen mkt väl få proteinförgiftning.. Allt foder du stoppar i din häst kan förgifta den om du ger det i för stora mängder.. och just ang. krafftförgiftning har jag faktiskt sett det med egna ögon, så jo visst tusan går det att förgifta en häst med krafft.. - Proteinförgiftning.. Kanske skulle det startas en ny tråd om det här ämnet i stället?

Och ja, jag ger vissa av mina hästar krafft - i måttlig mängd. Precis som dom får betfor och korn i måttlig mängd, anpassat efter just den hästens näringsupptag.. :) Problemet med att följa rekommenderad fodergiva är att den inte tar hänsyn till att varje häst tar upp fodrets innehåll på olika sätt, precis som människor.. :) Anpassad foderstad efter individen... Tjohej..
 
Sv: Djurplågare?!

CrazyMia skrev:
Förlåt. Det var inte meningen att låta så otrevlig. men de flesta här säger att jag ska öka på grovfodret.. Men jag har redan sagt flera gånger att jag har fri tillgång så hur ska ja ge mer?
Jag är mycket tacksam för tipsen. men det var egentligen inte vad ja var ute efter.


*stavfel*


ingen fara alls, förstår att det inte är roligt att folk trackar ner än som om man vore en idiot... lovar att läsa ORDENTLIGT innan jag svarar på ngt i fs ;) :angel:
 
Sv: Djurplågare?!

Bewildered skrev:
Hejhå....
Först och främst, ett varmblod som väger över 600 kg? Ojsan... det var inte lite det..
Min märr är 157 hög och väger 550 kg ungefär... utan onödigt fläsk! (korsning vbl travare/vbl ridhäst, = "halvblod")

Bukig häst där ryggen är benig och man kan se en antydan av revbenen, men hon samtidigt har valkar? Avmaska henne igen, och öka dosen. Vänta ett par veckor och avmaska sen igen, det är nog det första jag skulle göra... Se till att använda ett annat märke än du brukar..
Avmaska utan att veta att det behövs, träckprov? Hur tänker du då, med tanke på resistens osv?
 
Sv: Djurplågare?!

Alltså, du ger din häst massor av mat, och hon ändå inte lägger på sig.

1. Vad har du för kvalitet på fodret?
2. Hur är det med avmaskningen?
3. Har ni kollat tänderna så att dom är ok?
4. Hur är det med balansen i magen?
 
Sv: Djurplågare?!

AnnaKarinA skrev:
Min märr är 157 hög och väger 550 kg ungefär... utan onödigt fläsk! (korsning vbl travare/vbl ridhäst, = "halvblod")

Min travare, 157 cm hög, väger runt 400 kg, men han är en den "smäckra" sorten. Däremot så väger mitt lilla halvblodssto (155) nästan hundra kilo mer, men så är hon grov som en jag vet inte vad. Inte tjock, men hon har helt enkelt en mycket grövre byggnad än vad valacken har.. Alltså, egentligen kan man inte säga med hjälp av höjden hur mycket en häst ska väga.. :) men i min ögon, tyvärr något trångsynta, så är dom flesta travare ganska "smäckra" i sin kroppsbyggnad eftersom dom faktiskt är avlade som löphästar.


Avmaska utan att veta att det behövs, träckprov? Hur tänker du då, med tanke på resistens osv?

Faktum är att så länge du inte använder samma avmaskningsmedel är inte risken för resistens så stor som man tror, och jag tycker faktiskt den där lilla pållan ser ut att ha maskmage, men det är ju bara min åsikt.. Träckprov görs ju för att se om hästen av mkt mask, och det kan dom mycket väl ha även om dom är avmaskade just därför att vi har en tendens att alltid använda samma avmaskningsmedel.. Vi behöver avmaska våra hästar därför att det helt simpelt är så att dom kan få så pass svåra skador i tarmarna att det till och med kan leda till att du måste avliva din häst.. en vild häst strövar på en mycket större yta än vi kan erbjuda våra älsklingar, hagarna där vi stoppar in våra små är en alldeles för koncentrerad yta för att vi ska kunna klara våra hästar utan avmaskning. Så träckprov, blodprov och en grundlig genomgång i en klinik är nog vad jag hade gjort med den där pållan.. :)
 
Sv: Djurplågare?!

Faktum är att så länge du inte använder samma avmaskningsmedel är inte risken för resistens så stor som man tror

Vad menar du här?

Maskarna blir resistenta mot de medel de utsätts för. Växlar man ofta snabbar man alltså på resistensutvecklingen. Visst ska man byta medel, men med långa intervall.
 
Sv: Djurplågare?!

Eftersom dom flesta större märken av avmaskningmedel innehåller olika verkande ämnen så försvårar du resistensen om du varierar avmaskningmedel mer eller mindre regelbundet.
Jag sa aldrig att du ska avmaska din häst onödigt ofta, men ser hästen ut som den här lilla damen så skulle jag utan att tveka avmaska den i dubbel omgång. Mina hästar avmaskas två gånger om året, och mina hagar ligger i träda med jämna mellanrum, så har vi gjort i sju år nu och än så länge är i alla fall inte "mina" maskar resistenta. Men sen får man inte glömma att en viss mängd parasiter underlättar hästens välbefinnande (visst låter det sjukt? men det är så..) ingen häst är någonsin helt parasitfri, precis som vi med våra bacillfulla munnar behövs parasiterna för att bibehålla balansen. Men i så stor mängd som jag faktiskt misstänker att den här hästen, och många därtill, har så skulle jag inte tänka två gånger på avmaskning. Därtill är det bra om man kan hålla hästen inne i två-tre dagar efter en avmaskning, det kan ge en ett hum om hur mkt mask den hade, hittar man paraster i bajsen man mockar ut
så var det en mkt bra ide att avmaska... :) menar inte att verka som en besserwisser, det är bara min ståndpunkt i det hela..

Det bästa är om man kan hålla hagarna i "träda" utan hästar i runt två år, kanske man kan på någotvis skifta hage med en bonde så att det går kor i ens hage vart annat år eftersom dom flesta maskar dör efter en till två vintrar.
 
Sv: Djurplågare?!

Bewildered skrev:
Det bästa är om man kan hålla hagarna i "träda" utan hästar i runt två år, kanske man kan på någotvis skifta hage med en bonde så att det går kor i ens hage vart annat år eftersom dom flesta maskar dör efter en till två vintrar.


Det är verkligen det bästa =) Men ibland så harman inte denturen. men det funkar lika bra med får.
Man ska inte låta åsnor gå tillsammans med hästar. Har man tur så händer ingenting men har man väldig otur så kan hästen få lungmask som så ofta finns hos åsnor. har läst om ett fall om sånt. :/ visst är åsnor söta. Men ja skulle inte ta risken.. skulle du?
 
Sv: Djurplågare?!

Men jag hade inte ställt frågor om avmsakning utav frågan avr : Vart går gränsen för djurplågeri?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 151
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp