Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

KopparbergsEmme skrev:
hej bruden...lite frågor innan jag yttrar mej =)

1.hur mycket grovfoder får hon?
2.är hon pigg/stressad?
3.hur ofta avmaskar du?
4.hur länge sen va de hon fick föl?
5.hur mycket motionerar du henne?

(han en travare själv som är lite mager så jag tror jag kan hjälpa dej)


1: Hon får fri tillgång på hö.
2: hon är ganska pigg och blir lite stressad av att man rider med andra hästar.
3: jag avmaskar regelbundet. (Enl. tabell)
4: hmm.. två år sen. Ja två års sen var det. =)
5: jag motionerar så fort jag hinner. Är jag i skolan så blir det runr 4 dagar i veckan.

Okej.=)
 
Sv: Djurplågare?!

okej=)

kollade på bilderna föressten och jag tyckte den av fin =D
har du prövat att ge henne olja i maten (vegetabilisk) finns t.o.m. olja att köpa (fast den är dyr) som ska hjälpa till att gö dom "feta" kommer tyvärr inte ihåg va den heter.

okej om hon är pigg kan jag förstå, min travare skulle explodera om jag bara red henne 4 dagar ui veckan=P

fast nu så här när jag sett korten tycker jag ju hon är fin så jag vet itne vad du skulel ändra på =)
 
Sv: Djurplågare?!

Madick skrev:
De ridtravare jag träffat har alla utom en varit mkt fina över ryggen och överlinjen! Som jag önskade att många av halvbloden i stallet skulle se ut.

Bra ridning och rätt foder sätter fin överlinje, oavsett ras.


Jag håller med dig mina travare som gått som rid hästar har varit fina över rygg och överlinjen. Min nuvarande (fd) travare är finare än mitt hbl sto som är lite tunnare, men då beror det på att hon inte har så mycket muskler nu när hon har gått i pension.
 
Sv: Djurplågare?!

Hej hej igen. Jag följer bara upp denna tråd igen då jag har nytt kort på henne.
De gamla:
bon%20vivetta%20kropp.JPG

Den nya (Bonita 14 Oktober 2006):
Photo0054.jpg



Vad tycker ni om henne idag? Jag är väldigt stolt över henne :love:
Lite mera bilder på henne finns på http://www.freewebs.com/crazymiagirl under mina djur och Bon Vivetta
 
Sv: Djurplågare?!

Har inte läst alla svaren men svarar iallafall. Kanske har någon skrivit det jag ska skriva redan, men, men :D

Tycker att det låter som proteinbrist eller parasiter. Då får hästen ofta stor buk, men revbenen syns och de är tunna över ryggen.
Vid proteinbrist behöver hästen mycket protein, exempelvis från ett grovfoder med högt proteinvärde, från luser, soya eller anna foder med högt proteinvärde.
Har du avmaskat. ?
Annars är det ju något du bör göra omgånde.

Ett sto som har/ har haft föl blir ofta stor över magen utan att vara tjock. De kan vara rent magra, trots stor mage. Håll koll på revbenen. Syns de är aldrig hästen tjock.

Jag tycker inte att du nödvändigtvis behöver ge hästen mycket kraftfoder. Ett bra hö räcker långt för de flesta hästar.

// Anna
 
Sv: Djurplågare?!

Liten bild men ser ju ut att vara betydligt bättre:)
 
Sv: Djurplågare?!

Jag skulle rekommendera att du tog kontakt med vet. eller annan foderkunnig som ordnar en riktig och bra foderstat samt motionsplan till hästen.
Jag tror inte att någon här inne kan bedömma vad eller hur mycket din häst ska äta för att må bra när de inte har träffat den.

Ge hästen den vård den behöver, rätt foderstat i samband med rätt motion är superviktigt!

Hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: Djurplågare?!

Jag skulle rekommendera att du tog kontakt med vet. eller annan foderkunnig som ordnar en riktig och bra foderstat samt motionsplan till hästen.
Jag tror inte att någon här inne kan bedömma vad eller hur mycket din häst ska äta för att må bra när de inte har träffat den.

Ge hästen den vård den behöver, rätt foderstat i samband med rätt motion är superviktigt!

Hoppas det löser sig för dig.

Tackar som frågar.
Det har nämligen löst sig för mig då jag har flyttat. Inte på grund av detta utan jag flyttade till min pojkvän.
Och det visade sig sen att de som hade änmält mig var avundsjuka på mig.
:)
 
Sv: Djurplågare?!

Tjejen kika hit!

Jag är inte så bra på foder men..

Rasen förklarar ju saken:smirk:
Varmblod har väldigt svårt att sätta hull och muskler.

Min kompis varmblod Libbe får hur mkt hö som helst, då menar jag det- de brukar ta fri tillgång till hö i hagen (massa grönt hade han heeela sommaren + foder men såg lika förjävlig ut) samt
(förut) fick han 1 kg kraft 1 liter korn 1 liter lusern och massor av äpplen:d varje dag..


Idag får han 1/5 liter korn 1 liter lusern 2 dl majsolja + hö då- han gick upp mer här.
Veterinären sa att han skulle ha detta, dessutom sa hon att högst 10kg lär han gå upp och inte mer- så han kommer se ut som ett benrangel ändå:smirk:
Libbe har sett ut så hela sitt liv.

4807684.jpg


En annan sak hon sa var att hästar som har lätta att gå ner i vikt fick förbränningen att öka om man gav kraft.

Nu vet jag inte hur din häst ser ut, om han är tjock eller smal?

Men islänningen jag hade magrade så hon såg tjock ut.
Alltså sväller buken upp och ögat kan luras att de är feta.
Här saknades protein!
Men revbena syntes väl och kände man på ryggraden var det inte direkt fett.
De behöver dessutom lite fett för att sätta muskler:smirk:

Vet hur många varmblod som helst som har problem med vikt, alltså underviktig.

Har inte tittat igenom tråden men ska kika om du lagt ut nån bild, annars vore de intressant om du gjorde de :)

Lycka till med din häst!
 
Sv: Djurplågare?!

Såg bilderna.
Oj vilken hömage hon hade förut:crazy:
Men vad fin hon blivit!

På bilden ser hon faktiskt bra ut, inte underviktig eller överviktig!
bra gjort..:banana:
 
Sv: Djurplågare?!

om man har normala förutsättningar behöver man mindre kalorier för att gå ner i vikt, socker innehåller kalorier! krafft innehåller betfor, altså socker, i första ahnd hitta ett kraftfoder med så mycket naturligt uppbyggt innehåll som möjligt. vad andra redan sagt satsa på luzernpellets det är bäst, plus att du kan plocka bort hö och bara ge luzernpellets och halm om grovfodert är dåligt, nu menar jag inte att du skall ta bort hööt, jag bara säger det som ett sätt att visa kvaliteén på luzern. Altså skippa mat med socketr i och räkna foderstat, det finns gratis program på nätet om du skriver foderstat bl.a
 
Sv: Djurplågare?!

[B
Rasen förklarar ju saken:smirk:
Varmblod har väldigt svårt att sätta hull och muskler.

Den där "smirkaren" stör mig!!! :mad:

VBL har inte alls svårt att sätta muskler! Inte svårare än andra hästar.
Fel ryttare isåfall säger jag.
Var har du fått detta ifrån?? :mad:
 
Sv: Djurplågare?!

om du har analys på ditt grofoder (hö, hösilage) kan du ringa till ktaft dom har en bra foderrådgivning.
lycka till!
 
Sv: Djurplågare?!

Har inte orkat läsa precis varenda svar, det var ju en hiskeligt lång tråd det hära:cool: Ville bara säga efter att ha kollat på bilderna att du har gjort ett jättestort jobb med din häst! Hon har blivit hur fin som hälst om man jämför med dom gamla bildern! Lycka till med henne, det syns att du bryr dej om din häst!
 
Sv: Djurplågare?!

Låter inte som djurplågeri som jag ser det.

Byt till någon form av dietfoder men öka kraften. Mer kraft som hästen kan bygga muskler av. Ge hästen en ordentlig giva hö om dagen, det bästa är fri tillgång i stort sett + mycket motion.

Satsa på att motionera bort magen + bygga muskler. INTE minska så jättemycket på maten.
 
Sv: Djurplågare?!

Nej!

Ta höanalys och RÄKNA ut en foderstat så du (ts) vet vad du ger hästen. Det är inte bara att gissa vad hästen ska äta, det är ju att leka med liv.
 
Sv: Djurplågare?!

Fri tillgång är det bästa och naturligaste. Speciellt om hästen har svårt att få hull. Sedan kompletterar man med kraftfoder och motion.
 
Sv: Djurplågare?!

Vart gränsen går är beroende på hur "känslig" anmälaren är
 
Sv: Djurplågare?!

Vart går gränsen egentligen vid djurplågeri? jag måste fråga eftersom jag har blivit anklagad för just det. :confused: :crazy: Och ja kan inte förstå varför..

Hur kan man ändra en häst på 3 månader? jag har inte ägt hästen längre än det..
Jag ska börja ifrån början. Men ja ska fatta mig kort.

Min häst ett varmblodsto (ska väga runt 400-450) hade precis fått ett föl och diade under sommaren och fick jättemycket mat..:crazy:
och när vi skulle avmaska henne på höstkanten så vägde ja henne och då vägde hon 620 kg. Vid den tiden så hade hon tjocka gallor bak och ja red henne inte för ja tyckte inte det var humant.
Jag försökte få den förra ägaren att minska ned på maten och att hon skulle få mer motion. men ägaren sa att hon var ju så tunn över ryggen att hon måste ha mera mat. (Hon hade en stor mage, så det såg ut som hon hon var dräktig med tvillingar) Ja visste inte vad ja skulle göra så ja red inte utan tömkörde och longerade ist så hon skulle få upp kondisen utan att ha mera extra vikt.
Men sen så kom DEN lyckliga dagen. Jag fick henne. men redan efter en vecka blev ja anklgad för djurplågare. Det enda ja gjorde var att ja drog in det mesta av maten. nu fick/får hon 1 dl kaft + 1 dl korn på morgonen, 1 dl av varje efter hon har blivit riden (fast ibland blir det mer.. ;) ) och 5 dl kraft på kvällen + 2 dl torr betfor (självklart blötlagt) och ja red henne inte då för ja tyckte inte att de var snällt.
Utan jag körde och longerade henne så hon skulle få upp kondisen igen.

Men härom dagen så fick ja reda på varför hon anklagade mig o de var för att jag svalde hästen.- hon fick ju ingen mat enligt dom. Och sen så hade hon ju en sån tunn rygg och revbenen syntes ju och så hade hon ju en tjock mage.

Men ska ja verkligen ta emot sån här skit?? Det började för ett år sen men då var de andra saker hon anklagade mig för. men de var samma sak som djurplågare. Jag älskar verkligen hästar och djur. men ja börjar att fundera.. För ja orkar inte ta emot ngt mer. Ett helt års lidande. När de skulle vara glädje över att man har fått en egen häst..

Ngn som kan hjälpa mig??:confused:

jag tycker det låter som att det grovfoder du ger har för dåliga värden, satsa på ett bra grovfoder med bättre protein värde och god energi halt. Stor hängig buk kan de få av dåliga hö/hösilage värden. Är det inte möjligt till bra hö så komplettera med nya KRAFFT groov. 1 - 2 kg/dag när hon sätts igång. Men exakt kan man inte säga, du själv sitter inne man svaren på analys, motion, lättfödd eller svårfödd osv. Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 148
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp