Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

Linfrökaka brukar finnas hos Svenska Foder i bland annat Hippos sortiment där den heter "Hippo Lin Cubes". Den är dock relativt dyr, det finsn billigare.
Återförsäljare runt omkring Värmland:
KARLSTAD FÄRJESTADS RID & TRAV AB 054-216 831
SKOGHALL FODERBUTIKEN 054-510 650
FORSHAGA SNICKARHUSET AB 054-874 210
DEGERFORS SKOTTLANDA KVARN 0551-600 87
KIL WERMLANDS SKOGSFÖRRÅD AB 0554-689 390
KIL FODERBUTIKEN 0554-124 50
GRUMS MIWO PRODUKTER AB 0555-105 00
HAGFORS EDEBÄCKS HÄSTSPORT 0563-240 45
FILIPSTAD NORDSTRÖMS JÄRN AB 0590-100 39

Nu kommer jag inte riktigt ihåg allt du skrivit att du ger nu men var det inte bland annat Krafft Groov och havre? Om hästen ogärna äter lusern så köp istället Nya Krafft Groov (Groov 125 heter den väl nu) som innehålelr lite mer protein. ta bort den vanliga grooven och havren och byt mot detta. Betforen behöver du inte helelr ge.
Finns ju Krafft Protein också men det kanske är lite VÄl kraftigt med tanke på att du inte har analys.

lycka till! :smirk:
 
Sv: Djurplågare?!

Hej nu kommer det alla har väntat på! Ny bild av min häst. visar tre olika bilder. Först hur hon såg ut ett år innan jag köpte henne, sen ett halvår efter jag fick henne samt ett som tog bara i förra veckan:

Ett år före:
{D928729F-65AB-4004-A401-D9ACB9DC4449}.jpg
{29E41153-8AD1-4CE5-AE5E-B501DE09467E}.jpg


Ett halv år efter jag köpte henne:
{0895FE6B-0506-4135-87ED-A46146352350}.jpg
{8E181FD5-5DB6-4DAB-ACE4-811BE7FD418C}.jpg


och sist men inte minst. Hur hon ser ut idag:
{13C02A42-4762-4826-BAE4-B7E736B7AAAA}.jpg
{8ED162A2-D429-4F39-9907-F1B9BDFCC612}.jpg
 
Sv: Djurplågare?!

Ni måste ju medge att hon ser bättre ut och som jag sa förut det går sakta men säkert frammåt.
 
Sv: Djurplågare?!

:eek: Vilket jobb du måste ha lagt ner på henne :bow:
Jättestor skillnad redan nu! Hon kommer nog att bli jättefin, när hon är "klar" :)
 
Sv: Djurplågare?!

Gnist skrev:
:eek: Vilket jobb du måste ha lagt ner på henne :bow:
Jättestor skillnad redan nu! Hon kommer nog att bli jättefin, när hon är "klar" :)

:) :bump: :bow: Tack så mycket =)=)
Äntligen ngn som fattar att de tar tid. det går lixom bara inte över natten. tack det värmde verkligen =)=)=)=)
 
Sv: Djurplågare?!

Hon ser jättefin ut på sista kortet! 10 år yngre än på första. Man kan inte tro att det är samma häst! Lycka till framöver!
 
Sv: Djurplågare?!

Jisses lever den här tråden än. Orkar inte läsa igenom en gg till så jag står över kommentarerna. :bump:
 
Sv: Djurplågare?!

tackar så mycket för komplimangerna..:bow: :bow: ´
Det känns då som man verkligen har åstakommigt ngt
 
Sv: Djurplågare?!

Får se om jag fattat det här rätt nu, efter att ha skummat igenom hela tråden...
'
Det är alltså förra ägaren som hävdar att du missköter hästen, eller? I så fall så är det kanske inte så konstigt att en person som övergödde sin häst och tyckte att det var HELT RÄTT, uppfattar det som djurplågeri när nya ägaren tänker till lite och börjar fodra hästen på ett vettigare sätt, med MINDRE foder.

Självklart tycker alla som systematiskt övergöder sina hästar att folk som fodrar med mindre mat än de gör, GÖR FEL! Tyvärr så människan fungerar...
 
Sv: Djurplågare?!

CrazyMia skrev:
och en sak till!! Gäller alla som läser denna tråd!!!

Det verkar inte som de flesta här kan läsa eftersom det inte är ngn som har svarat på vad jag har frågat! o det var vart gränsen för djurplågeri går och det enda som har hänt är att ni har hoppat på mig!

För det första: JAG HAR UTBILDNING! ( hur många av er har det??)
För det andra: NI HAR INTE ENS SETT MIN HÄST OCH DEN UTVECKLING HON HAR GJORT ( så ni kan inte säga ngt)
FÖR det tredje: SNÄLLA LÄS VAD JAG HAR SKRIVIT!! DET MÄRKS ATT NÄSTAN INGEN HAR GJORT DET FÖR NI STÄLLER SAMMA FRÅGOR HELA TIDEN!!!
För det fjärde: DET MÄRKS PÅ HÄSTEN OM DEN MÅR BRA ELLER INTE!!! INGET MAN KAN SE PÅ BILD! (och den som kommer hem och säger till mig att min häst inte mår bra.. ja den säger jag bara åt att skaffa starka glasögon eller att öppna ögonen!)
För det femte: JAG HAR HAFT VETERINÄR UTE OCH OM NÅGON BORDE SÄGA NÅGOT SÅ ÄR DET VÄL DOM?! ( de sa att de inte hade sett en finare häst, det säger väl mycket?!)

SÅ SNÄLLA LÄGG AV MED DESSA PÅHOPP DET BÖRJAR ATT BLI GANSKA TRÖTTSAMT!!!


1: Hur länge har du utbilat dig. Utbildningen verkar inte vara så bra eftersom du tyckte att ästen var fet när du tog över den, vilket den inte ver. Bukig men mager skulle jag vilja säga.

2: Nej, men man kan se en del på bilderna, måste dock säga att på de sista bilderna är det verkligen en stor förbättring.

3: Inga kommentarer

4: Hon ser ut att må mycket bättre på de här sista bilderna.

5: Om veterinärerna som sett din häst säger att de inte sett en finare häst så borde nog de skaffa glasögon, eller så är utbudet på fina hästar klent hos er.

Jag tror att du bara vill din häst väl, men jag ycker att du ska ta dig råd att göra en höanalys, och sedan e någon riktigt kunnig om hjälp att öra en anpassad foderstat. Det gäller att inse sina begränsningar, och veta nä man inte reder ut situationen själv.

/Tina
 
Senast ändrad:
Sv: Djurplågare?!

OMG! Vilken rörig tråd!!

Jag tycker du har gjort ett bra jobb med din häst. Visst har överlinjens utseende med muskler, träning och fodring att göra men det extriöra väger även in. Skönt att du fick ordning på hullet och musklerna trots alla kockar i soppan!
 
Sv: Djurplågare?!

Gisburne skrev:
Får se om jag fattat det här rätt nu, efter att ha skummat igenom hela tråden...
'
Det är alltså förra ägaren som hävdar att du missköter hästen, eller? I så fall så är det kanske inte så konstigt att en person som övergödde sin häst och tyckte att det var HELT RÄTT, uppfattar det som djurplågeri när nya ägaren tänker till lite och börjar fodra hästen på ett vettigare sätt, med MINDRE foder.

Självklart tycker alla som systematiskt övergöder sina hästar att folk som fodrar med mindre mat än de gör, GÖR FEL! Tyvärr så människan fungerar...

Japp det är det, förra ägaren tyckte att ja missköter hennes häst, men åh andra sidan så har hon ingenting att säga till om. Men nu har det tyvärr gått vidare. Vi blev anmälda till miljö och djurskudds nämnden att vi vanvårdade våra hästar.
Men när de kom ut (de var en tjej som inte kunde ngt om hästar) så var det bara en sak de kunde anmärka på och det var att de inte var så musklade som var önskat. Men hallå?!! är det så lätt egentligen?? jag vill ju inte överträna henne direkt jag har fått henne utan ta allt successivt både med träningen och fodret.
 
Sv: Djurplågare?!

Du skriver att den får kraft vad menar du med det är det foder sorten Krafft eller är det havre är det Krafft du pratar så finns den i olika styrkor har du Krafftgrov är det inte mycket. Kan du inte foderstater tycker jag att du ska rådgöra med någon utbildad som kan se på hästen så har du oxå lite mer kött på benen om de andra börjar tjabba. Och du ta kort på hästen. Ofta
 
Sv: Djurplågare?!

Hon ser jätte fin ut på senaste bilden! Bra jobb och lycka till! :)
 
Sv: Djurplågare?!

Det är ingen myt !
En högpresterande häst kan få sockerchock av förmycket betfor.
Lyssna med distansare får du höra !
/Cetzy
 
Sv: Djurplågare?!

cetzyboy skrev:
Det är ingen myt !
En högpresterande häst kan få sockerchock av förmycket betfor.
Lyssna med distansare får du höra !
/Cetzy

Får man fråga vad du svarar på?
 
Sv: Djurplågare?!

hej bruden...lite frågor innan jag yttrar mej =)

1.hur mycket grovfoder får hon?
2.är hon pigg/stressad?
3.hur ofta avmaskar du?
4.hur länge sen va de hon fick föl?
5.hur mycket motionerar du henne?

(han en travare själv som är lite mager så jag tror jag kan hjälpa dej)
 
Sv: Djurplågare?!

CrazyMia skrev:
Får man fråga vad du svarar på?

Om du tittar uppe i högra hörnet i Cetzy's svar så står det "Svar på Sv: Djurplågare?! av Ida", vilket betyder att Cetzy har svarat på någonting som Ida har skrivit längre in i tråden. Ett tips att kolla upp om ett svar är riktat till dig eller inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 148
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp