Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

Det som jag funderar på är hur du har fått reda på vikten? Har du vägt eller mätt? Om du mätt kan jag nästan garantera att du fått en missvisande vikt då hästen är så bukig.

När jag ser på bilderna så ser jag en bukig med väldigt smal och omusklad häst. Tycker att vikten som du anger låter väldigt mycket för den hästen. Vad väger den på denna bild som visar hela hästen?

Om det är djurplågeri låter jag vara osagt. Men hästen är för smal även om den är bukig på dessa bilder.
 
Sv: Djurplågare?!

*asg* Varför? jag vet inte. aja, Men som sakt, hur tillverkar dom kraft då, och vad inerhåller det exakt? iofs passar det vi diskuterar nu kanske inte in i denna tråd..?
 
Sv: Djurplågare?!

Du menar att ifrågasättningarna ang. kraft är skitsnack?
 
Sv: Djurplågare?!

Ja när det gäller anklagelserna om farlighet, däremot är deras foderrådgivning av väldigt varierande kvalité.
PL
 
Sv: Djurplågare?!

Håller med.

/vars hästAR också har överlevt på Krafft
 
Sv: Djurplågare?!

Hela den här diskussionen hör hemma på foder där en massa helt okunniga uttalanden hade blivit bättre bemötta.
PL
 
Sv: Djurplågare?!

Diablo skrev:
Det som jag funderar på är hur du har fått reda på vikten? Har du vägt eller mätt? Om du mätt kan jag nästan garantera att du fått en missvisande vikt då hästen är så bukig.

När jag ser på bilderna så ser jag en bukig med väldigt smal och omusklad häst. Tycker att vikten som du anger låter väldigt mycket för den hästen. Vad väger den på denna bild som visar hela hästen?

Om det är djurplågeri låter jag vara osagt. Men hästen är för smal även om den är bukig på dessa bilder.

jag har vägt hästen så det är inte missvisande.

Men fråan jag ställde gällde inte min häst utan vart gränsen går för djurplågeri. men det verkar inte som om ngn har fattat det än..
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
Detta grundade jag mitt uttalande på eftersom du ifrågasatta och tyckte hästen fick för mkt mat DÅ! När den var digivande!

Ja jag tror att din häst behöver mer mat, men i vilken form om det är mer krafft eller lucern är ganska oviktigt.

Du tyckte dessutom att hästen som du visade helbild på var tjock :crazy:



Och jag tycker hästen är väldigt smal på den bilden så är hon smalare nu så hade jag nog tagit en allvarlig funderare på varför folk säger till en att ens häst är för smal!

Titta på denna bilden:

http://hem.passagen.se/rubytoo/anka.JPG

Där ser du hur ett avelssto skall se ut i kroppen.


alltså.. hur ska ja förklara... Hästen var smal över ryggen med en tjock mage. idag så har hästen bra ryggmuskler och smalare buk. Det kanske ja var otydlig på, men om det var så så ber ja om ursäkt. Men alltså hon är inte tunnare över ryggen idag utan buken är tunnare. Hänger ni med då? ställ gärna frågor, jag besvarar dem så gott ja kna och om det har blivit ngt missförstånd.
 
Sv: Djurplågare?!

Eftersom du drog in din häst blir den naturligtvis utgångspunkten.
Eftersom djurplågeri är ett brott blir det i slutändan alltid en domstol som avgör.
PL
 
Sv: Djurplågare?!

Jo det har jag förstått. Men när en häst visas upp med bild då den är så dålig hullet så kommer ju tråden ofrivilligt in på foder. Det är ju nästan en självklarhet.

Jag vill egentligen inte utala mig om djurplågeri när jag inte har träffat hästen känt på den eller ens har satt mig in i hur mycket foder den egentligen får. Vissa hästägare tror jag inte kan se på vågen rätt. De kommer med höpåsar som väger kanske 1 kg och de säger att hästen får 3kg. Inte sagt att det gäller dig nu. Men enligt dessa bilder, framförallt den när man ser hela hästen, tycker jag att situationen inte alls ser trevlig ut öht. Så enligt denna bild som visas här vill jag säga att hästen inte får tillräckligt med mat. Den är inte bara omusklad utan även undernärd på denna bild.
 
Sv: Djurplågare?!

Varför hänger du upp dig på buken. Bara för att hästen är bukig så behöver den inte vara överviktig. Titta på hela hästen inte bara magen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågare?!

Först vill jag säga till olgaklara så här, du kan INTE stirra dig blind på krafts rekomendationer om hur mkt ett dräktigt sto ska ha osv utan det är faktiskt höet/hösilaget som avgör det,jag vet då jag själv har ett fruktansvärt bra hösilage.

Jag ringde kraft för att få hjälp med foderstater åt mina hästar,varav den ena är dräktig. Dom blev nästan chockade över ett sådant hösilage o pusslade länge för att få en bra foderstat åt mina hästar.
Men mitt dräktiga (hbl)sto äter nu 8-9kg hö samt 3kg kraft (ponny)+halm och mineraler.Och hon har en fullständig foderstat.(hon får fri tillgång i hagen iof så därför är hon väl lite rund oxå:D )

Och eftersom kraft själva har gett mig den foderstaten och den passar henne så bör dom ju inte gett mig fel i allafall.

Och när jag tittar på den bilden som har lagts in så (jag tycker bilden är lite otydlig men har ändå kommit fram till följande)så visst få upp henne lite till i hullet men ja tycker oxå hon ser väldigt omusklad ut, och rids hon inte så mkt så är det inte heller så konstigt men å andra sidan så saknar hon hull o inte har fullständig foderstat osv så är det ju inte så konstigt heller,och därmed svårare att sätta muskler oxå.
 
Sv: Djurplågare?!

hur ser det ut när en travare har fin överlinje? Gärna jämfört med ridhästar (halvblod).

De ridtravare jag träffat har alla utom en varit mkt fina över ryggen och överlinjen! Som jag önskade att många av halvbloden i stallet skulle se ut.

Bra ridning och rätt foder sätter fin överlinje, oavsett ras.
 
Sv: Djurplågare?!

Hallo bilderna är ju tagna för ett år sedan. kan ingen lyssna på det? så ser hon inte ut nu!
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
Jag håller med att kraft inte kanske passar men nu var det fråga om 1 DL inte 1kg och den ringa mängden gör knappast till eller från.

Nej det håller jag med om men du skrev att hon skulle ge hästen 3 kg och det gör skillnad.
 
Sv: Djurplågare?!

Nä jag stirrar mig inte blind på ngt foders rek utan jag ger det jag anser vara bäst för mina hästar och det är inte krafft.
 
Sv: Djurplågare?!

hej!

kan säga att du inte är en djurplågare!
att kunna fodra på rätt sätt är en konst!, djuren kan ju inte prata direkt...

men hur mycket per dag motioneras hon ?
vad ger du för kraft ?
vad väger hon ?

man brukar ju säga 1kg hö/ 100 kg kroppsvikt
sen är det olika med kraften.

har du kollat upp så att hon inte har mask eller något annat ?
 
Sv: Djurplågare?!

Nafayette skrev:
Vidare..

Och efter att ha tittat på korten så är det bara att inse att märren är tunn.
kolla lansmärket och det påbörjade insjunkna korset.

Hon är definitivt inte tjock.

AM

Dessa bilder är med stor säkerhet inte från i år då vi inte haft i närheten så mkt snö i och runt Karlstad. Om nu hästen står här. Så troligtvis så såg hästen ut så här hos de gamla ägarna, de som nu tydligen tycker CrazyMia missköter hästen. Om nu CM har fått hästen att få se bättre ut, så ligger det troligtvis ngt annat groll bakom. Men då måste vi få se nyare bilder först.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 170
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp