Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

**Lina** skrev:
Det är ju så att man blir mörkrädd! Usch :crazy:

Olgaklara: Angående Krafft så vet jag också att de rekommenderar de där mängderna men för det behöver det ju inte betyda att det passar på hästen ifråga! Och man kan ju fråga sig hur fodret kan vara så himla bra när man måste ge sådana mängder!

Till frågan: som någon innan skrev: ta hjälp av en kunnig person, veterinär t ex så att DU vet säkert att din häst mår bra och så att du kan få tips om hur du lämpligast bor fodra i fortsättningen. Bara för att folk runt omkring tycker att det är djurplågeri så behöver det ju inte vara det men som hästägare så har man ett ansvar för att hästen mår bra och det är det jag tycker att du ska kolla upp! Vet du sen det så spelar det ju ingen roll vad folk säger. Folk tycker ju uppenbarligen en massa skit! ;)


Jag håller med att kraft inte kanske passar men nu var det fråga om 1 DL inte 1kg och den ringa mängden gör knappast till eller från.
 
Sv: Djurplågare?!

Morran skrev:
Det verkar ju vansinnigt smart att tro helt och fast på Kraffts egna rekommendationer utan någon som helst kritik :angel: .
Klart de rekommenderar höga mängder kraftfoder, de vill ju sälja mer.
Man kan tillgodose hästens behov av vitaminer och mineraler HELT utan kraftfoder, genom särskilt mineralfoder.


Jag ger inte krafft själv :smirk: men om man ger detta så bör man ju faktiskt följa deras rek för att hästen skall kunna få i sig det dagliga behovet annars så kanske man skall ge något annat

Visst kan man ge extra det har väl ingen skrivit annat.

Men nu var det fråga om att ge 1DL av krafft vilket de rek 4-6kg
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
Jag håller med att kraft inte kanske passar men nu var det fråga om 1 DL inte 1kg och den ringa mängden gör knappast till eller från.

Men du har ju inte ens läst tråden... I allra första inlägget skriver hon att hästen får 1 dl krafft + 1 dl korn på morgonen, detsamma efter ridning + 5 dl krafft + betfor på kvällen. Det är inte så lite när man lägger ihop det. Men man läser väl det man vill läsa...
 
Sv: Djurplågare?!

Hot Shot skrev:
Klart att Krafft vill att man ska ge så mkt kraftfoder som möjligt...:smirk:

Fast iof var det en tjej på Krafft som hjälpte mig med min foderstat, måste varit en ärlig människa då hon rådde mig att bara ge 1kg Krafft/dag...

Tja det vill väl alla foderleverantörer, men å andra sidan vill de ju inte att hästarna skall stryka med på kuppen så deras rek är nog inte helt uppåt väggarna.

De måste ju har rek för att hästen skall kunna få i sig de rätta värderna eftersom det ju är ett fullfoder.

Jo om du läser på det fodret du ger av kraffts sortiment så kanske just du skall ge din häst endast 1kg, men jag läste på vad sto med föl vid sidan skulle ha
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
Tja det vill väl alla foderleverantörer, men å andra sidan vill de ju inte att hästarna skall stryka med på kuppen så deras rek är nog inte helt uppåt väggarna.

De måste ju har rek för att hästen skall kunna få i sig de rätta värderna eftersom det ju är ett fullfoder.

Men de har ju ingen aning om huruvida din häst får i sig rätt mängd protein, energi o kalcium/fosfor. Deras rekomendationer baserar sig på ett sk "normalhö" och hur många har det?? Så att bara blint följa derar rek är helt uppåt väggarna...
 
Sv: Djurplågare?!

Mayflower skrev:
Men du har ju inte ens läst tråden... I allra första inlägget skriver hon att hästen får 1 dl krafft + 1 dl korn på morgonen, detsamma efter ridning + 5 dl krafft + betfor på kvällen. Det är inte så lite när man lägger ihop det. Men man läser väl det man vill läsa...


6dl krafft för ett sto som haft föl vid sidan är knappast speciellt mkt det heller :smirk:
 
Sv: Djurplågare?!

Mayflower skrev:
Men de har ju ingen aning om huruvida din häst får i sig rätt mängd protein, energi o kalcium/fosfor. Deras rekomendationer baserar sig på ett sk "normalhö" och hur många har det?? Så att bara blint följa derar rek är helt uppåt väggarna...

Ge dig nu, orkar faktiskt inte tjaffsa med dig :crazy:

Deras rek måste ju faktiskt stå jag har INTE skrivit att det är en gyllene regel att följa!

Liksom jag skrivit tidigare både här och i andra foder trådar att man kanske behöver ge extra!!
 
Sv: Djurplågare?!

Att en fölmärr får mycket mat är inte fel då hon kan rasa i vikt på ett ögonblick.

"tjockheten" på häst ska INTE mätas över buken.

Har hon en tunn överlinje så ÄR hon mager oavsett buk eller inte.
Oftast beror det på proteinbrist.
Och en häst med proteinbrist kan INTE bygga muskler.

Att en häst har stor buk kan bero på allt möjligt.
men framför allt två saker.
Dåligt grovfoder som äts i massor och maskangrepp.

AM
 
Sv: Djurplågare?!

Vidare..

Och efter att ha tittat på korten så är det bara att inse att märren är tunn.
kolla lansmärket och det påbörjade insjunkna korset.

Hon är definitivt inte tjock.

AM
 
Sv: Djurplågare?!

Jag tycker det där låter lite svamligt...:confused:

Det där med att det är mkt socker i betfor är bara en myt. Det lilla melass som är i är nästintill obetydligt och gör det bara smakligt.:) Det finns massor med fibrer i betfor!:bump:
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
6dl krafft för ett sto som haft föl vid sidan är knappast speciellt mkt det heller :smirk:

precis som har haft ett föl vid sidan o fölet är nu 2 år gammalt.
 
Sv: Djurplågare?!

Nafayette skrev:
Vidare..

Och efter att ha tittat på korten så är det bara att inse att märren är tunn.
kolla lansmärket och det påbörjade insjunkna korset.

Hon är definitivt inte tjock.

AM

bara så ni vet så ser hon inte ut så idag. ska fixa en bild i helgen då min bror kan hjälpa mig.
 
Sv: Djurplågare?!

Nafayette skrev:
Har hon en tunn överlinje så ÄR hon mager oavsett buk eller inte.
Oftast beror det på proteinbrist.
Och en häst med proteinbrist kan INTE bygga muskle.
AM

Funderar på en sak...

Har en vbl-travare, han är inte mager - har fint hull. Nästan lite rund för att vara travare. Rids numer, för långsam för travet. :crazy:

Trots att han är fin i hull, så skulle jag säga - med rid-glasögon- att han har tunn överlinje. Och så har många travare, i mina ögon.

Min fråga är: hur ser det ut när en travare har fin överlinje? Gärna jämfört med ridhästar (halvblod).

*Nyfiken*

Norrland
 
Sv: Djurplågare?!

Orkar inte läsa igenom alla inlägg..
Jag tycker nog att du kan skippa kraftfoder om inte hästen tränas och om du har ett bra grovfoder.

Har du analyserat grovfoder? Isf kan du skicka in analysen till..kraft (tror jag) å be dom göra en foderstat åt din häst.

Kommer inte ihåg vad det kostar(länge sedan), men jag tycker att det är värt det!
 
Sv: Djurplågare?!

Nafayette skrev:
Att en häst har stor buk kan bero på allt möjligt.
men framför allt två saker.
Dåligt grovfoder som äts i massor och maskangrepp.

AM

Eller så kan det bero på svag bukmuskulatur, vilket inte verkar helt omöjligt eftersom hon nyss haft föl.
Det vet jag ju själv som varit gravid..:angel: Jag blev lätt töjd..:crazy:
 
Sv: Djurplågare?!

norrland65 skrev:
Trots att han är fin i hull, så skulle jag säga - med rid-glasögon- att han har tunn överlinje. Och så har många travare, i mina ögon.

Tunn överlinje? Hur menar du då?
Travare och halvblod har olika kroppsbyggnad, och dom är ju skapta för olika saker.
 
Sv: Djurplågare?!

Boffey skrev:
Ja du säger att du har en travare....
Japp Fullblodshästar som jag har hållt på med kräver mycket kraftfoder. _Allt är ju rellativt vet du. Har en häst en stor hö mage och tunn över ryggen så betyder det att minska höt och öka kraft fodret så fåe du en riktigt snygg häst. Kraft fodret lägger sig på rygg och rumpa medans hö blir det en stor mage av.
Jag har arbetat i proffs stall både på irland och i sverige där gör man så om hästen ser ut på det viset. Men visst att alla hästar är olika och kräver olika. Det är lika mycket djur plågeri att övergöda en häst som att svällta den. I detta fallet verkar hästen inte svällt men kräver mer kraftfoder och att jag sa att minska på höt var på grund av att hästen hade stor mage--------! Men alla har vi olika åsikter. Men du kanske vet allt:crazy:


:bow: :bow: :bow: Håller helt med!

Till övriga här:

Varför är de flesta så rädda för kraftfoder? Det behövs för att bygga muskler.

Till Trådskaparen: sök hjälp av någon som kan mer! Ingen här har sett din häst! Alltså kan du inte ta råden här som "rätt" för din häst. Om hästen har stor mage kan den ändå vara tunn.
Ett fölsto kan ha stor mage men vara ett skelett över revben och rygg, med fel utfodring. Du måste se hur hela hästen ser ut. En fet häst som behöver banta ska förstås bantas. Men då måste du veta att hästen verkligen är fet. Motion som anpassas till vad hästen klarar är bästa sättet att få bort en stor fölmage, inte bantning. Ta ut en veterinär eller en hästkunnig objektiv person. Då får du också vet om du är "djurplågare" eller ej, och förra ägaren kanske nöjer sig med det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 155
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp