Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
Men nu är hon nästan anmäld för djurpågeri för att hästen är för tunn och då ÄR ju kraftfodergivan för liten OM hon ger fri tillgång av hö eller normal mängd av hö.

Jag menar tunn är ju inte samma sak som mager och reagerar folk på hur hästen ser ut så bör man ju tänka över hur det är

Nu vet vi ju faktiskt ingenting, om vare sig grovfodergivan, eller näringsvärdet på höet.
Först efter de uppgifterna kan man avgöra vilken ände man ska börja med.
 
Sv: Djurplågare?!

Masse skrev:
Hur mycket grovfoder får hon? Vilka värden är det på det? Hörs som om hon behöver en hel del protein för att kunna bygga muskler.


Hon får i princip fri tillgång på hö. har tyvärr inte råd för tillfällegt att analysera höet. :crazy:
 
Sv: Djurplågare?!

hästhandlarjävel skrev:
tycker att det låter som lite kraft foder för den typ av häst, har du ingen bild att visa hur hon ser ut idag?


jag ska lägga in det snart. Har inte det på datorn ännu men min bror ska försöka att hjälpa mig.. den otekniska systern.. ;)
 
Sv: Djurplågare?!

Smulan75 skrev:
Svårt att säga när man inte kan se och klämma på hästen. Men du säger att hon har stor mage, det behöver tyvärr inte innebära att hästen är tjock. Är hon tunn över ryggen och har stor mage låter det i mina öron som varning för en omusklad häst med "hömage". För att bygga muskler behövs mycket mat! Som de andra säger beror det en del på vad hon får för övrig mat. Hur är hon i humöret?


det är ju just det.Hon fick ju en herrans mycket mat men ingen motion men ja ska öka allt eftersom hon motioneras men som det är nu så går hon inte så mycket i veckan.. de är skogsturer.
 
Sv: Djurplågare?!

Tuva-Li skrev:
*suckar*

Det går väl alldeles utmärkt att bygga muskler på en häst UTAN kraftfoder, förutsatt att grovfodret har bra värden.

Kraftfoder (och annat) är ett komplement till grovfodret om grovfodret inte täcker hästens behov.

Till trådskaparen:
Har du koll på vad fodret innehåller? Några värden på grovfodret? Vet du vad hästen får i sig, eller chansar du lite hit och dit?

Det låter ju som om något är tokigt i foderstaten, uppenbarligen.


Tyvärr har ja inte några värden på grovfodret. har tyvärr inte råd som det är just nu att analysera. Men ja har gått på ett typvärde. och sen räknat foderstat. Det får vi lära oss i skolan. jag går nämligen hästhållning i skolan. jag läser häst.. det är jättekul :D

Men nu är hon inte så omusklad. nu tycker ja att hon är på god väg att bli bättre..
jag kan lägga in en bild( senare när ja får de nya) så ni får se skillnaden om ni vill..
 
Sv: Djurplågare?!

Det är ju så att man blir mörkrädd! Usch :crazy:

Olgaklara: Angående Krafft så vet jag också att de rekommenderar de där mängderna men för det behöver det ju inte betyda att det passar på hästen ifråga! Och man kan ju fråga sig hur fodret kan vara så himla bra när man måste ge sådana mängder!

Till frågan: som någon innan skrev: ta hjälp av en kunnig person, veterinär t ex så att DU vet säkert att din häst mår bra och så att du kan få tips om hur du lämpligast bor fodra i fortsättningen. Bara för att folk runt omkring tycker att det är djurplågeri så behöver det ju inte vara det men som hästägare så har man ett ansvar för att hästen mår bra och det är det jag tycker att du ska kolla upp! Vet du sen det så spelar det ju ingen roll vad folk säger. Folk tycker ju uppenbarligen en massa skit! ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågare?!

Alltså. Nu måste ja svara igen. För alla skriver samma sak!

1: min häst får numera fri tillgång på hö.
2: problemet var att hon var för tjock! hon vägde 620 kg och skulle egentligen väga runt 450. Ska nog tillägga att hon bara är 155 cm hög.
3: tack Smulan75 för att du föröker att styra upp lite. Fråga var ju om vart gränser går för djurplågeri och om man ska tåla sånt skit i över ett år!
4: Ska sedan tillägga att 2 stycken veterinärer har tittat på hästen i fråga och de har sagt att de aldrig har sett en finare häst.
+ att hovslagaren ja har orde väl säga om han ser? eller? en utbildad hovslagare. jag har oxå pratat med min hovslagare och han säger att han gärna går i god tro för min häst. För att han tycker inte ja missköter hästen utan tvärtom. han tycker att han aldrig har träffat en person som tar hand om sin häst bättre.

Men eftersom detta spårar ut så kanske man ska lägga ned detta eftersom de är egentligen inte som har svarat på mina frågor. ja gav bara lite bakgrundfakta. Men ni hoppade på mig direkt. :(
 
Sv: Djurplågare?!

Det verkar ju vansinnigt smart att tro helt och fast på Kraffts egna rekommendationer utan någon som helst kritik :angel: .
Klart de rekommenderar höga mängder kraftfoder, de vill ju sälja mer.
Man kan tillgodose hästens behov av vitaminer och mineraler HELT utan kraftfoder, genom särskilt mineralfoder.
 
Sv: Djurplågare?!

Klart att Krafft vill att man ska ge så mkt kraftfoder som möjligt...:smirk:

Fast iof var det en tjej på Krafft som hjälpte mig med min foderstat, måste varit en ärlig människa då hon rådde mig att bara ge 1kg Krafft/dag...
 
Sv: Djurplågare?!

Jag kan tycka det är helt omöjligt att säga om du har blivit kallad djurplågare med "rätt" eller inte, utan att se hästen, och veta allt om innehåll i foderstaten, osv osv... däremot har jag sett fölmärrar som ser sorgliga ut trots fri tillgång på hög kvalitativt foder.

Däremot, jag skulle aldrig sänka grovfodret och höja kraftfodret, i mina foderstater är grovfodret en (stadig) grund. :D
 
Sv: Djurplågare?!

Jag trot inte att någon menade att hoppa på dig utan de ville bara ha lite mer bakgrund om just ditt fall och därifrån försöka hjälpa. Avsikten var nog god, resultatet blev nog mer rörigt.

Gränsen för djurplågeri är nog väldigt svår att fastställa. Det finns ju väldigt uppenbara fall, men gränsfallen är de svåra. Speciellt dom som är gömda.
I alla fall kan man inte bedömma djurplågeri efter en hästs form. Det kan ju bero på så mkt som tex sjukdom eller annat. Om en häst står en längre tid blir den ju gärna omusklad.
Ser man då in till fodret så får man ju beräkna utefter hur mkt hästen behöver oavsett om det är kraft eller grovfoder. Man kan inte bara dömma efter mängden mat.
Alltså får man nog se djurplågeri om hästen är mager pga får för lite/ingen mat, inget vatten och/eller är sjuk utan att bli undersökt och allmänt oskött, alternativt att den blir upprepat slagen (oavsett om hästen är mager,fet eller i tävlingskondis) eller inlåst i en box dygnet runt (inte om rek. boxvila).
Detta är hur jag skulle se det. Givetvis är det upp till en proffisionell person tex vet. att bedömma.

I ditt fall tycker jag inte att du ska stå ut med skit om att du missköter hästen, då du har veterinärs åsikt som stöder dig och ditt sätt att ta hand om hästen. Tycker att du kan be anklagaren att fara och flyga:devil:
Tycker mest att det låter som att din häst behöver bygga mer muskler, speciellt i ryggen och du skrev att du motionerar henne. Om nu hövärdet trots allt är lite lågt, så kan kanske lite lusern hjälpa till för att få upp proteinet något.
Klättrar du nåt med henne (går man bredvid får man själv starka benmuskler;) )? Tömkörning/longering over kavaletti bommar är också bra träning.

Lycka till!
 
Sv: Djurplågare?!

Tre kilo kraftfoder per dag tycker jag låter mykcet? En veterinär i området - mycket skicklig - sa att hästarna inte ska ha mer än ett kilo kraftfoder per timme de jobbade. Dvs en timmes ridning, 1 kg kraft om dagen, två timmars jobb, två kilo.

Till trådskaparen

Kraftfodret är inte det viktigaste, se till att hon får hö så det räcker och rid ut i skog och mark, klättra och bygg muskler. Ha kul med din häst, det tar lite tid att bygga om dem!
 
Sv: Djurplågare?!

Hej. Nu har ja hittat en gammal bild på min häst. Fast hon är inte så tjock som hon var då. Men så här ser hon inte ut idag. idag är hon dessutom mycket gladare. Hon är egentligen 14 men beter sig som hon var 3..

Min älskling:love:
944757.jpg
944758.jpg


En nyare bild: (men tyvärr bara huvudet)
Men ja ska tillägga en sak. Jag rider inte med detta träns. tyckte bara att det skulle vara snyggt att ta kort i. jaja.. inte så snyggt men ändå :P
jag lägger en gammal bild jämter till höger så att ni kan kanske sse en liten skillnad.

944497.jpg
944499.jpg
 
Sv: Djurplågare?!

det blev ngt fel så läs nedan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågare?!

jag kan säga så här att nu har hon mer muskler än vad kanske de flesta hästar kanske har.. överdriver lite :P men ändå..
Men nu så tycker ja att hon har bra muskler och klättrar? de ja jag iprincip varje gång ja rider.. :P fast de beror ju på hur du menar med klättrning.. :P men ja försöker oxå variera min ridning. Så ibland så får hon lov att dra vagnen ^^
 
Sv: Djurplågare?!

ojoj, är det ingen som har hört talas om att kraft kan förgifta hästarna? Jag visste inte om det förns jag träffade en riktigt duktig häst människa som berättade om en föreläsning som hon nyligen hade varit på, där flera vetrinärer hade medverkat och som verkligen avrådde att använda kraft och hösilage /ensilage, eftersom det i större mängd kan förgifta hästarna. Det bästa skulle vara om folk fodrade sina hästar med enbarat riktigt hö, och kanske betfor och havre. Det är visst någt sorts lim dom använder för att få ihop kraften och massa mer onödigt farligt. Kanske någon annan vet mer om detta än mig? Jag slutade fodra mina hästar med kraft iaf :/
Malinja
 
Sv: Djurplågare?!

Polly_Mulle skrev:
Tre kilo kraftfoder per dag tycker jag låter mykcet? En veterinär i området - mycket skicklig - sa att hästarna inte ska ha mer än ett kilo kraftfoder per timme de jobbade. Dvs en timmes ridning, 1 kg kraft om dagen, två timmars jobb, två kilo.

Till trådskaparen

Kraftfodret är inte det viktigaste, se till att hon får hö så det räcker och rid ut i skog och mark, klättra och bygg muskler. Ha kul med din häst, det tar lite tid att bygga om dem!


Och detta köper jag INTE. Det betyder att jag skulle ge mina fälttävlanshästar 1kg om dagen eftersom de inte jobbar mer.

Det beror ju helt på vilket jobb hästen gör inte hur lång tid :crazy:

Dumt av en "kunnig" vet
 
Sv: Djurplågare?!

CrazyMia skrev:
Hej. Nu har ja hittat en gammal bild på min häst. Fast hon är inte så tjock som hon var då. Men så här ser hon inte ut idag. idag är hon dessutom mycket gladare. Hon är egentligen 14 men beter sig som hon var 3..

Min älskling:love:
944757.jpg
944758.jpg

Denna häst tycker jag inte är speciellt tjock snarare tvärtom, alldeles för smal.

Det enda "tjocka" är ju fölmagen men det är ju för att hon haft föl och har inget med hullet att göra.

Denna häst hade jag absolut gett mer kraftfoder än 1dl om den fick fri tillgång på hö
 
Sv: Djurplågare?!

Och vilken planet kom de rådgivarna från? Det därlåter väldigt mycket som vandringssägen i mina öron och inget som SLU ställt sig bakom. För mig är SLU foderforskning väldigt betydelsefull. Deras foderlärare och forskare kan väldigt mycket bra. Mer änmånga veterinärer...
 
Sv: Djurplågare?!

Tölva skrev:
Nu vet vi ju faktiskt ingenting, om vare sig grovfodergivan, eller näringsvärdet på höet.
Först efter de uppgifterna kan man avgöra vilken ände man ska börja med.

om hästen får fri tillgång på hö och ändå är smal så är det ju faktiskt kraftfodret/lucern du måste höja.

Alla kanske inte analyserar eller kan köpa analyserat hö och även om man nu skulle analysera och det visar att det finns brister så är det kraftfoder/tillskott man måste ge extra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 151
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp