Sv: Djurplågare?!
Du uttrycker precis vad jag tänkte, många råd om foderstat när man ens inte sett hästen eller vet vad hon får.
Jag räknar både i kg och liter, när jag är i stallet räknar jag i liter för det är lättast att mäta upp. Men när man pratar foderstat föredrar jag att man använder kg. Har märkt att pellets (av samma storlke) ofta väger lika mycket/volym.
Bellafjella skrev:Hur kan man föreslå "minska på höet? Trådskaparen skriver väl ingen stans hur mycket hö hästen får?
Sen fattar jag inte riktigt? Du har haft samma "recept" på 4 hästar de senaste åren? Men hästarna är väl olika och har olika behov?
Dessutom så skiljer sig höet också åt från år till år och från skörd till skörd. Min Kallblodstravare får inte mycket kraftfoder men däremot har jag ett bra hö och behöver därför inte mycket tillsatser. Han får ca 10 kg och han är lagom rund och go och har finfina muskler, fin hårrem och ett glatt humör.
Sen undrar jag lite så där allmänt: är det bara jag som räknar kraftfoder i gram och kilon? En del skriver att hästen får si och så mycket i dl . Men 5 dl pellets t ex kan ju väga ganska mycket i kg.
Du uttrycker precis vad jag tänkte, många råd om foderstat när man ens inte sett hästen eller vet vad hon får.
Jag räknar både i kg och liter, när jag är i stallet räknar jag i liter för det är lättast att mäta upp. Men när man pratar foderstat föredrar jag att man använder kg. Har märkt att pellets (av samma storlke) ofta väger lika mycket/volym.