Djurplågare?!

Sv: Djurplågare?!

Bellafjella skrev:
Hur kan man föreslå "minska på höet? Trådskaparen skriver väl ingen stans hur mycket hö hästen får?

Sen fattar jag inte riktigt? Du har haft samma "recept" på 4 hästar de senaste åren? Men hästarna är väl olika och har olika behov?

Dessutom så skiljer sig höet också åt från år till år och från skörd till skörd. Min Kallblodstravare får inte mycket kraftfoder men däremot har jag ett bra hö och behöver därför inte mycket tillsatser. Han får ca 10 kg och han är lagom rund och go och har finfina muskler, fin hårrem och ett glatt humör.

Sen undrar jag lite så där allmänt: är det bara jag som räknar kraftfoder i gram och kilon? En del skriver att hästen får si och så mycket i dl . Men 5 dl pellets t ex kan ju väga ganska mycket i kg.

Du uttrycker precis vad jag tänkte, många råd om foderstat när man ens inte sett hästen eller vet vad hon får.

Jag räknar både i kg och liter, när jag är i stallet räknar jag i liter för det är lättast att mäta upp. Men när man pratar foderstat föredrar jag att man använder kg. Har märkt att pellets (av samma storlke) ofta väger lika mycket/volym.
 
Sv: Djurplågare?!

Tycker denhär tråden för övrigt har tappat fokus lite *styr upp* :)

Frågan var: - Var går gränsen för djurplågeri?
- Ska man behöva stå ut med andra personers anklagelser om att man ger sin häst för lite mat när man försöker banta den?

Jag skulle ge rådet att någon duktig hästkunnig som någon annan sa ännu bättre med en veterinär (om du känner någon). Som kan dels titta på hästen och titta över vad den får i foder. Då får du en andra åsikt som du lättare kan ta till hjälp ifall personen som anklagar dig för djurplågeri skulle besvära dig mer.
 
Sv: Djurplågare?!

Ja du säger att du har en travare....
Japp Fullblodshästar som jag har hållt på med kräver mycket kraftfoder. _Allt är ju rellativt vet du. Har en häst en stor hö mage och tunn över ryggen så betyder det att minska höt och öka kraft fodret så fåe du en riktigt snygg häst. Kraft fodret lägger sig på rygg och rumpa medans hö blir det en stor mage av.
Jag har arbetat i proffs stall både på irland och i sverige där gör man så om hästen ser ut på det viset. Men visst att alla hästar är olika och kräver olika. Det är lika mycket djur plågeri att övergöda en häst som att svällta den. I detta fallet verkar hästen inte svällt men kräver mer kraftfoder och att jag sa att minska på höt var på grund av att hästen hade stor mage--------! Men alla har vi olika åsikter. Men du kanske vet allt:crazy:
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
Alldeles för lite kraftfoder! Ge den minst 3kg/dag och fri tillgång på hö

Fast det beror väl på hästen? Min medryttarhäst, en mindre halvblodsdam som rids varje dag och tränas i hoppning, skulle bli fet som en julgris på den foderstaten. Och dessutom förmodligen vimsig i huvudet av all kraft.
 
Sv: Djurplågare?!

Boffey skrev:
Kraft fodret lägger sig på rygg och rumpa medans hö blir det en stor mage av.

Du verkar ju ha grym koll..... Det är ju en jäkla skillnad på hö och hö!!!! Visst finns det hö som ger bara bukfylla, men det är ju kanppast ett sånt hö man vill ha till sin häst!! Jag har också jobbat på Irland så jag vet deras inställning till hö och vilken typ av (skit!!)-hö de använder sig av. Sen ÖSER de i hästarna kraftfoder i stället! Minns att vi la in ca 2-3 kg hö efter att vi hade mockat (lika mycket till ALLA hästarna!!) på morgonen och sen inget mer grovfoder på hela dagen. Helt vansinne!! Så det är inget vi ska apa efter...
 
Sv: Djurplågare?!

Mabuse skrev:
Fast det beror väl på hästen? Min medryttarhäst, en mindre halvblodsdam som rids varje dag och tränas i hoppning, skulle bli fet som en julgris på den foderstaten. Och dessutom förmodligen vimsig i huvudet av all kraft.

Du verkar ha en medryttarhäst som är precis som min lilla halvblodsdam (kärring...). Fet och vild - nej tack!!
 
Sv: Djurplågare?!

Smulan75 skrev:
Tycker denhär tråden för övrigt har tappat fokus lite *styr upp* :)

Vad bra :bow: , jag blir alldeles förskräckt över några av inläggen här :o .

Smulan75 skrev:
Frågan var: - Var går gränsen för djurplågeri?
- Ska man behöva stå ut med andra personers anklagelser om att man ger sin häst för lite mat när man försöker banta den?

Som tidigare nämnts så har vi ingen aning om grovfodergivan. Men ponera att hästen bara får något kilo hö och nämnda kraftfoder - då hade jag reagerat om ägaren inte verkade ha koll och hästen magrade av ännu mer.

Reagerat = pratat med hästägaren, och tillsammans försökt få fram en vettig foderstat. Visa på siffror och behov, t o m dragit ut sidor från SLU eller gett hästägaren Plancks bok i julklapp :cool: .

*been there, done that*

Har däremot ägaren "svar på tal" och förklarar att hästen får t ex 12 kg analyserat hö och behöver inte mer kraftfoder än så här, och har "koll på läget" hade jag inte gjort någonting. En väl balanserad foderstat kommer i slutänden ge en välmående häst, och att hästens form just nu bara är en övergångsperiod från en tidigare dålig foderstat.
 
Sv: Djurplågare?!

Jag håller med att de ger skit hö:D på irland men samtidigt har de bra gräs till skillnad från vad vi har så här års.
Hö ÄR viktigt därför har mina hästar alltid fått annalyserat hö och fri tillgång eftersom att jag haft hästar som behövt det. Jag tror på en jämn kost men allt måste annpassas efter hästen. Jag tror inte att hästar behöver ha massor med kraft foder men man måste lära sig att annpassa sig men det krävs ju ett tränat öga att veta vad man skall ändra på. Råd kan man ju få ge:) till de som vill ha. Sen är det ju upp till var och en.
Vet en tjej som har en 2 1/2 åring andalus/halvblod den får en hel hink med betfor och hel havre morgon och kväll (rymmer ju 10l)och får bara gå i en liten sand paddock helt själv. Hur fel är inte det?????? Unga hästar behöver inte mycket kraftfoder utan tillgång på gräs och bra hö och kompisar. Sen får hästen skäll för att den är så pigg och busig. Kan man ju fråga sig hur de tänker:cool:
 
Sv: Djurplågare?!

Jag tror att man reagerar på själva synen av en häst som ser ut så som du beskriver din. Man tänker oftast inte vidare på att det kan bero på olika saker utan man drar nog förmodligen bara den slutsatsen att hästen inte blir ordentligt skött, jag skulle nog ialla fall reagera så.

Som du beskriver hästen så förmodar jag att om den är utan mask och är frisk i övrigt att den får underskott av protein.
Hade höet haft tillräckligt bra värde hade du kunna fodra bara på det men det låter ganska uppenbart att höt har lågt proteinvärde så din häst skulle behöva få kraftfoder för att komplettera underskottet.Hade varit lättare om du hade analys på höet.
 
Sv: Djurplågare?!

Hur mycket hö får hon - och ange det gärna i kg - inte i dl.
Följdfråga - är höt analyserat.
Om jag får reda på högivan i kg kan jag svara på om du utsätter hästen för djurplågeri eller ej.
Om vi sen får reda på höets värde kan vi tala om för dig vad som är en lagom giva.
 
Sv: Djurplågare?!

Ingen vet allt men det jag vet är att det sätt som du diskuterar foder INTE är relevant. Precis som andra sagt, bra hö som grund med bra näringsvärden räcker långt i kombination med en uträknade foderstat.

Läser du sedan startinlägget en gång till - hästen väger kraftigt över målvikten. Det löser du inte med mer kraftfoder.
 
Sv: Djurplågare?!

Du och jag har en sak gemensamt, fullblodshästar, men vi delar inte samma mening. Mina fullblod har ALDRIG blivit feta om magen bara för att de äter fri tillgång på stråfoder! De har fina muskler, över HELA kroppen, inte bara över ryggen. De har i TÄVLINGSKONDITION behövt omkring MAX 3-4 kg kraftfoder, då har de varit högpresterande.
Så säg inte att det är skillnad på häst och häst. Alla hästar ser fina ut, med är korrekt uträknad foderstat, baserad på grovfoder i första hand!
 
Sv: Djurplågare?!

he he..ja var ska man börja...

Jag hade analyserat höet och utgått därifrån hur mkt kraftfoder min häst skulle ha...

Och jag har oxå fullblod men jag har aldrig haft svårt att gö upp henne, men att minska på höet för att öka kraftfoder mängden låter inte som ett bra alternativ.
Det som läggs på rygg och rumpa kallas väl muskler...:angel: (såvida dom inte är extremt feta alltså men då är dom ju i regel redan överfeta på hela kroppen, och gränsfall till fånghäst)
 
Sv: Djurplågare?!

Det går väl inte att säga att en häst ska ha 3kg kraftfoder innan man vet hur mkt hö hästen får och vad det innehåller...:eek:

Min unghäst får bara 1 kg krafftfoder om dagen + hö och han håller på och sätter muskler för fullt, denna foderstat har en foderxepert hjälpt mig med efter att ha sett analysen. Han skulle bli tokig av att få 3kg...:smirk:
 
Sv: Djurplågare?!

Hot Shot skrev:
Det går väl inte att säga att en häst ska ha 3kg kraftfoder innan man vet hur mkt hö hästen får och vad det innehåller...:eek:

Min unghäst får bara 1 kg krafftfoder om dagen + hö och han håller på och sätter muskler för fullt, denna foderstat har en foderxepert hjälpt mig med efter att ha sett analysen. Han skulle bli tokig av att få 3kg...:smirk:

Av det som den får tycker jag inte att Krafft på 3kg är speciellt mkt ovh jag skrev dessutom FRI tillgång på hö.

Nu antar jag att h*n menar fodret KRAFFT och inte kraftfoder i allmänhet!

Hon skriver ju att hästen är nästintill undernärd och 1DL krafft är rätt lite.

Tror att de rek ca 3kg krafft för en häst på runt 500-600kg
 
Sv: Djurplågare?!

Bellafjella skrev:
3 kg kraftfoder på en häst som inte rids? :eek:

Nej. Kolla upp värdena på höet och komplettera sedan med kraftfoder hur mycket som behövs.

Tja det beror väl på vad man ger, eller hur?

Nu ger hon ju krafft och för att tillgodose kvoten av mineraler och vitaminer så är det väl uträknat att en häst på krafft skall ha runt 3kg på 500kg

Dessutom är detta ett sto som digivit ett föl och då är den rek mängden krafft 4-6kg!!!!
 
Sv: Djurplågare?!

Tölva skrev:
Vi har ett så närningsrikt hö i år, så vi KAN knappt ge nåt kraftfoder.
Så kraftfoderbehovet kan man inte veta något om förrän man analyserat höet!
Och hur magar ser ut på hästar har ju ingen relevans, man måste KÄNNA på sidan på magen hur mycket underhull där finns.
Ston kan verkligen se ut både på det ena och andra sättet efter att ha varit diade några månader.
Och de brukar hämta upp sig själva med rätt foderstat.


Men nu är hon nästan anmäld för djurpågeri för att hästen är för tunn och då ÄR ju kraftfodergivan för liten OM hon ger fri tillgång av hö eller normal mängd av hö.

Jag menar tunn är ju inte samma sak som mager och reagerar folk på hur hästen ser ut så bör man ju tänka över hur det är
 
Sv: Djurplågare?!

Dressyrfantasten skrev:
Det där lät ju mer som KAOS..:crazy:


Eh :smirk:

Hon ger krafft och det är bara att gå in och läsa på deras hemsida om vad man måste ge för att komma upp i rätt värden. Och de rek. 4-6kg krafft till avelsto!!!

Visst om du kallar det kaos så har jag gärna det hos mig eftersom jag inte har en enda häst som skulle kunna ens klassas som varken överviktig eller smal. Nu ger jag ju iof inte krafft
 
Sv: Djurplågare?!

Mabuse skrev:
Fast det beror väl på hästen? Min medryttarhäst, en mindre halvblodsdam som rids varje dag och tränas i hoppning, skulle bli fet som en julgris på den foderstaten. Och dessutom förmodligen vimsig i huvudet av all kraft.


Men snälla nån hästen är ju SMAL inte någon fet litet halvblod!

Den har haft föl precis.

Och blir de vimsiga i huvudet av kraftfoder så är det något som är fel i alla fall om de blir det på 3kg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 151
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp