DjurfÖrsÖk

ginnies

Trådstartare
Efter alla trådar som varit om hur hemsk man är om man inte tar hand om minsta lilla skadade skatunge,avlivar djur för födas skull samt de straff som uppräknas och önskas om man inte är en "sann djurvän", kan jag inte låta bli att undra hur ni som håller till på den här sidan ser på djurförsök?

Livsnödvändigt,onödigt, djurplågeri, har ni åsikter?

Sv: DjurfÖrsÖk

Efter alla trådar som varit om hur hemsk man är om man inte tar hand om minsta lilla skadade skatunge,avlivar djur för födas skull samt de straff som uppräknas och önskas om man inte är en "sann djurvän", kan jag inte låta bli att undra hur ni som håller till på den här sidan ser på djurförsök?

Livsnödvändigt,onödigt, djurplågeri, har ni åsikter?

Jag ser vissa djurförsök som nödvändigt ont men anser att djurförsök för kosmetika och dylikt borde förbjudas helt. Anser dessutom att de djur som utsätts för djurförsök borde få leva så lyxigt som möjligt den korta tid de lever och inte hållas i små burar.

Om man hittar botemedlet mot cancer genom djurförsök så GO FOR IT.. för mig är människor mer värda än djur.

Jag tycker att djurförsök för smink, och skönhetsgrejer
och "onödvändiga" saker ska förbjudas! Det är inte acceptabelt att djur ska behöva lida för att vi vill sminka oss.

Sedan i de ställen det finns alternativ till djurförsök inom t.ex medicin och annan livsviktig forskning skall det användas. Man ska inte använda djurförsök för att det är billigare eller enklare.

Men om det inte finns något annat alternativ tycker jag att man kan använda försök. Då ska det ske med hänsyn till djurets bästa.
Jag tycker dock inte man får utsätta djuren för precis vad som helst i dessa fall. Det måste finnas en gräns för hur mycket djuret får plågas.

Sedan i de ställen det finns alternativ till djurförsök inom t.ex medicin och annan livsviktig forskning skall det användas. Man ska inte använda djurförsök för att det är billigare eller enklare.

Då ska det ske med hänsyn till djurets bästa.
Jag tycker dock inte man får utsätta djuren för precis vad som helst i dessa fall. Det måste finnas en gräns för hur mycket djuret får plågas.

Jo, jag håller med om ovan, men hur effektiva blir djurförsök om djur inte får plågas?. Är det möjligt att exvis inom viss cancerforskning, undersöka mediciner utan kanske t.o.m svår smärta för djuret?

Och om man inte använder djurförsök, utan som du menar alternativ, som finns, men som fördyrar, är samhället beredd att betala den överkostnaden?

för mig är människor mer värda än djur.

Varför? Räknas trots allt inte människan också som ett djur?
Vad gör kvinnan som dödar två barn och nästan dödar en mamma mer värd än min hund som ger mig gränslös kärlek?

Bra frågor. Jag väntar nog med att svara tills jag har lite mer kött på benen om ämnet, dock :D. Men det ska bli intressant att se vad andra säger.

Problemet med alternativen är idag inte att de är dyrare utan att de än så länge inte räcker till för att fylla kraven samhället ställer på läkemedelsdokumentation.
Djurförsök är dyra o resurskrävande o läkemedelsbolagen vill gärna dra ner på dem.
PL

KL Obs djurförsök används även för att utveckla läkemedel o behandlingsmetoder för djur, samt för grundforskning om djursjukdomar.
PL

Jag tycker att djurförsök för smink, och skönhetsgrejer
och "onödvändiga" saker ska förbjudas! Det är inte acceptabelt att djur ska behöva lida för att vi vill sminka oss.

Vilken väg ska man gå?

Förbjuda djurförsök inom kosmetika, eller förbjuda smink?

Intressant frågeställning även om den inte är ny.
Jag vet egentligen inte vad jag tycker men svarar ändå.
När det gäller djurförsök för kosmetika och även för läkemedel där det redan finns ett liknande på marknaden (antar att det görs sådana) så tycker jag att svaret är enkelt. Det borde inte få förekomma. Men när det gäller forskning för att förstå sjukdomar och ta fram nya läkemedel hos människor och djur vet jag inte. Jag är inte helt insatt i detta men har ändå svårt att tänka mig att vi kan var utan detta. Det bästa hade varit om den nya tekniken hade gjort djurförsök överflödiga men jag undrar om vi någonsin kommer dit.

Nu kanske jag är lite trög såhär på kvällskvisten (:angel:), men jag förstår nog inte riktigt ditt svar? Nog kan man vårda även sjuka djur ;).

Det finns en hel del kosmetikamärken som undviker djurförsök så på den vägen är det väl snarast lättare att förbjuda djurförsök inom den sektorn. Att förbjuda smink blir nog lite svårt :D så om en del märken inte använder sig av det, varför skulle inte alla kunna?

Jo, jag håller med om ovan, men hur effektiva blir djurförsök om djur inte får plågas?. Är det möjligt att exvis inom viss cancerforskning, undersöka mediciner utan kanske t.o.m svår smärta för djuret?

Och om man inte använder djurförsök, utan som du menar alternativ, som finns, men som fördyrar, är samhället beredd att betala den överkostnaden?

Nu vill jag inte uttala mig om hur pass mycket dhur måste lida inom t.ex läkemedelsforskning för jag kan väldigt lite om djurförsök.

Jag tycker att även om det innebär en högre kostnad är det värt det, så ja.

Förbjuda djurförsöken. Mitt smink jag köper är inte djurtestat så visst går det!

Men är det inte så att allt smink i grunden är testat på djur?

När sedan en produkt eller produkts ämne är "färdigtestad", ja då kan den i sin tur användas till andra produkter och då kallas "inte djurtestat" . Man behöver alltså inte testa den nya produkten eftersom beståndsdelarna är testade förut.

Det finns en hel del kosmetikamärken som undviker djurförsök så på den vägen är det väl snarast lättare att förbjuda djurförsök inom den sektorn.

Samma till dig, använder sig inte de företagen iaf delvis av produkter som redan är "färdigtestade"?

Det med att det finns smink som inte är testat på djur är det inte delvis en falsk marknadsföring? eftersom det inte framgår att vägen för att komma till "icke djurtestade produkter" ändå går via djurförsök?

Djurförsök är inte enbart läkemedelsförsök eller medicinsk forskning.
Det finns försökshästar som lever minst lika bra liv (ibland bättre) som väldigt många privathästar, som används för diverse studier som inte på något sätt påverkar dem negativt. Visst, de kanske fick stå inne i några dagar när man undersökte skillnader i hur mycket de dricker ur vattenkopp resp ur hink. Och ja, de fick ha mätutrustning fastskruvad i hovväggen (känns inte, hovväggen är tjockare än skruvarnas längd) när de var med i en studie om hur olika typer av hästskor påverkar hovmekanismen. I övrigt bor de i stora boxar i ljusa stallar, går i rasthage varje dag och får tillräckligt mycket bra foder och regelbunden hovvård...

Sen är det faktiskt så att när man utbildar sig till chipmärkare så måste kursledaren ansöka om tillstånd för kursen, eftersom de hästar man använder sig av räknas som försöksdjur när kursdeltagarna får träna på att chipmärka dem.

Ovanstående har jag skrivit för att belysa att man måste skilja på äpplen och körsbär...
Jag tycker inte heller att det är försvarbart att droppa kemikalier i ögonen på kaniner eller att försöka operera fast ett extra huvud på en hund.
Men jag kan acceptera att man testar läkemedel på djur innan de provas på människor. Och jag vet inte hur man skulle kunna forska på många sjukdomar - både på djur och människor - utan att använda sig av djurförsök. Cancer är ju ett känt exempel.

Om man räknar med just det gamla vanliga och inte som i ameos exempel utan just försök för läkemedel, smink osv så är jag mot. Det kan i mina ögon aldrig någonsin rättfärdigas att plåga en annan levande varelse för att vi ska ha ännu en värktablett eller få värktabletterna som salvor istället eller få mindre finnar eller bli av med vårtor hemma istället för hos läkare eller se hur avskurna hälsenor läker om de är utan belastning och allt vad det är.

Forskning för att hitta botemedel odyl för cancer, aids och andra plågsamma och/eller livshotande sjukdomar är något mer förståeligt tycker jag, men fortfarande helt åt helvete. Man kan inte bota varenda sjukdom, det bara är så. Botar man en så dyker en ny upp. Naturen fungerar så och vi kan inte göra nånting åt det.

Andra djurförsök däremot, där man studerar djurs beteenden, har med djur i skolan (naturbruksgymnasier exempelvis) och en massa sånt ser jag däremot inga fel alls i, sålänge djuren sköts om och mår bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 681
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 425
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka