Sv: Djurens Rätt citerar från Buke.
Än så länge har jag inte sett tillstymmelsen till ett seriöst försök att BEVISA någonting över huvud taget från "er sida".. Lycka till!
Vad är det som ska bevisas?
Jag har inte läst något på fb, men har någongång varit inne på DR:s hemsida, och den onyanserade och hårt vinklade "sanning" som skrivs där vittnar om okunskap och en vilja att visa upp en sida av tävling med häst som inte stämmer överens med verkligheten.
Jag har citerat artikeln som länkas i tråden
Brott mot djurskyddslagen. Svenska travhästar lever ett riskfyllt liv. Många skadas svårt och får avlivas akut.
Hur många är många? Hur många får avlivas för de skadas svårt?
Men verksamheten drar in stora pengar, även till statskassan. Är det dessa pengar som är anledningen till att man ser genom fingrarna med ett lidande som fortfarande är okänt för de flesta, skriver Camilla Björkbom, ordförande i Djurens Rätt, med flera.
Vad är det för lidande?
Faktum är dock att travsporten regelmässigt bryter mot flera delar av djurskyddslagstiftningen.
Vilka delar då?
därmed är svenska staten djupt involverad i en verksamhet som
berövar många hästar möjlighet till ett gott liv
och som leder till att de dör i förtid.
Vad är ett
gott liv för en häst?
Påfrestningarna är av den omfattningen att många hästar skadas svårt och får avlivas akut efter att ha deltagit travlopp.
Nej det är
mycket få hästar som skadas så svårt att de måste avlivas efter ett travlopp. En seriös artikelförfattare borde ha tagit upp antalet döda per travlopp jämfört med hur många hästar som startar varje år så är det upp till läsaren att avgöra om det är många eller inte.
Det förekommer även att hästar dör på grund av inre blödningar eller syrebrist därför att de pressats för hårt under tävlingar.
Det händer att hästar dör under ett travlopp (hur många % starthästar som detta sker varje år står förklarligt nog inte i artikeln.... därför att % är försvinnande liten). Det få hästar som knall och fall dött helt oförklarligt under ett travlopp...
ÄR det verkligen klarlagt efter obduktion, att orsaken är att de pressats för hårt? eller är det artikelförfattren som
a n t a r det?
Även om de flesta hästar klarar livhanken så pass att de kommer hem till stallet igen efter avslutat lopp, är livet som travhäst riskfyllt.
Går travhästar generellt i livsfarliga hagar? Får travhästar generellt dåligt med mat, eller menar artikellförfattaren att travhästar generellt tas om hand av människor som inte har någon hästkunnighet..eller vad är det som är så riskfyllt med att vara travhäst?
Om de inte springer tillräckligt snabbt riskerar de att skickas till slakt -
Ett mycket billigt uttal. Var är siffran?
ett öde som drabbar en stor mängd travhästar eftersom bara ett litet antal håller tillräckligt hög klass för att vara värda att satsa på ekonomiskt.
Vad är "stor mängd" i sammanhanget?
Mer än 11 miljarder kronor omsätts varje år i travsporten. Förutom att staten får 1,2 miljarder finansierar dessa pengar större delen av övrig hästsport. Så gott som hela ridsporten med sin tävlingsverksamhet är beroende av spelpengar och ATG är i dag hästforskningens viktigaste finansiär.
Precis! Är det inte dags DR att ta fram storsläggan och gå hårt åt de verksamheter som tar emot pengar från travsporten och kräva att det hittar finansiärer på annat håll, eftersom DR anser att de tar emot blodspengar?
Är det dessa pengar som är anledningen till att man ser genom fingrarna på det lidande som fortfarande är okänt för de flesta?
Villka är
man här? Riksdagsfolk som nämns ovan som anklagas för att se genom fingrarna?, eller övrig hästverksamhet..typ ridsporten som ser genom fingrarna för att få tillgång till pengar från lidande travhästar?
Travsportens representanter bedriver en omfattande lobbyverksamhet gentemot riksdag och regering för att skydda sina vinstintressen mot ovälkommen granskning och begränsning.
Vad är ovälkommen granskning? Menar artikellförfattaren att travsporten kan granskas ännu mer ingånende? Möjligtvis dolda kamror i travstallar och ute i skogarna och i hagarna där travhästar vistas.
Det är oacceptabelt att spelet på hästar får driva fram en verksamhet som helt uppenbart står i strid med djurskyddslagen.
Mitt råd till DR är att
parallellt med det idoga arbetet att smutskasta travsporten och dess utövare (som är djurplågare) är att börja bearbeta övriga hästsporter och driva på deras arbete att rekrytera nya pengar på "annat håll" så att säga. Den dagen alla oupplysta fått upp ögonen för vilket djurplågeri travsporten är och går över till annat spel så måste hästsport kunna leva vidare på andra pengar.
Jag tycker gott DR kan upplysa varje hästunge villken vidrig ridskola de rider på som tar emot travpengar, börja föra dialog med Sveriges hippologutbildningar om att de inte bör ta emot pengar som är nersölade med blod.
Ge mig några öppna brev till ridsporten exempelvis i ridsport som når ut till många hästutövare, så jag blir övertygad om att DR verkligen bedriver en
seriös vilja om att
FÅ BORT SPEL PÅ HÄSTAR och därmed ochså hjälper till att förbereda övriga verksamheter på att spel på hästar SKA bort och de får hitta nya sponsorer eller åtmindstånde få bort sitt beroende från lidande travhästar.
gulan