Djur till internat

AnnaAabeerg

Trådstartare
Jag ska till hösten börja andra året på en naturbruksskola där jag ska bo ensam. Då jag är van vid sällskap och tycker det kan vara tråkigt/jobbigt att vara själv tänkte jag skaffa någon form av djur (ej katt, hund, fågel eller gnagare).
Dock behöver det vara ett djur som är enkelt att flytta (eller som får/kan vara ensam) då vi inte får bo på skolan under helgen, dvs. Vi åker hem på fredagen och tillbaka på måndagen.

Kan inte heller vara allt för svårt att sköta då jag kommer åka till ett häststall och pyssla men kommer tillbaka på kvällen :-)

Någon som har något förslag? :-)

Vad jag vet finns inga djur som får lämnas över helgen öht utan djur ska enligt lag ha tillsyn minst en gång/dag beroende på art. Undantaget är väl ryggradslösa djur som djurskyddslagarna inte omfattar men det är knappast lämpligt det heller, även såna djur behöver tillsyn, mat, vatten...

Men ett internat är väl ändå enormt sällan ensamt, du lär väl ha folk omkring dig typ jämt? :)

Jag gissade att det inte fanns något djur som får vara ensamt så pass länge (jag personligen tycker inte man ska lämna djur ensamma i mer än några timmar åt gången) därför tänkte jag att ett djur som är enkelt att ta hem över helgen som sedan kan åka med dit igen :-)

Rummet jag ska bo på ligger avskilt från de andra och de personer jag normalt sett umgicks med förra läsåret kommer inte bo på skolan av olika anledningar, tex så tog den ena studenten. De kommer att vara där på dagarna men kan ju bli lite tomt på kvällarna :-)

Ja hittar du något lämpligt som är lätt att ta med så kör på det. Själv hade jag råttor när jag bodde på internat men det är ju gnagare :p

På min skola med internat fick man inte ha djur som var bärare av salmonella. Vilket utesluter en hel del (b.la sköldpadda) värt att kolla upp.

Och jag tycker inte skoldpadda av den enkla anledningen att de lever i 80 ar. Ar du beredd att leva med ett djur hela ditt liv verkligen?
De kraver ocksa specifierad kost for att inte fa permanenta missbildningar.

Jo men det är ju inte omöjligt att lära sig hur man matar en sköldis, massvis med människor lyckas mata sina sköldpaddor korrekt. Struntar man däremot i att läsa på kan man ju misslyckas med att korrekt utfodra en vandrande pinne också.

Jo men det är ju inte omöjligt att lära sig hur man matar en sköldis, massvis med människor lyckas mata sina sköldpaddor korrekt. Struntar man däremot i att läsa på kan man ju misslyckas med att korrekt utfodra en vandrande pinne också.

Javisst. Ville bara pavisa att skoldpaddor inte ar nagon enkel sten som bara ligger och ar ett husdjur (som manga naiva dar ute verkar tro) utan de kraver faktsikt ocksa en hel del engagemang. Och folk tanker inte pa tiden de lever heller. Och da star vi dar med hundratals overgivna skoldpaddor som fryser ihjal eller lamnas in till stackars skansenakvariet som inte har mojlighet att ta emot dem.

Fast det är i min uppfattning 99% vattensköldpaddor? Landsköldpaddorna åtnjuter ofta den lite bättre skötsel som ett högre inköpspris verkar generera.

Hej!

Ingen av de skolor jag gick på tillät djur på rummet. Steg ett kanske borde vara att kolla om det ens är tillåtet? Sen hade jag nog försökt överleva utan djur på rummet ändå, det låter som om du kommer ha för lite tid för djuret iaf. Skaffa en gosedjurskatt att prata med? (Eller gör som jag, skaffa tre stycken keramikjakar att ha på jobbet så folk slipper störa sig på att jag pratar med mig själv- jag pratar ju med jakarna).

/Lavinia

Internetdjur. Klart behändigare än riktiga djur. Det går att fästa sig vid dessa också. Klar fördel är att du kan komma åt de överallt. De stör dessutom inte nattsömnen, kan inte rymma, har inga sjukdomar (så som salmonella och ringorm). Finns hur många sidor som helst som är kalasbra (men itne så många bra svenska).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 166
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar