Djävulsklo till sjuka hästar, erfarenheter?

My_view

Trådstartare
Eftersom jag ändå har reggat mig, så kan jag ju ställa min fråga här också, och se om lilla jag får något svar ;)

Jag har en häst som får dagligen djävulsklo i fodret. Han har nu fått detta i en veckas tid, och jag är positivt överraskad måste jag säga. MEN, två saker som vi inte räknade med har också hänt....

1. Han har blivit pigg som jag vet inte säga vad! Annars har han alltid varit en filbunke till häst, men nu är han som en unghäst på 3 år! (han är 23år gammal) Han står enbart på vila just nu, och det har han också gjort tidigare, utan att bli så här. Är det djävulsklon som gör det? Någon som varit med om det?

2. Han har, och har haft, problem med andningen i flera års tid, utan att något riktigt har hjälpt honom. Mediciner har hjälpt lite, men inget så där att man har tänk "wow! vad han är bra nu!" Nu dock, efter användningen med djävulsklo, så har också hans andning blivit betydligt lättare! Tidigare har man helt enkelt kunnat HÖRA honom andas, att han andas tungt, men nu hör man ingenting längre. Kan detta också vara bundet till djävulsklon? Tycker inte att jag har läst någonstans att det ska ha någon inverkan på andningen på något sätt.

Någon som har erfarenheter av djävulsklo, och vet mer än mig, som kan berätta? En bekant kom med det förslaget att kanske han får mer syre nu då hans andning har blivit lättare, och det gör också att han har blivit betydligt piggare. Kan det vara så? Låter lite underligt, men men... :confused:

Ni får ursäkta om ni tycker detta är helt idiotiska frågor, men jag är helt ny på området med djävulsklo. Alla har vi varit nybörjare med något, eller hur? ;)

Och ja, veterinär är inblandad.

Sv: Djävulsklo till sjuka hästar, erfarenheter?

Jag har gett djävulsklo till några av mina hästar,ibland om de varit skadade och jag inte ville ge vanligt smärtstillande för att skona magen och i perioder till min gamla islänning som har en gammal utläkt skada i ett bakben som hon blir stel av .
Ser också bara positiva effekter,rubbningar i mag tarmkanalen förbättras,inflammationshämmande och smärtstillande liksom kortison med utan kortisonets negativa effekter.
Kortison blir man ju lite "hög" av så att säga kanske djävulsklon har samma effekt där,har inte tänkt på det.Att det funkar vid smärta och inflammation i leder även på människa vet jag dock av egen erfarenhet;)

Det är inget konstigt alls det du märker eg.

Örten är smärtstillande och antiinflammatorisk. Med en sån reaktion på djävulsklo så har du svart på vitt att hästen haft ont i kroppen. En helt frisk häst utan några fysiska problem får man ingen större reaktion på.

DK är snällt mot magen. Min ena häst tål varken butta, metacam, finadyne eller antibiotika (varken sulfa eller penicillin), men dk tål han utan problem.

Den stora negativa effekten är att man tycker hästen kan fortsätta gå på DK eftersom den blev så fin, och så inser man inte att man rider omkring på en medicinerad häst som kanske eg är knackig och hade behövt vila. Det är som att rida hästen på butta (vilket man iofs gör utomlands...)

I vissa fall kan det såklart vara vettigt att fortsätta medicineringen med DK, tex om man har en gammal häst med pålagringar eller andra kroniska skador. Då tycker jag inte det behöver vara oetisk eller fel att rida den lätt även om den är medicinerad. Då är det viktigare att den mår bra, är lycklig och inte har ont. Bara man är medveten och är extra noga med att hålla koll så den inte får andra skador, eftersom den kanske inte börjar halta när den borde göra det.

Joo, att han har haft ont till och från, det vet jag, och vi har bland annat medicinerat utan några större resultat så att säga. Men nu efter en vecka med DK så har han, som sagt, blivit som en unghäst igen! Då man leder honom så trippar han runt med flygande steg, huvudet högt och öronen spetsade, från att tidigare bara lunkat på bredvid. Han är mer vaken och uppmärksam och reagerar på omgivningen på ett helt annat sätt. Kan en sådan medicin som DK helt ärligt ta på mer än medicinska mediciner (ni förstår hur jag menar) så att man får en sådan här stor skillnad på så kort tid?
Det är ju jätteroligt tycker jag att hela han har livat upp sig så här och verkligen blivit pigg och alert! :love:
Tanken är att han ska få DK i två veckor, och sen ska det vara uppehåll i två veckor, för att se hur han blir då. Går han tillbaka till att ha ont vet jag inte riktigt hur jag ska göra: avliva, eller fortsätta med DK. På ett sätt så vill jag ju ha honom här hos mig, men samtidigt... är det rätt mot hästen att han ska behöva gå på medicin resterande tid? Lite kluven är jag i den frågan :confused: Vad anser ni här inne? Och hur är det med DK, det ska väl enbart ges i intervaller och inte hela tiden, eller har jag missuppfattat det?

Han har aldrig haft ont på det sättet att han inte har kunnat röra sig eller liknande, utan det har mer att göra med ålderskrämpor, förslitningar och liknande, samt hans andning som inte har varit den absolut bästa till och från. Veterinär har aldrig sagt att vi ska avliva, och jag har frågat rakt ut flera gånger är det bäst att avliva?, men alltid fått till svar att det är inte så farligt att avlivning gäller. Och själv tycker jag dock inte heller att han någonsin har varit så dålig, och då har jag ändå tanken att hellre avlivar jag för tidigt, än för sent.

Så svårt det här tycker jag.... :confused:

I ditt fall skulle jag nog låta hästen få djävulsklo så länge han mår bra. Tänk bara på att du inte överanstränger hans gammla kropp och känn igenom benen noga varje dag så du inte missar någon skada.

Så det går att ge DK hela tiden, utan uppehåll? Ska man då ge full dos varje dag, eller ska den sänkas?
Ridningen är anpassad enligt vad vi vet att han klarar och inte klarar och jag har alltid i tanken att han inte ska överansträngas. Nu har han dock varit i vila och måste jobbas upp igen för att komma i ordentlig form tillbaka, och det kommer vi att ta väldigt långsamt för att det inte ska bli en påfrestning för hans kropp.

Jag skulle ge så låg dos som går men kontinuerligt (dvs inte full dos om det inte behövs).

Som Centaur nämner stor försiktighet så att det inte blir oupptäckta skador.

Min första häst hade aktiv spatt båda bak och blev symptomfri på DK. Dock höll inte fram istället.

Förra hästen var symptomfri på DK men redigt halt på 3 ben efter 2 veckors uppehåll, hon var ung och där var det lite sista försöket.

Har tänkt prova själv nu då jag har påbörjande artros i händerna som jag lär få leva med.

Kul med äldre hästar som lever upp :laugh:.

*halvt kl eller nått*

Jag vet inte riktigt om jag tycker det är etiskt försvarbart att ge djävulsklo hela tiden.. kul med äldre häst som lever upp? Vet inte om jag tycker det är ett dugg kul att hästen har ont egentligen och blir så förändrad på smärtstillande som djävulsklo faktiskt är? Jag hade nog mest blivit väldigt bekymrad faktiskt :cry:

Sen hur sjutton ska man kunna veta var gränsen går när hästen går på smärtstillande?
Nja som sagt jag är väldigt tveksam till detta :crazy:

Att som skjona ge behandling under en tid vid behandling är helt ok tycker jag.

TS

Vad säger din veterinär om att ge DK på heltid ?

Senast ändrad:

Jag tycker att djävulsklo är en bra produkt och märker du så stor skillnad på din häst så är det väl bara att fortsätta att ge det. Däremot så tror jag inte att det har så stor smärtstillande effekt, jag har hört att två matskedar per dygn (1+1) motsvarar ungefär två panodil och det har ju ingen större effekt vid smärta. 2 matskedar är dubbel dos. Det som jag personligen tror har en bra effekt är att det är antiinflammatoriskt och det är nog mer det som ger ett så bra resultat i vissa fall, det skulle jag tro. Skall man uppnå full effekt får man nog ge just 2 matskedar per dygn för annars tror jag inte att det har så stor verkan, nu talar jag minst 500 kg häst, har man en lättare kan man ju ge mindre. Det rekommenderas att man gör uppehåll en månad per år för att inte hästen skall bli resistent.
Eftersom hästar mår bättre om man kan hålla igång dem och hålla dem vältränade så är det bra om man kan göra det utan att orsaka något lidande för hästen. Om skillnaden bara är djävulsklo så har man kommit lindrigt undan, det måste väl ändå vara bättre än att avliva hästen för att den är knackig utan djävulsklo? Har pratat med några veterinärer om djävulsklo och ingen av de som jag har pratat med tror att det har någon verkan och rycker bara på axlarna om man föreslår denna "medicinering". De har ingen tilltro till det och mina vettar har inte brytt sig om ifall jag använder det eller inte. Själv så anser jag dock att det har en god effekt.

Precis som du säger verkar den antiinflammatoriska effekten vara störst.

Om man skall generalisera så tycker jag inte det är okej att en häst behöver smärtstillande, vare sig det är örter eller syntetisk medicin. Att ha tävlingshästar eller yngre hästar på dk är förkastligt (vilket jag har skrivit här väldigt många ggr känns det som...)

Men om alternativen står mellan avlivning av en 23 år gammal häst pga åldersstelhet/skavanker och att hästen får äta dk resten av livet, så ser jag inget problem med det, när problemen är kroniska, dk gör att hästen mår jättebra, det ger inga biverkningar och man använder det för att hästen skall må bra, inte för att man vill träna/tävla den.

Hästen har ju inte ont så länge den får dk (och var som jag uppfattade det INTE halt från början!) så var ligger det etiska problemet??

Precis som du säger verkar den antiinflammatoriska effekten vara störst.

Om man skall generalisera så tycker jag inte det är okej att en häst behöver smärtstillande, vare sig det är örter eller syntetisk medicin. Att ha tävlingshästar eller yngre hästar på dk är förkastligt (vilket jag har skrivit här väldigt många ggr känns det som...)

Men om alternativen står mellan avlivning av en 23 år gammal häst pga åldersstelhet/skavanker och att hästen får äta dk resten av livet, så ser jag inget problem med det, när problemen är kroniska, dk gör att hästen mår jättebra, det ger inga biverkningar och man använder det för att hästen skall må bra, inte för att man vill träna/tävla den.

Hästen har ju inte ont så länge den får dk (och var som jag uppfattade det INTE halt från början!) så var ligger det etiska problemet??

Antar att det var till mig ;)

Joo, att han har haft ont till och från, det vet jag, och vi har bland annat medicinerat utan några större resultat så att säga

Han har aldrig haft ont på det sättet att han inte har kunnat röra sig eller liknande, utan det har mer att göra med ålderskrämpor, förslitningar och liknande, samt hans andning som inte har varit den absolut bästa till och från.

Jag tycker alltid det är en etisk frågeställning när det gäller djur som man måste ta hänsyn till och fundera på. Även TS funderar ju i samma banor. 23 år är egentligen ingen ålder tycker jag, personligen hade jag haft ett uppehåll efter 2-3 veckor för att se hur det faller ut.. om hästen återigen får ont har den antiinflammatoriska verkan inte hjälpt och man kanske får anta att den smärtstillande effekten faktiskt är såpass stor att man får anta att hästen faktiskt har ont.
Ridning är i varje fall då helt uteslutet enligt mina värderingar. Ha i hagen.. tja jag vet inte. Som sagt jag tycker det är en ganska stor etisk frågeställning faktisk som inte är helt enkel att svara på.

Någon som har erfarenheter av djävulsklo, och vet mer än mig, som kan berätta? En bekant kom med det förslaget att kanske han får mer syre nu då hans andning har blivit lättare, och det gör också att han har blivit betydligt piggare. Kan det vara så? Låter lite underligt, men men... :confused:

Ni får ursäkta om ni tycker detta är helt idiotiska frågor, men jag är helt ny på området med djävulsklo. Alla har vi varit nybörjare med något, eller hur? ;)

Och ja, veterinär är inblandad.

Jag tycker det låter som konstgjord andning. En sak vet jag, jävulsklo har absolut ingen effekt på förhöjd syretillförsel. Förkkaringen är snarare att det primära problemet som tydligen inte noterats nu blir ännu mera dålt genom denna secundära åtgärd.

Jag skulle vilja påstå att man lurar sig själv genom denna konstgjorda andning eller för en obestämd framtid uppfattar att man har en frisk glad häst.

Det du bör tänka på är att när allmäntillståndet blir nedsatt så finns det en förklaring till det och det är mitt råd att man först söker reda ut och åtgärda grundorsaken.

Vad jag försöker säga är att genom att "dämpa" eller dölja för individen den smärttröskel som den i det primära stadie så tydligt förmedlat så det mkt lätt leda till ett secundärt akut trauma.

En häst som avlastar en kroppdel kommer ofelbart leda till att den överbelastar en annan kroppsdel.

Min erfarenhet av jävulsklo är att man själv får ett bättre samvete. (under en begränsad tid) för att senare ställas inför en samvetsfråga.

Allt har sin tid och se det som ett privilegie att själv kunna bidra till djurens välbefinnande.

Min veterinär sade att jag kunde prova i 2 veckor, och sen ha ett uppehåll.

Nej, halt före har han aldrig varit, utan det är hans ålderskrämpor och förslitningar som ställer till det för honom, och det som orsakar att han får ont.
Och, som du säger, jag ger ju inte det till honom med den avsikten att jag ska kunna träna/tävla honom utan att behöva bry mig i att han har ont, jag ger ju det till honom för att han ska få hjälp då han behöver det.

Jag tycker det låter som konstgjord andning. En sak vet jag, jävulsklo har absolut ingen effekt på förhöjd syretillförsel. Förkkaringen är snarare att det primära problemet som tydligen inte noterats nu blir ännu mera dålt genom denna secundära åtgärd.

Jag skulle vilja påstå att man lurar sig själv genom denna konstgjorda andning eller för en obestämd framtid uppfattar att man har en frisk glad häst.

Det du bör tänka på är att när allmäntillståndet blir nedsatt så finns det en förklaring till det och det är mitt råd att man först söker reda ut och åtgärda grundorsaken.

Vad jag försöker säga är att genom att "dämpa" eller dölja för individen den smärttröskel som den i det primära stadie så tydligt förmedlat så det mkt lätt leda till ett secundärt akut trauma.

En häst som avlastar en kroppdel kommer ofelbart leda till att den överbelastar en annan kroppsdel.

Min erfarenhet av jävulsklo är att man själv får ett bättre samvete. (under en begränsad tid) för att senare ställas inför en samvetsfråga.

Allt har sin tid och se det som ett privilegie att själv kunna bidra till djurens välbefinnande.

Här kan jag inte förstå hur du tänker med konstgjord andning... tycker du då också att det är konstgjord andning då man ger hästar till exempel fabrol, ventipulmin, olika örter som inverkar på detta osv? Min häst har bland annat blivit behandlad med dessa mediciner, utan föga stort resultat. Om då DK hjälper honom också med detta tycker ju jag att det är bra för hans välbefinnande. Att vi på något sätt skulle "dölja" hans fel och brister, kan jag inte förstå vad du menar med, eftersom vi vet alla hans fel, och har vetat om en längre tid, allt är utredd med veterinär men inget är så pass allvarligt att han skulle behöva avlivas. Veterinär är ju hit regelbundet och kontrollerar hästen åt mig (det är jag som mer eller mindre kräver det) så detta är ju inget som jag på egen hand har börjat experimentera med.

Här kan jag inte förstå hur du tänker med konstgjord andning... tycker du då också att det är konstgjord andning då man ger hästar till exempel fabrol, ventipulmin, olika örter som inverkar på detta osv? Min häst har bland annat blivit behandlad med dessa mediciner, utan föga stort resultat. Om då DK hjälper honom också med detta tycker ju jag att det är bra för hans välbefinnande. Att vi på något sätt skulle "dölja" hans fel och brister, kan jag inte förstå vad du menar med, eftersom vi vet alla hans fel, och har vetat om en längre tid, allt är utredd med veterinär men inget är så pass allvarligt att han skulle behöva avlivas. Veterinär är ju hit regelbundet och kontrollerar hästen åt mig (det är jag som mer eller mindre kräver det) så detta är ju inget som jag på egen hand har börjat experimentera med.
Det Coari menar är att Djävulsklo döljer primära skadan/sjukdomen. Hästen känner för tillfället inte av sina krämpor och verkar därför piggare och friskare.

Om hästen har kronisk smärta och då måste ha smärtstillande resten av livet, är det etiskt riktigt att använda hästen till det som medför att den har ständig smärta (som då måste stävjas med smärtstillande)? det är en fråga du måste ställa dig.

Visst ska man ge hästar smärtstillande vid behov när de är skadade. Om man måste ge smärtstillande hela tiden visar det att hästen antagligen inte klarar av det arbete som krävs av den. Om det betyder ridning eller att gå i hagen är egentligen inte någon skillnad.

Säger veterinären att du ska ge djävulsklo i två veckor, så finns det säkert en anledning till det. Du bör alltså inte fortsätta ge djävulsklo utan att veterinär har ordinerat det.

Det Coari menar är att Djävulsklo döljer primära skadan/sjukdomen. Hästen känner för tillfället inte av sina krämpor och verkar därför piggare och friskare.

Om hästen har kronisk smärta och då måste ha smärtstillande resten av livet, är det etiskt riktigt att använda hästen till det som medför att den har ständig smärta (som då måste stävjas med smärtstillande)? det är en fråga du måste ställa dig.

Visst ska man ge hästar smärtstillande vid behov när de är skadade. Om man måste ge smärtstillande hela tiden visar det att hästen antagligen inte klarar av det arbete som krävs av den. Om det betyder ridning eller att gå i hagen är egentligen inte någon skillnad.

Säger veterinären att du ska ge djävulsklo i två veckor, så finns det säkert en anledning till det. Du bör alltså inte fortsätta ge djävulsklo utan att veterinär har ordinerat det.

Nej, jag har inte sagt att jag ska ge dk ständigt, jag ville veta vad andra anser om saken, och OM man kunde ge dk ständigt eller om det enbart gäller i intervaller. Hästen kommer att få dk i 2 veckor nu, sen är det uppehåll för att se hur han är. Så länge veterinär säger att han inte behöver avlivas på grund av sina krämpor, så litar jag på det. Tycker ändå att de om någon borde veta vad de pratar om.

Och någon kronisk smärta är det inte frågan om, han har inte ont hela tiden, precis som jag har sagt tidigare i inlägg. I så fall skulle man ju avliva direkt eller hur?

Senast ändrad:

Lyssna på din veterinär och inte på okända personer på ett forum som tycker du skall avliva hästen utan att ens ha sett den.

Att ge hästen cortison och ventipulmin är precis lika "döljande" som att ge dk, men det verkar inte folk ha problem med. Trots att risken för biverkningar är enormt mkt större!!

Huvudsaken är att du vet varför du ger det och hur det verkar.

Det finns jättemånga äldre hundar som går på nsaid (som har många potensiella biverkningar), borde veterinärer som skriver ut det fråntas sin licens pga oetisk handlande?

För att med cortison och ventipulmin så finns en veterinär med i bilden, så är inte fallet med djävulsklo.

För att med cortison och ventipulmin så finns en veterinär med i bilden, så är inte fallet med djävulsklo.

Skulle du överhuvudtaget ha läst mina inlägg, så skulle du också ha kunnat läsa att veterinär ÄR inblandad också i detta med djävulsklo.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 509
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 309
Senast: lizzie
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 261
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på