Ditt största misstag

Jag ångrar att jag som 14 åring klev in i en viss lägenhet. Det resulterade i fysisk och psykisk misshandel under ett års tid och jag trodde att det var ett ”normalt” förhållande.
Hade jag inte gjort det hade jag som 16 åring inte behövt sitta i rättegång.
Jag hade inte behövt kämpa med panikångestattacker i nio år efter det.

Vissa saker får man lära sig att leva med.
Men det är klart att jag ångrar det.
 
Det är iofs inte som att lägga om taket på en villa eller sommarstuga. Nu var det renovering både av tak och interiörer på Chatsworth. Men ganska saftig räkning och det tog sin lilla tid.

https://www.bbc.com/news/uk-england-derbyshire-43501436

Det är jag såklart medveten om. Refererade mer till det notoriska gnällandet.

Ps. Älskar Chatsworth! På den nivån att jag studerat detaljritningar 😆 Dock är det inte endast privat finansierat av Duke of Derbyshire utan de har en fond plus diverse kommersiella aktiviteter knutna till dig tex hotell, museum, inträde till trädgård osv
 
Svårt när man inte duger för sin förälder. Har nyligen insett det.
---
Vet ju också att många Bukemedlemmar varit frustrerade när jag inte lyssnar på goda råd (som jag verkligen inte bett om) och som stjälpt mer än det hjälpt. Jag känner att skulle jag lyssna på alla goda råd så skulle jag tappa bort mig själv. Tror det skulle skapa onödigt mycket ångest att försöka leva efter andra människors vilja.
--
Man lever ju inte som en isolerad enhet så klart att ens val påverkar andra, men det behöver inte alls vara på ett negativt sätt. Och jag har inte skadat andra.
Bara för att nån kommer med råd så behöver man inte följa dem. Man kan ta det till sig och fundera. Möjligen kan det bli så att dina tvära avvisanden känns sårande för folk som bara vill dig väl? Gläd dig över deras engagemang istället? Och skit i råden.
Lite vänlighet oh hyfs gör aldrig skada.

Vi är många som haft kassa föräldrar och en usel barndom. Men det var oändligt många år sedan och en liten, liten del av livet. Ingen idé att låta det prägla mitt liv. Dessutom är mina föräldrar döda så jag ka inte ens skälla ut dem :D
 
På ett sätt kan jag ångra att jag inte tänkte mer långsiktigt när jag var yngre. Det skulle underlätta mitt nuvarande liv. Men då hade jag å andra sidan gått miste om så mycket roligt och även värdefulla erfarenheter (om än smärtsamma).

Så kontentan blir nog ändå att det var bra att det blev som det blev.
 
Det är jag såklart medveten om. Refererade mer till det notoriska gnällandet.

Ps. Älskar Chatsworth! Dock är det inte endast privat finansierat av Duke of Derbyshire utan de har en fond plus diverse kommersiella aktiviteter knutna till dig tex hotell, museum, inträde till trädgård osv

Helt förståeligt! Gnäll är bland det värsta som finns, särskilt när det kombineras med ältande. Du skulle nog behövt lägga dig på rygg, blunda och tänka på barockslottet :D

Chatsworth och dukes of devonshires historia är fascinerande även om jag inte varit där irl. Ja, för att betala 32 miljoner pund för renovering krävdes det insatser från olika håll.
 
Helt förståeligt! Gnäll är bland det värsta som finns, särskilt när det kombineras med ältande. Du skulle nog behövt lägga dig på rygg, blunda och tänka på barockslottet :D

Chatsworth och dukes of devonshires historia är fascinerande även om jag inte varit där irl. Ja, för att betala 32 miljoner pund för renovering krävdes det insatser från olika håll.

Yes 😆

Jag har varit där ett par gånger. Besatt 😆
Fun fact så var deras växthus tidigare uppvärmt av kol! De hade tropiska växter/fiskar osv redan under 1600-talet om jag minns rätt. Sen blev det kolavippen på 1900-talet iom världskrig.

En annan kul grej är att Jane Austen spenderade tid i Derbyshire när hon skrev Stolthet och fördom och det finns starka konnotationer till Chatsworth när hon skriker om Pemberley. Som av en händelse är William ett släktnamn liksom Georgiana. Knappast en slump ;) Det är uppenbart att Darcy är adlig men att det på den tiden inte gick att skriva en story med den klasskillnaden mellan Darcy-Bennet. Har t.o.m. läst en ”avhandling” kring detta! 😆

Ps. Som du säkert vet var Chatsworth set för Pemberley i 2005 serien av Stolthet och Fördom (som jag tyvärr ej kan se pga fel casting och kass dialog alldeles för långt från boken.

Slut på OT ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Känner ni aldrig att andra har krav på er vad ni borde ha lyckats med i livet, att ni inte lever så som någon annan önskar eller att ni borde tagit andra beslut eller lyssnat mer på andra?

Det fick mig att fundera på om jag ångrade något, om jag kunnat leva mitt liv på ett bättre sätt. Men nä, jag är nöjd med den jag är och var jag hamnat. Det jag inte är nöjd med har legat/ligger utanför min kontroll. Tyvärr är det rätt mycket jag inte kunnat göra ett skit åt.
Morsan var duktig på att påpeka hur dum jag var som inte läste ordentligt i skolan och fortsatte läsa och blev nått bra som kunde tjäna pengar. Jag var ju så intelligent och hade så lätt för mej. Även andra livsval var starkt kritiserade. Hon kunde aldrig ta till sig att jag hade det lätt i låg och mellanstadiet, sen blev det svårare och jag fick svårt att lära in och koncentrera mej. Hon ansåg att jag sket i skolan för att jag var lat.
 
Bara för att nån kommer med råd så behöver man inte följa dem. Man kan ta det till sig och fundera. Möjligen kan det bli så att dina tvära avvisanden känns sårande för folk som bara vill dig väl? Gläd dig över deras engagemang istället? Och skit i råden.
Lite vänlighet oh hyfs gör aldrig skada.

Vi är många som haft kassa föräldrar och en usel barndom. Men det var oändligt många år sedan och en liten, liten del av livet. Ingen idé att låta det prägla mitt liv. Dessutom är mina föräldrar döda så jag ka inte ens skälla ut dem :D
Det kan faktiskt också vara sårande att få råd man inte bett om. Den familjerådgivare jag går och träffar satte så pricksäkert ord på detta och jag insåg varför oombedda råd var så jobbiga att få.
 
Känner ni aldrig att andra har krav på er vad ni borde ha lyckats med i livet, att ni inte lever så som någon annan önskar eller att ni borde tagit andra beslut eller lyssnat mer på andra?

Det fick mig att fundera på om jag ångrade något, om jag kunnat leva mitt liv på ett bättre sätt. Men nä, jag är nöjd med den jag är och var jag hamnat. Det jag inte är nöjd med har legat/ligger utanför min kontroll. Tyvärr är det rätt mycket jag inte kunnat göra ett skit åt.
I många år hade jag en väldig massa krav på mig från min familj. En del helt knäppa. Och då inte någon outtalad känsla av att folk är missnöjda, utan helt klara befallningar om vad jag ska och inte ska göra.

Ganska konstigt egentligen, som barn kände jag inte att de hade några krav på mig, det fick nu gå som det gick med betyg och skolarbete, och eftersom jag klarade mig ganska bra, så var det knappt någon som ens kommenterade det. Att jag inte hade några vänner var det ingen som reflekterade över, eller att jag gick omkring klädd som en trashank.

Men då jag var på väg att bli vuxen, och hade blivit vuxen, blev min familj som förbytt. Jag fick inte köra bil (för farligt), de tyckte att de skulle välja pojkvän åt mig (jag hade tydligen dålig smak och förstod inte det här med samhälsklasser), var jag skulle studera var tydligen uttänkt, utan att jag var tillfrågad, osv.

Då jag gjorde tvärtemot allt och flyttade, jobbade jämnte studierna, träffade en pojkvän, osv, har de haft otroligt svårt att bara vara glada för att jag lever mitt liv, utan åsikterna har fortsatt hagla in. Allt från mina barns namn till var jag jobbar. Att säga emot det här människorna fungerar inte, de blir galna. Bäst att humma lite och fortsätta köra sitt eget race. :crazy:

Nu närmar jag mig sakta men säkert 50 O_ooch de flesta har faktiskt lugnat ner sig rejält de senaste åren. Men jag jan ju bara anta att de fortfarande tycker att jag borde ha gjort andra val gällande det mesta.

Visst händer det att jag ibland funderar om livet varit lättare om jag hade gått med strömmen och levt som det var tänkt. Men jag tror egentligen inte det. Trots att en massa saker varit för jäkliga, så är jag helt säker på att hur jag än levt så hade jag råkat ut för elände av ett eller annat slag vid diverse tidpunkter i livet.
 
I många år hade jag en väldig massa krav på mig från min familj. En del helt knäppa. Och då inte någon outtalad känsla av att folk är missnöjda, utan helt klara befallningar om vad jag ska och inte ska göra.

Ganska konstigt egentligen, som barn kände jag inte att de hade några krav på mig, det fick nu gå som det gick med betyg och skolarbete, och eftersom jag klarade mig ganska bra, så var det knappt någon som ens kommenterade det. Att jag inte hade några vänner var det ingen som reflekterade över, eller att jag gick omkring klädd som en trashank.

Men då jag var på väg att bli vuxen, och hade blivit vuxen, blev min familj som förbytt. Jag fick inte köra bil (för farligt), de tyckte att de skulle välja pojkvän åt mig (jag hade tydligen dålig smak och förstod inte det här med samhälsklasser), var jag skulle studera var tydligen uttänkt, utan att jag var tillfrågad, osv.

Då jag gjorde tvärtemot allt och flyttade, jobbade jämnte studierna, träffade en pojkvän, osv, har de haft otroligt svårt att bara vara glada för att jag lever mitt liv, utan åsikterna har fortsatt hagla in. Allt från mina barns namn till var jag jobbar. Att säga emot det här människorna fungerar inte, de blir galna. Bäst att humma lite och fortsätta köra sitt eget race. :crazy:

Nu närmar jag mig sakta men säkert 50 O_ooch de flesta har faktiskt lugnat ner sig rejält de senaste åren. Men jag jan ju bara anta att de fortfarande tycker att jag borde ha gjort andra val gällande det mesta.

Visst händer det att jag ibland funderar om livet varit lättare om jag hade gått med strömmen och levt som det var tänkt. Men jag tror egentligen inte det. Trots att en massa saker varit för jäkliga, så är jag helt säker på att hur jag än levt så hade jag råkat ut för elände av ett eller annat slag vid diverse tidpunkter i livet.
Låter jävligt jobbigt med detta ständiga missnöje.
 
Låter jävligt jobbigt med detta ständiga missnöje.
Det har det varit, men på senare år har jag minskat rejält på kontakten och vad jag låter folk veta om våra liv. Det är väldigt mycket lättare så, och att mest prata om väder och vind.

Men galet egentligen, hur mycket energi ett telefonsamtal kan ta, om jag får mig en föreläsning om t.ex. varför jag inte ska jobba där jag jobbar. Många kanske kan skaka av sig sådant som det struntprat det är, men det tär väldigt på mig.
 
Senast ändrad:
Det har det varit, men på senare år har jag minskat rejält på kontakten och vad jag låter folk veta om våra liv. Det är väldigt mycket lättare så, och att mest prata om väder och vind.

Men galet egentligen, hur mycket energi ett telefonsamtal kan ta, om jag får mig en föreläsning om t.ex. varför jag inte ska jobba där jag jobbar. Många kanske kan skaka av sig sådant som det struntprat det är, men det tär väldigt på mig.
Förstår det. Jag skulle bli knäckt.
 
Jag ångrar ingenting. Visst har jag gjort dumma val som format mitt liv på ett mindre bra sätt men jag kan inte se hur jag skulle kunna gjort annorlunda utifrån förutsättningarna. Jag väljer att inte gräma mig utan ser framåt i stället.
 
Ångrar en väldigt massa saker. Får ofta så kallade skamsköljningar över saker jag sagt och gjort och ångrar de mycket. Men sedan går skammen och ångern bort lika hastigt som det kom.
Jag har ADHD och rätt kass impulskontroll och konsekvenstänk, vilket bidrar till att jag gör och säger saker som inte alltid är så genomtänkta. Känner skam efteråt.

Men visst ångrar jag större saker som påverkat mitt liv också, men försöker att inte tänka på det utan acceptera det som varit. Jag tog de beslut jag kunde efter de förutsättningar jag hade då.
 
Senast ändrad:
Nej det är väl upp till var och en att förhålla sig till vad en ångrar. Jag menar nog mest att om man lägger tid på att tänka på det faller det nog lätt in i ett ältande.
Att man ångrar något betyder inte med automatik att man lägger en massa tid på att tänka på det. Men någon liten förmåga till reflektion tänker jag kan vara av godo. Snarare än att säga ”Jag gör aldrig fel!! Finns ingen anledning att nånsin fundera på nånting, framåt framåt framåt, vad jag än gör så är det alltid det bästa valet!”

Man kan ju tänka efter, ångra sig, kalibrera om, och göra på ett annat sätt framöver. Lära av erfarenheten snarare än att trycka undan den.
 
Svårt när man inte duger för sin förälder. Har nyligen insett det.

Redan när jag var liten knodd sa barnskötaren att jag var en viljestark person som skulle "peppra mångas soppa". Jag har alltså gått min egen väg redan som liten. Och mamma säger att jag inte lyssnar. Fortfarande. Efter 49 år. Vet ju också att många Bukemedlemmar varit frustrerade när jag inte lyssnar på goda råd (som jag verkligen inte bett om) och som stjälpt mer än det hjälpt. Jag känner att skulle jag lyssna på alla goda råd så skulle jag tappa bort mig själv. Tror det skulle skapa onödigt mycket ångest att försöka leva efter andra människors vilja.

Det finns ett ordspråk som lyder "följ ditt hjärta så går du aldrig vilse". Och det har jag gjort.

Det finns ett annat ordspråk som säger "En man kan leda en häst till vattnet, men tio man kan inte tvinga den att dricka". Och jag känner mig som hästen som folk har försökt tvinga att dricka.


Man lever ju inte som en isolerad enhet så klart att ens val påverkar andra, men det behöver inte alls vara på ett negativt sätt. Och jag har inte skadat andra.
Det är kanske för att du skriver inlägg där du beskriver dig som hästen som står bredvid vattnet och är så törstig, så törstig. Och sen sparkar bakut när folk föreslår att du dricker, för du har inte bett om några råd. Men det är hemskt att vara så törstig.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 803
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 138
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 754
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp