Ditt bästa recept på varma mackor

zassoo

Trådstartare
Jag blev akut sugen på riktigt goda varma mackor! Eller toast, eller vad man nu ska kalla dem.

Vad sitter ni inne på för goda varianter av varma mackor? Gärna som har något lite extra :D
 
Tips 1: riktigt gott bröd!
Tips 2: om ni gillar frukt i mat! Cheddar, banan, skinka och curry, samt chilisås på brödet (obs, Bregott på både utsidan och insidan av brödet för krispighet).
Tips 3: grilled cheese! Finns flera inspirerande recept, nyckeln verkar vara flera sorters ost samt nåt som bryter av (typ jalapeno, picklad lök, sriracha eller liknande).
 
Senast ändrad:
Gott bröd!
Ingen sketen formfranska 🤮 Min favorit är ett jättegott skivat surdegsbröd.
Gör jag i smörgåsgrillen har jag god riven ost och massa oregano.
När jag och sambon för i ugnen brukar vi ta tacoktyddad köttfärs blandad med finhackad paprika och rödlök och massa riven ost på 😍

Kom på en annan favorit. Dela surdegsbaguette, på med skivad Mozzarella och riven ost och in i ugnen 😍

Yes, jag älskar ost 😁
 
Jag blev akut sugen på riktigt goda varma mackor! Eller toast, eller vad man nu ska kalla dem.

Vad sitter ni inne på för goda varianter av varma mackor? Gärna som har något lite extra :D
Tänker du enkla varma mackor som man gör i ugnen, eller dubbla i toast-järn?

Jag gör toast med ost överst och underst, stekta champinjoner, paprika och tomat (skurna i små bitar). :d
 
Gott bröd!
Ingen sketen formfranska 🤮 Min favorit är ett jättegott skivat surdegsbröd.
Gör jag i smörgåsgrillen har jag god riven ost och massa oregano.
När jag och sambon för i ugnen brukar vi ta tacoktyddad köttfärs blandad med finhackad paprika och rödlök och massa riven ost på 😍

Kom på en annan favorit. Dela surdegsbaguette, på med skivad Mozzarella och riven ost och in i ugnen 😍

Yes, jag älskar ost 😁

Ost är alltid bra :love:
 
Grillad Cheese i stekpanna är oslagbart. Viktigt att bre utsidorna av toasten med smör och sedan ned i stekpanna. Fyllning riven cheddar (den gula/orangea) blandat med någon annan god ost och färsk jalapeno skuren i tunna skivor.

I mackjärnet blir det senap, ost, oregano och något vegopålägg i skivor typ quorns rökta skivor, pärsons vegosalami eller liknande.

Ibland kör vi klassikern hawaiitoast i ugn men med vegetarisk skinka istället. Och riktig sådan där smältost/hamburgerost.
 
För många år sedan när en vän och jag var på Västgötas nationspub här i Uppsala åt vi vad de kallade Croque Trollhättan. Det var en röra av tonfisk, majonnäs, lök och riven ost och vansinnigt gott. Genom åren har jag gjort den i olika varianter och bytt ut delar av majonnäsen mot något lättare. Tomatskivor på är numera standard.

Sedan några år har jag helt slutat äta tonfisk pga fiskeproblematiken, men någon gång om året unnar jag mig en Croque Trollhättan.

Tillägg: om någon har förslag på vegetariskt alternativ till tonfisk - säg till!
 
Gör en röra på hackad påläggsskinka, skivade körsbärstomater, hackad rödlök samt färskost. De som har någon form av "örter" som smak blir godast tycker jag.

Ta vanligt rostbröd och bre ett tunt lager med chilisås på, bre sedan på skinkröran och toppa med lite riven ost. In i ugnen ~10 minuter eller så.

Blir vansinnigt gott!
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 502
Senast: Pilot
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Senast: Amha
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 111
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 879
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp