Distans+grisepass

Sv: Distans+grisepass

Jo klart man måste ha mätintyg. Men även om det heter islandhäst så är det i de flesta fall en ponny och det är väl som en sådan som de flesta tänker på den.

När man man tävlar som ponny eller som stor häst så finns det lite olika regler om man tex tävlar hopp eller dressyr. Jag förstod det som om det var det frågan handlade om. Om det helt enkelt görs någon skillnad på hästar under 148 cm och ryttarens ålder men inom distansen så finns de ju inga som helst skillnader (vad jag vet om i alla fall).

Men jag kan ha uppfattat frågan fel.

Mvh

Tora

Men hur bra är det för hästen att grisepassa långa sträckor?
Jag kanske har lärt mig fel, men jag har då fått höra att det sliter mycket på hästen, att grisepassen kommer då hästen/ekipaget är obalanserade eller att hästen inte är tillräckligt musklad, eller att den har en rörelsestörning.

Men hur bra är det för hästen att grisepassa långa sträckor?
Jag kanske har lärt mig fel, men jag har då fått höra att det sliter mycket på hästen, att grisepassen kommer då hästen/ekipaget är obalanserade eller att hästen inte är tillräckligt musklad, eller att den har en rörelsestörning.

Jag vet faktiskt inte :angel: hon har ju grisepassat hela sitt liv och ingen kan göra något åt det tyvär :crazy:

det är klart att en duktig tränare kan träna bort ett sånt problem!

grisepassar hon i hagen oxå eller är det bara när ma rider, eller springer med henne?

Fast frågan är ju om det är så nyttigt att träna bort det, på en så pass gammal häst.
jag tror nästan det dyker upp ännu mer problem om man tvingar hästen att gå annorlunda helt plötsligt.

fast det är väl bra om man kan trava upp med hästen...... mest det jag tänkte på... ifall man råkar ut för nån tjurig vet.

Fast kan hästen inte trava upp så anser jag inte att man ska kalla veterinären för tjurig om de vägrar att bedömma hästens rörelser.

Fast det kan väl vara så att hästen håller längre om man tränar bort grisepassen? Mitt sto grisepassade första året jag hade henne, men med hjälp av en bra tränare håller vi på att få till en hyfsad trav, och det känns ju som att hästen uppskattar detta, med mindre spända muskler, mindre behov att att "lossa" muskler med massage o dyl.
Sedan är det kanske en annan femma om man vill tävla.
Jag är verkligen lekman, men jag tycker absolut att man ska försöka träna bort grisepassen (fast på vissa hästar är den ju skön att sitta i...) - för hästens skull.

Fast jag tror ts häst är 15 år, och har hon grisepassat med ryttare de sista 10 åren så undrar jag om det är så bra, om ens möjligt att få den att trava avspänt.

Du har inte funderat på att ta reda på VARFÖR hästen passar istället för att trava? Och därmed lösa problemet...

ALLA travare jag sett som passar gör det antingen för att det är spända/stressade och då är det bara ttillfälligt ett fåtal steg. Passar de ofta/oftast och är svåra att hitta traven på så har det i SAMTLIGA fall jag träffat på (ett antal) berott på låsningar och spänningar i kroppen. De är sneda, sned/fel eller omusklade och rids utan balans med utrustning som inte passar. De kan även vara halta...

Fu gör såklart som du vill, men jag hade låtet en osteopat eller liknande gå igenom hästen och kollat av utrustning och ridning för att försöka lösa problemet...

jag känner ts, inte jätte bra, men jag har fått uppfattningen att hon har gått som avelsto innan, så riden har hon nog inte blivit jätte länge...

men jag tycker att man fbör kolla upp om det beror på låsningar eller nån skada...

Vi har haft både massör, vet och terapeut ute hos oss och ingen kan göra något åt det och ingen av dom vet varför hon gör det :crazy:
Hon passar ibland i hagen och ibland när man springer med henne... lika dant när man rider så kan hon falla in i trav ibland men det blir bara några travsteg för sen fattar hon galopp :angel:

vaddå? måste man inte ha mätintyg bara för att man har islandshäst?

om man inte har mätintyg så räknas väl hästen aotomatiskt som häst o inte ponny, eller? jag har aldrig tävlat ponny...

nä jag tycker distansen är så skön och okomplicerad... enkla regler o så...

laser: nu förstår jag inte vad du menar igen.... du vet ju redan det.... vad vet jag om vad?:confused:

tror jag är ganska trött:D har bara sovit 4 timmar i natt

Bortsett från distansen - skall du tävla din islandshäst i ponnyklass (hoppning/dressyr e dy) så får den ju inte överstiga mashöjden för ponny samt att du som ryttare inte får vara äldre än 18 år.
Om du är äldre än 18 får du tävla din islandshäst (eller ponny), men då i storhästklass.

I distansen däremot tävlar alla mot varandra (och sig själv), ponnystorlek mot storhäst. Och det står dessutom i TR VI att alla hästar oavsett ras och storlek får starta i en distansritt.

Välkommen att starta med din islänning!

Finns det ingen islandstränare i närheten som du kunde rådgöra med?
Bra sådana tränare är ju vana vid att jobba bort gångartsfel, finns massor av sätt, men jag är inte tillräckligt erfaren att ge råd.

Finns det ingen islandstränare i närheten som du kunde rådgöra med?
Bra sådana tränare är ju vana vid att jobba bort gångartsfel, finns massor av sätt, men jag är inte tillräckligt erfaren att ge råd.

Får ta och kolla upp det... vill ju inte att hon ska grisepassa eftersom det inte verkar så bra för ryggen :angel:

Om ET och vet inte hittar några fysiska fel på hästen skulle jag /får säkert skäll nu) påstå att det är ridningen som felar, hästen rids förmodligen inte lösgjord och i balans.

Ja, kanske är det lösgörande arbete som behövs, så är det ofta med våra om de grisepassar så är de spända. Flera tränare har kört mycket med öppnatänk för att få hästen att slappna av i hals/nacke, ställa hitan o ditan o skänkelvikningar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 663
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka